Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Det er jo ingen som støtter Norwegian i gjennom aksjekjøp, om de kjøpte obligasjoner (dvs gjelden) og satt stille i båten så ville det hjelpe mer.

Det er veldig spennende det som skjer nå. Slik jeg forstår det er Norwegian bare i en fase mange andre flyselskaper før eller senere kommer i.

Situasjonen for Norwegian er nokså desperat, og det kan tross alt være en fordel. Selskapet er nokså stort og mange får problemer om de går konkurs.

Vi er i en nokså spesiell situasjon, de kan føre til spesielle løsninger.
 
Hvis du leser litt nedover i linken...

Sorry,
jeg ble litt opphengt i dette jeg:

"I brevet sendt ut til de britiske fagforeningene gjøres det et poeng av at Norwegian ennå ikke har lykkes med å få den statlige lånegarantien på tre milliarder kroner fra den norske regjeringen, en pakke som kan redde selskapet."
 
Hensikten med å drøye for DYs del var at man ikke visste når MAX kom på vingene igjen. "Datoen" boeing har operert med har jo vist seg å være optimistisk flere ganger. Så DY ville vel vente til man fikk klarere signaler fra myndighetene om sertifisering før man spikret en sum så ikke man gikk på en smell.

Kan også vært at Boeing har vært vilige til å gi en sum, forutsatt at det ikke kommer noe mer krav fremover. Mens DY ville ha en forpliktelse på at de fikk erstatning pr f.eks mnd MAX ikke var i lufta.
 
Gikk i gjennom side etter side med dagens handler i NAS, det er mange små beløp og langt mellom handler på over 100000. Gadd ikke å sjekke hele listen, men regner med at det er det samme bildet hele veien. Ser ut som om det er små handler som setter kursen.
 
Gikk i gjennom side etter side med dagens handler i NAS, det er mange små beløp og langt mellom handler på over 100000. Gadd ikke å sjekke hele listen, men regner med at det er det samme bildet hele veien. Ser ut som om det er små handler som setter kursen.

nordnett meldte her at deres kunder eide 20% av aksjene og det er samlet største aksjonær
 
En skal jo ikke glemme at NAS alltid har vært en artig daytrading-aksje. Når aksjen er så volatil som den er, kan man "lett" skaffe seg en hyggelig gevinst på å treffe topp/bunn, flere ganger om dagen. (Eller motsatt selvsagt..). Selv om det handles til dels mye i aksjen, så vil jeg tro det er mange som satser på "the greater fool theory" - altså at man vet at aksjen er null verdt - men satser på at andre også prøver det samme trikset i boka. Og det tror jeg vil fortsette enda en stund.
I en rasjonell verden burde det jo ikke eksistert kjøpere til aksjen - uansett pris - gitt de forutsetningene som ble kjent før påske.

Det mest rasjonelle vil kanskje være en "skjult" kjøper som har en annen grunn enn at vedkommende tror aksjene vil bli mer verdt - f.eks. en obligasjonseier med agenda..
 
I Support Norwegian gruppen er det flere som trur staten betaler ut gjelden til Norwegian og at selskapet blir det mest profitable i verden slik at aksjen når 3 sifret snart...
 
I Support Norwegian gruppen er det flere som trur staten betaler ut gjelden til Norwegian og at selskapet blir det mest profitable i verden slik at aksjen når 3 sifret snart...

Mye mobbing av medlemmene i "Support Norwegian". Mange sitter ikke med så alt for mye kunnskap om aksjer, Debt to equity og bedriftsøkonomi etc.
Dette er flesteparten "mannen i gata" som støtter opp om ett selskap de har ett forhold til.
Ja, det er folk i den gruppen som kommer til å tape penger ved å kjøpe aksjer, det er også folk som prøver å forklare hvorfor.
Men ellers, ganske så hyggelig at folk bruker tid og energi på å vise hva Norwegian betyr for dem - vi kunne jo lagt det ligge der.
 
Mye mobbing av medlemmene i "Support Norwegian". Mange sitter ikke med så alt for mye kunnskap om aksjer, Debt to equity og bedriftsøkonomi etc.
Dette er flesteparten "mannen i gata" som støtter opp om ett selskap de har ett forhold til.
Ja, det er folk i den gruppen som kommer til å tape penger ved å kjøpe aksjer, det er også folk som prøver å forklare hvorfor.
Men ellers, ganske så hyggelig at folk bruker tid og energi på å vise hva Norwegian betyr for dem - vi kunne jo lagt det ligge der.

