Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Nye to milliarder neste år

Selskapet skriver at de trenger tre milliarder kroner i likvide midler for å komme seg gjennom året, og dette venter det å få gjennom den statlige krisepakken. Pengene trengs i løpet av mai 2020, for å sikre nødvendig kapital til virksomheten.

Det er ikke sikkert selskapet har råd til å betale alle regninger under koronakrisen:

«Det er betydelig risiko for at selskapet ikke er i stand til å dekke betalingskrav på kort og mellomlang sikt selv om det fullfører refinansiering og mottar den statlige krisepakken.»

Det kommer ikke frem hvor mye likviditet selskapet har for øyeblikket, men det står at lånebetingelsene i fire obligasjonslån er endret. Tidligere var det krav om minst 500 millioner kroner i likviditet til enhver tid, men nå er kravet midlertidig redusert til «minst 100 millioner kroner» frem til 1. juli 2021.

Dersom følgene av pandemien fortsetter neste år, skriver selskapet at de vil trenge mellom 300 og 500 millioner kroner hver måned i første kvartal neste år. Norwegian melder at de da trenger omtrent to milliarder kroner i ekstra arbeidskapital for å ha tilstrekkelig kapital fra nyttår og frem til tidlig i mai neste år.
https://www.dn.no/luftfart/norwegian/koronaviruset/nye-norwegian-trenger-to-milliarder-ekstra-hvis-krisen-varer-over-nyttar/2-1-803453

I Norwegians prospekt som ble lagt fram onsdag morgen, går det fram at Folketrygdfondet per 4. mai er eneste norske blant de 16 største aksjonærene, med 8,2 prosent av aksjene.

Nummer to på lista er svenske Nordnet Bank AB med 7 prosent. Deretter følger en rekke banker og finansinstitusjoner, blant annet i New York. Stavanger Forvaltning er 17. størst, med 0,49 prosent.
https://www.borsen.no/nyheter/avslorer-eneste-norske-storaksjonaer/72435767

Norwegian blir vel Irsk, Amerikansk eller Kinesisk?

Angående DN artikkelen så er det egentlig ikke noe som er nytt her. Basert på tall og scenerioer som Norwegian har lagt frem, så har det egentlig vært indikert at de 3 mrd i lån de nå får tilgang til, trolig bare holder ut året. Norwegian har jo presentert hvor mye cash de svir av per måned, så trengs da knapt nok kalkulator for å regne seg frem til dette. Akkurat nå har jo Norwegian egentlig hentet inn lite frisk cash, da det stort sett er gjeld som er gjort om, og de har vel nærmest signalistert at på et eller annet tidspunkt trengs det trolig en emisjon som monner.

Og så til aksjonærartikkelen til børsen.no. Først så husk at dette er Dagbladet sitt forsøk på å kopiere E24, og kvaliteten er deretter. Akkurat på samme måte som de som linker til "simpleflying" for flynyheter, så er dette lite troverdig og amatørmessig, og ender gjerne med å vise manglende forståelse for det de prøver å skrive om. Men nok rant, så hvorfor de bommer:

Nesten alle "eierne" her er jo bare ymse klientkontoer, slik at det ikke denne oversikten ikke kommer frem hvem som faktisk eier aksjene. Stort sett det som eies av banker og meglerhus, og som utgjør nesten hele topp 20 listen er dette. Ta f.eks nummer to på listen: Nordnet Bank AB. Dette er mest sannsynlig en haug norske småsparere, som har konto hos Nordnet

Ellers med de nye aksjonærene som nå kommer inn, så er det mer eller mindre litt motvillige aksjonærer, så mange kommer nok til å forsøke selge aksjene sine i markedet når de kan. Da de egentlig er mest interessert i cash. Og uansett, Norwegian må være minimum 50% eiet av borgere innen EU/EØS

Ellers finnes hele prospektet her:

https://www.norwegian.no/globalasse...ian-air-shuttle-asa---prospectus-may-2020.pdf

Og slutt å les borsen.no.....

Mange dumme folk med penger i Norge som kommer til å tape sparepengene sine dessverre. Hadde vel omtrent vært bedre om Norwegian gikk konkurs. Da kunne noen startet opp ett levedyktig selskap. Om ikke corona magisk forsvinner så er jo Norwegian ett evig taps prosjekt.

Norwegian fisker etter penger fra vanlige kunder, fikk akkurat denne:

Ett skritt nærmere Nye Norwegian

Det er litt for spennende tider! Vi har hatt høye skuldre og rask puls her i Norwegian den siste tiden. Det var helt avgjørende for oss at vi fikk støtte til emisjonen og konverteringene av gjeld til egenkapital på den ekstraordinære generalforsamlingen — det fikk vi! Takket være deres støtte ser framtiden litt lysere ut.

