Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Og for å skape ytterligere forviklinger opplyses det på Dagsrevyen at AP, FRP og SP vil overprøve regjeringen ved å gi direkte kontantstøtte til flyselskapene.

Makt korrumperer virkelig.
Higet etter makt gjør noe med vurderingsevnen til våre stakkars politikere.

:fly
 
Og for å skape ytterligere forviklinger opplyses det på Dagsrevyen at AP, FRP og SP vil overprøve regjeringen ved å gi direkte kontantstøtte til flyselskapene.
Makt korrumperer virkelig.
Higet etter makt gjør noe med vurderingsevnen til våre stakkars politikere.
:fly

Litt overivrig, at fx. DY´s omstillingsprosess kunne fått gått sin gang før en kom på banen på denne måten ?
 
Last edited:
Jeg tror nok dessverre at det er mange CEO's som sover dårlig om natten nå og ikke har annet valg enn å komme med svært dårlige nyheter til sine ansatte snart. DY er vel den som foreløpig har hatt det tøffest og med et nødskrik og finansielle krumspring har klart å holde hodet over vann. De andre selskaper har ikke vært gjennom sine prosesser på samme måte - enda. Det kokte nok litt over for Schram der ja.
 
Alt etter Lorenzo har bare vært barnemat, ingen airline CEO som har vært større klyse enn Frank. Synes det er utrolig at han overlevde og fremdeles lever.


Hadde vi ikke en i Norge som het Tjøntvedt i sin tid? Riktig nok i mindre målestokk, men han la vel et rykte etter seg han også:o
 
Janne hadde ikke alltid like god dømmekraft ...

Janne Carlzon gjorde nok en hel del ukloke forretningsvalg, MEN han var likevel en helt eksepsjonell konserndirektør som både kunne samle og løfte ansatte spredt rundt i 3 ulike land.

Rickard Gustafson når ikke Janne en gang til knærne som motivator. Han fremstå dessverre mer som et mikrofonstativ for Jacob Wallenberg som har det med å`snakke ned`til sine ansatte med en slik distanse at det mer kan minne om bedriftledelse fra midten av 1990-tallet.

Heldig for Jacob Schram er at han satt opp mot Rickard Gustafson, fortsatt oppleves som mer sympatisk og troverdig CEO.
 
Last edited:
Tror at en del "Bolagsfantaster" begynner å se virkeligheten;
ref ofte tilføyelser på innlegg i det siste: "Håper Norwegian overlever" :)
 
Skjønner ikke helt hva de forsøker å oppnå med det som fremstår som høflig innpakkede trusler til norske statsråder? Hva skal de liksom gjøre med saken?

Det sier jo seg selv at *hvis* de har et krav mot Norwegian, så får de bruke de tvangsmidlene som er tilgjengelig for dem til å inndra kravet mot Norwegian, slik andre mulige fordringshavere kan gjøre i ulike land.

Men før den tid kommer, må det jo etableres at de faktisk har et krav.
 
CEO, CFO og styreleder tegnet alle seg for aksjer i emisjon. Dog er det eneste vi vet at den er overtegnet, da aksjer ikke er fordelt ennå, så gjenstår å se hvor mange de får

https://www.dn.no/luftfart/norwegian-topper-tegner-seg-for-aksjer-til-13-millioner-kroner/2-1-807765

- Norwegian-sjef Jacob Schram har tegnet seg for aksjer verdt 700.000 kroner i forbindelse med den forestående emisjonen.
- Finansdirektør Geir Karlsen har tegnet seg for aksjer verdt 500.000 kroner.
- Styreleder Niels Smedegaard i Norwegian har tegnet seg for aksjer verdt 100.000 kroner i emisjonen.


Ser det også meldes at obligasjonseierne nå formelt har akseptert, slik at de nå kan omgjøre deler av obligasjonsgjelden til nye aksjer
 
Last edited:
Norwegian melder de har fått til å konvertere mer av leasingjelden til aksjer, opp fra $730 millioner til $840 millioner. Det tilsvarer ytterligere ca 1,1 milliard NOK i gjeldsreduksjon

Disse $840 millionene er også uten eventuelt gjeld som konverteres gjennom den nye "power by the hour" avtalen, som gjør at Norwegian bare betaler når flyene brukes

Så det utelukkes ikke at det blir mer leasinggjeld som konverteres

https://newsweb.oslobors.no/message/505469

Further to the stock exchange announcement on 4 May 2020 the Company is pleased to announce that it has received significant additional support from lessors resulting in a revised minimum conversion to equity of USD 840 million (excluding conversion under the so-called power-by-the-hour arrangement), up from the previously announced USD 730 million. The conversion is supported by a significant number of lessors and the Company continues to discuss with other of its lessors for possible further conversion of debt to equity.
 
