Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Virker som det er et slags hat mot rimelige billetter? Spesielt at folk her, som i høyeste grad er et entusiastforum, ikke har fått med seg at et fly bare er en buss med vinger på. Prisene kommer til å gå videre ned og vi er vel bare noen år fra ståplasser bak.

Jeg trodde dere skulle forstå ironien, spesielt basert på mitt ganske tydelige standpunkt på at jeg støtter selskapet, noe jeg har gitt utrykk på en rekke ganger her inne.
Det hele var ment som et stikk til de som ikke alltid har vært så positive til norwegian og støttegruppen.

Satire er en farlig kunst. Neste gang burde du spandere på tråden noen ""

over dammen til USA feks er det mye mer behagelig å reise med Dreamliner enn de eldgamle Airbusene til konkurrentene (jada, jeg vet en konkurrent har fått levert en A350).

Tja, fløy DI Dreamliner LAX-LGW og kan ikke si det ga meg noen sånn WOW opplevelse. Fikk det jeg betalte for, et lavpris konsept med seter som kunne vært bedre, men til den prisen klager jeg ikke. Riktig nok bak i flyet, kan ikke uttale meg om premium. Så mye mer behagelig kan jeg ikke si meg enig i.

Forumister, det er på tida å roe seg litt i tonen!

Ingen bør kalles *** som det blir gjort her. Hver eneste person har rette å like noe (på Facebook). Jeg oppfatter mange av de siste postinger her som rett og slett respektløs. Noen medlemmer kommer inn her bare for å bringe pepper i diskusjonen, uten at det kom en eneste saklig fakta eller argumentasjon.

La emosjoner ute! Man kan ikke argumentere med emosjoner. Emosjoner dine er for kjære, kjæreste, familie og barna.

Det ikke betyr at jeg har samme ståltro på fremtida av selskap. Men respekterer andre folk og deres mening, selv om jeg er uenig i fakta. Hver har rett til sin mening, preferanse etc. Vennligst vis respekt for dette!

Forøvrig er jeg noe av de fa som har vært gjennom en flyselskap konkurs selv. Jeg vet hvor mye usikkerhet dette betyr, hvilke innvirkninger dette ha for hver eneste ansatt, deres familier, på helsa, sammenliv etc. Jeg har vært inne i dette i nesten 7 år. Jeg vet hva dette betyr for livet dersom man jobber hos en selskap som går med susende underskudd og ikke vet om man har jobb i ett år. Det skaper stort usikkerhet og mye av det normale livet er satt på stans. Folk lager ingen langsiktige planer, kan ikke ta opp huslån, venter med barn etc.

Jeg kom meg ut heldige, gikk inn i IT bransjen og fikk det betydelig bedre etterhvert på alle livets dimensjoner. Det tilhører til ærligheten å si at dette gjelder for få, ikke for mesteparten.
Jeg kan forstå ansatte som melder seg på støttegrupper, poster på Facebook, LinkedIn etc. Selv om jeg har meninger til disse aktivitæter så bør man holde en høflig netiquette.

Takk på forhand!

Også hva angår best, over dammen til USA feks er det mye mer behagelig å reise med Dreamliner enn de eldgamle Airbusene til konkurrentene (jada, jeg vet en konkurrent har fått levert en A350).

Den dreamlineropplevelsen har jeg kun lest om i reklamen til Norwegian.
Jeg har ennå til gode å oppleve den. Faktisk så var støynivået i kabinen i dreamliner høyere enn A330 og B777

Men hva vet jeg - jeg har bare 236 interkontinentale flighter bak meg. Du har sikkert mange flere

Også hva angår best, over dammen til USA feks er det mye mer behagelig å reise med Dreamliner enn de eldgamle Airbusene til konkurrentene

Jeg har aldri prøvd Dreamliner-opplevelsen, men jeg fløy en av disse "eldgamle" airbusene til en av konkurrentene høsten for 3.5 år siden (flyet jeg fløy var da snaue 14 år gammelt, om det er eldgammelt) og vil påstå at et businessete hos nevnte konkurrent er hakket mer komfortabelt enn premiumsetene til DY (Mest fordi jeg foretrekker single-seter). Og heller en driftsikker A330 med godt vedlikehold enn en Dreamliner med en motorfeil som setter hele flåten på bakken så man får en "eldgammel" Airbus fra HiFly istedenfor.

(jada, jeg vet en konkurrent har fått levert en A350).

Tre

Last edited:
Det er virkelig trist å lese denne tråden. På meg virker det som det er en hel del som ønsker norwegian konkurs og dit pepperen gror. Det er få som virker å ha empati med de mange tusen menneskene som kanskje blir uten arbeid. De er flust av flåsete karakteristikker av folk som gir sin støtte til norwegian og de ansatte på den ene eller andre måten.

