Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Føler også det er litt godt tegn at det har vørt litt stille den siste tiden. Ville de vært desperate hadde det vært masse skriking i media for å få folk og politikere til å engasjere seg. Det er vel nå også to uker siden Smedgaard så at «sekapet er to uker fra konkurs». Det jobbes nok på spreng, og de har nok ikke gitt opp.

DN hadde en pluss artikkel om Norwegian på fredag.
Spekulasjonen der er at Norwegian trolig må droppe langdistanse for å få til en løsning og gå tilbake til en nordisk operasjon.
Sitatene under er klippet direkte fra artikkelen.

Heading i artikkelen:
"Analytiker tror Norwegian må vurdere langdistanse før d-dag i påsken
Norwegian må få kreditorer med på en redningsplan før påskehelgen. Satsingen på langruter til andre kontinenter kan være i fare."

Sakset fra artikkelen:
"Analytiker Daniel Röska i investeringsbanken Bernstein i London har mer enn 15 års erfaring fra luftfart og meglerhus, og følger utviklingen tett.

– Om Norwegian overlever med dagens oppbygning, vil det sitte igjen med altfor store flybestillinger og en forretningsmodell på langdistanse som har bevist at det brenner penger, sier han.

Et alternativ er å trekke tilbake til det opprinnelige hjemmemarkedet i Norden – uten langdistanse.

– Ellers tror jeg ikke investorer og staten vil gå inn med betydelige midler. Det vil ta for lang tid å skaffe til veie, sier Röska."

- og litt lenger ut i artikkelen:
"Professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole (NHH) i Bergen mener selskapet uansett må endre kurs.

– Inntrykket er at kort- og mellomdistanse i Europa har fungert veldig bra, mens det har vært krevende å få til lønnsomhet på langdistanse. Før krisen inntraff, var selskapet i ferd med å lykkes med flere grep. Uavhengig av det som skjer nå, tror jeg selskapet må gjøre mer, sier han.

Forhandler med kreditorer
Obligasjonseiere er invitert med i en telefonkonferanse med Norwegian-ledelsen og rådgivere i Wikborg Rein mandag klokken 12.00. Det er uklart om selskapet kan få til en avtale med de største kreditorene før den tid.

Når forslag til løsning er klar, skal det innkalles til obligasjonseiermøte med 14 dagers varsel, og det trengs to tredjedels flertall."

Sandaker-Nielsen ønsker ikke å kommentere

Last edited:
Herlig.

"Alle pengene som samles inn går Til Norwegian air for og komme seg raskere på beina etter corona krisa"

Man skal ikke kimse av en slik aksjon, selv om den kanskje er ganske naiv. Flyselskapet Norwegian er etter hvert dypt rotfestet i den norske folkesjelen som det uhøytidelige selskapet for folk flest. Bare det at Bjørn Kjos var en sånn likandes kar hadde mye å si.

Norwegian åpnet en helt ny verden for mange nordmenn. Mens andre flyselskapet stort sett hadde dyre billetter til kjedelige steder, har Norwegian billige billetter til gøyale steder, hvor den norske folkesjelen for billige penger kan shoppe masse stash de bare har i utlandet, spise internasjonalt anerkjent mat til utrolig lave priser på restaurant hver dag (helt utenkelig i Norge, hvor vanlige folk oppfatter et restaurantmåltid som noe i retning av et landeveisrøveri), og ikke minst drikke masse, herlig billig alkohol – ute av syne for hjemlandets strenge moral.

Dette folkelige aspektet ved Norwegian tror jeg man ikke helt skal utelukke også legger noen føringer inn i politiske kretser når politikerne eventuelt må ta stilling til om selskapet skal reddes for skattebetalernes penger

Fikk akkurat høre at alle kabinansatte i Sverige er sagt opp :( Disse er vel ansatt igjennom OSM... Så da er vel Norwegian Air Sweden ferdig....

DYA

Man skal ikke kimse av en slik aksjon, selv om den kanskje er ganske naiv. Flyselskapet Norwegian er etter hvert dypt rotfestet i den norske folkesjelen som det uhøytidelige selskapet for folk flest. Bare det at Bjørn Kjos var en sånn likandes kar hadde mye å si.

Norwegian åpnet en helt ny verden for mange nordmenn. Mens andre flyselskapet stort sett hadde dyre billetter til kjedelige steder, har Norwegian billige billetter til gøyale steder, hvor den norske folkesjelen for billige penger kan shoppe masse stash de bare har i utlandet, spise internasjonalt anerkjent mat til utrolig lave priser på restaurant hver dag (helt utenkelig i Norge, hvor vanlige folk oppfatter et restaurantmåltid som noe i retning av et landeveisrøveri), og ikke minst drikke masse, herlig billig alkohol – ute av syne for hjemlandets strenge moral.

Dette folkelige aspektet ved Norwegian tror jeg man ikke helt skal utelukke også legger noen føringer inn i politiske kretser når politikerne eventuelt må ta stilling til om selskapet skal reddes for skattebetalernes penger

Ah ja... så vitsen med å redde Norwegian er å sikre at Norrmenn får billig fly til land hvor det finns seg billig alkohol ...

