Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Betalingsmur:
https://e24.no/boers-og-finans/i/b52JMB/norwegian-blir-neppe-reddet-av-regjeringens-100-milliarder

Børskommentar: Norwegian blir neppe reddet av regjeringens 100 milliarder

Regjeringen la søndag 100 milliarder kroner på bordet i statlige garantier. De hjelper neppe Norwegian. Det eneste Norwegian-aksjonærene kan håpe på nå, er at regjeringens ønske om å redde flyselskapet er så sterk at den døyver motviljen mot å redde eiere i et selskap som i realiteten kan ha tapt alt.

Det kan kanskje bli en slags «bankløsning». Staten tar over midlertidig, og privatiserer etterhvert, slik som da bankene og Storebrand gikk overende på 90-tallet.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det kan kanskje bli en slags «bankløsning». Staten tar over midlertidig, og privatiserer etterhvert, slik som da bankene og Storebrand gikk overende på 90-tallet.

Basert på hva de sier så høres det ut som det i så fall er siste løsning, og andre tiltak vil prøves først. Dessuten, merk de ikke sier «overta» Norwegian, men kjøpe aksjer.

Derfor skrev jeg «en slags». Banker og infrastruktur klarer ikke moderne samfunn seg uten.

Heier faktisk på at Staten går inn som eier av Norwegian - så må vi se om det blir for en kortere eller lengre tid. I denne tiden tror jeg også EU må legge sine prinsipper om statsstøtte til siden...

Med denne "hastigheten" som regjeringen agerer så vil statlig eierskap være den eneste utvei. Dersom det ikke kommer for sent. Personlig ser jeg ikke en lån-løsning, fordi hvordan skulle Norwegian tilbake-betale dette i fremtida? Dermed blir det bare nye aksjer og staten som trolig eneste kjøper. Og setter man kapitalbehov og aksjekurs i relasjon, så betyr det faktisk statlig take-over. Eller carve-out av den del som skål reddes i en nytt statlig eid "hylle"-selskap.

Uansett hva man gjør og hvor mye av Norwegian skål reddes, det må endelig ta opp farten. Ellers er det ingenting å redde. Husk at Norwegian kan ikke gjøre en AF/KL og gå til banken og leie penger der ...

Det virker faktisk som at er statlig oppkjøp også får bred støtte i befolkningen. I en uhøytidlig spørreundersøkelse på nettavisen svarer nær 80% at de er for at staten kjøper seg opp.

Jeg er for at staten kjøper seg inn, spørsmålet er da hvordan man skal redde sas, for Erna har snakka fælt om likebehandling den siste tiden...

Det virker faktisk som at er statlig oppkjøp også får bred støtte i befolkningen. I en uhøytidlig spørreundersøkelse på nettavisen svarer nær 80% at de er for at staten kjøper seg opp.

Jeg er for at staten kjøper seg inn, spørsmålet er da hvordan man skal redde sas, for Erna har snakka fælt om likebehandling den siste tiden...

Absolutt, tror det er støtte både i publikum og de politiske miljøene her

Men jeg ser at politikerne trekker frem «alle» flyselskapene, Norwegian, SAS og Widerøe. Og det kan være vært selskap trenger hver sin medisin, som nødvendigvis ikke er lik. Og uansett så må det stilles krav. Til syvende å siste handler det om vår infrastruktur og egne arbeidsplasser. Ikke eierne

Ser nå Norwegian tilbyr å avbestille reiser ganske langt frem i tid, så lenge man får refusjonen i form av cash points. Antar det da blir regner som et cash point kjøp, og ikke en fremtidig reise, og det dermed utløser innbetaling fra kredittkortselskapene?

Men samtidig mister jo jeg kredittforsikringen min....

DY = statlig oppkjøp av NO
SK = statlig oppkjøp av SE / DK / NO evt.

Evt. gjøre dette sammen med finnene og slå sammen med AY?

Selge seg ut gradvis når ting har normalisert seg?

