Overlever SAS corona-krisen?

Virker igrunn som at DY-aksjen reagerer bedre enn SK på nyheten om at SK får litt hjelp. DY opp 15% og SK opp 8%.

Jeg som egentlig hadde sett for meg en total kollaps i DY-aksjen i dag da ingenting ble lagt på bordet for dem i går.
 
35-40 procent (?) af selskabets aktivitet ligger i Norge. Kan det næsten blive meget mere norsk? Er vel kun Widerøe, der er mere norsk en SAS. Norwegian har vel også kun omtrent 35-40 pct af aktiviteten i Norge (før spareplanen blev iværksat)

Så lenge kun 2,93% av SAS-aksjene er på norske hender bør ikke den norske staten gå inn for å redde hele SAS. Da må selskapet splittes opp, slik at det evt. blir et eget, separat selskap i Norge.
 
Hvorfor det? Nå har allerede svenskene og danskene satt av midler, så behold stordriften. Vi har jo allerede sett hvor smart det var å dele opp SAS ... Å gjøre den tabben igjen vil bare gjøre kostnadene høyere.

Hvorfor? Fordi den norske stat ikke eier en eneste aksje i SAS.
 
Så lenge kun 2,93% av SAS-aksjene er på norske hender bør ikke den norske staten gå inn for å redde hele SAS. Da må selskapet splittes opp, slik at det evt. blir et eget, separat selskap i Norge.

Jeg mener at dette er urealistisk

Et SAS Norge vil ikke være levedyktig. Et SAS Skandinavia vil ha mye bedre forutsetninger til å bli levedyktig med en flåte som er tilpasset ulike behov

Glem nasjonal stolthet
 
Nei, det er ikke vanvittig, handler igjen om arbeidsplasser. Så hvem som eier er uvesentlig. Gjennom sine ansatte bidrar selskapet med aktivitet og skatteinntekter derfra. Det er jo massevis at utenlandskeide selskap her i landet som vil trenge forskjellig typer hjelp, og det samme med norske selskap i utlandet

Jeg er enig med deg i det meste du skriver, men jeg må få lov til å mene at staten ikke bør gå inn med store beløp for å redde et "utenlandsk" flyselskap.
 
Hvorfor? Fordi den norske stat ikke eier en eneste aksje i SAS.



Sorry, men jeg mener du her ikke forstår hva det egentlig handler om. Disse pakkene som nå kommer er ikke for å redde aksjonærenes, men arbeidsplassene og de ansatte.

Du har hengt deg opp i hvem som eier hva, som egentlig ikke er så veldig vesentlig.

Men det var samtidig naturlig at den norske staten deltok i den første pakken, men blir det behov for ytterligere midler (og egenkapital) for å redde et selskap og dermed arbeidsplassene, så skjer jo det automatisk på de eksisterende aksjonærenes bekostning. Som da taper. Ditto med Norwegian, går staten inn på eiersiden der, er det på bekostning av dagens eiere
 
Last edited:
Sorry, men jeg mener du her ikke forstår hva det egentlig handler om. Disse pakkene som nå kommer er ikke for å redde aksjonærenes, men arbeidsplassene og de ansatte.

Du har hengt deg opp i hvem som eier hva, som egentlig ikke er så veldig vesentlig.

Men det var samtidig naturlig at den norske staten deltok i den første pakken, men blir det behov for ytterligere midler (og egenkapital) for å redde et selskap og dermed arbeidsplassene, så skjer jo det automatisk på de eksisterende aksjonærenes bekostning. Som da taper. Ditto med Norwegian, går staten inn på eiersiden der, er det på bekostning av dagens eiere

Pluss at staten vil kreve fra hver selskap som skal reddes at det kuttes ned til den absolut nödvendige, som er virkelig samfunns-relevant. Vi må jo forstå situasjonen. Det er utrolig mange bedrifter som trenger hjelp og staten vil også komme i situasjoner hvor de må prioritere og fordele de begrensede midler man har.
 
Sorry, men jeg mener du her ikke forstår hva det egentlig handler om. Disse pakkene som nå kommer er ikke for å redde aksjonærenes, men arbeidsplassene og de ansatte.

Du har hengt deg opp i hvem som eier hva, som egentlig ikke er så veldig vesentlig.