Norwegian melder de har fått til å konvertere mer av leasingjelden til aksjer, opp fra $730 millioner til $840 millioner. Det tilsvarer ytterligere ca 1,1 milliard NOK i gjeldsreduksjon

Disse $840 millionene er også uten eventuelt gjeld som konverteres gjennom den nye "power by the hour" avtalen, som gjør at Norwegian bare betaler når flyene brukes

Så det utelukkes ikke at det blir mer leasinggjeld som konverteres

https://newsweb.oslobors.no/message/505469


Hva blir da eier-strukturen dersom stadig flere aksjer gis til leasing-selskapene via konvertering?
 
Hva blir da eier-strukturen dersom stadig flere aksjer gis til leasing-selskapene via konvertering?

Uvisst, men nå må vel leasingselskapene nærme seg 60% hvis alt dette blir konvertert?

Nå har det jo ikke skjedd ennå, ei heller obligasjonene, så blir spennende å se aksjonærlisten når alt dette blir effektuert
 
Men er dette pågående konvertering slik at det fortsatt "trykkes" like mange nye aksjer, bare til høyere konverteringsrate. Eller er det ytterligere konvertering oppå dette?
 
interesannt at leasingselskapene virker så interessert i dette, «analytikere» og «eksperter» sier jo at leasingselskapene neppe vil eie et flyselskap, og at de vil selge seg raskt ut. Hvem vil de isåfall selge til? De store (IAG, Ryanair, LH) har vel neppe ressurser eller kapasitet til et oppkjøp, selv en god stund etter det værste har roet seg. Men hvis selskapet kommer seg igjennom krisen så vil det vel kanskje tenkes at norske investorer og fond vil vise sin interesse og kjøpe selskapet «tilbake»?

Noen tanker?
 
interesannt at leasingselskapene virker så interessert i dette, «analytikere» og «eksperter» sier jo at leasingselskapene neppe vil eie et flyselskap, og at de vil selge seg raskt ut. Hvem vil de isåfall selge til? De store (IAG, Ryanair, LH) har vel neppe ressurser eller kapasitet til et oppkjøp, selv en god stund etter det værste har roet seg. Men hvis selskapet kommer seg igjennom krisen så vil det vel kanskje tenkes at norske investorer og fond vil vise sin interesse og kjøpe selskapet «tilbake»?

Noen tanker?

Hva er alternativet deres? Leie ut flyene til noen andre? Her har de i det minste en sjanse for at det kan bli litt optimisme, økte aksjepriser, for så og selge seg ut og få tilbake pengene sine.
 
interesannt at leasingselskapene virker så interessert i dette, «analytikere» og «eksperter» sier jo at leasingselskapene neppe vil eie et flyselskap, og at de vil selge seg raskt ut. Hvem vil de isåfall selge til? De store (IAG, Ryanair, LH) har vel neppe ressurser eller kapasitet til et oppkjøp, selv en god stund etter det værste har roet seg. Men hvis selskapet kommer seg igjennom krisen så vil det vel kanskje tenkes at norske investorer og fond vil vise sin interesse og kjøpe selskapet «tilbake»?

Noen tanker?

Leasing-selskapene må bare konvertere nok leasing-gjeld til aksjer slik at det finnes seg ingen annen aksjonær med sperre minoritæt. Dermed kan ved nye oppkjøps-samtaler de leasing-selskapene bestemmer.

Rett nå mister leasing-selskaper ingenting. Dersom de slår DY konkurs, så mister de alt. Sikrer de seg flest mulig inflytelse, har de mulighet å bestemme fremtida. Enkelt og grei.
 
Emisjonen ble overtegnet med 7 gangern

https://newsweb.oslobors.no/message/505639

Preliminary counting indicates that the Company has received applications for approximately 2.8 billion new shares. 400,000,000 new shares were offered in the Offering at the Offer Price of NOK 1 per share. The preliminary counting consequently indicates a subscription of approximately 7 times.

Tegnet meg selv for 5000, men lurer på om jeg i det hele tatt får noen som helst
 
Back
Top