Intet av det som nevnes her danner grunnlag for at SAS skal overleve Coronakrisen. Det handler i all hovedsak om tilgang til likvider under krisen.
Du har din mening og jeg har min.
I punkt 1 belyser jeg dette ut fra dagens eierstruktur.
Når danske og svenske myndigheter, som er eiere i SAS, uttaler at SAS skal bestå som selskap, tyder dette på at SAS fra sine eiere vil bli tilført likvide midler slik at de overlever coronakrisen. Vi skal ikke se bort fra at den danske stat kjøper seg opp i SAS og blir en dominerende eier, dersom andre eiere ikke deltar i en eventuell emisjon. Dette har danske myndigheter allerede antydet.
SAS har også et marked etter coronakrisen som gjør at eierne vil stille opp med likvide midler slik at selskapet overlever.
Dette markedet består både av statlige og private virksomheter som kommer tilbake så fort som mulig.
I Norge er Forsvaret en stor aktør der det for SAS må føles som en lottogevinst at de overtok denne avtalen fra Norwegian ved sist årsskifte.
SAS har også en andel av syketransporten i Norge.
For oljeindustrien har SAS en veldig stor markedsandel - en industri som Norge er totalt avhengig av
Jeg ser gjerne at du begrunner din påstand
Last edited: