Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Kort sagt og sikkert litt forenklet så kan man ikke i Sverige permittere på samme måte. Man må enten gå for en eller annen form for midlertidig oppsigelse eller andre løsninger, hvis man samtidig skal slippe betale lønn, hvilket jo er litt av poenget

Nå vet jeg ikke, men mistenker det ikke er umulig da også ligger noen andre forpliktelser i disse selskapene og gitt det ikke ligger noen morselskapsgarantier, så slipper også Norwegian dette. Det kan være lønn, ferie, pensjon etc som de skylder. Uten at jeg som sagt vet. Jeg antar også at ved konkurs så slipper jo Norwegian betale lønn ut oppsigelsestiden?

Så mener jeg slikt jeg har fått det forklart at de danske reglene ligger tettere opp mot de svenske.
Det gikk jo ikke mange dager fra at svenske Stena Line måtte legge Stena Saga til kai i Göteborg på ubestemt tid til de annonserte permanent nedleggelse av ruta Oslo-Fredrikshavn og oppsigelser av de som hadde jobbet på ruta.

Det ble begrunnet med prioritering av mer lønnsomme fraktruter, men mange mener det var pga manglende mulighet til perimitteringer. Og at det ikke hjalp at balja som trafikkerte ruta var moden for enten en større oppgradering eller utskifting.

Hvorfor beholder Norwegian FR & IT? Har det med langdistansepersonell å gjøre, eller tar staten der også permitteringskostnadene slik som i Norge?

Det gikk jo ikke mange dager fra at svenske Stena Line måtte legge Stena Saga til kai i Göteborg på ubestemt tid til de annonserte permanent nedleggelse av ruta Oslo-Fredrikshavn og oppsigelser av de som hadde jobbet på ruta.

Det ble begrunnet med prioritering av mer lønnsomme fraktruter, men mange mener det var pga manglende mulighet til perimitteringer. Og at det ikke hjalp at balja som trafikkerte ruta var moden for enten en større oppgradering eller utskifting.

Jeg er ganske sikker på at Stena har hatt et Excel ark den linja som har sagt at snart må dere oppgradere båten og da vil vi ikke tjene penger lengre. Så da var det kort prosess, og jo lengre tid det går jo riktigere ser det jo ut.

Jeg er ganske sikker på at Stena har hatt et Excel ark den linja som har sagt at snart må dere oppgradere båten og da vil vi ikke tjene penger lengre. Så da var det kort prosess, og jo lengre tid det går jo riktigere ser det jo ut.

Ja, Stena Line talte nok litt på knappene og en beslutning om enten nedleggelse av ruten eller nytt skip ville kommet i løpet av kort tid uansett.

Utfordringen for deres del var at Oslo-Fredrikshavn har fått mindre og mindre gods og at det nesten utelukkende var en passasjerrute. Mangel på gods gjør ruten veldig sesongsensitiv - og dermed var avhengig av heftig kryssubsidiering fra sommeren utover året. Når skipet i tillegg er 40 år gammelt, er det begrenset hva man kan ta i billettpriser og hva man kan tjene penger på om bord. Folk har generelt fått mer penger og ønsker seg mer enn hva Stena Saga kunne tilby. Og disse alternativene er jo i stor grad dekket gjennom Color Lines Kiel- og Hirtshals-ruter.

Vi ser jo det samme i flybransjen: Eldre fly holdes i trafikk i oppgangstider, markedet støvsuges, men så fort vi går inn i en krise sendes alt det gamle til huggeren og man konsoliderer.

Når man er interessert i hva som skjer i bransjen, så er det litt fristende å tenke "interessant" når det kommer ei nyhet som at Norwegian begjærer disse datterselskapene konkurs.

Og selvfølgelig er det interessant. Det er ei spennende nyhet å følge og det deler av denne historia er fascinerende nok til en roman eller to.

