Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Vurderte om jeg skulle være brødhue å kjøpe Elefanten til Fnate sine ledige aksjer, men 1.09% opp tilsier vel at foreløpig er det penger spart, sånn ca
 
Vurderte om jeg skulle være brødhue å kjøpe Elefanten til Fnate sine ledige aksjer, men 1.09% opp tilsier vel at foreløpig er det penger spart, sånn ca

Aksjene i Norwegian, og selskaper generelt, blir neppe mer verdt om de får konkursbeskyttelse.
 
Kan vi ende opp med et statlig eid Norwegian og et SAS uten den norske stat som eier?
 
En gruppe småaksjonærer er ikke overraskende misfornøyd og krever at Staten skal bla opp 10 milliarder kroner. At de overhodet ikke forstår hva det vil si å være aksjonær, hva som i praksis skjer når egenkapitalen er tapt, og troen på at aksjeverdien deres består ved en eventuell "chapter 11", får dem fremstå som en gjeng med glade amatører.

De har selvsagt sin rett til å forsøke komme best mulig ut av den planlagte restruktureringen, men det får være måte på optimisme

https://e24.no/boers-og-finans/i/Vb...yter-inn-ti-milliarder-vi-kan-ikke-bloe-alene

Aksjonæropprørere i Norwegian krever at staten skyter inn ti milliarder: – Vi kan ikke blø alene
 
Nå er vel uansett en statlig inntreden/oppkjøp på eiersiden siste utvei. Jeg skjønner argumentene til gruppen om å holde selskapet på norske hender osv, men min fullmakt på vel 40 aksjer har gått til styreformannen, og jeg står ved valget.
 
Nå er vel uansett en statlig inntreden/oppkjøp på eiersiden siste utvei. Jeg skjønner argumentene til gruppen om å holde selskapet på norske hender osv, men min fullmakt på vel 40 aksjer har gått til styreformannen, og jeg står ved valget.


Det tror jeg er en klok beslutning hvis man vil at selskapet vil bestå, i en eller annen form


Det jeg tror endel aksjonærer ikke helt tar inn over seg er at hvis Staten går inn vil også det trolig være en emisjon til dumpingpriser. Slik at det i praksis ikke vil være vesentlig annerledes enn om kreditorene konvertere [obligasjons] gjeld, som forresten mye av trolig er eier av norske investorer
 
En gruppe småaksjonærer er ikke overraskende misfornøyd og krever at Staten skal bla opp 10 milliarder kroner. At de overhodet ikke forstår hva det vil si å være aksjonær, hva som i praksis skjer når egenkapitalen er tapt, og troen på at aksjeverdien deres består ved en eventuell "chapter 11", får dem fremstå som en gjeng med glade amatører.

Det de ønsker er altså at Norwegian skal vedta at staten skal skyte 10 milliarder inn i selskapet? Jo, det kan de vel vedta, men det høres vel mest ut som de ønskelistene man sender til nissen før jul.

Dessuten skjønner jeg ikke helt hvorfor det er bedre for dagens aksjonærer at staten kommer inn som eier enn obligasjonseierne. Det vil jo bli en helt annen eier for selskapet, men dagens aksjer er jo like verdiløse uansett.

På den annen side, hvis man er en gjeng med glade amatører, så er det kanskje ikke så ille å se ut som akkurat det.
 
En gruppe småaksjonærer er ikke overraskende misfornøyd og krever at Staten skal bla opp 10 milliarder kroner. At de overhodet ikke forstår hva det vil si å være aksjonær, hva som i praksis skjer når egenkapitalen er tapt, og troen på at aksjeverdien deres består ved en eventuell "chapter 11", får dem fremstå som en gjeng med glade amatører.

Ja man trenger ingen fiender når man har en støttegruppe som dette..

https://e24.no/boers-og-finans/i/Vb...yter-inn-ti-milliarder-vi-kan-ikke-bloe-alene
 
Last edited:
Det er vel drama rundt Norwegian i de siste 2-3 uker.

De institusjonelle investorer trakk seg ut og småsparer ble lurt å investere sine sparepenger pga av media-dekning som ble som en jo-jo. Argumentasjonen deres er forståelig, men dessverre ikke 100% riktig. Jobber i hoteller og reiselivsbransjen ikke stå og faller med Norwegian, men med spørsmål om folk får faktisk lov å reise. Husk at mange grenser i Europa er stengt og det blir trolig ingen sommerferie i utland i år.

