35-40 procent (?) af selskabets aktivitet ligger i Norge. Kan det næsten blive meget mere norsk? Er vel kun Widerøe, der er mere norsk en SAS. Norwegian har vel også kun omtrent 35-40 pct af aktiviteten i Norge (før spareplanen blev iværksat)
Hvorfor det? Nå har allerede svenskene og danskene satt av midler, så behold stordriften. Vi har jo allerede sett hvor smart det var å dele opp SAS ... Å gjøre den tabben igjen vil bare gjøre kostnadene høyere.
Så lenge kun 2,93% av SAS-aksjene er på norske hender bør ikke den norske staten gå inn for å redde hele SAS. Da må selskapet splittes opp, slik at det evt. blir et eget, separat selskap i Norge.
Nei, det er ikke vanvittig, handler igjen om arbeidsplasser. Så hvem som eier er uvesentlig. Gjennom sine ansatte bidrar selskapet med aktivitet og skatteinntekter derfra. Det er jo massevis at utenlandskeide selskap her i landet som vil trenge forskjellig typer hjelp, og det samme med norske selskap i utlandet
Hvorfor? Fordi den norske stat ikke eier en eneste aksje i SAS.
Sorry, men jeg mener du her ikke forstår hva det egentlig handler om. Disse pakkene som nå kommer er ikke for å redde aksjonærenes, men arbeidsplassene og de ansatte.
Du har hengt deg opp i hvem som eier hva, som egentlig ikke er så veldig vesentlig.
Men det var samtidig naturlig at den norske staten deltok i den første pakken, men blir det behov for ytterligere midler (og egenkapital) for å redde et selskap og dermed arbeidsplassene, så skjer jo det automatisk på de eksisterende aksjonærenes bekostning. Som da taper. Ditto med Norwegian, går staten inn på eiersiden der, er det på bekostning av dagens eiere
Sorry, men jeg mener du her ikke forstår hva det egentlig handler om. Disse pakkene som nå kommer er ikke for å redde aksjonærenes, men arbeidsplassene og de ansatte.
Du har hengt deg opp i hvem som eier hva, som egentlig ikke er så veldig vesentlig.
Men det var samtidig naturlig at den norske staten deltok i den første pakken, men blir det behov for ytterligere midler (og egenkapital) for å redde et selskap og dermed arbeidsplassene, så skjer jo det automatisk på de eksisterende aksjonærenes bekostning. Som da taper. Ditto med Norwegian, går staten inn på eiersiden der, er det på bekostning av dagens eiere
Pluss at staten vil kreve fra hver selskap som skal reddes at det kuttes ned til den absolut nödvendige, som er virkelig samfunns-relevant. Vi må jo forstå situasjonen. Det er utrolig mange bedrifter som trenger hjelp og staten vil også komme i situasjoner hvor de må prioritere og fordele de begrensede midler man har.
Jeg ser absolutt poengene deres her, men jeg klarer ikke å være enig med dere i at den norske staten skal være med å redde SAS, i hvert fall ikke i første omgang.
La oss håpe at den insprøytningen SAS får fra Danmark og Sverige er nok til å redde selskapet.
...Staten skål "bestille" og dermed betale flyselskapene å opprettholde en visst tilbud. Dette tvinger de aktører å nedskalere driften til hva er virkelig etterspurt / bestillt av staten. De facto gjører vi alle innenlandsruter om til PSO ruter for en visst tid.
Det høres ut som et helt urealistisk scenario. Selv med klodens sterkeste balanse går det ikke lenge før kostnader knyttet til at 90% av flåten er satt på baken tar knekken på selskapene.
Kanskje det trenges en kombinasjon.
Men vi skål passe på at vi ikke kommer i en situasjonen hvor staten eier everything. Ingen er tjent noe med en "Aeroflot Norge".
Jeg ser absolutt poengene deres her, men jeg klarer ikke å være enig med dere i at den norske staten skal være med å redde SAS, i hvert fall ikke i første omgang.
Så staten skal heller sende alle de norske ansatte på NAV?
Hvorfor? Fordi den norske stat ikke eier en eneste aksje i SAS.
Vi eier rundt 2-3 % gjennom oljefondet. For øvrig så har vi aksjer i blant annet
United
American
Hawaiian
Southwest
...
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.