Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Ett räddningpaket måste nog passera EUs inre marknad (EAS eller vad som nu är beslutsstället). Motsvarande villkor måste nog erbjudas övriga villkor.
Min bestämda tro är att i princip ALLA flygbolag kommer att krascha rejält innan sommaren är här och att ett omfattande EU-stöd kommer att införas.

(Innan någon klagar på det; Jag vet att Norge är utanför EU men medlem av EEA vilket medför alla skyldigheter men få rättigheter så EUs regler kommer att gälla för Norge.)

EU kommer nok innen noen uker til å sette til side de fleste begrensningene her, da det snart ikke bare er Norwegian som har problemer.

Med Danmark som stenger alle grenser og dermed i praksis stopper al flytrafikk så begynner vel dette å bli ganske kritisk[emoji33]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Med Danmark som stenger alle grenser og dermed i praksis stopper al flytrafikk så begynner vel dette å bli ganske kritisk[emoji33]

Grensene er ikke stengt, men det er restriksjoner. Både varer og dansker får passere. Transitt er ikke grensepassering.

Grensene er ikke stengt, men det er restriksjoner. Både varer og dansker får passere. Transitt er ikke grensepassering.

Nei, men det tynnes ut i de som kan reise. Vil ikke engang opplyse hvor mange no-shows ( ikke møtte passasjerer ) der har vært idag. Så nå er det vel ikke lenge før de eneste flyene som går er innenriks:(

Nei, men det tynnes ut i de som kan reise. Vil ikke engang opplyse hvor mange no-shows ( ikke møtte passasjerer ) der har vært idag. Så nå er det vel ikke lenge før de eneste flyene som går er innenriks:(

Bekjent av meg reiste til Paris idag og sendte bilde fra insiden av flyet. Så han plus fire passasjerer, mulig noen få lenger frem...

Om Sverige ser dette som en gylden mulighed for at lægge hele flyindustrien i graven ved jeg ikke, men i Danmark går snakken på, at staten som aktionær i konkurrenten må gå ind og sikre selskabets overlevelse. En fælles strategi fra de tre lande ville nok være det bedste i forhold til, hvordan vi redder de lokale flyselskaber og sikrer skandinaviske arbejdspladser. De små flyselskaber i DK som DAT og Air Alsie får nok også brug for hjælp snart, så en fælles hjælpepakke i Skandinavien vil nok være en god løsning.

Nej, det vet du uppenbarligen ingenting om. Samma tongångar här i Sverige som i Danmark...

Naja...

Norwegian har gatt med tap i flere år. De har bygged opp store deler av virksomheten som er ikke levedyktige og gi store underskudd i flere år.

Det hva er kritisk for den norske samfunn er de basene OSL, BGO, TRD og SVG. Alt annet er ikke noe som skulle reddes med norske statspenger.

Det hva kan irriterrer mest er den selv-forståelse. Først går man ut i 2 uker og sier at alt gar nesten som normalt, alt bookinger kommer som normalt og nå slår man full alarm og trenger hjelp snarest. Det passer ikke tilsammen, der har ledelsen misted troverdigheten og dette er hovedgrunn hvorfor de storaksjonærer solgte seg ut av selskap.

