Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Her er du nok dessverre inne på noe sentralt. Gjennomgangstonen på forumet hadde vært en ganske annen om halene var blå..

Store mindreverdighetskompleks ift SAS hos deg eller?
Hva med å stikke fingeren i jorda og se på de virkelige grunnene til at staten ikke vil redde DY.
 
Jeg vil også se det på som ganske sjokkerende at en del her inne ikke virker som å bry seg nevneverdig, og synes det er greit og selskapet forsvinner, ville vi sett det samme her inne hvis det var et selskap med blå haler og tre bokstaver som stod i denne situasjonen?

Jeg føler de aller fleste her inne faktisk både bryr seg og håper Norwegian lever videre. Uenigheten eller synspunktene handler vel mest om hvordan de skal reddes og hvem som skal ta regningen og tapet.

Og jeg synes det blir rart å bli stemplet som "slem" da jeg heller foretrekker det tapet ender opp hos irske leasingselskaper og utenlanske hedgefunds ;)
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Store mindreverdighetskompleks ift SAS hos deg eller?

Hva med å stikke fingeren i jorda og se på de virkelige grunnene til at staten ikke vil redde DY.
Jeg er gull hos SAS og flyr minst like mye med blå hale som rød snute. Les forumet med litt objektive øyne så ser du en åpenbar knekk mot blåhaler.

SAS har vært reddet ca hvert åttende år med milliarder. Når Norwegian trenger hjelp en gang på 27 år etter en perfect storm av omstendigheter utenfor deres kontroll så burde vi alle pushe der vi kan for å sikre Norwegians framtid.
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Jeg er gull hos SAS og flyr minst like mye med blå hale som rød snute. Les forumet med litt objektive øyne så ser du en åpenbar knekk mot blåhaler.

SAS har vært reddet ca hvert åttende år med milliarder. Når Norwegian trenger hjelp en gang på 27 år etter en perfect storm av omstendigheter utenfor deres kontroll så burde vi alle pushe der vi kan for å sikre Norwegians framtid.

SAS har blitt reddet av aksjonærene sine via en emisjoner.
Da har staten deltatt fordi de var en aksjonær.

Statsstøtte som Norwegian ber om nå, er noe helt annet.
 
Det er svært mange gode grunner for å holde liv i DY. Dette er de fleste også enige om på Stortinget.
Problemet er at det blir dyrt - veldig dyrt - så dette er mer et økonomisk spørsmål enn en prinsippsak.
Hadde det vært snakk om millioner istedenfor milliarder hadde de vært reddet for lengst.
 
Og så sa jo Iselin Nybø at hun ikke ville gå inn med penger som gikk "rett til kineserne". Det er vel her det største problemet er akkurat nå. Hadde det vært andre aksjonærer (og mindre gjeld) så ville vi nok sett en annen handling fra staten.
 
Og så sa jo Iselin Nybø at hun ikke ville gå inn med penger som gikk "rett til kineserne". Det er vel her det største problemet er akkurat nå. Hadde det vært andre aksjonærer (og mindre gjeld) så ville vi nok sett en annen handling fra staten.

Nå er det vel en regel i Europa om at flyselskaper her må være minst 50% europeisk eide. Så "rett til kineserne" er jo en sannhet med store modifikasjoner, spesielt nå som "kineserne" selger seg ut.
 
Nå er det vel en regel i Europa om at flyselskaper her må være minst 50% europeisk eide. Så "rett til kineserne" er jo en sannhet med store modifikasjoner, spesielt nå som "kineserne" selger seg ut.

Tagger næringsministeren her så hun forstår det. @iselinnyboe
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Jeg er gull hos SAS og flyr minst like mye med blå hale som rød snute. Les forumet med litt objektive øyne så ser du en åpenbar knekk mot blåhaler.

SAS har vært reddet ca hvert åttende år med milliarder. Når Norwegian trenger hjelp en gang på 27 år etter en perfect storm av omstendigheter utenfor deres kontroll så burde vi alle pushe der vi kan for å sikre Norwegians framtid.

Det er bare å pushe i vei med dine egne penger, å bruke fellesskapets penger på et selskap som er på utenlandske hender og som bare kan vise til røde tall de siste årene vil være galskap. Mottoet til staten bør kun være en ting, få mest mulig igjen for coronastøtte.

Du nevner stadig perfect storm; saken er at luftfarten er slik. Ett år er det finanskrise, det neste er det streik hos en yrkesgruppe i eget selskap, året etter er det for fint sommervær i Skandinavia, så blir det flygelederstreik, og så får man problemer med en flytype, så kommer en pandemi, deretter terrorangrep ala 9-11, før det kommer vulkanutbrudd på Island, og til slutt bikker oljeprisen 150 dollar. Det vil alltid være noe å skylde på, i stedet for å ta ansvar for egen forretningsdrift. Det er en grunn til at DY har bikket over stupet, og det er at stormannsgale Kjos fikk regjere altfor lenge. Vyer og drømmer fikk prioritet over lønnsomhetskrav.
 
