Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Og når nu vi nu er ved Finnair, udtaler CEO Finnair : “We will be seeing a worldwide phenomenon of government bailouts in various forms taking place”
 
Norwegian har misset leasing-betalingsfrister på to fly:

“DP Aircraft said Norwegian Air was unable to pay the leases on two aircraft, LN-LNA and LN-LNB, due to the "unprecedented pressure placed upon the airline industry" from Covid-19.”

https://www.morningstar.co.uk/uk/ne...-dp-aircraft-lease-payments-amid-bailout.aspx

Ser ud til at Norwegian ikke var de eneste. Sakset fra Financial times UK

"As many as half of global airlines are seeking rent relief now, according to a note from JPMorgan Chase analysts Jamie Baker and Mark Streeter. They estimate as much as 15 per cent of revenue could disappear this year either with lessors’ blessings, or because airlines default."

"Airlines and lessors are trying to work together because when the crisis lifts, airlines will still need planes, and lessors will still need a return on their assets, Mr Khoo said. Lessors “want their customers to survive, so they’re going to be accommodating”."
 
Hva med legene og sykepleierene som alle bør ha mer penger, har sagt det i flere år og nå jobber uten ferie og til lavere lønn enn de fleste av arbeiderene her på forumet som har omsetning på hundretusener på kredittkortene sine, uten å klage eller true om streik?

Selv om Norge er land hvor det relativt sett ikke lønner seg å ta lengre utdannelse, sammenlignet med andre OECD-land, så er lønnsnivået til legene det absolutt siste jeg bekymrer meg for i disse koronatider. Bortsett fra toppledere og enkelte politikere ligger legene på toppen. Finn meg en lege som har jobbet i ca. 10 år som tjener under 800k!

Sykepleiere er en litt annen historie. Gjsnt. har de visstnok 537.000 kr i året, 2019-tall. Klart, det er forskjeller her, turnus, sykehus vs. sykehjem (spesialisthelsetjeneste vs kommunalhelsetjeneste), "tvungen deltid". På plussiden er at de stort sett er sikret jobb uansett hvor de må flytte i landet. Og de blir aldri permittert.

Nå skal jeg unngå å be for egen syke mor. Jeg bare nevner at en gjennomsnittlig advokat tjener mindre enn en lege, har langt større finansiell risiko (mye ENK eller mindre AS'er). Og pt. er 1 av 5 permittert eller i fare for å bli permittert.

Den økonomiske krisen treffer ALLE som ikke er ansatt i kommune eller i staten. Kabinpersonale, psykologen, fysioen og frisøren.
 
Selv om Norge er land hvor det relativt sett ikke lønner seg å ta lengre utdannelse, sammenlignet med andre OECD-land, så er lønnsnivået til legene det absolutt siste jeg bekymrer meg for i disse koronatider. Bortsett fra toppledere og enkelte politikere ligger legene på toppen. Finn meg en lege som har jobbet i ca. 10 år som tjener under 800k!

Sykepleiere er en litt annen historie. Gjsnt. har de visstnok 537.000 kr i året, 2019-tall. Klart, det er forskjeller her, turnus, sykehus vs. sykehjem (spesialisthelsetjeneste vs kommunalhelsetjeneste), "tvungen deltid". På plussiden er at de stort sett er sikret jobb uansett hvor de må flytte i landet. Og de blir aldri permittert.

Nå skal jeg unngå å be for egen syke mor. Jeg bare nevner at en gjennomsnittlig advokat tjener mindre enn en lege, har langt større finansiell risiko (mye ENK eller mindre AS'er). Og pt. er 1 av 5 permittert eller i fare for å bli permittert.

Den økonomiske krisen treffer ALLE som ikke er ansatt i kommune eller i staten. Kabinpersonale, psykologen, fysioen og frisøren.


Vel, argumentet var lydende at staten får noe igjen av å redde flyselskap (uansett hvilket, i grunn, men i dette tilfellet ett som har vært ganske ivrig på utenlandsk outsourcing). Da spør jeg meg hvorfor man framstiller en "unødvendig" bransje som turisme og reiseliv som noe som er verdt å spytte milliarder inn i, når det er store mangler i arbeidslivet til flere bransjer som er betydelig mer viktig for et lands integritet - etter min mening selvfølgelig. Frisører er heller ikke livsviktig for at et samfunn skal gå rundt, om man ser rent kategorisk på det.

