Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Regjeringen oensker aapenbart aa legge press paa fordringshavere til aa bidra til en loesning og ikke oese ut statlige milliarder foer flere loesninger er forsoekt.
 
Kan en ev. konkurs komme allerede før jul, eller mest sannsynlig utpå våren en gang hvis det ikke går veien ?
Håper jo de overlever da, i en eller annen restrukturert utgave.
De har selv sagt at det er cash på konto for å holde lyset på til mars. Men det spørs hvordan månedene framover blir og situasjonen i forhold til smitte og utbrudd er totalt lotto.
 
De har selv sagt at det er cash på konto for å holde lyset på til mars. Men det spørs hvordan månedene framover blir og situasjonen i forhold til smitte og utbrudd er totalt lotto.

Selvsagt sier de det. Hadde de sagt at det var snakk om uker eller dager hadde enda færre kjøpt billetter med selskapet.
 
Hva er egentlig greia med den sterke støtten til Norwegian, spesielt fra de mest populistiske partiene i Norge, FRP og SP?
Hva er realisme og hva er romantisme?
Mye av den gamle Kjos retorikken er tilbake - kanskje med unntak om det at SAS fikk "ulovlig" statsstøtte og hadde sugerør i statskassen.

Tror virkelig folk at billetter til "199" kroner og "billige" weekendturer til Krakow er knyttet til navnet Norwegian og ikke har noe med økonomisk sunn forretningsdrift å gjøre?
De siste årene har jeg ofte funnet lavere priser og bedre reisefleksibilitet med andre enn Norwegian til mange av mine reisemål, med unntak av tilbudsprisene.

Er et gjeldstynget Norwegian, med eller uten statsstøtte, det vi i Norge trenger for å opprettholde "sunn" konkurranse i luften?
 
Last edited:
Hva er egentlig greia med den sterke støtten til Norwegian, spesielt fra de mest populistiske partiene i Norge, FRP og SP?
Hva er realisme og hva er romantisme?
Hvis Norwegian består mer eller mindre i sin nåværende form sånn rent organitorisk, så vil jo det beholde 2000 norske arbeidsplasser. Det har selvsagt en (enorm) verdi, uansett hvem som "eier" selskapet eller ikke. Norwegian er jo norsk (hovedkontoret ligger i Norge), selv om det vel er sånn ca 90% utenlandske eiere per i dag..

I normale tilstander så er det jo marked for 3 større aktører i Norge, og da har det jo mye verdi at alle de har norske ansatte, og gjerne har norsk hovedkontor også..
 
Hvis Norwegian består mer eller mindre i sin nåværende form sånn rent organitorisk, så vil jo det beholde 2000 norske arbeidsplasser. Det har selvsagt en (enorm) verdi, uansett hvem som "eier" selskapet eller ikke. Norwegian er jo norsk (hovedkontoret ligger i Norge), selv om det vel er sånn ca 90% utenlandske eiere per i dag..

I normale tilstander så er det jo marked for 3 større aktører i Norge, og da har det jo mye verdi at alle de har norske ansatte, og gjerne har norsk hovedkontor også..

Jeg er enig i argumentene dine og poenget, men det er gitt at da disse arbeidsplassene ikke dukker opp i et annet selskap, da implisitt med en sunnere balanse. Utfordingen er jo å redde arbeidsplassene, men ikke kreditorer og investorer

Ellers så synker jo den utenlanske eierandelen i Norwegian som en stein etterhvert som leasingselskapene dumper sine aksjer og ymse små investorer kjøper ;)
 
Last edited:
Hva er egentlig greia med den sterke støtten til Norwegian, spesielt fra de mest populistiske partiene i Norge, FRP og SP?
Hva er realisme og hva er romantisme?
Mye av den gamle Kjos retorikken er tilbake - kanskje med unntak om det at SAS fikk "ulovlig" statsstøtte og hadde sugerør i statskassen.