Glem ikke problemene med 787 (RR-motorer) og det at Max ble satt på bakken. Dette har kostet Norwegian mange, mange milliarder (tusenvis av millioner kroner) i bare kompensasjon til passasjerer.
 
Glem ikke problemene med 787 (RR-motorer) og det at Max ble satt på bakken. Dette har kostet Norwegian mange, mange milliarder (tusenvis av millioner kroner) i bare kompensasjon til passasjerer.
Det var vel andre selskaper i verden som ogsaa ble beroert av 787 RR-motorene og Max paa bakken ?
 
Det var vel andre selskaper i verden som ogsaa ble beroert av 787 RR-motorene og Max paa bakken ?

De fleste av de har vel allerede fått redningspakker av sine respektive regjeringer... :colgate:

Nei, men alvorlig talt, det er viktig å ikke glemme at det bare har vært store vyer og stormannsgalskap som har satt selskapet i denne situasjonen. Det at Boeing og RR ikke har klart å levere produktene de selger er rett og slett uflaks.
Jeg er temmelig sikker på at regnestykkene for 2018 og 2019 hadde vært mindre røde (kanskje ikke røde i det hele tatt) hadde det ikke vært for problematikken med disse flyene.
 
Det var vel andre selskaper i verden som ogsaa ble beroert av 787 RR-motorene og Max paa bakken ?

Jo, men ikke med den ekstreme veksten DY hadde. Når du vokser raskt blir du ekstra sårbar for uforutsette problemer.
Store deler av flåten din er i nye markeder, på nye ruter og på nye baser som alle må innarbeides før de går i pluss.
 
For meg så er det viktigste at vi bevarer så mange som mulig av arbeidsplassene og at vi får et rute tilbud med priser som dekker samfunnets behbov. Men med det mener jeg at det ikke er nødvendig å bruke penger på aksjoneræer og kreditorer. Men at man f.eks kan "sponse" et nytt NAS på restene av det gamle.

Jeg føler de aller fleste her inne faktisk både bryr seg og håper Norwegian lever videre. Uenigheten eller synspunktene handler vel mest om hvordan de skal reddes og hvem som skal ta regningen og tapet.

Og jeg synes det blir rart å bli stemplet som "slem" da jeg heller foretrekker det tapet ender opp hos irske leasingselskaper og utenlanske hedgefunds ;)

Selvfølgelig er jeg enig i at pengene ikke skal ende hos kinesere eller amerikanske banker. Det er norske ruter og arbeidsplasser som skal reddes, ikke irske leasinghus.




Likevel kan man jo trekke inn en drøss med eksempler av selskaper som hadde blitt reddet for sine ''tidligere påfunn'', hadde Equinor blitt reddet av den norske stat hvis deres tap på 200 milliarder i USA hadde ført til at selskapet hadde blitt konkurstruet? antakeligvis ja, til tross for at de kastet bort nesten 200k på en kalkun.


Måten ledelsen i selskapet omtales her inne blant enkelte (ikke dere, men andre) synes jeg også nesten er forkastelig. Det å kunne lese mellom linjene at man mener man vet bedre og kunne gjort en bedre jobb selv, synes jeg blir drøyt. Jeg setter pris på gode analyser og kunnskap, men husk at alle har rett i etterpåklokskapens navn;)
Å omtale selskapets passasjerer som noen som bare er ute etter turer til Krakow for 199kr eller billige billetter for å komme seg til sitt feriehus i Spania, synes jeg også er litt respektløst. Ja, det er noen, men det er en liten prosent, og denne prosenten flyr også andre selskaper.
 
Jo, men ikke med den ekstreme veksten DY hadde. Når du vokser raskt blir du ekstra sårbar for uforutsette problemer.
Store deler av flåten din er i nye markeder, på nye ruter og på nye baser som alle må innarbeides før de går i pluss.

Sant nok, men naar man ser at man ikke klarer opprettholde veksten (soerge for inntjening) burde det ha vaert lov til aa vurdere kursendringer, 787 operasjonene over Nord Atlanteren med rekord volum kunne absolutt ha gitt langt langt mer inntekter - markedene var der og var villige til aa betale, men Dy var fastlaast i produkter fra 2010-2011 og var ikke villige til aa endre seg i takt med tiden.

Argentina skulle aldri forlatt planleggings stadiet - en maa kunne hente inn informasjon fra litt flere kilder enn DN.
 
Sant nok, men naar man ser at man ikke klarer opprettholde veksten (soerge for inntjening) burde det ha vaert lov til aa vurdere kursendringer, 787 operasjonene over Nord Atlanteren med rekord volum kunne absolutt ha gitt langt langt mer inntekter - markedene var der og var villige til aa betale, men Dy var fastlaast i produkter fra 2010-2011 og var ikke villige til aa endre seg i takt med tiden.



Argentina skulle aldri forlatt planleggings stadiet - en maa kunne hente inn informasjon fra litt flere kilder enn DN.
Buss med vinger.. Folk vil ikke ha champagne og hvite duker, de vil ha billige billetter. Norwegian ble størst på JFK ved å levere det markedet vil ha.
 
Back
Top