Så du mener altså at alle bedrifter som ikke gikk med overskudd i 2019 skal vi la gå dukken nå?
Nå må du roe deg kraftig ned. Hvor i alle dager fikk du dette fra?
Jeg har sagt at at DY har
1 - alt for høy lånebelastning/giring
2 - alt for dårlig likviditet
3 - en driftsmodell som ikke er lønnsom, og ikke er mulig å videreføre i sin nåværende form.
Kutt de ulønnsomme delene og du har en bærekraftig butikk. Bærekraftig betyr at de tjener penger og kan lønne sine ansatte, uten å måtte være avhengig av kapitalinnsprøytninger og emisjoner.
Tror du virkelig at DY kan fortsette slik, fossblø penger og fortsatt tro at folk skal kaste penger etter de? Se hvor de står nå. Kredittmarkedet er nærmest stengt, aksjekursen er totalt sønderskutt og det hersker panikk. Vi snakker kort tid før selskapet er tom for penger, og da man skrike så høyt man bare vil om restruktureringen som går så superflott og som skal fikse alt, men det hjelper ikke om man ikke har likvider til å betale regningene med. Uten å sammenlikne, så minner dette meg om selvbedraget som ble mesterlig portrettert i den kjente scenen fra filmen Downfall.
Du kan glemme å skyte inn penger for å få DY gjennom kneika, med mindre det gjøres kraftige endringer først. Slik jeg ser det, er den enkleste måten en styrt konkurs. Man kvitter seg med det som ikke funker, viderefører gode deler av selskapet, og sikrer de arbeidsplassene man kan. Men hva vet jeg…
Ut i fra hva du skriver, kan det virke som at du mener at man skal skyte inn nok kapital for å berge hele skuta. I mine øyne er det rimelig naivt å tro at man
a - kan skyte inn nok kapital, kapitalbehovet er enormt nå som flytrafikken stuper
b - skal ha snøballs sjans i helvete til å betjene denne ekstragjelden, på toppen av alt det andre.
Hvis du tror det er samfunnsøkonomisk lønnsomt å sende hundretusener av arbeidstagere ut i ledighet og på NAV så vet du ikke hva du snakker om - sorry.
Nå har jeg aldri snakket om dette, så her er det vel du som ikke vet hva du snakker om.
At det ikke gjøres nok for næringslivet p.t. kan vi være enige om - men det er en annen diskusjon.