Norwegian har misset leasing-betalingsfrister på to fly:
“DP Aircraft said Norwegian Air was unable to pay the leases on two aircraft, LN-LNA and LN-LNB, due to the "unprecedented pressure placed upon the airline industry" from Covid-19.”
https://www.morningstar.co.uk/uk/ne...-dp-aircraft-lease-payments-amid-bailout.aspx
Hva med legene og sykepleierene som alle bør ha mer penger, har sagt det i flere år og nå jobber uten ferie og til lavere lønn enn de fleste av arbeiderene her på forumet som har omsetning på hundretusener på kredittkortene sine, uten å klage eller true om streik?
Selv om Norge er land hvor det relativt sett ikke lønner seg å ta lengre utdannelse, sammenlignet med andre OECD-land, så er lønnsnivået til legene det absolutt siste jeg bekymrer meg for i disse koronatider. Bortsett fra toppledere og enkelte politikere ligger legene på toppen. Finn meg en lege som har jobbet i ca. 10 år som tjener under 800k!
Sykepleiere er en litt annen historie. Gjsnt. har de visstnok 537.000 kr i året, 2019-tall. Klart, det er forskjeller her, turnus, sykehus vs. sykehjem (spesialisthelsetjeneste vs kommunalhelsetjeneste), "tvungen deltid". På plussiden er at de stort sett er sikret jobb uansett hvor de må flytte i landet. Og de blir aldri permittert.
Nå skal jeg unngå å be for egen syke mor. Jeg bare nevner at en gjennomsnittlig advokat tjener mindre enn en lege, har langt større finansiell risiko (mye ENK eller mindre AS'er). Og pt. er 1 av 5 permittert eller i fare for å bli permittert.
Den økonomiske krisen treffer ALLE som ikke er ansatt i kommune eller i staten. Kabinpersonale, psykologen, fysioen og frisøren.
. Det er riktig at leger tjener greit, betyr det at vi har god lege-dekning i alle hjørner av Norge? Betyr det at leger har nok tid til hver pasient? Betyr det at hver operasjonslege har nok tid til rekvolaisens mellom hver operasjon? Det er mange vitale ting vi kan forbedre om helsesektoren hadde fått mer pengestøtte, lønn isolert sett er selvfølgelig snevert og ubalansert å fokusere på. At helsesektor og jordbruk har forbedringspotensiale og burde styrkes, synes jeg står framfor å skulle drive statsstøtte til et LCC-selskap i krisetider. Money better spent i å styrke f.eks Widerøe da, med jetflyene kan de jo også ta over f.eks Oslo-Tromsø uten problemer. Så kan både SAS og Norwegian ta seg en siesta, og alle blir fornøyde![]()
Helt merkelig, men da prater vi plutselig om leger![]()
Du klippet bort hele begrunnelsen min for hvorfor jeg brukte de som eksempel, så da er det ikke så "merkelig" at det for deg er "helt merkelig" at vi snakker om de...
HBK Holding har tirsdag solgt 617.269 aksjer i Norwegian, opplyses det i en melding.
Kjos og Kise fortsetter å selge Norwegian-aksjer
Den tidligere sjefsduoen eier nå under fem prosent av aksjene i flyselskapet.
PS:
Har hørt rykter om at de har satset en del på SAS aksjer, men dette er helt ubekreftet.
Bjørn Kjos har mistet troen kan det se ut til. Eller så har han kapitalbehov.
Er uansett under 5% nå.
Du skal være jævlig forsiktig med hva du sier nå.....
Det er nok trolig behov til å betale kreditorer som ønsker litt cash tilbake.
Det er fortsatt mulig å redde Norwegian, men jeg tipper HBK Invest skal godt gjøre å slippe unna konkurs
Norwegians første krisepakke på 300 millioner tømmes i rekordtempo - kaller inn gjeldsinvestorer til møte
– USA har skjønt det, og derfor ble CARES Act godkjent i forrige uke. I totalpakken på svimlende 23.000 milliarder kroner er det allokert 500 milliarder til flyselskapene, hvorav 250 milliarder kommer som direkte kapitaltilskudd som ikke skal tilbakebetales, og de resterende 250 milliardene er lånegarantier som skal være en buffer om kapitaltilskuddene ikke er tilstrekkelig.
Vi vil snart være tilbake i lufta!
Tusen takk
Til alle våre kunder – nye, gamle og fremtidige – vi håper vi snart kan ønske deg velkommen ombord igjen.
Dette er de mest utfordrende tider luftfarten har erfart, og vi takker for din forståelse for at vi gjør alt vi kan for å ta best mulig vare på deg, våre ansatte og vår virksomhet i disse utfordrende tider.
Vi bryr oss om deg
Vårt hovedfokus er å tilby best mulig hjelp til våre kunder som er rammet av kanselleringer, samtidig som vi fortsetter å håndtere den utfordrende situasjonen og forbereder oss på å returnere til normale tilstander. Vårt kundesenter jobber døgnet rundt for å hjelpe deg. Se siste Covid-19 oppdateringer
Reiseplaner uten hodebry for deg
Vi tilbyr flere alternativer for eksisterende og nye bestillinger dersom du har behov for å endre dine reiseplaner. Fortsett å hold deg oppdatert via vår Covid-19 oppdatering side for den siste tilgjengelige informasjon og måter vi kan hjelpe deg.
Vi vil snart være tilbake
Vi vil gjøre alt vi kan for sikre at Norwegian også i fremtiden vil være ett selskap som skaper engasjement og reiseopplevelser; ett selskap som våger å utfordre det etablerte og ett selskap tusenvis av ansatte kan ha en jobb å gå til hver dag.
Til sist vil vi si takk for reisen vi har hatt så langt og hjertelig velkommen ombord igjen når reisen fortsetter. Ta godt vare på deg selv og hverandre.
Vennlig hilsen,
Norwegian Air Shuttle
Noen som har hørt noe mer om Norwegian? Når det plutselig blir så stille, blir man jo nesten bekymret. Er ikke noe godt tegn at den svenske staten ei heller vil spytte inn penger.. Noen som vet status fra de andre landene hvor de har baser?
DYA