Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Noen ganger lurer jeg hva som sitter i hodet på småaksjonærene? Tror de virkelig at NAS kan få noe ut av Boeing i den situasjonen de er i?
Boeing håper vel omtrent på konkurs.

Noen ganger er det kanskje noen sinte småaksjonærer som må til også for at ikke de store gutta skal ordne opp seg imellom på bakrommet og røkla taper alt.

Nå høres jeg ut som en kommunist og det er jeg ihvertfall ikke. Men man kan saktens spørre seg om den Boeing støtten.

MAX 8 flyene er eid av Arctic Aviation Assets Ltd. og M&T Aviation Finance. Erstatningen må vel gå den veien?
AAA eid av NAS.
M&T usikker, men det er vel Mitsui (?). Ett gedigent monster av ett selskap. Og om de igjen er kreditorer så blir vel dette noe komplisert?

Men nå synser jeg på tynn is.

Men man kan saktens spørre seg om den Boeing støtten.

Flere steder er det vist til 3 milliarder i erstatning på bakgrunn av erstatningene andre har fått. Mens Norwegian oppga vel å ha tapt ca 1 milliard pga groundingen i 2019. Spørsmålet er hvor mye de kan regne med her.

Ellers skulle de vel motta en Dreamliner i henholdsvis januar, februar og mars som ikke er kommet. Den siste kan nok forklares med Korona, men ikke de to første.

Kan den manglende leveringen ha noen sammenheng med erstatning?
(F.eks Boeing holder igjen erstatningen pga manglende betaling eller omvend.) Siste er kun luftning av tanker fra meg.

https://www.dn.no/luftfart/norwegia...gian-vurderer-oppror-mot-kriseplan/2-1-792125

Sinte smaaksjonaerer, de venter paa penger fra Seattle. JEg sitter med noen aksjer, kjoept for en stund siden foer Corona, litt for spenningens skyld. Uansett, noen telefoner til Boeing har nok alt funnet sted. De burde betale.
mon ikke det er forsent ...Det er jo nok ikke sådan at Boeing betaler Norwegian imorgen....Der kommer sikkert retssager i USA før der udbetales så meget om en USD...
Hilsen Ole

Jeg er visst Norwegian-aksjonær. Kom brev i posten i dag, med innkalling til generalforsamling og beskjed om at jeg hadde stemmerett for 3 egne aksjer. De hadde jeg glemt, men tror jammen jeg beholder dem ei stund til.

Husker noen år siden når AA slo seg konkurs (charter 11)
Mange ansatte som hadde aksjer som plutselig ble nesten verdiløs, men flere lojale
Piloter beholdt sine aksjer og kjøpte mere mens det var på bunn.
AA tok vare på alle aksjonærene og etter et år eller to når det gakk godt oppover satt de pilotene igjen med million gevinster, i US Dollar.
Fløy med noen av de gutta som visste frem brosjyrer at yachtene de hadde bestilt med fortjenesten. Dem kunne ikke ti stille eller slutte å smile.
(Jeg hadde solgt alt jeg eide av AA aksjer, hadde ikke bjeller nok til å være med på den dansen)
Kanskje noe kan lignende kan skje med Norwegian aksjer, når alt ser håpløst ut hamster man og vinner grovt..

Hva vil det si, enkelt forklart? Til en med begrenset kunnskap.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Det betyr at gjelden handles for 19% av verdien.
Si noen lånte 100kr til Norwegian, nå kan du kjøpe samme gjelden for 19kr.
Og da potensielt tjene 81kr om du får fullt tilbakebetalt.

Hva vil det si, enkelt forklart? Til en med begrenset kunnskap.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er snakk om en obligasjon, dvs et gjeldsbrev. Det aktuelle kommer i "enheter" på 1 million svenske kroner dette er hver obligasjons pålydende.
Eier du én slik skal Norwegian betale deg en årlig rente på 5,175% fordelt på fire kvartalvise betalinger.
Obligasjoner har en viss varighet såkalt løpetid frem til det som heter forfallsdato. Den aktuelle obligasjonen har forfallsdato i februar 2022. På denne datoen skal Norwegian tilbakebetale hele beløpet. (Og i dette tilfellet 5% i tillegg)

Nå har markedet liten tiltro til at Norwegian vil være i stand til å gjøre opp for seg, noen innehavere ville heller ha 190000 svenske kroner i dag, fremfor å ta sjansen på at de ville få 1050000 om knappe to år + renter i mellomtiden.

Også blitt en sak i E24 i dag: https://e24.no/boers-og-finans/i/zGJ1x1/norwegian-og-osm-faar-ikke-betalt-britiske-ansatte-i-april

og DN har referert til E24

Hva er det egentlig Norwegian vil at AS Norge skal redde?

I brevet til OSM ansatte piloter som er utleid til Norwegian, blir det referert til at Norwegian ennå ikke har fått løst ut den norske redningspakken på 3 tusen millioner kroner.

Jeg trodde faktisk at hensikten med den norske redningspakken var å trygge kritisk norsk infrastruktur og ikke arbeidsplasser i et bemanningsbyrå i UK.

Sorry om noen føler seg tråkket på, men jeg har hatt lite til overs for måten Norwegian har prøvd å organisere seg bort fra sine forpliktelser til det norsk storsamfunnet.

Last edited:
Hvem pilot da? Er med i Support Norwegian gruppen, men finner ikke igjen den posten du nevner her.

Siden det er en offentlig gruppe så gjør det vel sikkert ikke noe å vise det her

Attachments

• Screenshot_20200416_065104_com.facebook.katana.jpg
    Screenshot_20200416_065104_com.facebook.katana.jpg
    93.2 KB · Views: 445
  • Screenshot_20200416_065027_com.facebook.katana.jpg
    Screenshot_20200416_065027_com.facebook.katana.jpg
    105.5 KB · Views: 447
Siden det er en offentlig gruppe så gjør det vel sikkert ikke noe å vise det her

Første bilde ser jeg ingen piloter, andre bilde er det en CPT i Norwegian, ja. Mange vil støtte opp Norwegian og jeg tolker utifra svaret hans at han svarer allmennen hvordan de kan støtte NAS med penger, og ikke oppfordrer folk til å bli svindla som man skal ha det til.

Last edited:
Første bilde ser jeg ingen piloter, andre bilde er det en CPT i Norwegian, ja. Mange vil støtte opp Norwegian og jeg tolker utifra svaret hans at han svarer allmennen hvordan de kan støtte NAS med penger, og ikke oppfordrer folk til å bli svindla som man skal ha det til.

Første bildet var for å vise hvilket innlegg det var henta fra. Ja støtter Norwegian med penger, men særlig smart er det ikke.. Ingen her som har skrevet noe om at det er svindel.. Bare ett dårlig råd..

Last edited:
Back