Overlever SAS corona-krisen?

Fagforeningsleder i Norwegian: Hvis Norge kjøper seg inn i SAS, legges det opp til monopol
At LO-sjefen ber statsministeren redde SAS, men ikke nevner andre flyselskaper, får andre arbeidstagerorganisasjoner til å reagere.
...
– De kan ikke være interessert i å ha bare ett flyselskap i Norge, og ved å kjøpe seg inn i SAS legger de opp til monopol. Hva med Norwegian og Widerøe?
https://e24.no/naeringsliv/i/vQ0n7L...eper-seg-inn-i-sas-legges-det-opp-til-monopol

Enig her. Hvorfor skal det være lettere for sas å få statlig hjelp kontra DY og WF? i dagene DY stod på kanten av stupet var statlig oppkjøp helt utelukket nærmest fra alle hold, så hvorfor mener nå en stor rekke partier og PR-kåte forbundsledere at det å kjøpe seg inn i sas er bedre? Hvorfor kan ikke sas gjøre som DY og gå den harde vegen gjennom å snakke med lånegivere og obligasjonseiere for å eventuelt få mere lånegarantier fra staten?

Hvis staten ender opp med å kjøpe seg inn i sas, minner det svært mye om gamle dager da sas og braathens var de store her i andet, vi så jo hvordan det gikk...
 
Tydelig lite som skjer her, samme regla omatt og omatt igjen om at gud forby staten skulle gå inn i SAS for da blabla. Har ikke staten sagt sitt enda? Når kan vi endelig få noe mer interessante nyheter enn føleri og meningsmas om noe som uansett ikke kommer til å skje? Er det virkelig nyhetsverdi i at lederen for *xyz i Norwegian* er negativ til at SAS skulle få støtte?
 
Oppsdatering fra DN:

SAS sier opp 1600 ansatte i Danmark

SAS kvitter seg med nesten 1600 ansatte i Danmark,ifølge danske TV 2.
SAS regner med at etterspørselen etter flyreiser først vil normalisere seg i 2022.
Oppsigelsene fordeler seg slik ifølge TV 2:

684 kabinansatte.

586 i groundhandling

176 piloter

96 teknisk personale

51 administrativt ansatte

https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/56865

https://e24.no/naeringsliv/i/EWOKL5/sas-sender-oppsigelsesbrev-til-nesten-1600-ansatte-i-danmark
 
Last edited:
SAS skal hente 14,3 mrd svenske kroner, gjennom forskjellige emisjoner og utstedelse av hybridkapital. Norge blir ikke med, så det blir den danske og svenske staten, sammen med private investorer som må bidra.

Ca 12 mrd blir ny kapital gjennom utstedelse av nye aksjer og hybridkapitalinstrumenter, mens resten hentes gjennom konvertering av gjeld. Samtidig skal SAS spare 4 mrd kroner, som er et krav i refinansieringspakken

Det Norge har forpliktet seg til er å bruke 500 millioner på å fremover kjøpe tjenester for å opprettholde et visst flytilbud i Norge

https://www.dn.no/luftfart/sas/rick...n-pa-143-milliarder-svenske-kroner/2-1-834143

En rettet emisjon på 2006 millioner kroner mot hovedeierne.
En fortrinnsrettet emisjon til noen utvalgte eiere på 3994 millioner svenske kroner, som forventes å omfattes av tegningsretter for 81,5 prosent av emisjonens totale beløp.
En rettet emisjon av hybridobligasjoner på seks milliarder svenske kroner mot hovedeierne.
Konvertering av 2250 millioner svenske kroner i ikke-sikrede obligasjoner med fast rente og løpetid til november 2022 til stamaksjer.
Konvertering av 1500 millioner svenske kroner fra hybridobligasjoner til stamaksjer.

Eksisterende obligasjonseiere som må ta et tap, da de får igjen drøye 80% av verdien, er det første som skal stemme, og det i midten av juli. Men ser ut som SAS kjører hardt mot hardt og skriver i prospektet at hvis de stemmer nei så trues det direkte med konkurs og at de da får igjen svært lite
 
Last edited:
Oppsdatering fra DN:

SAS sier opp 1600 ansatte i Danmark

SAS kvitter seg med nesten 1600 ansatte i Danmark,ifølge danske TV 2.
SAS regner med at etterspørselen etter flyreiser først vil normalisere seg i 2022.
Oppsigelsene fordeler seg slik ifølge TV 2:

684 kabinansatte.

586 i groundhandling

176 piloter

96 teknisk personale

51 administrativt ansatte

https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/56865

https://e24.no/naeringsliv/i/EWOKL5/sas-sender-oppsigelsesbrev-til-nesten-1600-ansatte-i-danmark


586 i Ground Handling? Er CPH helt ute av SAS systemet? Hvem handler de der, er vel bare der de hadde egne ansatte?
 
SAS skal hente 14,3 mrd svenske kroner, gjennom forskjellige emisjoner og utstedelse av hybridkapital. Norge blir ikke med, så det blir den danske og svenske staten, sammen med private investorer som må bidra.

Ca 12 mrd blir ny kapital gjennom utstedelse av nye aksjer og hybridkapitalinstrumenter, mens resten hentes gjennom konvertering av gjeld. Samtidig skal SAS spare 4 mrd kroner, som er et krav i refinansieringspakken

Det Norge har forpliktet seg til er å bruke 500 millioner på å fremover kjøpe tjenester for å opprettholde et visst flytilbud i Norge

https://www.dn.no/luftfart/sas/rick...n-pa-143-milliarder-svenske-kroner/2-1-834143



Eksisterende obligasjonseiere som må ta et tap, da de får igjen drøye 80% av verdien, er det første som skal stemme, og det i midten av juli. Men ser ut som SAS kjører hardt mot hardt og skriver i prospektet at hvis de stemmer nei så trues det direkte med konkurs og at de da får igjen svært lite

Har de ikke benyttet seg av den Norske lånegarantien, slik som NAS, eller oppfyllte de ikke kravene til den ? Fant ikke noe om det
 
Har de ikke benyttet seg av den Norske lånegarantien, slik som NAS, eller oppfyllte de ikke kravene til den ? Fant ikke noe om det


De oppfylte ikke kravene satt av staten for å få lånet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
SAS har jo egen ground handling i CPH, OSL og ARN

Det vet jeg, men dette var de DK ansatte. De mistet jo LH som var en stor operatør før corona angrepet, i CPH, så antar at de hadde redusert ganske kraftig allerede da. Handling har jo vært under et voldsomt press de siste årene, så og i SGH
 
Har de ikke benyttet seg av den Norske lånegarantien, slik som NAS, eller oppfyllte de ikke kravene til den ? Fant ikke noe om det



E24:


SAS har ennå ikke brukt den norske garantiordningen.

– Vi er takknemlige for den, men vi kan ikke påta oss mer gjeld så vi har ikke benyttet oss av den, sier Gustafson.
 
Intresannt måte de vrir seg til å være størst i Norge på (side 8). De er størst på setekapasitet, der de mener de har 38% markedsandel og norwegian 34%, noe som ikke er så rart med den relativt lave fyllingsgraden sas har kontra DY. Derimot tok jo DY igjen SK når det kommer til transporterte passasjerer på norske lufthavner for noen år siden.

Er det ikke nærmest en norm å måle størrelse etter transporterte passasjerer og ikke setekapasitet? Etter denne teorien blir vel Ethiopian en ganske stor aktør på ARN-OSL-ARN mtp at de ihvertfall før fløy 5(?) ukentlige med 787-9, men i praksis var det vel svært få som bare fløy ARN-OSL eller omvendt.
 
Back
Top