Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Bakkeselskapet de brukte i New York er tydeligvis ikke fornøyd med hva Norwegian tilbyr, og kommer trolig til å stemme nei, slik avtalen ligger nå. De mener det like gjerne kan slås konkurs

https://e24.no/naeringsliv/i/dlLz4J...-over-hva-de-faar-fra-norwegians-redningsplan

Selskapet som håndterte bakketjenestene for Norwegian i New York, protesterer mot at de kun vil få tilbake 5 prosent av sitt store krav på 400 millioner kroner. – Like dårlig som ved en konkurs, sier amerikanerne som vil stemme imot

Hvem er det som skal subsidiere våre «billige» billetter med Norwegian i fremtiden? – for det er vel hele hensikten med den pågående redningsaksjonen at det er en «menneskerett» for oss nordmenn og nordkvinner å fly «billig» med Norwegian innenlands og til Spania, Polen og Tyrkia…..

Jeg registrerer at den «våte drømmen» til Schram er «bare» 20 milliarder i gjeld og en ny start med 53 fly.
Med dette utgangspunktet, hvem er det i fremtiden vi skal sende en vennlig tanke til når vi om bord i Norwegian er på «billige» helgeturer til Gdansk og Kraków?

Er det kreditorene som har tatt tap på over 40 milliarder?
Er det småsparerne som har kjøpt aksjer for å støtte Norwegian og som sitter igjen med nesten verdiløse aksjer?
Er det oss selv (skattebetalerne) som har garantert for 3 milliarder og blitt tvunget til å spytte inn milliard(er) ekstra i hybridkapital under trussel om at uten denne hybridkapitalen går selskapet konkurs og de førte 3 milliardene er tapt?
Er det de ansatte, crewet om bord, og de innleide på bakken som må jobbe under dårlige betingelser og kreative ansettelsesvilkår?

Jeg prøver bare å forstå «hele greia» om hva som er selve fundamentet for at Norwegian skal «gjenoppstå» som et «lavprisselskap». For Norwegian må jo tjene penger i fremtiden og ha høyere inntekter enn utgifter.
Er svaret så enkelt at Norwegian sine trofaste passasjerer egentlig ikke bryr seg om hva billettene koster bare deres «menneskerett» om å fly med Norwegian, blir ivaretatt?

Hvem er det som skal subsidiere våre «billige» billetter med Norwegian i fremtiden? – for det er vel hele hensikten med den pågående redningsaksjonen at det er en «menneskerett» for oss nordmenn og nordkvinner å fly «billig» med Norwegian innenlands og til Spania, Polen og Tyrkia…..

Jeg registrerer at den «våte drømmen» til Schram er «bare» 20 milliarder i gjeld og en ny start med 53 fly.
Med dette utgangspunktet, hvem er det i fremtiden vi skal sende en vennlig tanke til når vi om bord i Norwegian er på «billige» helgeturer til Gdansk og Kraków?

Er det småsparerne som har kjøpt aksjer for å støtte Norwegian og som sitter igjen med nesten verdiløse aksjer?
Er det oss selv (skattebetalerne) som har garantert for 3 milliarder og blitt tvunget til å spytte inn milliard(er) ekstra i hybridkapital under trussel om at uten denne hybridkapitalen går selskapet konkurs og de førte 3 milliardene er tapt?
Er det de ansatte, crewet om bord, og de innleide på bakken som må jobbe under dårlige betingelser og kreative ansettelsesvilkår?

Jeg prøver bare å forstå «hele greia» om hva som er selve fundamentet for at Norwegian skal «gjenoppstå» som et «lavprisselskap». For Norwegian må jo tjene penger i fremtiden og ha høyere inntekter enn utgifter.
Er svaret så enkelt at Norwegian sine trofaste passasjerer egentlig ikke bryr seg om hva billettene koster bare deres «menneskerett» om å fly med Norwegian, blir ivaretatt?

Tror du kan sende din takk til oljefondet og fremtidens generasjoner som må ta regningen for at vi kommer oss greit igjennom denne krisen. Og det er nettopp det at vi støtter vårt næringsliv som gjør at denne regningen ikke blir så stor for neste generasjon.

Husk også å sende en meget stor takk til dagens svenske og danske skattebetalere som selv må ta regningen neste gang du flyr med ditt elskede SAS da disse ikke har et oljefond.