Jeg har selv bena godt planta i begge selskap da min mann arbeider i SAS og jeg selv i norwegian og kjenner meget godt til forholdene i begge selskap. Det er også slik at gresset sjelden er grønnere på den andre siden.

Jeg håper vi fortsatt har både norwegian og SAS i lufta etter denne krisen er over. Det tror jeg de fleste andre også vil være tjent med.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Synd det er det som summeres opp. Jeg har ikke sett én eneste kommentar så langt (men arrester meg gjerne, håper allikevel jeg har rett!) som har håpet at folk skal miste jobben og som ikke ønsker de ansatte godt, eller som ønsker at det utelukkende skal gå SAS superbra og Norwegian superdårlig. Tvert i mot.

For det første ser jeg kun SAS bli dratt inn av "pro DY"-deltakere som stadig vekk ser behovet for sammenlikninger som andre er uinteresserte i.

Kritikken mot Norwegian som har kommet er todelt: én del skepsis mot en ukritisk hyllest mot det som uansett hvordan man vrir og vender på det: et firma som er skapt for å tjene penger, og som i noen år har gjort valg som ikke har vært forenelig med å tjene penger bærekraftig. Jeg synes det er direkte leit at mennesker i sårbare situasjoner lar seg lure og forblende av et slags total feilslått engasjement for et firma, og bruker penger jeg tror de har fryktelig mye mer bruk for på en "spleis-aksjon" som vel mest av alt aldri har vært bedre beskrevet med begrepet "å pisse i motvind"... Men det er klart, det er en fri verden :) Det er synd i disse menneskene, og jeg håper de får den hjelpen de trenger. Det eneste kritiske jeg eventuelt kan ytre, er at det er synd at de deltakerene som er oppegående (for det er det en del av, har jeg sett) ikke stopper opp det som blir fullstendig feilslått. At man ikke skriver en samlende post om at det beste man kan gjøre IKKE inkluderer en "spleis" eller liknende....

Én annen del av kritikken som har kommet, er skepsis om strategien Norwegian har brukt for å tjene penger. Dels består dette av den allerede nevnte "ikke helt bærekraftige ekspansjonseksplosjosnen" - dels består kritikken av det som har inkludert såkalt sosial dumping eller andre måter av "cherry picking" innen ansettelsesforhold. Og den eneste grunnen til at man reagerer på det, og føler en viss moraletisk avsmak av firmaet, er at man jo nettopp ønsker at de ansatte skal ha trygge, sikre ansettelser med faste kontrakter som gjør at man kan kjøpe et hus uten å måtte være redd for at sommerengasjementet man fikk i 2017 kanskje ikke kom tilbake i 2018 og at man dermed ikke kan håndtere huslånet... Eller at en Thailender kan ta jobben som flyvert mye billigere enn en person bosatt på Jessheim, og at man derfor enten får flytte til en utenlandsk base, eller finne seg en annen jobb. Det er fordi man bryr seg om mennesker at man bryr seg om slikt, ikke fordi man sitter og håper vondt mot et firma.

Gratulerer, da klarte vi også å vinkle dette til noe negativt
#brannfakkel

Negativt er det vel stort sett du som står for her, at det er mange "spectators" i slike grupper er ingen hemmelighet. Personlig er jeg medlem av folkeaksjonen mot klima"hysteriet" fordi jeg lar meg underholde av gruppens innhold, ikke fordi jeg støtter budskapet. Om du ønsker å tro at 100% av medlemsskaren i en gruppe står bak budskapet er du da hjertelig velkommen til å tro det, motivasjonen var å komme med en realitetsorienterende kommentar.

Peace and love and 199krs billetter til Alicante for alle.

Virker som det er et slags hat mot rimelige billetter? Spesielt at folk her, som i høyeste grad er et entusiastforum, ikke har fått med seg at et fly bare er en buss med vinger på. Prisene kommer til å gå videre ned og vi er vel bare noen år fra ståplasser bak.

Ja, dette forumet er et entusiastforum.
Men det er så MYE mer.
I tillegg så er det mange medlemmer med mye kunnskap. Både om operative-, tekniske- og økonomiske forhold som er relevante for luftfart.
Så er det mange her med lang erfaring som ansatte i luftfarten.
I tillegg er det mennesker med kunnskap om mye annet som det også er veldig verdifullt å lytte til.
Jeg anbefaler deg å tenke på dette når du er her på forumet.