Jeg har lest ganske mange poster i denne gruppen og respekterer engasjementet. På den andre siden virker jo en del av dem å være eksilnordmenn bosatt i Syden deler av året. Noen av dem er sågar "helt avhengig av Norwegian".

Men skulle Norwegian på en eller annen måte komme seg over kneiken og fortsette å fly på disse destinasjonene, men med færre avganger og høyere pris, er jeg redd for alle disse gode vennene snart endrer oppfatning.

Det er ikke Norwegian i seg selv de er glade i, men lave billettpriser.
 
Med en kabinfaktor på over 85, tapte Norwegian penger.
Når grensene etterhvert åpnes (kan ta lang tid), hvor lang tid tar det å være oppe i lønnsom drift?
 
Lang tid.
Frarøvet eierne 10 milliarder

Norwegian-gründer Bjørn Kjos ble forelsket i egne planer. Det frarøvet eierne ufattelige 10 milliarder kroner, mener NHH-professor.

For mindre enn to år siden ville eierne av British Airways betale rundt 350 kroner aksjen. I dag må du ut med rundt 5 kroner for å sikre deg en aksje i det kriserammede flyselskapet Norwegian.

- Av alle feilene Bjørn Kjos og Norwegian-ledelsen gjorde, var den største tabben å takke nei til tilbudet fra British Airways-eierne AIG på 10,7 milliarder kroner i 2018, sier NHH-professor Tor W. Andreassen til Børsen.
https://www.borsen.no/nyheter/frarovet-eierne-10-milliarder/72363211
 
Nå kom det aldri noe konkret bud, det ville måtte børsmeldes.
Og har aldri sett bekreftet hvilken pris IAG var villige til å betale, kun diverse antagelser.
 
Nå kom det aldri noe konkret bud, det ville måtte børsmeldes.
Og har aldri sett bekreftet hvilken pris IAG var villige til å betale, kun diverse antagelser.


Sant, men samtidig spratt jo aksjekursen såpass kraftig opp, og det var jo ingen som ble nektet å selge. Slik at ordlyden at aksjonærene ble frarøvet noe, egentlig er feil etter mitt syn.

Derimot kan man si de ansatte ble frarøvet en vesentlig tryggere arbeidsplass and en eier og leder som satt alt for lenge.

Men aksjonærene er bare dårlig tapere
 
Ja tenk å være så dumme at de ikke sier ja til et tilbud som... Ikke eksisterte.

Javel? Kjos og Kise mente at det forelå.

Kjos viser til Kise for ytterligere kommentarer. Den tidligere styreformannen bekrefter i en SMS til Børsen for første gang at det var IAG som la inn det omtalte budet. Men prosessen trakk ut og Norwegian trengte kapital for å håndtere gjeld.
- Da AIG utsatte flere ganger og til slutt meldte tilbake til Bjørn Kjos at de ikke kunne gå for gjennomføring «nå», men holdt det åpent for muligens å gjøre det seinere, oppfattet styret det som at budet i realiteten var trukket, sier Kise.
 
Mye mobbing av medlemmene i "Support Norwegian". Mange sitter ikke med så alt for mye kunnskap om aksjer, Debt to equity og bedriftsøkonomi etc.
Dette er flesteparten "mannen i gata" som støtter opp om ett selskap de har ett forhold til.
Ja, det er folk i den gruppen som kommer til å tape penger ved å kjøpe aksjer, det er også folk som prøver å forklare hvorfor.
Men ellers, ganske så hyggelig at folk bruker tid og energi på å vise hva Norwegian betyr for dem - vi kunne jo lagt det ligge der.


Synes det hadde vært interessant å trekke ut diskusjonen om gruppa til no fly zone. Jeg synes det er helt absurd og interessant hvordan et firma kan tiltrekke seg en tilhengerskare som egentlig mest av alt minner om hyllest av en slags helt som har ofret seg selv så nå må de "pay back" (mens man hopper over at Norwegian har tjent shitloads of money).
 
Back
Top