Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Hvis Norwegian støttes forholdsmessig til passasjer tallet til Air France / KLM skal staten stille med 25 milliarder kroner. Så langt har de fått 0.3 milliard.

Behovet for støtte er også i høy grad avhengig av hvilke permitteringsregler som gjelder i landet det er snakk om. Vet ikke hvordan det er i Frankrike eller Nederland, men Norge har vel en av de gunstigste i verden hvor staten tar mesteparten av denne kostnaden. Men ja, jeg tror også at det er rimelig åpenbart at både DY/SK vil trenge betydlig mer etterhvert.
 
Last edited:
08:16 La fram forslag til redningsplan

Norwegian presenterte mandag morgen detaljene i forslaget til redningsplan for selskapet. De foreslår å konvertere opptil 85 prosent av gjelden til egenkapital. Det skriver selskapet i børsmelding.

https://newsweb.oslobors.no/message/503816


Vel, for å være litt mer nøyktig, så er det kun det konvertible obligasjonslånet som er foreslått konvertert til 85% aksjer, to andre (NAS07 og 09) 60%, mens ikke noe på det siste (NAS09). Samt slik jeg forstår det, så konvertere skylde renter. Tilsammen tilsvarer det 3,7 milliarder i gjeld, som omkjøres til egenkapital. I tillegg er målet å få omgjort 5,3 mrd i leasinggjeld til aksjer, mens den andre gjelden (ExIm og andre flyjøp) ikke gjøres noe med.

Da blir det nye foreslåtte eierstrukturen slik:

Leasingselskaper: 53,1%
NAS07: 20,0%
NAS08: 6,7%
NAS09: 0,2%
Konvertibel obligasjon: 14,8%
Eksisterende aksjonærer: 5,2%


Oppe dette igjen skal det en emisjon på plass på 400 MNOK, tror kanskje mot eksisterende aksjonærer, men ikke rukket lest alle detaljene:

Men alt finnes her:
https://www.norwegian.no/globalasse...presentation-to-bondholders_27-april-2020.pdf

https://www.norwegian.no/globalassets/documents/20200414-summons-to-bondholders.pdf
 
Imponerende hvis de klarer dette da. Men hva med fremtidige forpliktelser? De har 18 Maxer,men har bestilt 222 nye fly. Longhaul skal beholdes,skjønner ikke hvordan de skal klare alt dette med svært lite flygning de neste månedene. Hadde forventet en betydelig nedskalering som hadde passet markedet bedre.
 
Imponerende hvis de klarer dette da. Men hva med fremtidige forpliktelser? De har 18 Maxer,men har bestilt 222 nye fly. Longhaul skal beholdes,skjønner ikke hvordan de skal klare alt dette med svært lite flygning de neste månedene. Hadde forventet en betydelig nedskalering som hadde passet markedet bedre.
Svært lite flygning det neste året, og vel så det.
Kun norsk kort- og mellomdistanse fram mot sommeren 2021 sier de jo....
 
Imponerende hvis de klarer dette da. Men hva med fremtidige forpliktelser? De har 18 Maxer,men har bestilt 222 nye fly. Longhaul skal beholdes,skjønner ikke hvordan de skal klare alt dette med svært lite flygning de neste månedene. Hadde forventet en betydelig nedskalering som hadde passet markedet bedre.

Planen er å ende opp med 110-120 fly. Endel av disse ordrene kan både kanselleres og skyves på

Og jeg noterer meg "langdistansevirksomheten planlegger man for fortsatt full stans i hele 2020, en rolig oppstart i 2021 og normal drift i 2022."

Det blir lang tid med leasingutgifter og kombinert med fravær av billettinntekter for long haul segmentet.

https://e24.no/boers-og-finans/i/P9...gsplan-tror-ikke-paa-normal-drift-foer-i-2022

Planen går ut på at leasingkostnadene her reduseres kraftig
 
Det er merkelig at Norwegian fremdeles selger billetter til omtrent hvert hjørne av verden fra juni og utover dersom man kun planlegger å operere med 7 fly innenlands resten av året....
Er dette kun for å forsøke å "lure utav folk" penger ?
 
Det er merkelig at Norwegian fremdeles selger billetter til omtrent hvert hjørne av verden fra juni og utover dersom man kun planlegger å operere med 7 fly innenlands resten av året....
Er dette kun for å forsøke å "lure utav folk" penger ?

