Overlever SAS corona-krisen?

Norges "tilbud" til SAS bør vel være på tilnærmet samme nivået som "tilbudet" til Norwegian. Eller?

Espen
 
Norges "tilbud" til SAS bør vel være på tilnærmet samme nivået som "tilbudet" til Norwegian. Eller?

Espen

Hittil har de jo fått (låne) tilnærmet det samme. Forskjellen er primært at Norwegian sliter litt med å oppfylle vilkårene som ble satt.

I løpet av året trenger jo alle selskapene å hente mer egenkapital og cash, og egentlig hadde det da vært rettferdig tilby seg å gå inn med en minoritetsandel i alle selskapene gjennom en emisjon, med forholdmessig lik størrelse. Selvsagt med mål om å klare å selge seg ut så raskt som mulig, men ellers minst mulige politiske føringer og andre krumspring som gir en mindre effektiv drift. Det er en grunn til at Lufthansa heller truer med konkurs, og det er ingenting som tyder på politikerne kan så veldig mye om hvordan drive et flyselskap

En årsak til at det etter min mening bør være at Staten går inn med friske midler her, og med da mål om å faktisk få en liten fortjeneste, er at det faktisk er politikernes beslutninger som gjør at bransjen er så hardt rammet. Så da får de også være villig til å ta deler av regningen
 
Når vil SAS og SAS' eiere offentlig erkjenne at det ikke bare hjelper med en middels stort lån, og det faktisk etterhvert må på plass en betydelig andel ny egenkapital?

Ser man på konkurrentene skal jo Finnair nå hente €500 millioner, hvor den finske staten trolig bidrar med sin andel på litt over halvparten, airBaltic henter inntil €250 hos den latviske staten og Icelandair sysler med en emisjon på rundt €200 millioner. Såvidt jeg forstår, så innebærer kjempepakken til Lufthansa også noe egenkapital.

Gitt SAS sin størrelse og litt "fingern i været" beregninger så vil jo SAS trolig trenge noe mer enn hva Finnair ligger an til å få
 
Når vil SAS og SAS' eiere offentlig erkjenne at det ikke bare hjelper med en middels stort lån, og det faktisk etterhvert må på plass en betydelig andel ny egenkapital?

Ser man på konkurrentene skal jo Finnair nå hente €500 millioner, hvor den finske staten trolig bidrar med sin andel på litt over halvparten, airBaltic henter inntil €250 hos den latviske staten og Icelandair sysler med en emisjon på rundt €200 millioner. Såvidt jeg forstår, så innebærer kjempepakken til Lufthansa også noe egenkapital.

Gitt SAS sin størrelse og litt "fingern i været" beregninger så vil jo SAS trolig trenge noe mer enn hva Finnair ligger an til å få

RG har vel sagt flere gange at de nuværende hjælpepakker ikke er nok og at der må mere hjælp til.

"Ifølge Rickard Gustafson vil intet flyselskab i Europa klare sig gennem coronakrisen uden langsigtet støtte fra de stater, som har lukket grænser og indført rejserestriktioner."

"SAS har brug for mere kapital og støtte for at overleve på længere sigt. Derfor må ejerne på banen og bidrage til at øge kapitalberedskabet."

Fra Finans.dk d. 28/4


Om starerne så helt forstår det er en andens sag ;-) Danmark har været tydelig om at de vil gøre hvad der kræves for at redde SAS, men den svenske regering er ret passive ser det ud til.
 
SAS melder de nå har fått på plass kredittordningene garantert av den danske og svenske staten, tilsvarende 3,3 mrd SEK. Den norske delen er ennå ikke på plass

https://www.sasgroup.net/newsroom/p...-billion-revolving-credit-facility-agreement/

Såvidt jeg har forstået så var der en del udfordringer med de statsgarantier. Staterne skulle stilles på lige fod med bankerne, hvilket betød at hvis bankerne forlangte sikkerhed, så skulle staterne også have det. Derfor blev aftalerne omforhandlet med DK og SE. Iflg. mine kilder så er man ikke nået i mål endnu med den omforhandling i NO.
 
Hmmm, blir Intresannt på torsdag morgen da også norwegian da legger frem sine kvartalstall. Hvem har rødest tall mon tro? Det blir jo også litt vanskelig å sammenlikne da sas har dette snodige regnskapsåret sitt....

Hvis sas taper 70mill hver dag som denne såkalte analytikeren mener, og norwegian taper mellom 350 og 500mill i måneden som de selv har uttalt, så kan det i værste fall bety at sas taper like mye på 5 dager som DY gjør på en måned (selv om dette er tvilsomt). Ja, norwegian har hatt en del kostnader som har gått løpsk, men mye er jo kuttet allerede i forbindelse med focus19 og next, så kostnadsbasen til DY er jo vesentlig lavere enn sas sin. Skal sas være et selskap med livets rett, må kostnadene kuttes drastisk. Selskapet var kanskje bærekraftig det siste året før korona, da det var først da man virkelig så resultatene fra krisen/omstruktureringen i 2012, men dette holder ikke for tiden etter korona. Det kommer til å bli mange upopulære beslutninger som kommer til å gå ut over ansatte og kunder, for det å tro at den danske stat kommer til å redde de for en hver pris blir det samme som å tro på julenissen.
 
Norwegian har jo ikke kostnader til leasing atm, de er jo/blir jo konvertert til aksjer. Det har stor betydning på hvor fort penga renner ut.
 
Norwegian har jo ikke kostnader til leasing atm, de er jo/blir jo konvertert til aksjer. Det har stor betydning på hvor fort penga renner ut.



Dette gjelder vel ikke fremtidig gjeld? De må vel fortsatt betale selv om leasingselskapene er blant eierne?
 
Primært tenker jeg at det er den svenske og danske staten som bør bidra til å redde SAS. I Norge har det blitt (politisk) avklart at staten ikke skal være med på eiersiden. I tillegg til Sverige og Danmark får private investorer komme inn for å styrke balansen (øke egenkapital ved eventuelt a bruke inntektene fra emisjonen til nedbetaling av gjeld).
 
Den veksten i trafikk som er nå rundt omkring er iflg IATA primært domestic. Men denne
veksten kommer vel ikke i samme grad i Norge så lenge midtsetet er blokkert her.
 
Bare jeg som synes 350 årsverk med kabinansatte høres lite ut når de sier de skal kvitte seg med 1300 i Norge? Burde det ikke vært flere kabinansatte, da det er flest av dem i selskapet? Av administrasjon er det vel bare en håndfull igjen som sitter på Lysaker, og bakketjenestene er jo for det meste solgt til Widerøe, er vel fortsatt en del mekanikere på OSL, men det er jo grenser på hvor mye de kan outsource til Estland og Malta, noe dem jo er godt i gang med fra før av...
 
Den veksten i trafikk som er nå rundt omkring er iflg IATA primært domestic. Men denne
veksten kommer vel ikke i samme grad i Norge så lenge midtsetet er blokkert her.



USA drar nok mye av dette, men i likhet med i Norge er de iferd med å stange hodet i taket pga blokkeringene, som er vanlige her og.

Og viljen til å sette inn flere avganger er lav, så lenge hver ny avgang øker tapene pga seteblokkeringene.
 
Ikke så lett å tjene penger med midtseter blokkert selv om mange vil fly innenriks etterhvert. Ser den. Kjedelig situasjon for SAS. Jeg prøver å støtte dem med ti flightsegmenter framover innenriks i juni og juli. Senest booket i dag før vi straks suser mot SVG med SAS.
 
Back
Top