Det er klart denne Norwegian-situasjonen er en politisk gavepakke til opposisjonspartiene. Det er meget enkelt å stille seg opp i Stortinget og messe om at man må redde norsk infrastruktur og norske arbeidsplasser, uten å måtte stå til ansvar for regningen. Jeg har heller ikke hørt verken SP, AP eller FrP komme med noe som helst konstruktivt forslag på nøyaktig hvordan Norwegian skal reddes, utover den litt vel generelle oppfordringen til regjeringen: "GJØR NOE DA!!".

Det finnes ingen fornuftig løsning for Norwegians finansielle problemer slik jeg (og regjeringen) ser det, utover at de får sine egne eiere med på å bidra med frisk kapital og ettergiving av gjeld. Opposisjonen på Stortinget, med profesjonelle opposisjonspopulistikere som Vedum og Listhaug i spissen, ser nok også dette, men de slipper å si det rett ut. Isteden kan de sanke billig oppslutning og sympati fra nye velgere gjennom å fremstå som Norwegians nye bestevenner, som kan sitte på sidelinjen og indirekte gi regjeringen skylden for at NAS konker.

Av å til er det deilig å slippe å ha henda på rattet, og heller benytte sjansen til å lage bråk og rabalder fra baksetet.
 
Last edited:
Det er klart denne Norwegian-situasjonen er en politisk gavepakke til opposisjonspartiene. Det er meget enkelt å stille seg opp i Stortinget og messe om at man må redde norsk infrastruktur og norske arbeidsplasser, uten å måtte stå til ansvar for regningen. Jeg har heller ikke hørt verken SP, AP eller FrP komme med noe som helst konstruktivt forslag på nøyaktig hvordan Norwegian skal reddes, utover den litt vel generelle oppfordringen til regjeringen: "GJØR NOE DA!!".

Det finnes ingen fornuftig løsning for Norwegians finansielle problemer slik jeg (og regjeringen) ser det, utover at de får sine egne eiere med på å bidra med frisk kapital og ettergiving av gjeld. Opposisjonen på Stortinget, med profesjonelle opposisjonspopulistikere som Vedum og Listhaug i spissen, ser nok også dette, men de slipper å si det rett ut. Isteden kan de sanke billig oppslutning og sympati fra nye velgere gjennom å fremstå som Norwegians nye bestevenner, som kan sitte på sidelinjen og indirekte gi regjeringen skylden for at NAS konker.

Av å til er det deilig å slippe å ha henda på rattet, og heller benytte sjansen til å lage bråk og rabalder fra baksetet.

Enig, men jeg synes faktisk Listhaug, som jeg har minimal sans for som politiker, har opptraadt mer voksent enn Vedum (som jeg ogsaa har minimal sans for) her. Frp har maattet forhandle, det har ikke SP og det blir derfor enda letter aa skrike hoeyt.
 
Og de som skriker høyest på sosiale medier om at regjeringen "må" redde Norwegian, er de som er mest opptatt av å fortsatt kunne fly billig til feriehuset i Torrevieja eller GranCa.
 
Norwegian var et hett tema i spørretimen i stortinget i dag, ansatte demonstrerte samtidig utenfor og Vedum hadde norwegian-slips. Erna klarte egentlig ikke å svare på noen spørsmål som helst....

Jeg vil også se det på som ganske sjokkerende at en del her inne ikke virker som å bry seg nevneverdig, og synes det er greit og selskapet forsvinner, ville vi sett det samme her inne hvis det var et selskap med blå haler og tre bokstaver som stod i denne situasjonen?

Vi som er lidenskapelig opptatt av luftfart burde kunne skjønne at man må støtte opp om og prøve å redde alle de tre selskapene her i landet, ikke bare der man har sine blinkende plastkort.


De som også tror at en DY-kollaps er en gavepakke til andre norske selskaper kan tenke om igjen, kanskje i en måned eller to, men etter det vil det bli krigstilstander, og dit vil vi ingen.

Vi kan stille oss spørsmålet: skal staten gå inn og redde SAS og WF når DY er borte, og Wizz, easyjet og ryanair har innfiltrert og ødelagt det norske markedet?
En ting er i hvert fall sikkert, det er billigere å redde DY nå enn å måtte redde SK når overnevnte sitasjon er en realitet.
 