Så vil du kanskje etter hvert forstå at det ligger noe bak billetter til kr. 199,-,
og hva som skal til for å få en buss med vinger opp i luften, og , ikke minst, trygt ned igjen.
I hvilken kategori du tilhører vet du best selv.

:fly

Synd det er det som summeres opp. Jeg har ikke sett én eneste kommentar så langt (men arrester meg gjerne, håper allikevel jeg har rett!) som har håpet at folk skal miste jobben og som ikke ønsker de ansatte godt, eller som ønsker at det utelukkende skal gå SAS superbra og Norwegian superdårlig. Tvert i mot.

I andre fora er det enkelte aksjonærer gjerne ser at de ansatte mister jobben for å lære staten en lekse.

Re: Overlever SAS corona-krisen?

Har Norwegian SE noen egen administrasjon/sete i Sverige som gjør at de kan få støtte?

Det är ett klart nej på det.

Riksdagen bemyndigar regeringen att under 2020 ställa ut kredit-garantier om sammanlagt högst 5 000 000 000 kronor för lån till flygföretag som den 1 januari 2020 hade ett svenskt tillstånd att bedriva kommersiell verksamhet inom luftfart och som har sin huvudsakliga verksamhet eller sitt säte i Sverige.

Se det som är klubbat här: https://data.riksdagen.se/fil/BA5C6DCB-D7BC-4D0C-AB65-A843965E3DFF

Så nej. Koncernmodern till Norwegian Air Sweden AB är registrerat i Norge och merparten av verksamheten är baserad utomlands.

Annars hade alla bolag på denna sida fått stöd:
https://www.allabolag.se/verksamhet/reguljar-lufttransport-av-passagerare/51101

Och det var väl inte syftet att Emirates skulle få stöd av svenska staten.

Negativt er det vel stort sett du som står for her, at det er mange "spectators" i slike grupper er ingen hemmelighet. Personlig er jeg medlem av folkeaksjonen mot klima"hysteriet" fordi jeg lar meg underholde av gruppens innhold, ikke fordi jeg støtter budskapet. Om du ønsker å tro at 100% av medlemsskaren i en gruppe står bak budskapet er du da hjertelig velkommen til å tro det, motivasjonen var å komme med en realitetsorienterende kommentar.

Peace and love and 199krs billetter til Alicante for alle.

Nå er det vel ikke jeg som aldri klarer å se noe positivt i et visst selskap... tror vi har hatt denne diskusjonen før, og at vi ble enige om at vi er uenige:)

Selvfølgelig finnes det folk som er med i grupper uten å støtte den, og det er helt klart at dette kan være underholdende, men for å drive med flisespikkeri så trenger man ikke være medlem i «support norwegian» for å se innleggene, mener den nå er offentlig ;)

Synes vi også alle sammen skal slutte å mase om billetter til 199, det er evigheter siden norwegian reklamerte og solgte så billige biletter. Man kan finne enkelte destinasjoner i øst-Europa til 279, men det er svært begrenset. Jeg finner faktisk ingen biletter til granka for under 1000kr hver vei til vinteren, og 799 er standarden på de korte innenriksflygningene for tiden.
Det har aldri gått et fullt fly til alicante der alle passasjerene kun har lagt igjen 199 hos selskapet.

Kommentarfeltet er en fornøyelse.

Ingen ting i forhold til det man opplever her til tider.

For min del må folk gjerne kjøpe aksjer for å redde et selskap, eller ihvertfall forsøke.
Men å anbefale andre å kjøpe, som ikke engang vet hvordan man kjøper aksjer synes jeg er ugreit. Når man har null peil på aksjer, er man trolig heller ikke klar over risikoen man tar.

Uansett, jeg håper virkelig Norwegian klarer seg.

Ingen ting i forhold til det man opplever her til tider.

For min del må folk gjerne kjøpe aksjer for å redde et selskap, eller ihvertfall forsøke.
Men å anbefale andre å kjøpe, som ikke engang vet hvordan man kjøper aksjer synes jeg er ugreit. Når man har null peil på aksjer, er man trolig heller ikke klar over risikoen man tar.

Uansett, jeg håper virkelig Norwegian klarer seg.

Enig med deg der!

Det er mange visninger i denne tråden - det må garantert være den tråden som genererer mest klikk her på forumet. Drøye 350.000 visninger, og jeg så 6 medlemmer og 26 guests inne på tråden i stad (noen av de gjestene er vel riktignok såkalte søkemotor-roboter), men alt tyder på at det er endel "spectators" her inne som kun leser og ikke skriver. For mange besøkende er jo dette et eneste stort kommentarfelt...