Men det var samtidig naturlig at den norske staten deltok i den første pakken, men blir det behov for ytterligere midler (og egenkapital) for å redde et selskap og dermed arbeidsplassene, så skjer jo det automatisk på de eksisterende aksjonærenes bekostning. Som da taper. Ditto med Norwegian, går staten inn på eiersiden der, er det på bekostning av dagens eiere


Pluss at staten vil kreve fra hver selskap som skal reddes at det kuttes ned til den absolut nödvendige, som er virkelig samfunns-relevant. Vi må jo forstå situasjonen. Det er utrolig mange bedrifter som trenger hjelp og staten vil også komme i situasjoner hvor de må prioritere og fordele de begrensede midler man har.

Jeg ser absolutt poengene deres her, men jeg klarer ikke å være enig med dere i at den norske staten skal være med å redde SAS, i hvert fall ikke i første omgang.
La oss håpe at den insprøytningen SAS får fra Danmark og Sverige er nok til å redde selskapet.
 
Jeg ser absolutt poengene deres her, men jeg klarer ikke å være enig med dere i at den norske staten skal være med å redde SAS, i hvert fall ikke i første omgang.
La oss håpe at den insprøytningen SAS får fra Danmark og Sverige er nok til å redde selskapet.

Problemet er faktum at det må finnes forsatt noe som en level playing field. Dersom staten sier til den ene aktør "går til banken" og til den andre "du får penger fra meg" så er det ikke lik.

Gjør staten ingenting, går begge DY og SK konk. Men å si "la oss håpe at Danmark og Sverige gir nok penger" er også litt vildt, fordi det er jo de norske innenriksruter som skål opprettholdes i norsk interesse.

Jeg for min del kommer mere og mere til en punktum da jeg tenker garantier og lån er ikke veien.

Staten skål "bestille" og dermed betale flyselskapene å opprettholde en visst tilbud. Dette tvinger de aktører å nedskalere driften til hva er virkelig etterspurt / bestillt av staten. De facto gjører vi alle innenlandsruter om til PSO ruter for en visst tid.

Og ja, dette betyr at selskaper med sterk balanse har en bedre sjanse å overleve enn de som med mye gjeld. Med det er eksakt slik som det er uten Corona
 
...Staten skål "bestille" og dermed betale flyselskapene å opprettholde en visst tilbud. Dette tvinger de aktører å nedskalere driften til hva er virkelig etterspurt / bestillt av staten. De facto gjører vi alle innenlandsruter om til PSO ruter for en visst tid.

Det høres ut som et helt urealistisk scenario. Selv med klodens sterkeste balanse går det ikke lenge før kostnader knyttet til at 90% av flåten er satt på baken tar knekken på selskapene.
 
Det høres ut som et helt urealistisk scenario. Selv med klodens sterkeste balanse går det ikke lenge før kostnader knyttet til at 90% av flåten er satt på baken tar knekken på selskapene.

Kanskje det trenges en kombinasjon.

Men vi skål passe på at vi ikke kommer i en situasjonen hvor staten eier everything. Ingen er tjent noe med en "Aeroflot Norge".
 
Kanskje det trenges en kombinasjon.

Men vi skål passe på at vi ikke kommer i en situasjonen hvor staten eier everything. Ingen er tjent noe med en "Aeroflot Norge".

Du overkomplicerer ting som er vældig enkelt. Norwegian skal reddes igennem krisen med lån og garantier fra stat(erne)Den dag krisen er slut, skal de stå på egne ben, og bevise at de har livets ret. Jeg er overbevist om at vi vil se at den fornuftige rekonstruktion som nuværende ledelse allerede er kommet langt på vej med, vil fortsætte
 
Last edited:
Jeg ser absolutt poengene deres her, men jeg klarer ikke å være enig med dere i at den norske staten skal være med å redde SAS, i hvert fall ikke i første omgang.

Så staten skal heller sende alle de norske ansatte på NAV?
 
Så staten skal heller sende alle de norske ansatte på NAV?

Enig, det gaar en grense for hva som skal taales av tap av infrastruktur. Det kan ogsaa fort ta for lang tid om selskaper gaar konkurs og alt maa bygges opp paa nytt. Endel krav vil nok stilles fra myndighetenes side.
 
Sorry, men jeg mener du her ikke forstår hva det egentlig handler om. Disse pakkene som nå kommer er ikke for å redde aksjonærenes, men arbeidsplassene og de ansatte.

Dette er jo det viktige.

Når det offentlige går så direkte inn, er det ikke for å redde "SAS" eller "Norwegian". Det er for å sikre arbeidsplasser og funksjoner som er viktige for samfunnet på sikt. Flyselskapene har mange ansatte og de utfører tjenester som er viktige for samfunnet.
 