Last edited:
Børspause for NAS, med varsel om nyheter på trappene. Hva nyheten innebærer er ikke godt å si.

Edit: For seint, gitt
 
Last edited:
Norwegian var et hett tema i spørretimen i stortinget i dag, ansatte demonstrerte samtidig utenfor og Vedum hadde norwegian-slips. Erna klarte egentlig ikke å svare på noen spørsmål som helst....

Jeg vil også se det på som ganske sjokkerende at en del her inne ikke virker som å bry seg nevneverdig, og synes det er greit og selskapet forsvinner, ville vi sett det samme her inne hvis det var et selskap med blå haler og tre bokstaver som stod i denne situasjonen?

Vi som er lidenskapelig opptatt av luftfart burde kunne skjønne at man må støtte opp om og prøve å redde alle de tre selskapene her i landet, ikke bare der man har sine blinkende plastkort.


De som også tror at en DY-kollaps er en gavepakke til andre norske selskaper kan tenke om igjen, kanskje i en måned eller to, men etter det vil det bli krigstilstander, og dit vil vi ingen.

Vi kan stille oss spørsmålet: skal staten gå inn og redde SAS og WF når DY er borte, og Wizz, easyjet og ryanair har innfiltrert og ødelagt det norske markedet?
En ting er i hvert fall sikkert, det er billigere å redde DY nå enn å måtte redde SK når overnevnte sitasjon er en realitet.

Det et litt uklart hva det vil si å "redde" Norwegian. Svaret endrer seg jo etter hvem du spør.

  1. F.eks noen(aksjonærer), ønsker at staten skal komme inn med kapital så de ikke taper for mye av verdienen sine.
  2. Kreditorene ønsker at staten skal sikre at de får betalt.
  3. De ansatte ønsker å beholde arbeidsplassen.
  4. Kundene ønsker billige reiser i hele landet(grovt oppsumert).
  5. Noen synes det er viktig at vi har et "Norskt" flyselskap, uklart hva det betyr.

For meg så er det viktigste at vi bevarer så mange som mulig av arbeidsplassene og at vi får et rute tilbud med priser som dekker samfunnets behbov. Men med det mener jeg at det ikke er nødvendig å bruke penger på aksjoneræer og kreditorer. Men at man f.eks kan "sponse" et nytt NAS på restene av det gamle.
 
Børspause for NAS, med varsel om nyheter på trappene. Hva nyheten innebærer er ikke godt å si.

Edit: For seint, gitt

Ren spekulasjon, men blir ikke overasket over de forsøker med en "Chapter 11" søknad, til retten i enten New York eller Dublin
 
Jeg ser de største opptimistene på divers børs-forum, mener at det er Boeing erstatningen som kommer.
 
Norwegian var et hett tema i spørretimen i stortinget i dag, ansatte demonstrerte samtidig utenfor og Vedum hadde norwegian-slips. Erna klarte egentlig ikke å svare på noen spørsmål som helst....

Jeg vil også se det på som ganske sjokkerende at en del her inne ikke virker som å bry seg nevneverdig, og synes det er greit og selskapet forsvinner, ville vi sett det samme her inne hvis det var et selskap med blå haler og tre bokstaver som stod i denne situasjonen?

Vi som er lidenskapelig opptatt av luftfart burde kunne skjønne at man må støtte opp om og prøve å redde alle de tre selskapene her i landet, ikke bare der man har sine blinkende plastkort.


De som også tror at en DY-kollaps er en gavepakke til andre norske selskaper kan tenke om igjen, kanskje i en måned eller to, men etter det vil det bli krigstilstander, og dit vil vi ingen.

Vi kan stille oss spørsmålet: skal staten gå inn og redde SAS og WF når DY er borte, og Wizz, easyjet og ryanair har innfiltrert og ødelagt det norske markedet?
En ting er i hvert fall sikkert, det er billigere å redde DY nå enn å måtte redde SK når overnevnte sitasjon er en realitet.
Her er du nok dessverre inne på noe sentralt. Gjennomgangstonen på forumet hadde vært en ganske annen om halene var blå..
 
Back
Top