Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Jeg er gull hos SAS og flyr minst like mye med blå hale som rød snute. Les forumet med litt objektive øyne så ser du en åpenbar knekk mot blåhaler.

SAS har vært reddet ca hvert åttende år med milliarder. Når Norwegian trenger hjelp en gang på 27 år etter en perfect storm av omstendigheter utenfor deres kontroll så burde vi alle pushe der vi kan for å sikre Norwegians framtid.

Du maler med litt bred pensel. Hovedpoenget for meg som skattebetaler er at staten Norge har et begrenset antall kroner (tro det eller ei!), og de bør brukes som best er mulig. Da er det ikke regningssvarende å redde investorer, leasingsselskaper, hedge- og åtseleterfond, og heller ikke Turid og Lars Nordmann som eier 268 aksjer. I alle fall ikke for noe så "erstattelig" som et flyselskap.

Vurderingen er lik uavhengig av farge på flykroppen. Som skattebetaler var jeg helt enig i at Norge solgte seg ut av SAS, og om SAS opplever en like vanskelig situasjon som DY nå er oppe i, så vil jeg være mot en redningspakke. At SAS på en historisk basis har blitt "reddet" via emisjoner er ikke noe argument for at staten skal fortsette å redde flyselskaper, verken SAS eller DY.

Jeg tror det er flere her inne som ikke har noen kobling mot noen av de norske selskapene, men som vurderer dette rent bedrifts- og samfunnsøkonomisk. Og denne vurderingen tilsier på ingen måte å skulle redde NAS, i alle fall ikke i sin nåværende form og befatning.

Det er trist for de ansatte, slik det alltid er når et firma går konkurs. Men firma går tross alt konkurs hele tiden. Det er skiftesamlinger rundt om i norske tingretter daglig. Vi kan ikke ha et system hvor alle selskaper alltid skal reddes, etter "too Kjos to fail"-prinsippet.
 
Buss med vinger.. Folk vil ikke ha champagne og hvite duker, de vil ha billige billetter. Norwegian ble størst på JFK ved å levere det markedet vil ha.

Det er ikke alltid bærekraftig å levere hva markedet vil ha. Like lite som å levere det markedet IKKE vil ha. Nøkkelen ligger et sted i midten, og finner man skjæringspunktet der, vil man tjene penger.
 
Da søker Norwegian Air International og Arctic Aviation Asset om konkursbeskyttelse i Irland. Antar veldig mye av gjelder er i sistnevnte
 
Da søker Norwegian Air International og Arctic Aviation Asset om konkursbeskyttelse i Irland. Antar veldig mye av gjelder er i sistnevnte

Nå er ikke jeg noen konkursekspert, men antar målet med dette er å kunne dra flyselskapet ut i andre enden med en 60-70 737'er og muligheter for lønnsom drift i Skandinavia med enkelte ruter til sol og varme?
Men hva skjer med aksjer og pensjon? Tar de en United? Poff? Men det er kanskje ikke lov i Norge .. ?
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Du maler med litt bred pensel. Hovedpoenget for meg som skattebetaler er at staten Norge har et begrenset antall kroner (tro det eller ei!), og de bør brukes som best er mulig. Da er det ikke regningssvarende å redde investorer, leasingsselskaper, hedge- og åtseleterfond, og heller ikke Turid og Lars Nordmann som eier 268 aksjer. I alle fall ikke for noe så "erstattelig" som et flyselskap.



Vurderingen er lik uavhengig av farge på flykroppen. Som skattebetaler var jeg helt enig i at Norge solgte seg ut av SAS, og om SAS opplever en like vanskelig situasjon som DY nå er oppe i, så vil jeg være mot en redningspakke. At SAS på en historisk basis har blitt "reddet" via emisjoner er ikke noe argument for at staten skal fortsette å redde flyselskaper, verken SAS eller DY.



Jeg tror det er flere her inne som ikke har noen kobling mot noen av de norske selskapene, men som vurderer dette rent bedrifts- og samfunnsøkonomisk. Og denne vurderingen tilsier på ingen måte å skulle redde NAS, i alle fall ikke i sin nåværende form og befatning.



Det er trist for de ansatte, slik det alltid er når et firma går konkurs. Men firma går tross alt konkurs hele tiden. Det er skiftesamlinger rundt om i norske tingretter daglig. Vi kan ikke ha et system hvor alle selskaper alltid skal reddes, etter "too Kjos to fail"-prinsippet.
Nåværende form og befatning.. Akkurat ja, hva er galt med dagens form, og hvilken form mener du er akseptabel å redde?
 
Nå er ikke jeg noen konkursekspert, men antar målet med dette er å kunne dra flyselskapet ut i andre enden med en 60-70 737'er og muligheter for lønnsom drift i Skandinavia med enkelte ruter til sol og varme?
Men hva skjer med aksjer og pensjon? Tar de en United? Poff? Men det er kanskje ikke lov i Norge .. ?


Pensjoner i Norge, så lenge det er innskuddspensjon som Norwegian har, er utenfor selskapet.