Generalforsamlingens vedtak om å gjennomføre en emisjon innebærer at Norwegian nå vil fremsette et tilbud om å tegne aksjer i selskapet. At vi klarer å innhente tilstrekkelig med ny egenkapital gjennom denne emisjonen, er en av flere nødvendige forutsetninger for at Norwegian skal kvalifisere for statens lånegarantiordning. Vi har altså fått en ny startlisens — og får vi nok drahjelp vil vi forhåpentligvis snart kunne være i lufta igjen.

Vårt fokus fremover er å skape nye Norwegian. Nye Norwegian er ditt flyselskap. Vi vil fortsette å presse prisene, for at alle skal kunne reise på en velfortjent ferie når mulighetene åpner seg, og for å bringe familier sammen i vårt langstrakte land. Og vi skal gjøre det enda mer bærekraftig, enda mer fleksibelt for deg og med enda bedre service.

Les mer om tilbudet og hold deg oppdatert her

Hilsen Jacob Schram
- og resten av oss i Norwegian
https://www.youtube.com/watch?v=hsS4AUWG7Cc&feature=youtu.be

Last edited:
De er hvertfall dønn ærlige på at dette er ikke noe å sette alle sparepenga sine i..

Attachments

• Screenshot_20200506_165841_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20200506_165841_com.android.chrome.jpg
    102.5 KB · Views: 743
Tror ikke det er tydelig nok for målgruppa. Ser for meg fremtidig PR mareritt. Norwegian lurte fra meg sparepengene etc i VG.

Bestillingsperiode: 6. mai 2020 kl 09:00 til 14. mai 2020 kl 16:30 Informasjon om tildeling av aksjer: den eller rundt 15. mai 2020 Betalingsdato: den eller rundt 19. mai 2020 Leveringsdato: den eller rundt 20. mai 2020 Første handelsdag på Oslo Børs: den eller rundt 20. mai 2020
Du er nok ikke den eneste som håper å kjøpe for 1kr og selge for mer enn 1kr. Kursen vil dumpe hardt 20 mai om ikke før.

Det var vel ikke uventet?

Det tydeliggjør hvilken kynisme som ligger bak hvordan Norwegian har blitt drevet. Både når det gjelder behandling av personell, samt kraftig ekspansjon som ikke har vært bærekraftig.
Nå sitter leasingselskapene og långiverene med svarteper som eiere i et selskap som ikke er liv laga. Rundt om i flere land har bemanningsselskap blitt slått konkurs med tusenvis av "ansatte" som ofre.
Blant de 16 største aksjonærene finner vi en norsk eier, et statlig fond.

Kan ikke si at jeg har lyst til å se skattekronene mine bli brukt til å holde dette "norske" selskapet i live.

:fly

Det var vel ikke uventet?

Det tydeliggjør hvilken kynisme som ligger bak hvordan Norwegian har blitt drevet. Både når det gjelder behandling av personell, samt kraftig ekspansjon som ikke har vært bærekraftig.
Nå sitter leasingselskapene og långiverene med svarteper som eiere i et selskap som ikke er liv laga. Rundt om i flere land har bemanningsselskap blitt slått konkurs med tusenvis av "ansatte" som ofre.
Blant de 16 største aksjonærene finner vi en norsk eier, et statlig fond.

Kan ikke si at jeg har lyst til å se skattekronene mine bli brukt til å holde dette "norske" selskapet i live.

Da går jeg utifra at du ønsker Ryanair og wizz hjertelig velkomne på det norske innenriksmarkedet hvis DY går dukken!

Det er vel også bevist en rekke ganger at den nordiske delen, kanskje utenom Finland og til dels Sverige etter flygskammen, er liv laga.

Jeg ser gledelig at mine skattepenger går til å redde norwegian, sas og WF kontra alt det andre tullet de kastes bort på.

Da går jeg utifra at du ønsker Ryanair og wizz hjertelig velkomne på det norske innenriksmarkedet hvis DY går dukken!

Det er vel også bevist en rekke ganger at den nordiske delen, kanskje utenom Finland og til dels Sverige etter flygskammen, er liv laga.

Jeg ser gledelig at mine skattepenger går til å redde norwegian, sas og WF kontra alt det andre tullet de kastes bort på.

Har absolutt ingen ting i mot fri konkurranse.
Men jeg bruker min rett til å si hva jeg mener om Norwegian.
De har drevet med stort sett utenlandsk arbeidskraft og med kreativ forretningsdrift,som ikke i stor grad har bidratt til den norske statskassen.
Kassen som de nå ønsker at vi skal gi dem midler fra.
3 milliarder som sannsynlig vi ikke ser noe mere til.
Selskapet har ennå en gjeld på over 50 milliarder. Er det egentlig noen som kan si at de har tro på at de klarer å rydde opp i dette rotet?
Det beste nå hadde vært å si takk for seg. Synes jeg.
Det er game over.
Kanskje starte fra scratch etter hvert? Markedet trenger konkurranse.
Bærekraftig konkurranse.

