Overlever SAS corona-krisen?

Følger med krav om kutt og effektiviseringer også ser det ut som

Leser med forbauselse:

"I tillegg støtter styret ledelsens plan om å reforhandle tariffavtaler med mål om å øke produktiviteten med 15 til 25 prosent, samt andre kostnadsreduserende tiltak..."

Ble ikke dette skåret ´inntil beinet´i 2012? Kan vel neppe beskjære kostnadene ytterligere uten å flagge helt ut?

https://e24.no/boers-og-finans/i/Xg...e-kroner-sverige-klar-for-aa-oeke-eierandelen

Og strenge miljøkrav følger med disse pengene:

Men pengarna kommer med en rad skärpta miljökrav, enligt finansmarknadsminister Per Bolund (MP). Bland annat ställs krav på att flygjätten minskar utsläppen i linje med Parisavtalet.

– Sverige kommer bara att gå in med kapital till SAS om det samtidigt ställs skarpa och kvantitativa krav på minskade utsläpp från SAS, säger Per Bolund på en pressträff.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sas-far-miljardstod-av-regeringen

Ja, selvfølgelig ønsker de å dele regningen ;)

Dog er det heller ikke unfair, men da håper jeg de pusher på for å få en emisjonskurs som er gunstig, slik at det øker sjansen man kan selge seg ut med gevinst om noen år :stir

Selvsagt, jeg tror ingen har noen illusjoner om at DK og SE tenkte paa dette.

Og Erna har sagt nei til at Svenske,Danske stater og Wallenbergstiftelsen skal få sine investeringer sikret og
sugerør inn i det Norske Oljefondet !
Tøft og riktig gjort !

Da det tidligere ble stilt spørmål om et statlig inntreden på eiersiden i DY var et alternativ for å unngå konkurs, var Erna og andre politikere meget tydelige på at selskapene måtte likebehandles. En norsk statlig inntreden i sas må derfor også resultere i at de går inn i DY (eller en annen form for tilskudd).

Personlig tror jeg det skal mye til for at staten går inn her, de fant ut gjentatte ganger at aksjene ikke var noe å sitte på, og fikk heldigvis solgt seg ut til slutt. Å kjøpe seg inn i noe som vil være et bunnløst sluk i mange år fremover ønsker staten ikke. Bedre å sitte på utsiden og gi dem lån av egen vilje enn å sitte inne og bli ufrivillig melket.

Ikke rart de svenske og danske statene er desperate her. De har «bare» sas som er av en stor betydning for luftfarten i landene, i Norge har vi to jevnstore. Går sas dukken mister Sverige og Danmark «alt», hadde norwegian gått dukken hadde Norge bare mista halvparten.

Da det tidligere ble stilt spørmål om et statlig inntreden på eiersiden i DY var et alternativ for å unngå konkurs, var Erna og andre politikere meget tydelige på at selskapene måtte likebehandles. En norsk statlig inntreden i sas må derfor også resultere i at de går inn i DY (eller en annen form for tilskudd).

Personlig tror jeg det skal mye til for at staten går inn her, de fant ut gjentatte ganger at aksjene ikke var noe å sitte på, og fikk heldigvis solgt seg ut til slutt. Å kjøpe seg inn i noe som vil være et bunnløst sluk i mange år fremover ønsker staten ikke. Bedre å sitte på utsiden og gi dem lån av egen vilje enn å sitte inne og bli ufrivillig melket.

Ikke rart de svenske og danske statene er desperate her. De har «bare» sas som er av en stor betydning for luftfarten i landene, i Norge har vi to jevnstore. Går sas dukken mister Sverige og Danmark «alt», hadde norwegian gått dukken hadde Norge bare mista halvparten.

Widerøe eksisterer ikke for deg?

Widerøe eksisterer ikke for deg?

Det er en grunn til at jeg brukte litt gåsetegn. Og jeg jeg er svært sikker på at du skjønner poenget.

Går sas dukken mister Sverige og Danmark «alt» fordi sas er såpass store at de har ingen andre å belage seg på. BRA, ampola, DAT, great dane osv er ikke av den størreslen at tomrommet deres vil ta flere år å dekke. Kanskje Sverige og Danmark har blitt for avhengige av sas? Kanskje de opp igjennom også burde sørget for at nye selskaper fikk litt drahjelp for å komme igang (slik DY fikk), og ikke ble presset ned av et statlig sas? Det er masser av svenske selskaper som har startet opp med et par fly, for så å gå konk. Sverige og Danmark har derfor havnet i rygge-fella, nemlig å gjøre seg for avhengige av en aktør. Det samme har en rekke europeiske land, derfor ser vi nå at stater nærmest «kaster» penger etter selskapene sine, som om det skulle vært en konkurranse.