Det er vel mulig at statlig oppkjøp av Norwegian er den siste utvei. Men la oss være realistisk. Dette blir no walk-in-the-park. Uansett hvem kommer å sprøyte inn nytt likviditæt i Norwegian: Disse investorer vil stille enda strengere krav til omstrukturering. De vil også plassere sine representanter i styre og jeg forutser at de vil også kreve en nytt CEO som har bransje-erfaring.

Hvordan man iverksetter dette med å redde Norwegian er en helt annen sak. Det kan skje via emisjon eller via den nye konkurs-lov med styrt konkurs / rekonstruksjon. Emisjon vil kreve en soleklart business-plan som er publisert til kapitalmarket. Det er hovedproblem for tida. Norwegian har en dyktig CFO som kom med en ide hvordan å løse balanse-problem. Men dessverre det rekker ikke. Man må ha en soleklart business-plan for tida som kommer.

Dette er en CEO oppgave. Lede selskap, vise retning og sette mål. "Red-nose warrior" postinger på LinkedIn hjelper ingenting og irriterer bare mer og mere. Det er ikke krig og CEO'en leder ikke en hær, det er en business i dyp krise som skål bli managed og ansatte som skål ledes. Trygve Hegnar ble soleklart i sitt dom.
Her har vi hørt ingenting og dette skaper uro blant aksjonærer og investorer. Fordi de forliker Norwegian som en mulig investering med andre flyselskaper som har klart erklært hvordan de ser seg i 2-3 år. Ingen problem å gi selskap de nødvendige midler dersom de har en klok og solid business plan som lyder fornunftig. Men dersom det er ingen business plan kommunisert, så vil ingen investor / aksjonær legge en eneste øre på bordet.

Jeg håper innerlig at Norwegian klarer seg, at man snart legger frem sitt business-plan for fremtida etter Corona og klarer å fa inn den nødvendige likviditæt. Det er 2 - 3.000 ansatte i Norge og flesteparten av deres jobber kan reddes fordi Norge har en solid hjemme-marked som vil ikke forsvinne.
 
Stortinget har jo allerede sagt at dersom DY skal få hjelp, så MÅ de innfri betingelsene.
Så hvis reddnings-forslaget blir nedstemt av aksjonærene selv, så er det game over. Stortinget kommer
ikke til å skifte mening av den grunn uansett hvor mye man sutrer. Man har kanskje et bitte lite håp
om at en konkurrent/investor kommer på banen og kjøper opp, men det er vel lite sannsynlig i disse tider.
De fleste har vel mer enn nok med å redde seg selv nå. LH f.eks taper rundt 1/4 mrd i døgnet nå sier rykter...
Klokka tikker vel uansett for fort for andre løsninger nå.

Eller så er jo kanskje den kommende middlertidige rekonstruksjonsloven en mulig joker, vi får se.

Derimot så er det sannsynlig at DY (og SAS) vil trenge mer hjelp etterhvert da det vil ta
lang tid før dette er over, og da er det mer sannsynlig at staten stiller opp på den ene eller andre måten.

W
 
Last edited:
En gruppe småaksjonærer er ikke overraskende misfornøyd og krever at Staten skal bla opp 10 milliarder kroner. At de overhodet ikke forstår hva det vil si å være aksjonær, hva som i praksis skjer når egenkapitalen er tapt, og troen på at aksjeverdien deres består ved en eventuell "chapter 11", får dem fremstå som en gjeng med glade amatører.

De har selvsagt sin rett til å forsøke komme best mulig ut av den planlagte restruktureringen, men det får være måte på optimisme

https://e24.no/boers-og-finans/i/Vb...yter-inn-ti-milliarder-vi-kan-ikke-bloe-alene

Tjah... noen av dem skjønner sikkert lite. Men alt er jo et spill her. Og selv om de fleste sikkert skjønner at aksjene nå er verd ca 0, så betyr det ikke at man kommer best ut ved å si det høyt.

Når man uansett har tapt alt kan man likesågodt kline til på noe. Er vel få nøytrale parter her uansett.
 
En gruppe småaksjonærer er ikke overraskende misfornøyd og krever at Staten skal bla opp 10 milliarder kroner. At de overhodet ikke forstår hva det vil si å være aksjonær, hva som i praksis skjer når egenkapitalen er tapt, og troen på at aksjeverdien deres består ved en eventuell "chapter 11", får dem fremstå som en gjeng med glade amatører.

De har selvsagt sin rett til å forsøke komme best mulig ut av den planlagte restruktureringen, men det får være måte på optimisme

https://e24.no/boers-og-finans/i/Vb...yter-inn-ti-milliarder-vi-kan-ikke-bloe-alene
Jeg trodde faktisk dette var kødd da jeg leste det første gang. Tenk å være Jacob Schram nå..
 
