Overlever SAS corona-krisen?

Intet av det som nevnes her danner grunnlag for at SAS skal overleve Coronakrisen. Det handler i all hovedsak om tilgang til likvider under krisen.

Du har din mening og jeg har min.

I punkt 1 belyser jeg dette ut fra dagens eierstruktur.
Når danske og svenske myndigheter, som er eiere i SAS, uttaler at SAS skal bestå som selskap, tyder dette på at SAS fra sine eiere vil bli tilført likvide midler slik at de overlever coronakrisen. Vi skal ikke se bort fra at den danske stat kjøper seg opp i SAS og blir en dominerende eier, dersom andre eiere ikke deltar i en eventuell emisjon. Dette har danske myndigheter allerede antydet.

SAS har også et marked etter coronakrisen som gjør at eierne vil stille opp med likvide midler slik at selskapet overlever.
Dette markedet består både av statlige og private virksomheter som kommer tilbake så fort som mulig.

I Norge er Forsvaret en stor aktør der det for SAS må føles som en lottogevinst at de overtok denne avtalen fra Norwegian ved sist årsskifte.
SAS har også en andel av syketransporten i Norge.

For oljeindustrien har SAS en veldig stor markedsandel - en industri som Norge er totalt avhengig av

Jeg ser gjerne at du begrunner din påstand

Last edited:
Nå driter vel egentlig den danske stat langt i at norske oljearbeidere og forsvarsfolk skal komme seg til SVG og BDU. Husk at den danske stat ikke har noen andre de er direkte redde for å miste, DAT, great dane og alsie Express er små selskaper som lett kan erstattes. DY, som står for en vesentlig del av spesielt den danske ferietrafikken er de nok litt redde for å miste, for da hopper Irene inn, og danskene hater dem. Den danske stat ser nok også svært taktisk på dette, for hvis de hjelper mest for å holde selskapet flytende kan de også kreve mest av selskapet i ettertid, LH-ruter, flere danske ansatte etc.

Rland, jeg mener å huske at du brukte som argument mot meg tidligere at hvis DY går dukken kan rutene lett erstattes av andre, og at de derfor ikke er så viktige som jeg skulle ha det til. Men Statoil-ansatte kan da også fly andre selskaper (til tross for at de alle sammen tviholder på plastkorta sine), Ryanair kan da fly for Forsvaret og helsevesenet er nok også opptatt av å spare penger, så hvis noen kommer med et billig og bra anbud der, takker de nok ikke nei ;)

Nå driter vel egentlig den danske stat langt i at norske oljearbeidere og forsvarsfolk skal komme seg til SVG og BDU. Husk at den danske stat ikke har noen andre de er direkte redde for å miste, DAT, great dane og alsie Express er små selskaper som lett kan erstattes.

Ser at du er enig i at den danske stat ønsker å bevare SAS.
I den sammenheng er din påstand om at den danske stat "driter i" en stor del av SAS sin eksisterende kundemasse og som er kunder gjennom til dels langsiktige rammeavtaler, ganske merkelig.

Hadde jeg vært eier i et selskap, hadde jeg gjort alt for å sikre at kundegrunnlaget til selskapet var mest mulig intakt etter en krisesituasjon.

Jeg vil bare gi en ting å tenke seg gjennom.

Den marked, som vi kjenner den fra før krisen, er rett nå totalt borte. Og etter krisen vil vi trolig se en helt annen market. Betydningen av oljefolk vil minske. Bare se hvor oljeprisen er for tida.

Dersom denne krisen er langt, dvs worst-case scenario kommer, så kommer man snart til en punktum hvor det kan være billige å la de gamle selskaper gå konk og starte opp på nytt. Rett nå forgjelder seg de aktører mere og mere bare for å kunne betale sine fiks-kostnader, som er først og fremst leie-kostnader. Man støtter rett nå ingen arbeidsplass i luftfart, men mye i finansnæring.