Hvis du skal bygge en succesfuld virksomhed op, da må du satse. Det kræver flid, dygtighed, hårdt arbejde og kapital. Og held(flaks) Da den største flyordre i europæisk historie blev afgivet i 2012, var der ingen der kunne vide at batterierne i 787`erne ville selvantænde. At fanblades knækkede. At ti 787 skulle stå på bakken i årevis uden motorer, og at max skulle blive groundet i mere end et år. 28 fly...Alt dette uden en cent i erstatning fra Boeing. Selv under de hårdeste forudsætninger, og imod alle odds, var man godt på vej med en succesfuld restrukturering af selskabet, og en positiv balance i 2020. Pludselig vælter corona ind over verden, med en kraft så stor at selv mægtige Lufthansa, Air France og samtlige af “the big fives” i USA nu tigger om statstøtte. Det her er 9/11 sars svineinfluenza og finanskrise i en. Det har en voldsomhed og konsekvenser for flybranchen, som ingen endnu rigtig har forstået endnu.
Jeg tror ikke Norwegians management har ønsket at føre nogen bag lyset. Corona effekten kom ekstremt hurtigt, ved offentliggørelsen af første corona tilfælde i DK, begyndte pax ikke at møde op til afgangene. Fra den ene dag til den anden. Kastrup mistede 70 procent af sine passager på en uge, der var ingen som havde en chance for at forudsige dette. Det gik ekstremt stærkt, hvor det ugen før stadig var sikkert at rejse til Østrig, at selv læger gik på TV og anbefalede at man gennemførte sin skiferie. Resulatet har vi nu : 137 corona tilfælde, direkte importeret fra et, enkelt østrigsk skisportsted.

Last edited:
Hvis du skal bygge en succesfuld virksomhed op, da må du satse. Det kræver flid, dygtighed, hårdt arbejde og kapital. Og held(flaks) Da den største flyordre i europæisk historie blev afgivet i 2012, var der ingen der kunne vide at batterierne i 787`erne ville selvantænde. At fanblades knækkede. At ti 787 skulle stå på bakken i årevis uden motorer, og at max skulle blive groundet i mere end et år. 28 fly...Alt dette uden en cent i erstatning fra Boeing. Selv under de hårdeste forudsætninger, og imod alle odds, var man godt på vej med en succesfuld restrukturering af selskabet, og en positiv balance i 2020. Pludselig vælter corona ind over verden, med en kraft så stor at selv mægtige Lufthansa, Air France og samtlige af “the big fives” i USA nu tigger om statstøtte. Det her er 9/11 sars svineinfluenza og finanskrise i en. Det har en voldsomhed og konsekvenser for flybranchen, som ingen endnu rigtig har forstået endnu.
Jeg tror ikke Norwegians management har ønsket at føre nogen bag lyset. Corona effekten kom ekstremt hurtigt, ved offentliggørelsen af første corona tilfælde i DK, begyndte pax ikke at møde op til afgangene. Fra den ene dag til den anden. Kastrup mistede 70 procent af sine passager på en uge, der var ingen som havde en chance for at forudsige dette. Det gik ekstremt stærkt, hvor det ugen før stadig var sikkert at rejse til Østrig, at selv læger gik på TV og anbefalede at man gennemførte sin skiferie. Resulatet har vi nu : 137 corona tilfælde, direkte importeret fra et, enkelt østrigsk skisportsted.

Det finnes en stort forskjell ved å gi stats-støtte til en sunn bedrift som leverer solide overskudd under non-Corona forhold og en bedrift som taper Milliarder av NOK hver år.

Jeg er pro å skille ut den levedyktige delen av DY og opprettholde den med stats-støtte. Men jeg er contra å gi en blanko sjekk til DY uten at det blir justeringer i forretningsmodell.

Å trekke frem Corona eller MAX eller 787 er rett og slett ikke ærlig. Selskap har blitt drevet meget dårlig i de siste årene og drømmer og visjoner har tatt over alt sans for realitæter og finansielle tall.

Hvis du skal bygge en succesfuld virksomhed op, da må du satse. Det kræver flid, dygtighed, hårdt arbejde og kapital. Og held(flaks) Da den største flyordre i europæisk historie blev afgivet i 2012, var der ingen der kunne vide at batterierne i 787`erne ville selvantænde. At fanblades knækkede. At ti 787 skulle stå på bakken i årevis uden motorer, og at max skulle blive groundet i mere end et år. 28 fly...

Nå er det ikke bare DY som har problemer med Dreamlinere og parkerte MAX-fly.