Det er vel den letteste måten å få tak i cash. Så kan de heller prøve å få de omgjort til cashpoints i neste omgang.

Lure folk? Er vel ikke helt feil definisjon det..
 
Det er vel den letteste måten å få tak i cash. Så kan de heller prøve å få de omgjort til cashpoints i neste omgang.

Lure folk? Er vel ikke helt feil definisjon det..

Uttrykket er vel feil brukt her. Det heter "lure penger ut av folk". Resultatet er vel mer eller mindre det samme; folk blir lurt.
 
Det er tilbakekall av short. Aksjer som er utlånt har ikke stemmerett.
Inkludert utlånte aksjer eide de 8,21% ved nyttår.
 
Da ville samme aksjer hatt to eiere, de som har shortet aksjene har jo solgt dem til noen. (Som kan ha solgt dem videre i x antall ledd.) Man kunne dermed endt opp med oppmøte fra 110% av aksjonærene på generalforsamlingen.
 
Ja, jo - jeg er med på at ikke både eieren og shorteren kan eie aksjen samtidig. Men shorteren har jo bare lånt aksjen (uavhengig av om han har solgt en fremtidig leveranse på aksjen videre), så jeg var av den oppfatning at eieren stod i aksjonærregisteret frem til aksjen var overdratt. Jeg mener, en utleid eiendom med opsjon på kjøp endrer jo ikke eierforholdet i Grunnboka før skjøtet sendes inn.

Nuvel, da lærte jeg noe nytt, takk WF789.
 
https://www.dn.no/luftfart/norwegian/jacob-schram/koronaviruset/norwegian-betaler-bare-helt-nodvendige-regninger/2-1-798119
Kuttene innebærer også at selskapet nå lar være å betale mange leverandører.

– Bare absolutt helt vitale operasjonelle fakturaer blir betalt, skriver selskapet i meldingen.

I en mer detaljert beskrivelse står det at de aktive betalingene knyttes til: «minimal flyoperasjon, minimale lønnskostnader, kritisk IT-infrastruktur, og andre kritisk operasjonelle betalinger, primært relatert til syv fly i drift».
 
Ja, jo - jeg er med på at ikke både eieren og shorteren kan eie aksjen samtidig. Men shorteren har jo bare lånt aksjen (uavhengig av om han har solgt en fremtidig leveranse på aksjen videre), så jeg var av den oppfatning at eieren stod i aksjonærregisteret frem til aksjen var overdratt. Jeg mener, en utleid eiendom med opsjon på kjøp endrer jo ikke eierforholdet i Grunnboka før skjøtet sendes inn.

Nuvel, da lærte jeg noe nytt, takk WF789.

Eiendom og aksjer er jo litt annerledes.

Ved shorting så tar jo A og leier ut en aksje til B, som så selger denne til C. Da er det jo C som sitter på aksjen og har stemmeretten. B sitter på en forpliktelse til A, men A har en fordring (og renteinntekt) mot B. Siden A og C jo ikke kan stemme for samme aksjen, innebærer det jo at A ikke lenger har stemmerett da de ikke lenger disponerer aksjen. Da må de kreve aksjen tilbake fra B, som siden han da ikke kan tvinge C til å selge den tilbake, må ut i markedet også kjøpe aksjen tilbake fra D. Og så går kursen opp...
 
08:16 La fram forslag til redningsplan

Norwegian presenterte mandag morgen detaljene i forslaget til redningsplan for selskapet. De foreslår å konvertere opptil 85 prosent av gjelden til egenkapital. Det skriver selskapet i børsmelding.

https://newsweb.oslobors.no/message/503816

Jeg har aldrig sådan rigtig interesseret mig for den gæld Norwegian har, men hvordan kan man konvertere gæld til egenkapital ??

For mig er gæld lig med penge du skylder til andre og Egenkapital er det du har stående i banken...

Så skal dette , kort opfattet ,forstås som at dem der har mange penge til gode i selskabet, siger sådan lidt populært....Vi glemmer alt om det i skylder os..
F.eks leasingselskaber, der siger "vi låner jeg pengene ig skylder os i leasing afgifter, og skriver et stor 0 i gæld..
Hilsen Ole
 
Back
Top