Ser at du er enig i at den danske stat ønsker å bevare SAS.
I den sammenheng er din påstand om at den danske stat "driter i" en stor del av SAS sin eksisterende kundemasse og som er kunder gjennom til dels langsiktige rammeavtaler, ganske merkelig.

Hadde jeg vært eier i et selskap, hadde jeg gjort alt for å sikre at kundegrunnlaget til selskapet var mest mulig intakt etter en krisesituasjon.

Jeg er ikke direkte enig, men jeg sier at den danske stat ikke har noe annet valg. Går sas dukken kommer wizz og Ryanair inn, det ønsker den danske stat å unngå, og det er jeg enig i.

De tre skandinaviske statene har vel gitt omtrentlig det samme hver foreløpig, i håp om at det skal redde deres eget lands produksjon. Skrur den norske stat igjen krana, skal den danske stat da finansiere det norske markedet? Et marked hvor det faktisk også finnes ulønsomme ruter, og flere blir det garantert når krisen er over?
Skal den danske stat sørge for at sas overlever og gjør at de kan opprettholde ruter i markeder utenfor Danmark, så ser jeg det på sin plass at også norske myndigheter redder norwegian og bidrar slik at de kan opprettholde ruter utenfor Norge. Tidligere mener jeg å huske at du var imot dette.

Jeg er ikke direkte enig, men jeg sier at den danske stat ikke har noe annet valg. Går sas dukken kommer wizz og Ryanair inn, det ønsker den danske stat å unngå, og det er jeg enig i.

De tre skandinaviske statene har vel gitt omtrentlig det samme hver foreløpig, i håp om at det skal redde deres eget lands produksjon. Skrur den norske stat igjen krana, skal den danske stat da finansiere det norske markedet? Et marked hvor det faktisk også finnes ulønsomme ruter, og flere blir det garantert når krisen er over?
Skal den danske stat sørge for at sas overlever og gjør at de kan opprettholde ruter i markeder utenfor Danmark, så ser jeg det på sin plass at også norske myndigheter redder norwegian og bidrar slik at de kan opprettholde ruter utenfor Norge. Tidligere mener jeg å huske at du var imot dette.

Jeg kan se for meg et SAS etter coronakrisen - men et SAS som er betydelig nedskalert og ivaretar kritisk infrastruktur i Skandinavia. Ser for meg hub i København og en del internasjonale ruter derfra. SAS vil være der i en eller annen form fordi eierne vil det.
En del av dagens kommersielle ruter vil bli FOT ruter og dekkes av WF og SK med de mindre flyene i flåtene.

Hva gjelder Wizz og Ryanair så sliter jeg med å se deres virksomhet etter coronakrisen. Vi har den høyeste arbeidsledigheten etter krigen, og den vil trolig øke fremover. Privatøkonomien for millioner av mennesker rammes og det tradisjonelle markedet til lavprisselskapene, Norwegian inkludert, blir rett og slett borte.

Jeg husker ikke alle mine tidligere kommentarer. I dag klarer jeg ikke å se hvordan Norwegian skal overleve coronakrisen. De aller fleste av Norwegian sine eiere er der ikke fordi de ønsker å opprettholde et flytilbud til nordmenn. De har aksjer i håp om å kunne selge dem til høyere kurs, eller få utbytte på grunn av at selskapet går med solide overskudd. Norwegian sitt tradisjonelle marked er borte og vil bli borte eller sterkt redusert i lang tid. Forklar meg gjerne hvordan du ser at Norwegian med 60 milliarder i gjeld og den eksisterende flåten skal overleve. Mener du at det er norske skattebetalere som skal forfordele skattepengene våre slik at Norwegian, med sine ca 2000 norske ansatte, holdes på vingene på bekostning av mange andre bedrifter som i utgangspunktet har hatt sunn økonomi og vil ha et marked også etter coronakrisen? Jeg er motstander av en slik løsning.
Jeg er mot at skattepengene skal brukes til å forfordele Norwegian dersom det ikke er utsikter til lønnsom drift.

