Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Norwegian ber om en utvidet frist, til 26 februar, med å få gjennomført rekonstruksjonen. Slik jeg tolker det så vil det gå gjennom, da ingen kreditorer har protestert
 
Da er jeg enig med SAS som sier at de også må få støtte fra den norske staten.

https://www.nrk.no/norge/slik-vil-staten-hjelpe-norwegian-1.15333028

Der er jeg uenig med deg på generelt grunnlag. De enkelte land for sørge for å holde liv i sine selskaper i den situasjonen vi er i nå, og gjør det. Sverige tok forbehold om at morselskap skulle være registrert i Sverige for å unngå støtte til innlandsoperatører med utenlands eierskap, og jeg ser ingenting galt i at den norske stat gjør det samme.
 
Der er jeg uenig med deg på generelt grunnlag. De enkelte land for sørge for å holde liv i sine selskaper i den situasjonen vi er i nå, og gjør det. Sverige tok forbehold om at morselskap skulle være registrert i Sverige for å unngå støtte til innlandsoperatører med utenlands eierskap, og jeg ser ingenting galt i at den norske stat gjør det samme.

Ser også ut som ESA- og juseksperter på området er enig med deg fra et juridisk synspunkt, og det ikke er noen automatikk i at selskap A skal få en form for støtte hvis selskap B for det. Det er jo et godt eksempel på det under SAS krisen i 2012

https://e24.no/boers-og-finans/i/JJl6K6/eksperter-sas-har-ikke-krav-paa-norwegian-stoette

Tidligere ESA-direktør for konkurranse og statsstøtte, Per Andreas Bjørgan, sier det er en «vanlig misforståelse» at man har krav på samme statsstøtte som konkurrenter. – Det fungerer overhodet ikke på den måten. Det er nesten alltid feil.

Så kan man alltid mene om det bør eller ikke bør være sånn, hvilket er et annet spørsmål, men det er i hvertfall ikke noen i lovverket som utløser en slik automatikk
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Men hvis Reward poengene ryker i restruktureringen så kan DY få kjørt seg. Og hadde jeg vært kreditore så hadde jeg krevd de slettet før jeg ville godtatt kutt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Hvorfor det, sletting av reward poeng gir jo ikke mer kapital, det gir kun en bunch med misfornøyde lojale kunder.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Cashpoints = gjeld. Norwegian skal kvitte seg med store mengder gjeld, tildels ved at kreditorer må ta store tap. Ved en likvidasjon vil cashpoints være gjelden har desidert lavest prioritet. Prioriterte kreditorer kan oppfatte det som urimelig at de skal måtte ta opptil 95% tap på det de har tilgode, mens lavere prioriterte slipper unna.
 
Last edited:
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Hvorfor det, sletting av reward poeng gir jo ikke mer kapital, det gir kun en bunch med misfornøyde lojale kunder.


Men det reduserer gjelden, som jo Norwegian må kutte drastisk i

Det sagt, jeg er usikker hvor lurt det er på lang sikt, både for Norwegian og de andre kreditorene
 
Norwegian legger frem sin plan for retten i Oslo i dag. Mye er alt kjent, men litt mer detaljer og spissing av planen er klart. Og antar endel av det kommer basert på samtaler med f.eks kreditorer:

Flåte: 50 fly ila 2021, samt 3 maskiner i reserve. 68 maskiner i 2022, ned fra tidligere 70.

Kreditorene kutter gjelder fra 60 til 20 mrd kroner, og sitter igjen med 25% av selskapet. I praksis innebærer dette 2/3 av gjelden forsvinner, i bytte mot aksjer til en estimert verdi på 1,5 mrd kroner

https://finansavisen.no/nyheter/luf...aljert-flateplan-spisser-inn-tidligere-anslag

Norwegian slipper detaljert flåteplan – spisser inn tidligere anslag
 
Norwegian legger frem sin plan for retten i Oslo i dag. Mye er alt kjent, men litt mer detaljer og spissing av planen er klart. Og antar endel av det kommer basert på samtaler med f.eks kreditorer:

Flåte: 50 fly ila 2021, samt 3 maskiner i reserve. 68 maskiner i 2022, ned fra tidligere 70.