Ønsket forøvrig ikke å gå inn i detaljdiskusjon da "underdiskusjonen" om andre bransjer ikke tilhører tematikken, derimot det enkle argumentet som er summert i øvre avsnitt. Det er riktig at leger tjener greit, betyr det at vi har god lege-dekning i alle hjørner av Norge? Betyr det at leger har nok tid til hver pasient? Betyr det at hver operasjonslege har nok tid til rekvolaisens mellom hver operasjon? Det er mange vitale ting vi kan forbedre om helsesektoren hadde fått mer pengestøtte, lønn isolert sett er selvfølgelig snevert og ubalansert å fokusere på. At helsesektor og jordbruk har forbedringspotensiale og burde styrkes, synes jeg står framfor å skulle drive statsstøtte til et LCC-selskap i krisetider. Money better spent i å styrke f.eks Widerøe da, med jetflyene kan de jo også ta over f.eks Oslo-Tromsø uten problemer. Så kan både SAS og Norwegian ta seg en siesta, og alle blir fornøyde :)
 
. Det er riktig at leger tjener greit, betyr det at vi har god lege-dekning i alle hjørner av Norge? Betyr det at leger har nok tid til hver pasient? Betyr det at hver operasjonslege har nok tid til rekvolaisens mellom hver operasjon? Det er mange vitale ting vi kan forbedre om helsesektoren hadde fått mer pengestøtte, lønn isolert sett er selvfølgelig snevert og ubalansert å fokusere på. At helsesektor og jordbruk har forbedringspotensiale og burde styrkes, synes jeg står framfor å skulle drive statsstøtte til et LCC-selskap i krisetider. Money better spent i å styrke f.eks Widerøe da, med jetflyene kan de jo også ta over f.eks Oslo-Tromsø uten problemer. Så kan både SAS og Norwegian ta seg en siesta, og alle blir fornøyde :)

Helt merkelig, men da prater vi plutselig om leger :rolleyes:
Men det skal ikke stikkes under stol, at det er legene som styrer butikken selv, såvel offentlig som privat, og dermed i stor grad styrer egen lønnsutvikling.

Sånn er det jo ikke nødvendigvis i flybransjen, hvor det stort sett sitter økonomer, jurister og muligens noen samfunnsvitere på toppene rundt omkring.
 
Bjørn Kjos har mistet troen kan det se ut til. Eller så har han kapitalbehov.

Er uansett under 5% nå.

Finansavisen
HBK Holding har tirsdag solgt 617.269 aksjer i Norwegian, opplyses det i en melding.

E24
Kjos og Kise fortsetter å selge Norwegian-aksjer
Den tidligere sjefsduoen eier nå under fem prosent av aksjene i flyselskapet.

PS:
Har hørt rykter om at de har satset en del på SAS aksjer, men dette er helt ubekreftet.
 
PS:
Har hørt rykter om at de har satset en del på SAS aksjer, men dette er helt ubekreftet.

Du skal være jævlig forsiktig med hva du sier nå.....


Uansett er vel aksjene til HBK såpass belånt at de nærmest ikke har noe valg for å unngå konkurs i HBK invest.
 
Bjørn Kjos har mistet troen kan det se ut til. Eller så har han kapitalbehov.

Er uansett under 5% nå.

Det er nok trolig behov til å betale kreditorer som ønsker litt cash tilbake.

Det er fortsatt mulig å redde Norwegian, men jeg tipper HBK Invest skal godt gjøre å slippe unna konkurs
 
Last edited:
Du skal være jævlig forsiktig med hva du sier nå.....

SAS skal også kjøpe 747.... Slapp av :D

Det er nok trolig behov til å betale kreditorer som ønsker litt cash tilbake.