Jeg sier ikke at dette er rett, men det er slik jeg vurderer situasjonen de nærmeste årene

Last edited:
Jeg kan se for meg et SAS etter coronakrisen - men et SAS som er betydelig nedskalert og ivaretar kritisk infrastruktur i Skandinavia. Ser for meg hub i København og en del internasjonale ruter derfra. SAS vil være der i en eller annen form fordi eierne vil det.
En del av dagens kommersielle ruter vil bli FOT ruter og dekkes av WF og SK med de mindre flyene i flåtene.

Hva gjelder Wizz og Ryanair så sliter jeg med å se deres virksomhet etter coronakrisen. Vi har den høyeste arbeidsledigheten etter krigen, og den vil trolig øke fremover. Privatøkonomien for millioner av mennesker rammes og det tradisjonelle markedet til lavprisselskapene, Norwegian inkludert, blir rett og slett borte.

Jeg husker ikke alle mine tidligere kommentarer. I dag klarer jeg ikke å se hvordan Norwegian skal overleve coronakrisen. De aller fleste av Norwegian sine eiere er der ikke fordi de ønsker å opprettholde et flytilbud til nordmenn. De har aksjer i håp om å kunne selge dem til høyere kurs, eller få utbytte på grunn av at selskapet går med solide overskudd. Norwegian sitt tradisjonelle marked er borte og vil bli borte eller sterkt redusert i lang tid. Forklar meg gjerne hvordan du ser at Norwegian med 60 milliarder i gjeld og den eksisterende flåten skal overleve. Mener du at det er norske skattebetalere som skal forfordele skattepengene våre slik at Norwegian, med sine ca 2000 norske ansatte, holdes på vingene på bekostning av mange andre bedrifter som i utgangspunktet har hatt sunn økonomi og vil ha et marked også etter coronakrisen? Jeg er motstander av en slik løsning.
Jeg er mot at skattepengene skal brukes til å forfordele Norwegian dersom det ikke er utsikter til lønnsom drift.

Jeg sier ikke at dette er rett, men det er slik jeg vurderer situasjonen de nærmeste årene

Selv om jeg ikke er den som spörsmal ble rettet til.

Kviter seg DY med samtidlige leasing-fly, forsvinner ca 50% av gjelden, fordi dette er fremtidlige leasing-forpliktelser. Salg av eide 787, og MAX kompensasjon vil senke gjeld enda mere. Klarer man da en egenkapital på ca 4 Mrd NOK, så har man en sunn selskap med ca 60 B737NG/MAX. Dette kan man fokussere på de profitable skandinaviske baser og resten forsvinner.

Meget enkelt, og sikkert trenges litt mer her og der.

Jeg er forøvrig uenig i dette at fritidsmarket forsvinner. Det vil også komme seg opp igjen. Litt annenleder enn forretningsmarket.

Jeg er forøvrig uenig i dette at fritidsmarket forsvinner. Det vil også komme seg opp igjen. Litt annenleder enn forretningsmarket.

Fritidsmarkedet er jokeren her.
Jeg deler ikke din optimisme og tror volumet her vil bli lavt de nærmeste årene.
Alt avhenger av hvor raskt coronaviruset kommer under kontroll og samfunnet begynner å fungere

Fritidsmarkedet er jokeren her.
Jeg deler ikke din optimisme og tror volumet her vil bli lavt de nærmeste årene.
Alt avhenger av hvor raskt coronaviruset kommer under kontroll og samfunnet begynner å fungere

Vi nå lukker folk inni i sitt hjemme for måneder. Selv om ingen politiker sier dette åpent, fordi det er ikke særlig populær. Men det vil komme.

