De har selv sagt at det er cash på konto for å holde lyset på til mars. Men det spørs hvordan månedene framover blir og situasjonen i forhold til smitte og utbrudd er totalt lotto.Kan en ev. konkurs komme allerede før jul, eller mest sannsynlig utpå våren en gang hvis det ikke går veien ?
Håper jo de overlever da, i en eller annen restrukturert utgave.
De har selv sagt at det er cash på konto for å holde lyset på til mars. Men det spørs hvordan månedene framover blir og situasjonen i forhold til smitte og utbrudd er totalt lotto.
Leasinggigant har solgt 156 millioner Norwegian-aksjer
Hvis Norwegian består mer eller mindre i sin nåværende form sånn rent organitorisk, så vil jo det beholde 2000 norske arbeidsplasser. Det har selvsagt en (enorm) verdi, uansett hvem som "eier" selskapet eller ikke. Norwegian er jo norsk (hovedkontoret ligger i Norge), selv om det vel er sånn ca 90% utenlandske eiere per i dag..Hva er egentlig greia med den sterke støtten til Norwegian, spesielt fra de mest populistiske partiene i Norge, FRP og SP?
Hva er realisme og hva er romantisme?
Hvis Norwegian består mer eller mindre i sin nåværende form sånn rent organitorisk, så vil jo det beholde 2000 norske arbeidsplasser. Det har selvsagt en (enorm) verdi, uansett hvem som "eier" selskapet eller ikke. Norwegian er jo norsk (hovedkontoret ligger i Norge), selv om det vel er sånn ca 90% utenlandske eiere per i dag..
I normale tilstander så er det jo marked for 3 større aktører i Norge, og da har det jo mye verdi at alle de har norske ansatte, og gjerne har norsk hovedkontor også..
Mye av den gamle Kjos retorikken er tilbake - kanskje med unntak om det at SAS fikk "ulovlig" statsstøtte og hadde sugerør i statskassen.
Hva er egentlig greia med den sterke støtten til Norwegian, spesielt fra de mest populistiske partiene i Norge, FRP og SP?
Hva er realisme og hva er romantisme?
Mye av den gamle Kjos retorikken er tilbake - kanskje med unntak om det at SAS fikk "ulovlig" statsstøtte og hadde sugerør i statskassen.
Det er klart denne Norwegian-situasjonen er en politisk gavepakke til opposisjonspartiene. Det er meget enkelt å stille seg opp i Stortinget og messe om at man må redde norsk infrastruktur og norske arbeidsplasser, uten å måtte stå til ansvar for regningen. Jeg har heller ikke hørt verken SP, AP eller FrP komme med noe som helst konstruktivt forslag på nøyaktig hvordan Norwegian skal reddes, utover den litt vel generelle oppfordringen til regjeringen: "GJØR NOE DA!!".
Det finnes ingen fornuftig løsning for Norwegians finansielle problemer slik jeg (og regjeringen) ser det, utover at de får sine egne eiere med på å bidra med frisk kapital og ettergiving av gjeld. Opposisjonen på Stortinget, med profesjonelle opposisjonspopulistikere som Vedum og Listhaug i spissen, ser nok også dette, men de slipper å si det rett ut. Isteden kan de sanke billig oppslutning og sympati fra nye velgere gjennom å fremstå som Norwegians nye bestevenner, som kan sitte på sidelinjen og indirekte gi regjeringen skylden for at NAS konker.
Av å til er det deilig å slippe å ha henda på rattet, og heller benytte sjansen til å lage bråk og rabalder fra baksetet.
Pausen blir innført i påvente av «en kunngjøring fra selskapet», opplyses det.
Svært at sige, men konk er vel det mest sandynlige....Konk eller oppkjøp?
Norwegian var et hett tema i spørretimen i stortinget i dag, ansatte demonstrerte samtidig utenfor og Vedum hadde norwegian-slips. Erna klarte egentlig ikke å svare på noen spørsmål som helst....
Jeg vil også se det på som ganske sjokkerende at en del her inne ikke virker som å bry seg nevneverdig, og synes det er greit og selskapet forsvinner, ville vi sett det samme her inne hvis det var et selskap med blå haler og tre bokstaver som stod i denne situasjonen?
Vi som er lidenskapelig opptatt av luftfart burde kunne skjønne at man må støtte opp om og prøve å redde alle de tre selskapene her i landet, ikke bare der man har sine blinkende plastkort.
De som også tror at en DY-kollaps er en gavepakke til andre norske selskaper kan tenke om igjen, kanskje i en måned eller to, men etter det vil det bli krigstilstander, og dit vil vi ingen.
Vi kan stille oss spørsmålet: skal staten gå inn og redde SAS og WF når DY er borte, og Wizz, easyjet og ryanair har innfiltrert og ødelagt det norske markedet?
En ting er i hvert fall sikkert, det er billigere å redde DY nå enn å måtte redde SK når overnevnte sitasjon er en realitet.
Børspause for NAS, med varsel om nyheter på trappene. Hva nyheten innebærer er ikke godt å si.
Edit: For seint, gitt
Her er du nok dessverre inne på noe sentralt. Gjennomgangstonen på forumet hadde vært en ganske annen om halene var blå..Norwegian var et hett tema i spørretimen i stortinget i dag, ansatte demonstrerte samtidig utenfor og Vedum hadde norwegian-slips. Erna klarte egentlig ikke å svare på noen spørsmål som helst....
Jeg vil også se det på som ganske sjokkerende at en del her inne ikke virker som å bry seg nevneverdig, og synes det er greit og selskapet forsvinner, ville vi sett det samme her inne hvis det var et selskap med blå haler og tre bokstaver som stod i denne situasjonen?
Vi som er lidenskapelig opptatt av luftfart burde kunne skjønne at man må støtte opp om og prøve å redde alle de tre selskapene her i landet, ikke bare der man har sine blinkende plastkort.
De som også tror at en DY-kollaps er en gavepakke til andre norske selskaper kan tenke om igjen, kanskje i en måned eller to, men etter det vil det bli krigstilstander, og dit vil vi ingen.
Vi kan stille oss spørsmålet: skal staten gå inn og redde SAS og WF når DY er borte, og Wizz, easyjet og ryanair har innfiltrert og ødelagt det norske markedet?
En ting er i hvert fall sikkert, det er billigere å redde DY nå enn å måtte redde SK når overnevnte sitasjon er en realitet.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.