Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Har Norwegian plutselig tjent shitloads? Tidligere i tråden kan man jo lese om hvor talentløs ledelsen er, hvor idiotisk det er å fly long haul og hvor sykt mye penger Norwegian har tapt..? [emoji848]
 
Igjen, ingen børsmelding = budet eksisterer ikke.

Javel? Kjos og Kise mente at det forelå.

Det er litt for enkelt å fremstille det som dere gjør.

DY og IAG snakked tilsammen. For DY ble det ledelsen og styrelsen med på bordert. Og - ikke minst - HBK med 30% eierskap i DY. Det kom aldri en bindende bud fra IAG fordi de visste at de ikke vil rekke mål uten HBK sin eierandel. Det ryktes at HBK ville ha 500 NOK per askje. Dessverre finnes det seg ingen nøytral deltager i disse samtaler som kunne berette nå.

Men, all dette er baktida. Selv om det ble gjort feil der, det hjelper ikke i her og nå.

Det eneste hva teller for fremtida er om nåværende ledelse og styre klarer å fa inn den nødvendig likviditæt. HBK med Kjos og Kise er ute av Norwegian. De er ikke lengre i CEO/styreformann, de eier de facto nesten ingen aksjer lengre. Fremtida av DY vil være helt uten disse.

Trygve Hegnar har noen dager bak gitt en knusende dom om dagens CEO. Dette burde ledelsen tar alvorlig, fordi her snakker en finans-investor. Norwegian redning vil bare lykke dersom kapitalmarket gjenfatter troen i ledelsen. Uten denne tro blir det ingen fremtida. CFO delen har gjord sin jobb å legge frem en plan hvordan man mener å løse de finansielle utfordringer. Men CEO bør legge frem en plan hvordan Norwegian skål se ut i fremtida, hvor mange fly, hvilke markeder etc pp. Eksakt dette mangles og skaper situasjoner hvor kapitalmarket har null tro i DY sitt ledelse...
 
Helt utrolig:
Norwegian arrangerer presentasjon for kreditorer: Stengt for aksjonærene

I arbeidet med å få landet ledelsens redningsplan skal Norwegian fredag holde et informasjonsmøte for obligasjonseiere. Hverken aksjonærene i selskapet eller mediene får tilgang for å høre hva selskapet har å si på møtet.
Fredag kl. 12.00 har Norwegian invitert til en telefonkonferanse for å gi informasjon «om prosessen mot å etablere deltagelse fra de ulike aktørene» i selskapets redningsplan.
Men her får bare obligasjonsholderne slippe til. Hverken aksjonærene i selskapet, mediene eller andre får høre på hva selskapet har å si.
Norwegian avviser at det er snakk om noen utestengelse.
https://e24.no/boers-og-finans/i/6j...tasjon-for-kreditorer-stengt-for-aksjonaerene
Etter at aksjonærene sitter igjen med smuler, tenker jeg gruppa bytter navn til vi som hater Norwegian.
 
Det som er helt utrolig er at Norwegian fortsatt har aksjonærer som er villig til å betale 5.42kr for slikk og ingenting.
 
Det er litt for enkelt å fremstille det som dere gjør.



DY og IAG snakked tilsammen. For DY ble det ledelsen og styrelsen med på bordert. Og - ikke minst - HBK med 30% eierskap i DY. Det kom aldri en bindende bud fra IAG fordi de visste at de ikke vil rekke mål uten HBK sin eierandel. Det ryktes at HBK ville ha 500 NOK per askje. Dessverre finnes det seg ingen nøytral deltager i disse samtaler som kunne berette nå.



Men, all dette er baktida. Selv om det ble gjort feil der, det hjelper ikke i her og nå.



Det eneste hva teller for fremtida er om nåværende ledelse og styre klarer å fa inn den nødvendig likviditæt. HBK med Kjos og Kise er ute av Norwegian. De er ikke lengre i CEO/styreformann, de eier de facto nesten ingen aksjer lengre. Fremtida av DY vil være helt uten disse.



Trygve Hegnar har noen dager bak gitt en knusende dom om dagens CEO. Dette burde ledelsen tar alvorlig, fordi her snakker en finans-investor. Norwegian redning vil bare lykke dersom kapitalmarket gjenfatter troen i ledelsen. Uten denne tro blir det ingen fremtida. CFO delen har gjord sin jobb å legge frem en plan hvordan man mener å løse de finansielle utfordringer. Men CEO bør legge frem en plan hvordan Norwegian skål se ut i fremtida, hvor mange fly, hvilke markeder etc pp. Eksakt dette mangles og skaper situasjoner hvor kapitalmarket har null tro i DY sitt ledelse...
Alt er som normalt i forretningslivet altså. Eierne mener et selskap er verd X, kjøper vil betale Y. Om differansen mellom X og Y er for stor så blir det ikke noen handel.

Om IAG kunne kreve å kjøpe hva som helst og diktere prisen selv så hadde de droppet fly og eid både Apple og Microsoft nå.
 