Formålet er at sikre, at samfundet kan fungere på den anden side af corona. Vi lever af air connectivity og det er der samfundet tjener sine penge. Hvis vi som samfund skal fortsætte med den velfærd vi er vant til i Norden, så skal vi have et velfungerende air netværk ud i verdenen.
Jeg er lige glad med hvad den norske stat vi kaste penge efter - blot glad for at Sverige og Danmark kan se tydeligt, at man skal understøtte SAS.
Dette er et spørgsmål - et eller andet sted findes det nok - men har nogen en opgørsel ovre hvilken værdi hhv. SK og NOrwegian bringer til Norge/Norgen?.
Den vil jeg nok lægge til grund: Hvem bringer connectivity ind til Norge/Norgen - både med hensyn til indenrigsruter, transfer m.m. som bringer økonomisk vækst til NOrge - ikke til Thailand, LPA osv.
 
Last edited:
Eg er skremt over holdnigen til noen av dere her inne, ikke skal vi hjelpe Norwegian og ikke skal vi hjelpe Sas. Skal vi ikke hjelpe resten av næringen i Norge heller ? Man kan si mye om både det ene og det andre, men en krise som dette har vi aldri sett før, og vi vet ikke hvilke konsekvenser den vi gi på sikt. At Norge ikke eier sas og at Norwegian flyr ut fra baser både her og der betyr ikke at de ikke har mange tusen arbeidsplasser i Norge som under normale omstendigheter gir milliarder i kassen til den Norske stat årlig. Men for all del, det er sikkert billigere å ha de som no jobber i flybransjen på Nav, og la Ryanair og Wizzair overta det Norske markedet. Det samme kan vi gjøre med resten av næringen i Norge som sliter om dagen. Send fok på nav og la utenlandske selskap komme med billig arbeidskraft fra utlandet. Vi er inne i en økonomisk krise som fort kan bli langvarig, så tenk litt på alle de som mister jobbene sine
 
Last edited:
Hvis den svenske og danske stat ikke var aksjonærer i SAS vile de ikke gitt spesifikk støtte til selskapet. "Koronakrisen" kommer til å koste enormt med penger for staten og offentlige virksomheter, private selskaper kommer også til å blø og ikke minst blir det veldig alvorlig for den enkelte innbygger sin økonomi. Bare endringene i statens økonomiske ansvar for permiterte, oppsagte, sykemeldte, hjemmekarantene og ikke minst for de som må være hjemme med barn blir enorme. Milliardene bare her kommer til å rulle i et tempo som får flyselskapenes bønn til å bli en parantes. Veldig mange bedrifter i Norge kommer til å gå konkurs fram mot sommeren og mange blir arbeidsledige, tallene fra begynnelsen av -90 tallet kommer til å bli slått. Og mange av disse bedriftene er for mange viktige og samfunnsnyttige. Men skal Staten redde alle som går dukken? Det er flere frisører i Norge enn det er ansatte i SK/WF/DY. Staten i Norge kommer ikke til å redde private enkeltbedrifter, med mindre de kan nasjonaliseres for lav kostnad. SAS kommer til å bestå når denne krisen er over fordi det har store statlige eiere som viser samfunnsansvar og har tro på fremtiden, ikke fordi den svenske og danske stat er flynerder.
 
Last edited:
Hvorfor? Fordi den norske stat ikke eier en eneste aksje i SAS.

Vi eier rundt 2-3 % gjennom oljefondet. For øvrig så har vi aksjer i blant annet

United
American
Hawaiian
Southwest
Delta
JetBlue
Air New Zealand
Qantas
Lufthansa
Air France / KLM
Wizzair
British airways
Finnair
Cathay Pacific
Singapore airlines
Japan airlines
ANA
LATAM
China Eastern Airlines
China Southern Airlines
Shandong Airlines Co Ltd
Spring Airlines Co Ltd
Air China
China Airlines
Eva Airways
Asiana Airlines
Jejuair Co Ltd
Korean Air Lines
Bangkok Airways
Thai Airways International
Air Asia
Cebu Air Inc

Alt fra rundt 0,2 til rundt 3 %
 
Vi eier rundt 2-3 % gjennom oljefondet. For øvrig så har vi aksjer i blant annet

United
American
Hawaiian
Southwest
...

At Statens pensjonsfond utland (“oljefondet”) kjører en bred profil med avkastningsformål, er ikke det samme som at staten eventuelt går inn i flyselskaper på eiersiden.

Epler & bananer
 
Back
Top