Men... Så kommer man på at det er nesten 5.000 personer som mister jobben. Det er omtrent like mange som det er voksne i en norsk kommune som Kragerø. Regner du med at annenhver ansatt har familie og 80% sysselsetting, tilsvarer det en kommune som Stord. Det er fryktelig mange mennesker som blir berørt av dette.

Jeg har selv vært arbeidsledig, og vet at det også kan være en start på noe nytt. For mange kommer det nok til å bli det, men dette er også en bransje der ansiennitet betyr mye, der mange er uten jobb nå og framtida er alt annet enn lys.

Mine tanker går til de som nå sliter.

Men... Så kommer man på at det er nesten 5.000 personer som mister jobben. Det er omtrent like mange som det er voksne i en norsk kommune som Kragerø. Regner du med at annenhver ansatt har familie og 80% sysselsetting, tilsvarer det en kommune som Stord. Det er fryktelig mange mennesker som blir berørt av dette.

Jeg har selv vært arbeidsledig, og vet at det også kan være en start på noe nytt. For mange kommer det nok til å bli det, men dette er også en bransje der ansiennitet betyr mye, der mange er uten jobb nå og framtida er alt annet enn lys.

Mine tanker går til de som nå sliter.

Amen. Og man skal også se på det som skjer andre steder. De store amerikanske har begynt å forberede seg på et liv etter korona med 2-3-400 færre fly i flåten, så her blir det layoffs i stort anrtall. Samme i Europa, Asia .. Og ikke bare crew, men ansatte hos leverandører og støttefunksjoner. Dette er jordskjelv for hele bransjen.

De som er ferske i bransjen vil nok gjøre klokt i å utvide horisonten, men hvor ... ? Huff ....

For å prøve se noe positivt i det hele, DY - gjengen på Fornebu og alle de ansatte - er kanskje er de beste i bransjen på å takle kriser og overraskelser.
De har kommet seg ut av utallige håpløse situasjoner tidligere, sett muligheter, gutset, alltid vært innovative og funnet løsninger få trodde var mulig.
Dersom kreditorene er med så tror jeg de vil klare seg bedre enn mange.

Antall arbeidsplasser i bransjen i norden er jo også i høy grad avhengig av at det faktisk er god konkurranse, så vi får inderlig håpe at både DY og SK
klarer seg gjennom dette på et vis.

Hvorfor beholder Norwegian FR & IT? Har det med langdistansepersonell å gjøre, eller tar staten der også permitteringskostnadene slik som i Norge?

Har stusset på det samme. De har jo baser med crew og fly i forskjellige land. Mens f.eks de Spanske får arbeidsledighetspenger av staten så sier de samtidig opp alle ansatte? De utgjør vel da ikke noen utgift for NAS?

Har stusset på det samme. De har jo baser med crew og fly i forskjellige land. Mens f.eks de Spanske får arbeidsledighetspenger av staten så sier de samtidig opp alle ansatte? De utgjør vel da ikke noen utgift for NAS?

De er vel ansatt gjennom bemanningsbyråer? Norwegian har jo sagt opp avtalene sine med disse.

Det meste som står på Nettavisen tar jeg med en stor klype salt. Ikke et ord om dette på dn.no eller e24.no som normalt sett skriver alt som går å skrive om Norwegian.
Men mulig det stemmer?

Noen av oss stoler mer på Nettavisen enn NRK...

Men det sagt, dette dekkes av Prop. 75L (2019-2020) som skal behandles av Stortinget i dag

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-75-l-20192020/id2697410/?ch=1

Midlertidig lov om rekonstruksjon for å avhjelpe økonomiske problemer som følge av utbrudd av covid-19 (rekonstruksjonsloven)

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=79376

Og her er innstillingen fra justiskommiteen som behandlet saken i går:

https://www.stortinget.no/globalassets/pdf/innstillinger/stortinget/2019-2020/inns-201920-244l.pdf

Back