Det er fortsatt mulig å redde Norwegian, men jeg tipper HBK Invest skal godt gjøre å slippe unna konkurs

Ja, man får håpe på ett mirakel for NAS sin del, men jeg blir bare mer å mer skeptisk. Ser det spekuleres i emisjonskurs på 1 krone.
Det er isåfall en helt utrolig utvanning av aksjonærene, kan nesten ikke forstå at selskapet/styret kan være interessert i noe slik?

Har HBK Invest så store utfordringer? Har de lånt penger til/på aksjene sine?
 
Last edited:
Håper både Norwegian og SAS greier seg og får den hjelpen de trenger. De ligger vel innunder "kritisk infrastruktur" skulle en tro. Vi trenger også konkuransen o0g kan ikke la SAS få hele kaka alene.
 
Litt mer generøse mot flyselskapene sine i USA

E24: Flytrafikken i Norge minst coronarammet
– USA har skjønt det, og derfor ble CARES Act godkjent i forrige uke. I totalpakken på svimlende 23.000 milliarder kroner er det allokert 500 milliarder til flyselskapene, hvorav 250 milliarder kommer som direkte kapitaltilskudd som ikke skal tilbakebetales, og de resterende 250 milliardene er lånegarantier som skal være en buffer om kapitaltilskuddene ikke er tilstrekkelig.
 
Norwegian Air Sweden får inga pengar av svenska staten då moderbolaget finns i ett annat land, trots att bolaget har svenskt AOC, närmare 1000st som är anställda och soicalförsäkrade i Sverige, och 53 flygplan som betalar avgift till svenska luftfartsmyndigheten.
"Vi känner oss lite särbehandlade och att man inte får en neutral och fair evaluering" säger Robert Björkholm, pilot och huvudskyddsombud på Norwegian Air Sweden.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7443647
 
Noen som har hørt noe mer om Norwegian? Når det plutselig blir så stille, blir man jo nesten bekymret. Er ikke noe godt tegn at den svenske staten ei heller vil spytte inn penger.. Noen som vet status fra de andre landene hvor de har baser?

DYA
 
Fikk "betryggende" epost i dag fra Norwegian:
Vi vil snart være tilbake i lufta!

Tusen takk  

Til alle våre kunder – nye, gamle og fremtidige – vi håper vi snart kan ønske deg velkommen ombord igjen.
Dette er de mest utfordrende tider luftfarten har erfart, og vi takker for din forståelse for at vi gjør alt vi kan for å ta best mulig vare på deg, våre ansatte og vår virksomhet i disse utfordrende tider.

Vi bryr oss om deg  

Vårt hovedfokus er å tilby best mulig hjelp til våre kunder som er rammet av kanselleringer, samtidig som vi fortsetter å håndtere den utfordrende situasjonen og forbereder oss på å returnere til normale tilstander. Vårt kundesenter jobber døgnet rundt for å hjelpe deg.  Se siste Covid-19 oppdateringer

Reiseplaner uten hodebry for deg 

Vi tilbyr flere alternativer for eksisterende og nye bestillinger dersom du har behov for å endre dine reiseplaner. Fortsett å hold deg oppdatert via vår Covid-19 oppdatering side for den siste tilgjengelige informasjon og måter vi kan hjelpe deg.

Vi vil snart være tilbake

Vi vil gjøre alt vi kan for sikre at Norwegian også i fremtiden vil være ett selskap som skaper engasjement og reiseopplevelser; ett selskap som våger å utfordre det etablerte og ett selskap tusenvis av ansatte kan ha en jobb å gå til hver dag.

Til sist vil vi si takk for reisen vi har hatt så langt og hjertelig velkommen ombord igjen når reisen fortsetter. Ta godt vare på deg selv og hverandre.

Vennlig hilsen, 
Norwegian Air Shuttle 

Forhåpentligvis får de oppdrag med å fly flere tusen skandinavere hjem fra Australia.
 
Noen som har hørt noe mer om Norwegian? Når det plutselig blir så stille, blir man jo nesten bekymret. Er ikke noe godt tegn at den svenske staten ei heller vil spytte inn penger.. Noen som vet status fra de andre landene hvor de har baser?

DYA

Det er faktisk en god tegn dersom man ikke kommuniserer via media men direkte med de involverte parter, som er först og fremst l kredittorer, bankene og leasingselskaper.
 
Back
Top