Flyanalytiker: Norwegian har et godt overlevelses-DNA
Norwegian kommer seg trolig gjennom de vanskelige tidene, men vi kan vente oss en historisk thriller i Finans-Norge, tror flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs.

Ser for seg et mindre Norwegian

På spørsmål om hvordan han ser for seg Norwegian om ett år fra i dag, svarer Hans Jørgen Elnæs slik:

– De har fortsatt hovedkontor i Norge, og operasjonene går i hovedsak fra Norge. Men det er et betydelig nedskalert selskap.

Norwegian-sjef Jacob Schram opplyste i en pressemelding 8. april at selskapet er dialog med obligasjonseiere og andre kreditorer.

– Vi har også allerede begynt arbeidet med «Nye Norwegian», og det vil fortsette med full styrke de neste ukene, sa Schram.
https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/04/17/7518606/flyanalytiker-norwegian-har-et-godt-overlevelses-dna
 
Har Norwegian plutselig tjent shitloads? Tidligere i tråden kan man jo lese om hvor talentløs ledelsen er, hvor idiotisk det er å fly long haul og hvor sykt mye penger Norwegian har tapt..? [emoji848]


Sorry, glemte at Norwegian har drevet med barmhjertighetstransport til syden i åresvis, basert på hjertets gode ønsker og med fuel betalt av regnbuer og enhjørninger. Det må jo være derfor det sitter folk og vippser de 200kr. At Kjosern tjente millioner over flere år har jeg nok bare misforstått, egentlig var det vel på noe helt annet.
 
Kjos tjente peanuts sammenlignet med tilsvarende ledere. Han hadde vel rundt 2 mill mot SAS leder på typ 13.

Les tidligere i saken for masse "dokumentasjon" på hvor sinnsykt dumt det er for Norwegian å fly utenlands.
 
Kjos tjente peanuts sammenlignet med tilsvarende ledere. Han hadde vel rundt 2 mill mot SAS leder på typ 13.

Les tidligere i saken for masse "dokumentasjon" på hvor sinnsykt dumt det er for Norwegian å fly utenlands.


Kjos har tjent 2 millioner på Norwegian? Riiiiight :lol:
http://letmegooglethat.com/?q=bjørn+kjos+tjente


Jeg trenger ikke finne dokumentasjon på noe jeg både vet, og er helt enig i, at det ikke var en god idé å begynne med long haul - ei heller synes jeg måten de har driftet den long haulen på gir god moralsk grobunn til noe supportgruppe hvor man skal sitte og vippse et firma penger.
 
Nå snakket jeg om årslønn. Kjos hadde til og med lavere lønn enn flere av pilotene. (og er himmelvidt fra konkurrentene)

E24, 2019: "Kjos fikk utbetalt 2,795 millioner kroner i lønn i 2018, opp fra 1,997 millioner kroner året før. Det tilsvarer et lønnshopp på 40 prosent."
 
Nå snakket jeg om årslønn. Kjos hadde til og med lavere lønn enn flere av pilotene. (og er himmelvidt fra konkurrentene)

E24, 2019: "Kjos fikk utbetalt 2,795 millioner kroner i lønn i 2018, opp fra 1,997 millioner kroner året før. Det tilsvarer et lønnshopp på 40 prosent."


Jeg snakket om at Norwegian har tjent penger. Hvorfor du da blander inn årslønn til CEO, SAS og piloter når du direkte quoter meg snakke om at "Norwegian har tjent penger" er merkelig.
 
Smart lederskap. Men alle vet jo at det ikke er lønna som har gitt ham hovedinntektene.

Når en CEO legger seg på lavere lønnsskala enn andre grupper i virksomheten, er det helt klart smart lederskap. Det er dessuten med på å sjarmere småaksjonærene i senk, så dette er en bevist strategi.

Bjørn Kjos trenger jo heller ikke disse pengene for seg og sin husholdning når han som eier kan hente ut gevinst. SMART ledelse! MEN...om selve Norwegian som forretningsmodell, er resultat av gode ideer og ´smart ledelse`,er en helt annen sak.
 
Når en CEO legger seg på lavere lønnsskala enn andre grupper i virksomheten, er det helt klart smart lederskap. Det er dessuten med på å sjarmere småaksjonærene i senk, så dette er en bevist strategi.

Bjørn Kjos trenger jo heller ikke disse pengene for seg og sin husholdning når han som eier kan hente ut gevinst. SMART ledelse! MEN...om selve Norwegian som forretningsmodell, er resultat av gode ideer og ´smart ledelse`,er en helt annen sak.

Ledere med lav lønn=ledere med mange aksjer. F.eks Musk i Tesla, Jobs når han ledet Apple osv. osv.
 
Jadda, så er Alicante folket igang med å redde Norwegian ved å kjøpe aksjer.
 

Attachments

  • Screenshot_20200417_215328.jpg
    Screenshot_20200417_215328.jpg
    296.8 KB · Views: 487
Back
Top