Kreditorene kutter gjelder fra 60 til 20 mrd kroner, og sitter igjen med 25% av selskapet. I praksis innebærer dette 2/3 av gjelden forsvinner, i bytte mot aksjer til en estimert verdi på 1,5 mrd kroner

https://finansavisen.no/nyheter/luf...aljert-flateplan-spisser-inn-tidligere-anslag

Noen flere detaljer:

Av de 68 flyene i 2022, er 40 tiltenkt Norge, mens 28 skal brukes mellom Norden og kontinentet.

Av de 20mrd i gjeld, vil kun 10 være relatert til flyene. Det vi si at denne kuttes fra 46 til 10 mrd, gjennom en kombinasjon av tilbakelevering av både eide og leasede fly, samt redusering av leasingen på gjenværende leasingavtaler

https://www.dn.no/luftfart/norwegia...e-ut-av-konkursbeskyttelse-i-april/2-1-951922

Og i kveld norsk tid skal de møte Boeing i retten i Chicago, dog tror jeg ikke man skal forvente noen snarlig løsning eller avgjørelse der
 
Hva menes med "tilbakelevering av eide fly"? Disse må vel selges på det åpne markedet og det er vel ikke spesielt enkelt i disse tider.

Espen
 
Hva menes med "tilbakelevering av eide fly"? Disse må vel selges på det åpne markedet og det er vel ikke spesielt enkelt i disse tider.

Espen

Målet er vel at kreditorene skal tiltre pantet her, som endel av prosessen. Slik at Norwegian da blir kvitt både fly og gjelden som følger med. SLik jeg tolker det
 
Hvis alle basene i Norden består (og alle i resten av Europa legges ned), betyr det en nedgang på ca 5 maskiner sammenliknet med før korona, så det kan med andre ord tyde på at HEL-basen, som mange har spådd nord og ned, ikke opphører, men at vi kanskje heller får en reduksjon på et par maskiner på CPH, ARN og HEL.

40 maskiner på OSL/TRD/SVG/BGO er jo det samme som før korona, så nedgangen her blir jo da det som har blitt operert fra utenlandske baser samt diverse slynger via OSL.


Når det kommer til om MAX blir i DY så opplyses det om at det ikke er bestemt enda. Personlig håper jeg at de blir, og med denne tungvinte rettsprosessen mot Boeing og så kan det jo tyde på at de nærmest ikke har noe valg. Regner man med de som står i USA så er det vel nærmere 30 fly med rød snute, så da er jo rundt 1/3 av den fremtidige flåten allerede MAX, så kan man skifte ut de resterende når det blir behov, eller at ordren (som vel formelt sett ikke er kansellert enda hos Boeing) endres på.
 
Last edited:
Hvis 68 fly blir løsningen for Norwegian etter Corona, traff BU662 ganske så bra da han kom med denne spådommen for 1,5 år siden, dvs før Corona:
Post#630: En slanked og ren-dyrked DY med ca 80-100 737 fly har absolutt livets rett med en solid hjemme-market i Norden. Men det er en helt annen selskap enn vi kjenner den idag. Ingen langruter, ingen baser utenfor Norden, da trenger man bare ett AOC og har en selskap med solid avkasting og til glede til deres eierne...
 
DN melder at flere av eierene av Norwegian sine fly ønsker å være del i saken mellom Norwegian og Boeing. De har fått en ukes frist på å legge frem sin sak, også blir det et nytt rettsmøte om en måneds tid

Så ting tar tid, og kommer langt fra å være landet innen Norwegian sin rekonstruksjon er ferdig
 
Back
Top