Håper Norwegian kommer seg ut på andre siden. Blir veldig spennende i hvilken form det blir. Jeg har troa på at Schram, Karlsen & co har en god plan til å styre selskapet mot lønnsomhet om selskapet overlever.
Om det skjer, og denne tråden dør, så regner jeg med at Flypratfolket følger opp med en ny tråd hvor det diskuteres side opp og side ned. Komboen morgenkaffe og en dæsj dommedagsprofeti setter liksom agendaen før jeg starter arbeidsdagen på IRR-kontoret i Diamanten på FBU. :stir

Til Michael; Norwegian går ikke "dukken", garantert. På tirsdag kjøpte jeg aksjer for 20000kr - må ha trua(eier aksjer der fremdeles fra før men har også solgt endel til 290-300kr). Evt overskudd på nlig invistering går til sønnen på 3 til han blir 18. Evt konk - settes 20000kr inn på noe annet. Han skal uansett få 20000 så for han er det jo pluss pluss okke som pluss barnetrygd(i fond):-)

Det är ett klart nej på det.

Se det som är klubbat här: https://data.riksdagen.se/fil/BA5C6DCB-D7BC-4D0C-AB65-A843965E3DFF

Så nej. Koncernmodern till Norwegian Air Sweden AB är registrerat i Norge och merparten av verksamheten är baserad utomlands.

Annars hade alla bolag på denna sida fått stöd:
https://www.allabolag.se/verksamhet/reguljar-lufttransport-av-passagerare/51101

Och det var väl inte syftet att Emirates skulle få stöd av svenska staten.

Takk for svar. Emirates nej, men Norwegian har/hadde jo ganske mye innenrikstrafikk i Sverige.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Takk for svar. Emirates nej, men Norwegian har/hadde jo ganske mye innenrikstrafikk i Sverige.

Det håller jag med om och jag gillar inte riktigt hur de utformade stödet. Det hade varit rimligare om staten ersatt per säte all trafik till och från, samt inom Sverige som skulle ha gjorts med svenskregistrerade maskiner. :)

Håpet til aksjonærene lever videre over 6kr nå. Begynner å lure på om Skuggenheimer og co har bedre teft enn oss andre? Virker som om når alle tror noe skjer i markedet, skjer gjerne det motsatte...

Norwegian’s pilot and cabin crew companies in Sweden and Denmark file for bankruptcy

Due to the ongoing spread of the Coronavirus (COVID-19) most countries have advised against or have banned non-essential travel. The closure of borders and quarantine restrictions has effectively brought the entire airline industry to a halt. Consequently, almost all of Norwegian’s flight operations have been cancelled, while the costs for air crew remain. The pilots and cabin crew in Scandinavia are employed in subsidiaries in the Norwegian Group. Unfortunately, despite the measures that the company has already taken to reduce costs, the Board of these companies are left with no choice but to apply for bankruptcy.
The decisions about filing for bankruptcies in the four crew subsidiaries were made by the respective boards on Monday April 20, 2020.
”The impact the Coronavirus has had on the airline industry is unprecedented. We have done everything we can to avoid making this last-resort decision and we have asked for access to government support in both Sweden and Denmark”, said CEO of Norwegian, Jacob Schram.
“Our pilots and cabin crew are the core of our business and they have done a fantastic job for many years. It is heart-breaking that our Swedish and Danish pilot and cabin crew subsidiaries now are forced to file for bankruptcy, and I’m truly sorry for the consequences this will have for our colleagues. We are working around the clock to get through this crisis and to return as a stronger Norwegian with the goal of bringing as many colleagues back in the air as possible,” Schram said.
In Norway, there are efficient furlough opportunities which means that the government pays for all salary related costs throughout the duration of the furlough period. Unfortunately, there is not the equivalent coverage in Sweden or Denmark schemes.
Despite the measures that the company has already taken, coupled with the lack of significant financial support from the Swedish and Danish governments, we are left with no choice. The Board of the below companies in the Norwegian Group today Monday 20 April decided to file for bankruptcy:

Norwegian Pilot Services Sweden AB
Norwegian Pilot Services Denmark ApS
Norwegian Cabin Services Denmark ApS
Norwegian Air Resources Denmark LH ApS
Due to the extraordinary situation (force majeure), Norwegian has also notified OSM Aviation that it has cancelled the crew provision agreements with several of its jointly owned OSM Aviation subsidiaries. These companies have crew based in Spain, UK, Finland, Sweden and the US.
The above actions will affect 1,571 pilots and 3,134 cabin crew. About 700 pilots and 1,300 cabin crew based in Norway, France and Italy are not affected.
The process of the subsidiaries filing for bankruptcy is now being managed by bankruptcy courts and bankruptcy trustees in the respective countries.

Back