WF, med sine 3 fly som er beregnet for litt tyngre internasjonale ruter, kan ikke sammenliknes med SK og DY sine rundt 40 jetfly hver som er stasjonert her i landet. På innland er de uunnværlige, men på utland er de «ubetydelige». Ja, noen mener ruta mellom Aberdeen og SVG er livsnødvendig, men andre mener at ruta til LPA er det;)
Det er jo ikke «bare» sas som eksisterer i Sverige og Danmark heller, det er andre selskaper der og...

Det er en grunn til at jeg brukte litt gåsetegn. Og jeg jeg er svært sikker på at du skjønner poenget.

Går sas dukken mister Sverige og Danmark «alt» fordi sas er såpass store at de har ingen andre å belage seg på. BRA, ampola, DAT, great dane osv er ikke av den størreslen at tomrommet deres vil ta flere år å dekke. Kanskje Sverige og Danmark har blitt for avhengige av sas? Kanskje de opp igjennom også burde sørget for at nye selskaper fikk litt drahjelp for å komme igang (slik DY fikk), og ikke ble presset ned av et statlig sas? Det er masser av svenske selskaper som har startet opp med et par fly, for så å gå konk. Sverige og Danmark har derfor havnet i rygge-fella, nemlig å gjøre seg for avhengige av en aktør. Det samme har en rekke europeiske land, derfor ser vi nå at stater nærmest «kaster» penger etter selskapene sine, som om det skulle vært en konkurranse.

WF, med sine 3 fly som er beregnet for litt tyngre internasjonale ruter, kan ikke sammenliknes med SK og DY sine rundt 40 jetfly hver som er stasjonert her i landet. På innland er de uunnværlige, men på utland er de «ubetydelige». Ja, noen mener ruta mellom Aberdeen og SVG er livsnødvendig, men andre mener at ruta til LPA er det;)
Det er jo ikke «bare» sas som eksisterer i Sverige og Danmark heller, det er andre selskaper der og...

DY har väl haft en betydlig andel av marknaden i både Sverige och Danmark så jag förstår inte riktigt vad du menar med att SAS har varit för stora?

Du brukte ikke gåsetegn når du skreiv at Norge har to store, derfor var det vanskelig å forstå at du hadde betraktet andelen og viktigheten av Widerøe.

Du påstår i det ene øyeblikket diverse om hvor viktig et flyselskap er for et spesifikt land, men i det neste innlegget forklarer du at du mente internasjonal trafikk. Da forstår jeg ikke hvorfor hverken SAS eller Norwegian skulle være viktig for Norge, Sverige eller Danmark. Det finnes nok internasjonale selskaper som har interesse i å fly til hovedsteder, rent teoretisk kunne man nok fått samme rutedekning gjennom Easyjet, Lufthansa, British Airways, KLM, LOT osv, som SAS eller Norwegian tilbyr fra OSL, for eksempel. Om vi snakker om innenriks faller da ditt argument på nytt igjennom da Widerøe er en betydelig aktør som er minst så - om ikke viktigere - enn både SAS og Norwegian innenriks for Norge.

Men men, ønsket bare å belyse den manglende betraktningen av Widerøe som en samfunnsaktør i Norge. Tråden handler om SAS så temaet får gå videre der ;)

DY har väl haft en betydlig andel av marknaden i både Sverige och Danmark så jag förstår inte riktigt vad du menar med att SAS har varit för stora?

De har vært store ja, men det har ikke vært slike duopol-tilstander, der de har vært tilnærmet like store som vi har sett her i Norge. Sas har alltid vært den desidert største i Sverige og Danmark, og de hadde slitt mye mer om sas skulle gått konk der enn her i Norge.

Du påstår i det ene øyeblikket diverse om hvor viktig et flyselskap er for et spesifikt land, men i det neste innlegget forklarer du at du mente internasjonal trafikk. Da forstår jeg ikke hvorfor hverken SAS eller Norwegian skulle være viktig for Norge, Sverige eller Danmark. Det finnes nok internasjonale selskaper som har interesse i å fly til hovedsteder, rent teoretisk kunne man nok fått samme rutedekning gjennom Easyjet, Lufthansa, British Airways, KLM, LOT osv, som SAS eller Norwegian tilbyr fra OSL, for eksempel. Om vi snakker om innenriks faller da ditt argument på nytt igjennom da Widerøe er en betydelig aktør som er minst så - om ikke viktigere - enn både SAS og Norwegian innenriks for Norge.

Selvfølgelig kan alle andre selskaper fly inn til Norge i steden for at vi har «egne» selskaper. Men man må huske på det store bildet, helheten. Det å kunne starte i Alta, og fly via Oslo til Roma på samme bilett. Det å være såpass jevnstore som DY og SK er, med store rutenett i inn- og utland begge to som gjør det lettvint for passasjerene, er noe man ikke vil klare med en drøss mindre aktører.