Kanskje det er verdt å kikke hva skjedde med de første 300 Mio NOK som Norwegian fikk fra den norske staten, hvor pengene gikk og, i hvilke land ansatte ble permittert og i hvilke land folk forsatt jobber 100% med 100% lønn.

Innsamlingen har pågått en stund og klart å dra inn 16000,- fra 83 givere.. Dessverre tror jeg neppe den norske befolkningen vil bidra personlig for å opprettholde selskapet. Vi vil gjerne ha billige reiser, men vil ikke støtte oppom når det er vansker, noe som sier endel om holdningen vår og som også bekrefter innkomne bidrag. Så om Norwegian er det folkelige selskapet som bringer oss ut i verden, så virker det ikke som om den gjennomsnittlige nordmann bryr seg når det kommer til å bidra.. Går Norwegian under kommer en ny lavpris aktør på banen, og vi nordmenn vil benytte oss av denne istedenfor, vi er ikke mer avanserte enn det dessverre.. Så innsamlingen er ett godt tiltak, men vil dessverre ikke redde Norwegian :(

DYA

Jepp: https://www.spleis.no/project/103217

HAr vel fått en en times leasingkostnad av en dremliner

Dette fremstår som veldig naivt, merkelig og totalt virkelighetsfjernt.

Summene det er snakk om gjennom Spleis her, er i denne sammenhengen ikke en gang snakk om lommerusk og har null effekt. Hvis man som privatperson ønsker redde Norwegian så får man ringe dem og gi beskjed man blir med på en emisjon og har veldig mye cash klar til dette.

Jeg håper også Norwegian overlever, og "støttet" dem gjennom å booke billetter så sent som 20 februar, for en tur i pinsen. Dog så skal det vel litt "sol og medvind" til for at jeg kommer på den turen og de får pengene her, men skal man støtte sitt lokale næringsliv, så må man faktisk kjøpe produktene deres. Å gi noen kronestykker her og der blir bare rart etter mitt sin.

Hvis Norwegian går under, kan man strengt tatt ikke skylde på at det norske folk ikke har bidratt. "Vi" har jo bidratt i mange år ved å legge inn milliarder av kroner vært år i billettinntekter. Norwegian sin prising, strategi, etc, kan jo ikke vi få skylden for

Hele den spleisen der lukter svidd. Føler på meg at de pengene der kommer til å ende i lomma på en av DY's sofasupportere til slutt. Hjelper ikke Norwegian noe særlig det der.

Hele den spleisen der lukter svidd. Føler på meg at de pengene der kommer til å ende i lomma på en av DY's sofasupportere til slutt. Hjelper ikke Norwegian noe særlig det der.

Trur ikke det er mulig så lenge det er lagt inn organisasjonsnummeret til Norwegian. Men er bare trist hele innsamlingen og mye av gruppa egentlig.

Fikk akkurat høre at alle kabinansatte i Sverige er sagt opp :( Disse er vel ansatt igjennom OSM... Så da er vel Norwegian Air Sweden ferdig....

DYA

Stemmer dette? Finner ikke noe i svenske medier, skulle tro det ville vært slått opp ganske stort.

Trur ikke det er mulig så lenge det er lagt inn organisasjonsnummeret til Norwegian. Men er bare trist hele innsamlingen og mye av gruppa egentlig.

Du har rett, Norwegian er lagt inn og da kan man ikke "omgås det".

Jeg er også langt på vei enig med deg, det er mye som er trist i det. Ironisk nok er det vel indirekte statsstøtte som går rett til Norwegian - if you catch my vibe.

Stemmer dette? Finner ikke noe i svenske medier, skulle tro det ville vært slått opp ganske stort.

Nå er det vel forskjellige permisjons- og oppsigelsesregler i forskjellige land. Dette skaper noen ganger krøll i både definisjoner og oversettelser.

Innsamlingen har pågått en stund og klart å dra inn 16000,- fra 83 givere.. Dessverre tror jeg neppe den norske befolkningen vil bidra personlig for å opprettholde selskapet. Vi vil gjerne ha billige reiser, men vil ikke støtte oppom når det er vansker, noe som sier endel om holdningen vår og som også bekrefter innkomne bidrag. Så om Norwegian er det folkelige selskapet som bringer oss ut i verden, så virker det ikke som om den gjennomsnittlige nordmann bryr seg når det kommer til å bidra.. Går Norwegian under kommer en ny lavpris aktør på banen, og vi nordmenn vil benytte oss av denne istedenfor, vi er ikke mer avanserte enn det dessverre.. Så innsamlingen er ett godt tiltak, men vil dessverre ikke redde Norwegian :(

DYA

Jeg regner med du donerer noen kroner til frisøren din også da, selv om håret forblir like langt, og stikker en hundrings til han drosjekusken som ikke har hatt en tur på timesvis.
Et selskap lever av å selge produkter, ikke av donasjoner.

Når det er sagt, er det selvfølgelig ikke noe galt i å vise empati og støtte, men å forvente at en kundegruppe skal berge butikken, blir litt drøyt.

Back