Det gikk jo ikke mange dager fra at svenske Stena Line måtte legge Stena Saga til kai i Göteborg på ubestemt tid til de annonserte permanent nedleggelse av ruta Oslo-Fredrikshavn og oppsigelser av de som hadde jobbet på ruta.Kort sagt og sikkert litt forenklet så kan man ikke i Sverige permittere på samme måte. Man må enten gå for en eller annen form for midlertidig oppsigelse eller andre løsninger, hvis man samtidig skal slippe betale lønn, hvilket jo er litt av poenget
Nå vet jeg ikke, men mistenker det ikke er umulig da også ligger noen andre forpliktelser i disse selskapene og gitt det ikke ligger noen morselskapsgarantier, så slipper også Norwegian dette. Det kan være lønn, ferie, pensjon etc som de skylder. Uten at jeg som sagt vet. Jeg antar også at ved konkurs så slipper jo Norwegian betale lønn ut oppsigelsestiden?
Så mener jeg slikt jeg har fått det forklart at de danske reglene ligger tettere opp mot de svenske.
Det ble begrunnet med prioritering av mer lønnsomme fraktruter, men mange mener det var pga manglende mulighet til perimitteringer. Og at det ikke hjalp at balja som trafikkerte ruta var moden for enten en større oppgradering eller utskifting.