«««Det var nytt for meg at ruta mellom Sørkjosen og Hammerfest er viktigere enn Oslo-Molde.»»»» #saltisåret
Ja, jeg forstår din argumentasjon, og vet at WF er livsnerven til mange små steder, men hvem som er viktigst kommer ann på øynene som ser og hvor man bor, det blir en endeløs diskusjon;)

Selvfølgelig kan alle andre selskaper fly inn til Norge i steden for at vi har «egne» selskaper. Men man må huske på det store bildet, helheten. Det å kunne starte i Alta, og fly via Oslo til Roma på samme bilett. Det å være såpass jevnstore som DY og SK er, med store rutenett i inn- og utland begge to som gjør det lettvint for passasjerene, er noe man ikke vil klare med en drøss mindre aktører.

«««Det var nytt for meg at ruta mellom Sørkjosen og Hammerfest er viktigere enn Oslo-Molde.»»»» #saltisåret
Ja, jeg forstår din argumentasjon, og vet at WF er livsnerven til mange små steder, men hvem som er viktigst kommer ann på øynene som ser og hvor man bor, det blir en endeløs diskusjon;)

Interline er ikke noe nytt eller spesielt, Widerøe har også slike avtaler.
Widerøe kan også fly Oslo-Molde.

I.flg svenske Dagens Industri (Betalingsmur) så er den norske stat lite lysten på å gå inn på eiersiden i SAS eller være med på en hybrid-emisjon.

STOCKHOLM, June 25 (Reuters) - Norway is hesitant to guarantee loans to SAS that might turn into a renewed ownership in the ailing airline, Swedish business daily Dagens Industri reported on Thursday, citing unnamed sources.

SAS, partly owned by the Sweden and Denmark, said last week it needs about 12.5 billion Swedish crowns ($1.3 billion) in new funding to survive the coronavirus pandemic.

Sweden and Denmark have been in talks with Norway, which previously held a stake in SAS, about contributing to the funding. The Norwegian government has offered loans to SAS but said last week it had no intention of becoming an owner.

Dagens Industri reported that this stance also extended to participating in a so called hybrid emission, loans that can be converted to shares under certain conditions.

The Norwegian state firmly says that they do not want any ownership-like instruments, which is why they oppose this hybrid which may eventually become an ownership share,” an unnamed source told the newspaper. (Reporting by Johan Ahlander; editing by Niklas Pollard)

Hvis de gjør det kan vel den norske stat i teorien ende opp med å eie 2 flyselskaper...

W

Last edited:
Av sas, dy og Widerøe må vel sas være den dårligste investeringen sett fra et politisk ståsted og antagelig økonomisk for Norge. Det er jo sagt at Sverige fikk hovedkontoret, Danmark hub/trafikk og Norge stoltheten. Vi har vel ikke samme behov for stolthet som vi hadde på 40-50-tallet.

Selv om jeg foretrekker å fly SAS ville jeg ikke spyttet pengene inn der.

Av sas, dy og Widerøe må vel sas være den dårligste investeringen sett fra et politisk ståsted og antagelig økonomisk for Norge. Det er jo sagt at Sverige fikk hovedkontoret, Danmark hub/trafikk og Norge stoltheten. Vi har vel ikke samme behov for stolthet som vi hadde på 40-50-tallet.

I et historisk perpektiv så har du rett

Jeg foreslår jo egentlig staten skal være villig til å gå inn hvis det blir en «dumping» emisjon til svært lave priser. Og med mål om å komme seg it så raskt som mulig. Da er det gode muligheter å tjene penger på dette, samtidig som man spytter inn cash i et flyselskap, men slipper eie det langt frem i tid

Akkurat som jeg gjorde i Norwegian emisjon, bare i en mye mindre skala. Inn på 1kr og ut en uke etterpå til 4,8 [emoji6]

Vi fikk vel først og fremst regninga:D Ser ikke helt hvordan Norge "fikk stoltheten", høres mer ut som noe flåseri som ble funnet opp et sted i København eller Stockholm.

Norsk luftfart er vel den mest levedyktige i skandinavia. Nå har den norske staten gått ut med støtte som ikke diskriminerer etter selskap i motsetning til Sverige og Danmark og de bør fortsette med det i de videre krisepakkene.

Det er ingen grunn til å se annerledes på SAS enn på Norwegian eller Widerøe. SAS som selskap må gjøre det som er nødvendig for å overleve dette, så kan den norske staten sikkert bidra med flere kriselån etter visse betingelser om det blir nødvendig. Saklig og usentimentalt, enkelt og greit.

Blir bare rot og tull om staten skal tilbake på eiersiden nå.

Back