Nei, det er ikke vanvittig, handler igjen om arbeidsplasser. Så hvem som eier er uvesentlig. Gjennom sine ansatte bidrar selskapet med aktivitet og skatteinntekter derfra. Det er jo massevis at utenlandskeide selskap her i landet som vil trenge forskjellig typer hjelp, og det samme med norske selskap i utlandet
Jeg støtter deg 100% basert på så vel tidligere som nyere historie.
Det norske samfunnet vil være mye bedre tjent med et fungerende skandinavisk SAS som et nettverkselskap, omtrent etter dagens modell, enn et "norsk" Norwegian som er såvidt "reddet" med nødlån og tvilsom soliditet.
Når samfunnet kommer seg på fote, er det ikke konkurranse og billige billetter som er det aller viktigste, men en fungerende infrastruktur.
For skandinavisk infrastruktur har SAS og Widerøe over 70 år gammelt dna som sikrer funksjonalitet og understøttelse av samfunnets behov. Dette dna-et har også ført til et høyere kostnadsnivå enn for nye konkurrenter som starter uten pensjonsforpliktelser og mange kreative løsninger for hvordan en kan unndra seg bidrag til storsamfunnet.
Norwegian med sine 18 år mangler dette dna-et. Deres opplegg er cherrypicking. Fly innenriks og til dels interskandinavisk i "rushtiden" og så bruke maskinene til fritidsreisene ut av Norge på tider av døgnet når innenrikstrafikk ikke er lønnsomt. Se på kystruten Stavanger - Bergen - Ålesund - Trondheim og med forlengelse til Bodø og Tromsø. SAS rusler og går med relativ hyppig frekvens og holder næringslivet og hjulene i gang. Hvor er Norwegian utenom rushtiden? Norwegian mangler rett og slett en flyflåte til å dekke samfunnets behov for flyruter utenom rushtiden.
Norge og Nordmenn bør satse på SAS i kombinasjon med Widerøe, som har alle forutsetningene til å fungere etter corona. Legg bort stoltheten av hub på OSL og vær glade om hele landet får best mulige 1 og 2 stopp forbindelser til Europa og verden via CPH. Vær takknemlige for at Danmark og Sverige tar ansvar for at skandinavisk luftfart overlever.
Glem ikke at det var avregulering av luftfarten som senket prisene mellom Nordnorge og Sørnorge, ikke Bjørn Kjos personlig. Konkurranse kommer når det er grunnlag for det.
La meg legge til at det er uendelig trist for alle som rammes på grunn av corona. Selv om dette er et flyforum, så er det ikke tristere for de i flybransjen enn i alle andre bransjer