Norwegian aksjen er jo allerede omtrent verdiløs
 
Jeg vil ha champagne og hvite duker!!!

Stopp!
Dette er absolut over toppen.

Man kan være meget kritisk til DY, men å reagere slik oppfatter jeg ikke som passende. Det er er ikke noe nyhet man kan glede seg over. Det er tragisk at det ble ikke ble mulig å gjennomføre en forandring / transformasjon tidligere uten dette del-konkurs. Dette er noe som tidligere og nåværende ledelsen må svare på.

Jeg anser dette som bittert nødvendige steg og jeg innerlig håper at dette mulig-gjør en carve-out av de levedyktige norkse innenlands-produksjon. Men det er klart at denne nyheter også innebærer mer oppsigelser og påberørte ansatte. Jeg har sett konkurrenter gå konk, jeg har sett min eget selskap gå konk. Det har alltid vært bittert og ingen gang har vi feiret. Fordi i denne bransjen er det jo slik at du må alltid spøre deg: "Blir jeg nestemannen?"
 
Stopp!

Dette er absolut over toppen.



Man kan være meget kritisk til DY, men å reagere slik oppfatter jeg ikke som passende. Det er er ikke noe nyhet man kan glede seg over. Det er tragisk at det ble ikke ble mulig å gjennomføre en forandring / transformasjon tidligere uten dette del-konkurs. Dette er noe som tidligere og nåværende ledelsen må svare på.



Jeg anser dette som bittert nødvendige steg og jeg innerlig håper at dette mulig-gjør en carve-out av de levedyktige norkse innenlands-produksjon. Men det er klart at denne nyheter også innebærer mer oppsigelser og påberørte ansatte. Jeg har sett konkurrenter gå konk, jeg har sett min eget selskap gå konk. Det har alltid vært bittert og ingen gang har vi feiret. Fordi i denne bransjen er det jo slik at du må alltid spøre deg: "Blir jeg nestemannen?"
Han svarte på hvilket nivå av service som skulle tilbys ombord, det var ikke en feiring av dagens nyheter.
Forøvrig tok han feil, folk vil ha billige bussbilletter, ikke hvit duk på plastbordet fra setet foran.
 
Stopp!
Dette er absolut over toppen.

Man kan være meget kritisk til DY, men å reagere slik oppfatter jeg ikke som passende. Det er er ikke noe nyhet man kan glede seg over. Det er tragisk at det ble ikke ble mulig å gjennomføre en forandring / transformasjon tidligere uten dette del-konkurs. Dette er noe som tidligere og nåværende ledelsen må svare på.

Jeg anser dette som bittert nødvendige steg og jeg innerlig håper at dette mulig-gjør en carve-out av de levedyktige norkse innenlands-produksjon. Men det er klart at denne nyheter også innebærer mer oppsigelser og påberørte ansatte. Jeg har sett konkurrenter gå konk, jeg har sett min eget selskap gå konk. Det har alltid vært bittert og ingen gang har vi feiret. Fordi i denne bransjen er det jo slik at du må alltid spøre deg: "Blir jeg nestemannen?"

Stopp selv. Det var en sidelengs kommentar til et par innlegg ovenfor som brukte akkurat dette som eksempel. At "folk ikke vil ha champagne og hvite duker, de vil ha lave priser".

Ingen her tror jeg ønsker noe galt for Norwegian og deres tusenvis av flotte ansatte!
 
Med dagens nyheter. Kan vi ende opp med at Norwegian Air Shuttle går dukken og Norwegian Air International overlever? Og at Norwegian til slutt flyr rundt med irskregistrerte fly?
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Perfekt storm av omstendigheter? Mulig det, men når du lever på kredittkort så er det ikke de norske skattebetalere som har ansvaret for et selskap som ikke engang er norsk i dag.
 
Med dagens nyheter. Kan vi ende opp med at Norwegian Air Shuttle går dukken og Norwegian Air International overlever? Og at Norwegian til slutt flyr rundt med irskregistrerte fly?

Omtrent som i dag? ;) Som EU-selskap er dette helt gangbart. Det er langrutene som skapte komplikasjoner og blir de borte, blir alt mye enklere.
Så lenge baser/arbeidsplasser forblir i Norge/Sverige/Danmark, ville vel dette være problemfritt? Men alt er vel så tett knyttet opp mot hverandre at jeg mistenker at totaleffekten vil være minimal ..
 
Omtrent som i dag? ;) Som EU-selskap er dette helt gangbart. Det er langrutene som skapte komplikasjoner og blir de borte, blir alt mye enklere.
Så lenge baser/arbeidsplasser forblir i Norge/Sverige/Danmark, ville vel dette være problemfritt? Men alt er vel så tett knyttet opp mot hverandre at jeg mistenker at totaleffekten vil være minimal ..

Jeg kunne i utgangspunktet tenke meg at det hadde vært logisk å avvikle alle de internasjonale selskapene til Norwegian og heller satse alt på å styrke Norwegian Air Shuttle AS. Men nå er jeg heller ikke ekspert da.
 
Back
Top