Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Jeg har aldrig sådan rigtig interesseret mig for den gæld Norwegian har, men hvordan kan man konvertere gæld til egenkapital ??

For mig er gæld lig med penge du skylder til andre og Egenkapital er det du har stående i banken...

Så skal dette , kort opfattet ,forstås som at dem der har mange penge til gode i selskabet, siger sådan lidt populært....Vi glemmer alt om det i skylder os..
F.eks leasingselskaber, der siger "vi låner jeg pengene ig skylder os i leasing afgifter, og skriver et stor 0 i gæld..
Hilsen Ole

Kort sagt så er det å konvertere gjeld til aksjer. Altså istedet for at vi skylder deg 1 million får du eierskap i selskapet tilsvarende summen..

Kort sagt så er det å konvertere gjeld til aksjer. Altså istedet for at vi skylder deg 1 million får du eierskap i selskapet tilsvarende summen..

Hvilket vil sige at du køber katten i sækken, som vi siger....

Under alle omstændigheder er pengene tabt, vel sagtens

Hilsen Ole

Hvilket vil sige at du køber katten i sækken, som vi siger....

Under alle omstændigheder er pengene tabt, vel sagtens

Hilsen Ole

Det samme uttrykk finnes paa norsk :-) Om det er katten i sekken kommer an paa omstendighetene og verdiene i selskapet. Men jeg er helt enig i at det er langt fra sikkert om dette vil lykkes.

Her er presentasjonen til obligasjonseierne som de skal ha møte med 30. april.

NAS: Presentation to bondholders

Veldig mye detaljer her. Bl.a annet har de et "hoved-scenario" der dagens situasjon holder seg t.o.m Q1 2021... deretter økning.
Best case er gradvis økning fra Q3 2020. (Som IATA tror).

I begge scenarier regner de med å kunne klare seg med de 3 mrd fra staten til rundt Q4 2020/Q1 2021.

W

Last edited:
Det samme uttrykk finnes paa norsk :-) Om det er katten i sekken kommer an paa omstendighetene og verdiene i selskapet. Men jeg er helt enig i at det er langt fra sikkert om dette vil lykkes.
Finns på svenska också men då heter det "Köpa grisen i säcken". Nu har Norwegian inga 737-600, annars hade det passat ännu bättre.

Det er den konvertible obligasjonsgjelden som endres fra 85% til 80%. Ser også journalistene fikk dette med seg når de leste gjennom børsmeldingen en gang til og har nå endret artikkelen.

Foreløpig ingen endring av planene mot leasingselskapene. Men det innebærer trolig at eksisterende aksjonærer får litt mer eierandel

Beleilig:
– Aksjonærene må stemme ja til redningsplanen for at vi skal overleve, sier Schram.

Norwegians aksjonærer har allerede sett store verdier fordufte, og med redningspakken kan deres eierandel bli kraftig redusert til rundt 5 prosent.

– Du ber om at folk skal sette pengene sine i dette selskapet for at det skal overleve og reise seg igjen. Vil du sette dine egne penger i dette?

– Ja, jeg vil det. Nå kan jeg ikke gjøre det fordi jeg er på innsidelisten og «vet for mye» gitt den stillingen jeg har. Derfor har jeg ikke lov til å kjøpe aksjer, sier Schram.

– Men når du kan gjøre det i henhold til regelverket, da vil du gjøre det?

– Ja, jeg vil absolutt investere i selskapet.
https://e24.no/boers-og-finans/i/Vbv14d/norwegian-naermer-seg-skjebnedagen-sjefen-lover-aa-sette-egne-penger-i-flyaksjen

Utrolig dumt spørsmål da.. Skjer ikke at en adm.dir kan si at det ikke finnes en sjans i havet at jeg investerer egne penger i firmaet..

Synes det var mildt sagt en dårlig unnskyldning. Kunne kjøpt for 100 000kr for PR. Nå kan han jo se om avtalen blir noe av eller ikke før han kjøper.

Kreditorene har jo ikke noe valg. Sier de ikke ja blir det smuler. Så sånn sett kan man si han velger å ikke satse sine egne penger pga. innsideinformasjonen han eventuelt sitter på.

Planene til Norwegian er kjent i markedet. Sjefen selv vet jo ikke om aksjonærene stemmer ja enda.

Nettopp, og derfor kjøper han ikke. Jacob Schram er ikke dum og vet at aksjen i dag er alt for høyt priset. Mange av Norwegian sine aksjonærer har jo vært ute i media og til de grader bevist at de ikke kan stoles på eller har så veldig mye greie på dette. Så skjønner han godt

Men hvis dette går gjennom hos både kreditorer og aksjonærer regner jeg nesten det er en selvfølge at han kjøper

Ville jo vært mer sensitivt og skadelig (for selskapet) hvis han uttrykte at han ikke hadde tro og ikke ønsket å kjøpe aksjer... :-)

Espen

Rørende med de som står fram i media og vil hindre at Norwegian havner hos utenlandske eiere. De nevnte ingenting om det da IAG banket på døren.

Ville jo vært mer sensitivt og skadelig (for selskapet) hvis han uttrykte at han ikke hadde tro og ikke ønsket å kjøpe aksjer... :-)

Espen
Han kjøper ikke og velger å skylde på innsidehandel lovene. Det tolker jeg som at han ikke har tro på en løsning. Vi får se.

Han kjøper ikke og velger å skylde på innsidehandel lovene. Det tolker jeg som at han ikke har tro på en løsning. Vi får se.

Det handler ikke om tro på en løsning eller ikke. Bortimot uansett skal aksjekursen ned. Blir det ikke en løsning blir i praksis aksjen verdt 0. Blir det en løsning blir aksjen verdt et sted mellom 0 og dagens kurs. Å kjøpe da er jo da bare dumt

Han kjøper ikke og velger å skylde på innsidehandel lovene.
Han har ikke lov til å kjøpe om han sitter på informasjon andre ikke har. Han sier også han står på innside liste pt., noe som ikke er overraskende da han sitter og forhandler om ting som vil påvirke aksjekursen.

Back