Ser nå Norwegian tilbyr å avbestille reiser ganske langt frem i tid, så lenge man får refusjonen i form av cash points. Antar det da blir regner som et cash point kjøp, og ikke en fremtidig reise, og det dermed utløser innbetaling fra kredittkortselskapene?

Luringer...

Så den der, ganske snedig ja. La merke til at kun kredittkortkjøp gjort direkte hos Norwegian nå kan refunderes i CashPoints. Dette utløser vel da betaling fra kredittkortselskapet til Norwegian. Går Norwegian overende så avskrives nok alle CashPoints fordringer og alle eiere av CashPoints billetter sitter med skjegget i postkassen.

Har du betalt med bankoverføring får du ikke tilbudet, fordi da må jo Norwegian faktisk betale ut cash fra egen konto.

Det virker som et helt desperate forsøk på å få inn kontanter, og ikke til forbrukerenes beste. Merkelig om ikke Forbrukerrådet kommer på banen og advarer her.

Blir spennende å se hvor langt Norwegian kan tøye denne strikken nå, de sender altså ut denne meldingen før de sender kanselleringsmeldinger har jeg sett (gjelder fly som planlegges kansellert).

Så den der, ganske snedig ja. La merke til at kun kredittkortkjøp gjort direkte hos Norwegian nå kan refunderes i CashPoints. Dette utløser vel da betaling fra kredittkortselskapet til Norwegian. Går Norwegian overende så avskrives nok alle CashPoints fordringer og alle eiere av CashPoints billetter sitter med skjegget i postkassen.

Har du betalt med bankoverføring får du ikke tilbudet, fordi da må jo Norwegian faktisk betale ut cash fra egen konto.

Det virker som et helt desperate forsøk på å få inn kontanter, og ikke til forbrukerenes beste. Merkelig om ikke Forbrukerrådet kommer på banen og advarer her.

Blir spennende å se hvor langt Norwegian kan tøye denne strikken nå, de sender altså ut denne meldingen før de sender kanselleringsmeldinger har jeg sett (gjelder fly som planlegges kansellert).

Det er jo akkurat det samme som en del andre har goldt på med, du kan endre billetten eller få en voucher som er gyldig et år. Bare en enklere måte for dem å håndtere det på for da slipper man separat voucher-håndtering.

Joda, men lov å prøve seg, og gjelder forsøke være litt lure i disse dager

Fikk mailen for en reise jeg har med om 2,5 måned. Men bet ikke på. Får være grense til dugnadsinnsats....

Den åpenbare løsningen for staten i Norwegian spørsmålet er å kjøpe ut Norwegians heleide eierselskap i Irland, Arctic Aviation Asset Ltd.

Slik får man umiddelbar kontroll over balansen, verdier og hvilken leiepriser og rabatter flyselskapet skal ha på driftsmidlene inntil normale tilstander i markedet er tilbake.

Med svært lave leiepriser er veien til kontrollert drift kort i kombinasjon med historisk lave fuelpriser og tilnærmet null hedging.

For SAS er det mer komplisert siden de ligger med høy fuelhedging i Q2, cash for solgte billetter for sommeren betalt i vinter blir forbrukt i rekordfart og egenkapitalen som skulle brukes ifm. kjøp av sårt tiltrengte fly forsvinner.

Videre er SAS AB et svensk aksjeselskap så regulatoriske spørsmål blir interessante og følge med på.

Den åpenbare løsningen for staten i Norwegian spørsmålet er å kjøpe ut Norwegians heleide eierselskap i Irland, Arctic Aviation Asset Ltd.

Slik får man umiddelbar kontroll over balansen, verdier og hvilken leiepriser og rabatter flyselskapet skal ha på driftsmidlene inntil normale tilstander i markedet er tilbake.

Med svært lave leiepriser er veien til kontrollert drift kort i kombinasjon med historisk lave fuelpriser og tilnærmet null hedging.

Dagens beste forslag.

Back