Det ironiske er jo at f.eks Wizz og Ryanair (som du vel heller ikke liker) vel er av de få som klarer seg gjennom dette UTEN statsstøtte, ville tatt over mesteparten det skandinaviske markedet dersom landene her ikke hadde stilt opp. Hadde jo kanskje vært like greit, da hadde vi vel fått enda billigere billetter til syden - eller? ;)

Last edited:

Alt dette vil jo være irrelevant for et eventuelt nytt Norwegian, da det er snakk om sunk cost

Det ironiske er jo at f.eks Wizz og Ryanair (som du vel heller ikke liker) )

Det var da voldsomt! Dette handler ikke om hva du tror jeg liker eller misliker.
Det er altså ikke lov å prøve å filosofere over sammenhenger mellom økonomi og "billige" billetter når det gjelder Norwegian...
Noen må vel betale "gildet"

Jeg vil sette stor pris på om du på en rolig og pedagogisk måte kan forklare meg hva det er i Norwegian sin nye forretningsmodell som tilsier at de med en gjeldsbase på 20 milliarder skal forbli et lavprisselskap.
Er det organisasjon? lønnsforhold, pensjonsforpliktelser, "cherrypicking", eller en stor og lojal kundegruppe

Last edited:

Nå er jeg veldig imot statsstøtte til Norwegian -- men om du ser på andre faktorer er jo det heller snakk om hva alternativene er.

For kreditorer er alternativet reelt sett å sitte igjen med svært lite eller ingenting.

For aksjonærer (inkludert de famøse "småsparerne") er det å sitte med ingenting.

Kreditorer og aksjonærer visste hvem de ga/investerte penger til.

For crewet er det litt turbulent tid og så å prøve få jobb hos selskapene som kommer til å erstatte DY.

For skattebetalerne er alternativet å ikke legge ut en krone og vente stille og sikkert på at noen andre (Flyr, easyJet, et nytt selskap, etc.) etablerer ny operasjon på rutene DY etterlater. Og siden det er midt i korona-tid vil det ikke påvirke kortvarig tilbud merkverdig heller.

Ikke lest eller hørt noe om Airbus bestilling. Kansellert?

Ikke per 31/12, og det ville nok blitt børsmeldt.

Norwegian ønsker å kansellere dem, samtidig som de finansielle garantiene løses opp

Advokaten for Airbus hevdet at det kom som et sjokk da flyfabrikanten først helt nylig skjønte at Norwegian vil be dommeren avblåse en bestilling på over 80 fly.

Og ikke bare det: Nordmennene vil også be dommeren droppe de finansielle garantiene som er avgitt for dette.

https://e24.no/naeringsliv/i/QmPWGV...sinkelser-kan-sette-jakten-paa-kapital-i-fare

Samtidig ber kreditorene om mer tid, mens Norwegian forsøker pushe på, og advarer om at de kan gå tom for cash.

I gårsdagens rettsmøte i Irland la Norwegian frem et forslag om å bli kvitt ytterligere 36 fly, etter de tidligere i måneden ble kvitt 24 787 maskiner

Norwegian advarer kreditorer som vil bruke mer tid på flyselskapets søknad om å få kvitte seg med 36 fly. Norwegian hevder at det kan sette jakten på ny kapital i fare, og gjøre at de risikerer å slippe opp for penger

Hvilken rett har dommeren til å overkjøre evnt. kreditorer som nekter?

Kapitalinnhenting på 4-5 milliarder høres snaut ut. Burde gå for det dobbelte.

Hvilken rett har dommeren til å overkjøre evnt. kreditorer som nekter?

Kapitalinnhenting på 4-5 milliarder høres snaut ut. Burde gå for det dobbelte.

Retten kan overkjøre et mindretall av kreditorene. Kort sagt så må flertallet gå god for en avtale/plan, også blir det vedtatt av retten og vil gjelde alle

Nå er det ikke bare å hente kapital sånn helt uten videre, selv om det i blant virker slik, og jo mer jo vanskeligere. Dessuten er det heller ikke noe poeng med for mye kapital, da investorer heller ikke liker det. Litt finansteori, men kort sagt: For mye kapital gir dårligere avkastning

Norwegian legger frem sin plan for retten i Oslo i dag. Mye er alt kjent, men litt mer detaljer og spissing av planen er klart. Og antar endel av det kommer basert på samtaler med f.eks kreditorer:

Flåte: 50 fly ila 2021, samt 3 maskiner i reserve. 68 maskiner i 2022, ned fra tidligere 70.

