Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Ser ikke ut til at aksjen reagerer så veldig på fuel smellen enda.

Ser det ligger en ordre inne på 291k (8,3) aksjer. Noen virker å ha trua.

Last edited:
Last edited:
Er nok også en konsekvens av at Sverige ikke har støttet DY.
Så de får ta sin del av skylden... Uansett trist.

Tror ikke disse oppsigelsene er så dramatiske som det høres som. Ja, alle i DY Sverige er oppsagt, men det er alle i BRA og. BRA planlegger å starte opp gjen om 6 måneder, men hvordan skal de klare det uten ansatte? Mange av de ansatte kommer til å bli tilbudt jobb igjen med andre ord, og det samme gjelder nok for de ansatte i DY.
Man kan også stille seg spørsmålet om hvorfor ikke de ansatte i Spania, England, eller Finland er sagt opp? Disse basene vil nok egentlig ryke først.
Tror nok grunnen til oppsigelsene i Sverige også kan være fordi de kanskje må betale mer permiteringspenger og i en lengre periode før det svenske nav tar over enn det er i Norge og andre land.

Som jeg sa

Reglene for permittering er annerledes i Sverige, der arbeidsgiver blant annet pålegges å dekke en stor andel av de ansattes lønn. De oppsagte er sikret å komme tilbake i jobb når aktiviteten tar seg opp igjen. Den retten har de i 12 måneder, sier Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonsdirektør i Norwegian, til avisen.

Også OSM Aviation – som har 380 kabinansatte for Norwegian i Sverige – har sendt ut oppsigelser til alle.

https://flysmart24.no/2020/04/06/norwegian-sier-opp-alle-ansatte-i-sverige/

Nu verkar det vara varsel det är tal om vilket strängt talat inte är samma sak som att säga upp. Det kan i slutändan handla om färre som får gå än antalet varslet omfattar. Nu ser det förvisso inte så ljust ut...

Den som ler sist, ler best.
I flyselskapet Norwegians kamp for å overleve corona-krisen har konsernsjef Jacob Schram flere gode kort på hånda.
Norwegian har vist stor oppfinnsomhet for å gi kreditorene sikkerheter, og har pantsatt nærmest alt man kan tenke seg.
Mens kreditorenes pant har rast i verdi, har forhandlingsviljen steget. Grunnen er at det blir lite å hente i tilfelle en konkurs.
- Hvis kreditorene hadde vært trygge på at pantene deres er mer enn gode nok, ville de hatt færre incentiver til å finne en forhandlingsløsning, sier daglig leder Bjørn Slåtto i Eika Kapitalforvaltning.
https://www.borsen.no/nyheter/norwegian-har-pantsatt-alt/72341732

Virker jo nesten som om DY overlever pga Corona. Absurd nok.
Jeg tror ikke de hadde overlevd i ett normalt marked. Og tror fortsatt de kommer til å slite big time, men poenget med at pant rundt forbi rett å slett ikke har verdi lenger har jeg ikke tenkt på. hmm :)

For hazardspillerne kan det være tiden for å ta lodd. 25 ganger pengene om denne går tilbake til toppen. Men jeg er særs skeptisk for å si det pent.

PS :)
Rådet ville aldri blitt gitt av noen som hadde godkjenningen i orden: https://www.finaut.no/afr/

Edit:
https://e24.no/boers-og-finans/i/mR9eOg/norwegian-kaller-inn-til-ekstraordinaer-generalforsamling

Norwegian kaller inn til ekstraordinær generalforsamling
Norwegian-styret foreslår å konvertere gjeld til egenkapital for å sikre at selskapet er solid nok til å oppfylle regjeringens krav for å få mer statsstøtte.

Kanskje ikke altså.... Du verden så det stormer i DY/NAS

Last edited:
Norwegian innkaller nå til ekstraordinær generalforsamling 4 mai, og forsøker gjøre om deler av gjelden til egenkapital. Det står ikke hvor store summer det er snakk om, men det blir vel da i realiteten at kreditorene tar over selskapet. Dog skal det også gjøres en emisjon

https://www.dn.no/luftfart/norwegia...l-konvertere-gjeld-til-egenkapital/2-1-790208

Deler av gjelden hos leasingselskaper, banker og andre kreditorer søkes konvertert til aksjer i Norwegian.
Bruk av andre finansielle instrumenter til å konvertere annen relevant gjeld til egenkapital eller andre egenkapital-instrumenter.
Hele eller deler av obligasjonslånene konverteres til aksjer i Norwegian.
Gjennomføring av en etterfølgende rettet emisjon med mulig fortrinn til eksisterende aksjonærer.

Virker jo nesten som om DY overlever pga Corona. Absurd nok.
Jeg tror ikke de hadde overlevd i ett normalt marked.

Jeg tror du egentlig tar feil der, for selv om det var langt igjen, så var faktisk Norwegian i god drift til å snu skuta og rydde opp i butikken. Dette ble nå totalt ødelagt av Corona når cash flowen stoppet helt opp

Skjønner om småaksjonærer nå stiller spml med timingen på HBK dumpingen.

Jeg tror du egentlig tar feil der, for selv om det var langt igjen, så var faktisk Norwegian i god drift til å snu skuta og rydde opp i butikken. Dette ble nå totalt ødelagt av Corona når cash flowen stoppet helt opp

Ikke overraskende er jeg 100% uenig med deg der :) Jeg klarer ikke finne tallene som tilsier at du har rett og jeg tar feil. Men så har jeg tatt mye feil oppigjennom. :old

Ikke overraskende er jeg 100% uenig med deg der :) Jeg klarer ikke finne tallene som tilsier at du har rett og jeg tar feil. Men så har jeg tatt mye feil oppigjennom. :old

Jeg og sliter med "sannheten" om at Norwegian i 2020 ville få sitt beste resultat ever.
Etter å ha fulgt med interesse flyselskapene i flere år har jeg lært meg å ta med en klype salt alle optimistiske uttalelser i forbindelse med fremleggelse av kvartalsrapporter, passasjertall etc. Det har sjelden vært mørke skyer på Norwegian sin himmel.

At det ble snakket om fantastiske bookingtall for sommersesongen er noe vi ofte har hørt. Vi hørte vel faktisk fra Norwegian at de hadde strålende bookingtall langt inn i coronakrisen.

Jeg tror at den nye ledelsen i Norwegian måtte få frem et veldig optimistisk/positivt budskap for vise at selskapet var i trygge hender og kundene ikke løp noen risiko ved å bestille ferieturer.

Dette budskapet ble til slutt en sannhet om at Norwegian var blitt en pengemaskin.

Back