Men etter denne "time-of-suffering", folk vil strømme ut, vil leva livet igjen og vil også reise, dersom økonomien tilllatter dette. Det blir mindre, ja klar, men det forsvinner ikke. Reduksjonen i volum klarer man fint via flåte- og frekvens-reduksjoner.

For begge SK og DY ligger lönnsomheten ikke i fritidsmarked, men i high-frequency innenlandsruter. Også DY har en god del forrentnigsfolk omboard.

Livet er ikke svart & hvit. ^_^

Men etter denne "time-of-suffering", folk vil strømme ut, vil leva livet igjen og vil også reise, dersom økonomien tilllatter dette. Det blir mindre, ja klar, men det forsvinner ikke. Reduksjonen i volum klarer man fint via flåte- og frekvens-reduksjoner.

Noen spørsmål til "leva livet igjen": tar du da høyde for eventuelle "pools of contamination" som ligger igjen rundt i verden? Eller ser du for deg et scenario hvor vi fjerner coronasmitten 100%? For om coronasmitten for eksempel lever videre i enkelte land (la oss ta the general suspects som rurale områder i sør-øst asia, afrika og sør-amerika) - vil den stadig kunne blusse opp. Tror du ikke at folks fritids-reisevilje vil begrenses noe av redselen for å bli neste patient zero? Og hvis det blir en stor resesjon som ca. alle politikere sier (også er i tyskerland), tror du folk vil prioritere handletur til London framfor å kjøre på tur med familien for å besøke bestemor i Steigen?

Må si jeg, på bakgrunn av hva vitenskapen antyder om vår framtid, er mest enig med Rland her. Jeg tror folk vil bli mer forsiktige med å bruke pengene sine, da framtiden vil bli mer usikker med "trussel om" nye utbrudd av en sykdom som vi i bestefall klarer å presse tilbake til isolerte hjørner rundt om i verden. Backpacking rundt verden vil bli byttet ut med noe annet, backpacking i eget land kanskje?

Noen spørsmål til "leva livet igjen": tar du da høyde for eventuelle "pools of contamination" som ligger igjen rundt i verden? Eller ser du for deg et scenario hvor vi fjerner coronasmitten 100%? For om coronasmitten for eksempel lever videre i enkelte land (la oss ta the general suspects som rurale områder i sør-øst asia, afrika og sør-amerika) - vil den stadig kunne blusse opp. Tror du ikke at folks fritids-reisevilje vil begrenses noe av redselen for å bli neste patient zero? Og hvis det blir en stor resesjon som ca. alle politikere sier (også er i tyskerland), tror du folk vil prioritere handletur til London framfor å kjøre på tur med familien for å besøke bestemor i Steigen?

Må si jeg, på bakgrunn av hva vitenskapen antyder om vår framtid, er mest enig med Rland her. Jeg tror folk vil bli mer forsiktige med å bruke pengene sine, da framtiden vil bli mer usikker med "trussel om" nye utbrudd av en sykdom som vi i bestefall klarer å presse tilbake til isolerte hjørner rundt om i verden. Backpacking rundt verden vil bli byttet ut med noe annet, backpacking i eget land kanskje?

Jeg foreser en scenario at vi far en vaccine sent i år 2020 eller tidlig 2021. Om vi far en virkemiddel / medisin for de smittede, da vil jeg ikke spekulere.

Jeg er enig med at folk vil blir mer forsiktig og kikke om eventuelle helsefarer før de lager en booking. Men - la oss være ærlig - det skulle / kan man gjøre også idag.

Den fritidsmarket vi snakker om er de typiske langhelger i en Europeisk storby. Det vil komme tilbake. Absolutt sikkert på dette at Nordmenn vil e.g. strømme tilbake til Berlin ;)

Mener du at det er norske skattebetalere som skal forfordele skattepengene våre slik at Norwegian, med sine ca 2000 norske ansatte, holdes på vingene på bekostning av mange andre bedrifter som i utgangspunktet har hatt sunn økonomi og vil ha et marked også etter coronakrisen? Jeg er motstander av en slik løsning.