Bare kom med Ryanair og Wizz. Jeg velger selv hvem jeg flyr med. Det får selfølgelig andre gjøre også.
Jeg har mine preferanser mht til vær og norske forhold forøvrig.
Det får andre ha også.
Bortsett fra barna mine da, særlig når jeg betaler billetten. ;)

Uansett hvordan det måtte ende med Norwegian, så kan en ikke annet enn å bøye seg i støvet for det bildet av Norwegian informasjonsavdelingen under Skånvik sin ledelse gjennom en årrekke har bygget opp av selskapet, og som er blitt rotfestet i store deler av befolkningen.

For mange, også undertegnede, har Norwegian vært et greit alternativ for ferie og weekend turer med direkte ruter til stort sett akseptable priser. Av og til har jeg satt igjen med en litt uggen følelse av om dette egentlig var en god pris. Jeg har blitt fanget i bestillingsdialogen og lagt til både bagasje og setereservasjoner av frykt for at familien ikke får sitte sammen, og så fullført og betalt av frykt for at prisen ville blitt enda høyere ved et nytt forsøk.
Mine fritidsreiser utgjør kun 6% av registrerte flyreiser og referansepunkt mitt er derfor et annet enn for mange andre. Jeg har derfor aldri klart å opparbeide det samme «romantiske forholdet» til Norwegian som mange som kaster seg inn i kommentarfeltene i VG, E24 og Facebook og hyller Norwegian for priser, service og kvalitet.

Det er her jeg må berømme Norwegian sin informasjonsavdeling for hvordan de har skapt en bevissthet i befolkningen om «sannheter» innen luftfarten.
Fra Norwegian ble etablert som «underdog», var SAS selve hovedfienden og fremstilt som en doven og lat dinosaur med overbetalte ansatte, altfor stor administrasjon og sugerør i Statskassen.
Bjørn Kjos var særdeles flik til å komme med sleivspark til SAS samtidig som han fremsto som den joviale godslige bestefaren som uselvisk kun hadde som mål at nordmenn skulle reise billig og direkte. Det at SAS og Braathes S.A.F.E hadde hatt konsesjoner og priser godkjent av myndighetene ble i retorikken byttet ut med monopol og blodpriser. Jeg har ikke tall på hvor mange leserinnlegg jeg har sett der referanser til priser fra konsesjonstiden er selve skremmebildet på hva som vil skje uten Norwegian.
Så lenge Norwegian fløy med eldre brukte 737-er var retorikken at eneste forskjell mellom Norwegian og konkurrenten var gratis kaffe og gratis avis og konkurrenten tok betalt for massevis av andre ting som kundene ikke hadde behov for.
Ved overgang til nye fly ble Norwegian innovativ med sky interiør og dreamliner opplevelse fremfor konkurrenten som flydde med søppel og var både mer ubehagelig og forurenset mye.
Ved massiv outsourcing, baser i utlandet, utenlands arbeidskraft, bemanningsbyråer og lærlinger som del av sikkerhetsbemanningen, så ble dette akseptert i opinionen fordi det både sikret billige billetter og at alt annet var urettferdig konkurranse.

Informasjonsavdelingen har stort sett truffet perfekt og spilt både på strømmer i befolkningen, som miljø, og på egoisme - bare jeg får reise billig så er det ikke så nøye hvordan de som jobber i Norwegian egentlig har det. Alle jobber jo der frivillig.
Norwegian sin utstrakte bruk av underleverandører har også ført til at mange aksepterer feil og mangler. Informasjonsavdelingen har raskt pekt på en underleverandør når noe har gått galt. Ofte har irritasjon snudd til sympati for Norwegian fordi folk forstår at feilen ligger hos underleverandør. Ikke et ord sagt om det er Norwegian som selv har definert servicenivået og tjenesten i kontrakten.

Det som blir spennende fremover er om New Norwegian fortsatt vil ha samme grep om sine kjernekunder, eller om enkelte finner ut at verden ikke faller sammen om en må bytte fly i Amsterdam eller et annet sted på vei til feriemålet.
EU har i en fersk dom mot Ryanair fått gjennomslag for at den prisen på flybilletter som først kommer opp skal inneholde alle normale tilleggsvalg.
Schram sin forretningside er å hente enda mer penger ut av tilleggstjenester. Blir spennende å se på kreativiteten til både Ryanair og New Norwegian på det feltet.
Og sist, men ikke minst – hva ønsker de nye eierne?
Til nå har ikke Norwegian vært i stand til å betale utbytte.
Men hva vet jeg – kanskje de nye eierne synes det er kult å kapitalisere New Norwegian og subsidiere nordmenn slik at de for en billig penge kan reise direkte til feriemålet – for det er jo det heiagjengen på Facebook tror er resultatet av redningsaksjonen.

Last edited:
Back