Har jo kommet forslag fra en aksjonær at obligasjonseierne først skal ta 85% tap, og deretter konvertere til aksjer for 40,- pr stk.
 
En gruppe småaksjonærer er ikke overraskende misfornøyd og krever at Staten skal bla opp 10 milliarder kroner. At de overhodet ikke forstår hva det vil si å være aksjonær, hva som i praksis skjer når egenkapitalen er tapt, og troen på at aksjeverdien deres består ved en eventuell "chapter 11", får dem fremstå som en gjeng med glade amatører.

De har selvsagt sin rett til å forsøke komme best mulig ut av den planlagte restruktureringen, men det får være måte på optimisme

https://e24.no/boers-og-finans/i/Vb...yter-inn-ti-milliarder-vi-kan-ikke-bloe-alene

Enig. Hvis disse hindrer et flertall for en realistisk løsning er det de som truer selskapets eksistens.
 
Enig. Hvis disse hindrer et flertall for en realistisk løsning er det de som truer selskapets eksistens.

Tror vi de klarer å oppnå 33% + for sitt syn? Alternativet slik jeg tolker det er å tape 100% uten gjeldskonvertering eller å tape 90-99.9% avhengig av hvilke løsninger man klarer å lande med gjeldseierne. I min verden er fortsatt et 90-99.9% bedre enn 100% tap...
 
Tror vi de klarer å oppnå 33% + for sitt syn? Alternativet slik jeg tolker det er å tape 100% uten gjeldskonvertering eller å tape 90-99.9% avhengig av hvilke løsninger man klarer å lande med gjeldseierne. I min verden er fortsatt et 90-99.9% bedre enn 100% tap...
De trenger faktisk 50,01% av stemmenen for å stoppe det nå. Ble vedtatt ny lov på fredag.
 
De trenger faktisk 50,01% av stemmenen for å stoppe det nå. Ble vedtatt ny lov på fredag.

vedtatt men trer ikke i kraft før 11.mai men til en viss grad tilbakevirkene

Justisdepartementet planlegger at loven skal tre i kraft om to uker, altså 11. mai.

- Det er viktig å presisere at reglene til en viss grad er tilbakevirkende, også gjeldsforhandlinger fra 1. mars vil kunne gjennomføres etter de nye reglene. Dato for ikrafttredelse er dermed ikke det avgjørende, sier justis- og beredskapsminister Monica Mæland (H).

https://www.nrk.no/norge/nye-hasteregler-kan-hjelpe-konkurstruet-norwegian-1.14992890
 
Det er INGEN flyselskaper som overlever dette uten statlig tilskudd. Derfor er eneste håp for aksjonærene å få med staten. Det er kanskje mulig at selskapet kan reddes i en eller annen form hvis aksjonærene legger seg frivillig på slaktebenken allerede nå, men det er riktig og fullt forståelig at nåværende aksjonærer sloss videre for sine interesser så lenge det er håp.

Hvis noen vil redde infrastruktur og arbeidsplasser så må nok den innsatsen komme fra andre hold enn aksjonærene. Sett fra nåværende aksjonærenes side kan den innsattsen kan like godt startes fra restene etter en konkurs. Ulempen for nye aksjonærer er da at de da går glipp av en 2-3 milliarder kroner erstatning fra Boieng.


Hvis Norwegian støttes forholdsmessig til passasjer tallet til Air France / KLM skal staten stille med 25 milliarder kroner. Så langt har de fått 0.3 milliard.
 
Last edited:
https://e24.no/boers-og-finans/i/MRrxmo/norwegian-skylder-usa-milliardbeloep-amerikanerne-vil-ha-full-tilbakebetaling

Norwegian har i en årrekke brukt både amerikansk og britisk eksportfinansiering for å kunne bygge sitt verdensherredømme med gunstige renter. Nå ber flyselskapet alle kreditorer om å bidra i redningsoperasjonen, men USA vil ha hele gjelden tilbakebetalt.

– ExIm jobber for å sikre full tilbakebetaling av ExIm-transaksjoner på en måte som gir det beste utfallet for den amerikanske eksportøren, låntageren og andre parter involvert, sier Kevin Schweers, talsmann i det amerikanske eksportkredittbyrået – også kjent som ExIm.

ExIm har i en årrekke stilt opp med garantier og lån for Norwegian fordi selskapet har kjøpt et enormt antall fly fra amerikanske Boeing, i takt med at det norske selskapet har bygget opp flåten sin til totalt 156 fly ved nyttår.

Dette er på samme måte som Eksportkreditt i Norge kan stille med finansiering når utlendinger vil kjøpe varer fra norske eksportbedrifter.
 
Back
Top