Men det er bare Norwegian, såvidt jeg vet, som har giret opp så vanvittig. De har med overlegg balansert hårfint på kniveggen, satt seg i en sårbar situasjon, og gjort det over mange år. Til tross for blødninger i milliardklassen. Og det har gått, så lenge folk har fortsatt å kaste penger etter dem.

Alt dette uden en cent i erstatning fra Boeing.

Flere andre flyseslskaper har valgt å fullføre forhandlingene og få erstatning. I Norwegians tilfelle var det vel - på det tidspunkt - hensynet til å få en best mulig avtale med Boeing som var avgjørende. Bummer

Selv under de hårdeste forudsætninger, og imod alle odds, var man godt på vej med en succesfuld restrukturering af selskabet, og en positiv balance i 2020.

Hvor vellykket den restruktureringen ville blitt, er p.t. spekulasjon. Har hørt lovnader om overskudd en rekke ganger tidligere fra den kanten, troverdigheten på det punktet er minimal. Kom tilbake når tallene er på bordet. At resten av bransjen sliter, betyr ikke at DY på mirakuløst vis er fritatt for ansvaret for den situasjonen de er havnet i.

Det er lov å kalle en spade for en spade. Gjelden er for stor, likviditeten er for presset, driftsmodellen må bli lønnsom. De har malt seg inn i et hjørne de ikke kommer ut av. Dette handler ikke om å gå konkurs eller ikke, for det gjør de, men å skape en arbeidsplass som er bærekraftig. Og det betyr at noen må ta et ganske solid prestisjenederlag og at det nok blir en runde til skifteretten for gjeldssanering. Morsomt er det ikke, spesielt ikke for de ansatte, men når man fossblør penger i konjukturoppgang, er man ikke rustet til å tåle en nedgang.

Og når DY går konkurs er det ikke slik at alt bare forsvinner og det etterlates et tomrom i flytrafikken som andre kan snappe opp umiddelbart. Enhver konkursbestyrer som kan sine saker, vil se at her er det grunnlag for drift videre i Skandinavia og Europa, og at det blir fløyet videre med redusert kapasitet (dersom det går fly da, vel og merke) mens forhandlingene pågår.

Og når DY går konkurs er det ikke slik at alt bare forsvinner og det etterlates et tomrom i flytrafikken som andre kan snappe opp umiddelbart. Enhver konkursbestyrer som kan sine saker, vil se at her er det grunnlag for drift videre i Skandinavia og Europa, og at det blir fløyet videre med redusert kapasitet (dersom det går fly da, vel og merke) mens forhandlingene pågår.

Det forutsetter jo at konkurs forvalter får tilgang til likvider. Hvis hovedkreditor (les banken) ser at de kan få mere igjen av pengene sine ved å sikre driften til «sunne» deler er solgt. Hos TC feks gikk DNB inn og sikret dette i Norden. Hvem mener du skal gjøre dette i DY sitt tilfelle? Eneste redning er nok om norske staten velger å gå inn med lån som tyske staten gjorde hos AB. Jeg tror neppe de gjør det.

Men det er bare Norwegian, såvidt jeg vet, som har giret opp så vanvittig. De har med overlegg balansert hårfint på kniveggen, satt seg i en sårbar situasjon, og gjort det over mange år. Til tross for blødninger i milliardklassen. Og det har gått, så lenge folk har fortsatt å kaste penger etter dem.

Så du mener altså at alle bedrifter som ikke gikk med overskudd i 2019 skal vi la gå dukken nå?

Hvis du tror det er samfunnsøkonomisk lønnsomt å sende hundretusener av arbeidstagere ut i ledighet og på NAV så vet du ikke hva du snakker om - sorry. DY har vel et sted mellom 5-10 tusen ansatte i Norge.
Bare dette vil koste milliarder for NAV, og milliarder i tapte skatter/avgifter uten å ta med store ringvirkninger for næringslivet, reiselivsbransjen og BNP når vi en dag kommer over dette.