Kreditorene kutter gjelder fra 60 til 20 mrd kroner, og sitter igjen med 25% av selskapet. I praksis innebærer dette 2/3 av gjelden forsvinner, i bytte mot aksjer til en estimert verdi på 1,5 mrd kroner

https://finansavisen.no/nyheter/luf...aljert-flateplan-spisser-inn-tidligere-anslag

Til dere med litt peiling, hvor mange ansatte for å drifte disse 50 fly?

Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

1300 eller noe? 5 skift av 6 pers?
Ps. Jeg kan ingenting om dette.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Man regner sånn ca 12 pers i flightdeck og 24 pers i kabinen pr fly.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Til dere med litt peiling, hvor mange ansatte for å drifte disse 50 fly?
Hvis man ser tilbake på Braathens så hadde de vel de over 5000 ansatte og 26 fly. Jeg jobbet da i et selskap i USA som hadde 38 fly og litt over 3000 ansatte. Da vi vokste til 100 ansatte per fly, ble det stopp og vi begynte slanking, men fortsatt altfor mange papirflyttere. Southwest hadde ca 65 ansatte per fly. På OSL satt det ansatte i Honnør vindu, og kun ekspederte honnør billetter. Samme med militært. De dager er borte.
Ansatte i flyet kommer an på flåten, men der 10 i cockpit per fly var vanlig for 15-20 år siden, er tallet i dag ca 14. Dette pga reserve regler og hvile regler, men Norge har et annet regelverk. Du har kanskje rett for cockpit tall, men tror du bommer på kabin med 4 i en 737/320. For og komme til 24, blir det long haul .
Man må i dag drive mer effektivt enn før.

Hvis man ser tilbake på Braathens så hadde de vel de over 5000 ansatte og 26 fly. Jeg jobbet da i et selskap i USA som hadde 38 fly og litt over 3000 ansatte. Da vi vokste til 100 ansatte per fly, ble det stopp og vi begynte slanking, men fortsatt altfor mange papirflyttere. Southwest hadde ca 65 ansatte per fly. På OSL satt det ansatte i Honnør vindu, og kun ekspederte honnør billetter. Samme med militært. De dager er borte.
Ansatte i flyet kommer an på flåten, men der 10 i cockpit per fly var vanlig for 15-20 år siden, er tallet i dag ca 14. Dette pga reserve regler og hvile regler, men Norge har et annet regelverk. Du har kanskje rett for cockpit tall, men tror du bommer på kabin med 4 i en 737/320. For og komme til 24, blir det long haul .
Man må i dag drive mer effektivt enn før.

Det kommer vel an på hvor mange funksjoner de har in-house også...Braathen gjorde vel alt teknisk vedlikehold med eget personell på Sola, inkludert de største sjekkene som er svært ressurskrevende. I dag er det vanlig å sette dette bort til eksterne.

Og de hadde egne ansatte til handling, i dag utføres det av underleverandører hos de fleste selskap (har jeg inntrykk av)

Skal man sammenligne antall ansatte per fly, så må man passe på å sammenligne epler mot epler. Flightdeck og kabin er jo således lett å sammenligne, og delvis også administrasjon, selv om det også her finnes «feilkilder». Men ser man på bakketjenester og vedlikehold så kommer det jo helt an på hvor mange tjenester man kjøper internt

Det jeg har lest er at Norwegian beregner 12 piloter per fly.
Tidligere kan jeg huske å ha sett 10.
Større flåte vil muligens redusere antallet.

Det kommer vel an på hvor mange funksjoner de har in-house også...Braathen gjorde vel alt teknisk vedlikehold med eget personell på Sola, inkludert de største sjekkene som er svært ressurskrevende. I dag er det vanlig å sette dette bort til eksterne.

Og de hadde egne ansatte til handling, i dag utføres det av underleverandører hos de fleste selskap (har jeg inntrykk av)
Mitt selskap hadde mer mekanikere enn flygere, vi bygde opp fly fra grunnen. Galskap i dag, men vi hadde utrolige teknikere.

Det ble visstnok sagt etter en audit av Boeing at BU's tekniske mahogny avdeling tilsvarte en flåte på 100 fly:8:, sant eller ikke, ville ikke forundret meg

Back