Jeg mener ar den norske stat skal redde den norske/nordiske delen av norwegian, og at de andre nordiske landene ser nytten av norwegian og også bidrar for å redde sitt lands baser. Disse operasjonene har tjent gode penger i godt over 10 år. Denne delen har hatt en sunn og god økonomi helt inntil for 2 uker siden.

Som BU662 skriver, så tror jeg også på et sterkt redusert norwegian. Behold Norge, Sverige, Danmark, kanskje Finland. Spania kan legges ned, da man med stordriftsfordeler her oppe i nord sikkert får lavere kostnader enn å ha egne baser der nede. Langdistanse må ihvertfall kraftig reduseres/samles, og iverste fall legges ned. LGW og CDG tjener nok penger og består av en ganske stor operasjon, som selv forettningsreisende velger. Kortdistanse fra LGW kan legges ned, da easyjet kan feede longhaul, da de feeder over en dreamliner daglig fra før av. Legg ned LH fra BCN, FCO, MAD, ATH og AMS. Behold LH på OSL, og sørg for å få rettigheter til Sibir, og med svak krone kommer det nok masse asiatere til det kalde nord etterhvert.

Det å sende en del av de leasede flyene i retur er bra for gjelden, men samtidig vil nok leasingselskapene senke leiekostnadene drastisk etterhvert. For leasingmarkedet vil tørke opp, det vil bli et stort overskudd av fly, og da er det bedre å få noen få dollar i steden for ingenting som man får om selskapene går konk eller flyene blir parkert i en ørken.

Det har vært mye DY, og lite SK, en stund nå. Hvordan er egentlig tingenes tilstand nå for SAS?

Det har vært mye DY, og lite SK, en stund nå. Hvordan er egentlig tingenes tilstand nå for SAS?

De har jo selv sagt at de trenger mere penger, så det blir nok noe mer lyd fra den kanten etterhvert.

Sas står nå ovenfor hundrevis av dilemmaer, og aner ikke hvordan ting ser ut om et år, noe som nok er en av grunnene til at de ikke har kommet med planer om å fase ut maskiner fortere, kutte ruter, kapasitet osv.
Skal de vedde på at norwegian går konk eller ikke? Vedder de på at de overlever så trenger de færre fly og ansatte, går DY dukken trenger de flere. Og tar de feil valg her kan de selv gå konk, for da kan andre kapitalsterke selskaper komme og presse dem ned. Det er nok vel så mye hodebry for de på Frösundavik som på Fornebu om dagen, men de på Fornebu har ihvertfall et klarere mål å jobbe mot.

Interessant artikkel i E24 (Bak betalingsmur)

E24: Bare et spørsmål om tid før SAS havner i Norwegian fellen

I korte trekk dreier det seg om at SAS rett før krisen hadde en EK på 4,4 mrd og gjeld på 50 mrd.
Mens DY nå (kanskje) klarer å bli kvitt store deler av sin gjeld, vil SAS snart være i samme situasjon som DY er i, med 54,5 mrd i gjeld.
Så SAS aksjen er i realiteten også null verdt og DY vil være i en bedre situasjon når hjemmemarkedet åpner enn SAS.

W

Forskjellen er vel at SAS er ett godt etablert selskap som har den Svenske og Danske staten i ryggen.

Som veldig mange andre selskaper, disse kriselånene de nå får, må på et eller annet vis konverteres til egenkapital, da jo mer gjeld ikke løser annet enn å holde ting flytende litt lenger.

Jeg tror ganske mange lands myndigheter egentlig vet det, men at de akkurat nå ikke ønsker snakke så høyt om det

Føler meg rimelig sikker på at det blir en emisjon i SAS.
Men de kan trolig gjennomføre den på et bedre tidspunkt en NAS er nødt til.

Back