Tror enkelte ikke helt begriper hva som er i ferd med å skje. Tyskland har nettopp lagt den nette sum
av 5.000 milliarder (!!!) på bordet for å redde sitt næringsliv. Erna la ut stusselige 6,5 milliarder igår.
Vi trenger nok et minst et par hundre milliarder til skal vi ha noe å leve av etter dette. DY er en dråpe i havet, men en viktig dråpe - ikke minst symbolsk. Tror ingen politikere tørr å la DY gå dukken.

Så du mener altså at alle bedrifter som ikke gikk med overskudd i 2019 skal vi la gå dukken nå?

Tror ingen politikere tørr å la DY gå dukken.

Jeg tror heldigvis politikere har et annet perspektiv her enn hva som har tjent ferie- og weekendkåte nordmenn best de siste årene.

Hva er det du mener norske skattebetalere skal redde?

Den hodeløse satsingen med flyginger på kryss og tvers av Europe og det interkontinentale luftslottet?

Norwegian er et bunnløst sluk med ca 60 milliarder i gjeld og nesten ingen inntekter.

Enig i at det er trist for alle som er direkte eller indirekte ansatt i Norwegian, men er disse mer verdifulle for det norske samfunnet enn hotell- og restaurantansatte, butikkansatte, frisører etc etc? Det vil bli tusenvis av nordmenn uten arbeid den kommende tiden.

Er vel heller ingen som kan definere hva som er lønnsomt nå som trafikkgrunnlaget nærmest er borte på ubestemt tid

Jeg tror heldigvis politikere har et annet perspektiv her enn hva som har tjent ferie- og weekendkåte nordmenn best de siste årene.

Hva er det du mener norske skattebetalere skal redde?

Den hodeløse satsingen med flyginger på kryss og tvers av Europe og det interkontinentale luftslottet?

Norwegian er et bunnløst sluk med ca 60 milliarder i gjeld og nesten ingen inntekter.

Enig i at det er trist for alle som er direkte eller indirekte ansatt i Norwegian, men er disse mer verdifulle for det norske samfunnet enn hotell- og restaurantansatte, butikkansatte, frisører etc etc? Det vil bli tusenvis av nordmenn uten arbeid den kommende tiden.

De beste til å vite hvordan redde Norwegian er dem selv, ikke synsere på et forum uten innsyn i hva som er (var) lønnsomt og ikke.
Og ihvertfall ikke politikere! At longhaul gikk så dårlig er jo også bare en udokumentert myte.

Når dette en dag er over er vil situasjonen/markedet/konkurrenter uansett være totalt forandret. Så på mange måter er dette faktisk en mulighet. Slik jeg ser det er dette nå mer et spørsmål om samfunnsøkonomi og om vi vil ha et norsk flyselskap i fremtiden eller ikke. jeg stemmer for...

De beste til å vite hvordan redde Norwegian er dem selv, ikke synsere på et forum uten innsyn i hva som er (var) lønnsomt og ikke.
Og ihvertfall ikke politikere! At longhaul gikk så dårlig er jo også bare en udokumentert myte.

Når dette en dag er over er vil situasjonen/markedet/konkurrenter uansett være totalt forandret. Så på mange måter er dette faktisk en mulighet. Slik jeg ser det er dette nå mer et spørsmål om samfunnsøkonomi og om vi vil ha et norsk flyselskap i fremtiden eller ikke. jeg stemmer for...

Utfordringen i denne krisen er å bruke sine begrensede ressourcer på den best mulig måte. Dette gjelder for alt, også for støtte-penger. Norwegian har en kapital-behov for titals av Milliarder av Kroner. Ikke en, ikke to, titals av Milliader. Disse Milliarder kan du bare bruke en gang.

Den norske regjeringen har ansvaret for heile landet, for heile samfunnet og vil derfor velge med nøye hvilke bedrifter støttes med hvor mye penger. Blir realitisk, snart vil nesten hver bedrift trenge hjelp. Og det vil koste ufattelig mye penger. Glem finanskrisen, glem alt du har hørt og sett før. Dette blir veldig veldig ille.

Det er rett og slett urealistisk at den norske staten kommer å funnstendig rekapitalisere Norwegian og la den forsette i dagens form. Det koster rett og slett for mye og flesteparten av pengene er brukt for noe som ikke gir Norge og befolkning ingen benefit.

Mitt syn er denne: Legg ned NAI og NUK, og beholde resten. Snakk med de involverte regjeringer og forsøk å redde denne resten av DY. Ja, dette betyr at selskap er 50-70% mindre. Men denne delen er levedyktig under non-corona forhold.

Mitt syn er denne: Legg ned NAI og NUK, og beholde resten. Snakk med de involverte regjeringer og forsøk å redde denne resten av DY. Ja, dette betyr at selskap er 50-70% mindre. Men denne delen er levedyktig under non-corona forhold.

Økonomien i Europa etter dette vil i de fleste land bli satt langt tilbake. Spesielt i sør hvor det allerede
har problemer. Hverken bedrifter eller private vil ha god økonomi. ALLE flyselskaper vil komme til å ha store deler av flåtene sine på bakken i lang-lang tid fremover selv etter corona er "over". Det vil være stor overkapasitet. Dette har ingen av dem råd til. Alle vil trenge betydlig støtte.

Så ja, alle vil måtte skalere ned om de vil eller ikke...

Økonomien i Europa etter dette vil i de fleste land bli satt langt tilbake. Spesielt i sør hvor det allerede
har problemer. Hverken bedrifter eller private vil ha god økonomi. ALLE flyselskaper vil komme til å ha store deler av flåtene sine på bakken i lang-lang tid fremover selv etter corona er "over". Det vil være stor overkapasitet. Dette har ingen av dem råd til. Alle vil trenge betydlig støtte.

Så ja, alle vil måtte skalere ned om de vil eller ikke...
Et argument for å ikke bruke for mye penger på det mest krevende selskapet. Bruk pengene på noen som er i "bedre" skikk, det vil være nok kapasitet til å sikre konkurranse i Norge på mange ruter. I Norge bør fokus være å sikre at WF ikke kommer i for store problemer. Der DY flyr, vil SAS(hvis de overlever) dekke behovet. Og hvis behovet blir stort nok, vil det komme noen andre inn og konkurrere mot SAS.

Et argument for å ikke bruke for mye penger på det mest krevende selskapet. Bruk pengene på noen som er i "bedre" skikk, det vil være nok kapasitet til å sikre konkurranse i Norge på mange ruter. I Norge bør fokus være å sikre at WF ikke kommer i for store problemer. Der DY flyr, vil SAS(hvis de overlever) dekke behovet. Og hvis behovet blir stort nok, vil det komme noen andre inn og konkurrere mot SAS.

Jeg tror at SAS kan prise seg lykkelige over at de har statlige eiere som har et infrastruktur perspektiv på virksomheten og helt sikkert vil bevare et operativt flyselskap.

Norwegian sine eiere er eiere fordi de en gang så mulighet til stor fortjeneste ved å kjøpe akser. Kjos håpet at Norwegian ville bli en utbyttemaskin for aksjonærene.

Jeg er enig i at en videreføring av Widerøe og SAS vil tjene det norske samfunnet best

Jeg tror at SAS kan prise seg lykkelige over at de har statlige eiere som har et infrastruktur perspektiv på virksomheten og helt sikkert vil bevare et operativt flyselskap.

Norwegian sine eiere er eiere fordi de en gang så mulighet til stor fortjeneste ved å kjøpe akser. Kjos håpet at Norwegian ville bli en utbyttemaskin for aksjonærene.

Jeg er enig i at en videreføring av Widerøe og SAS vil tjene det norske samfunnet best

Du skal ikke undervurdere at det vil vær billigere å redde SAS enne DY. Personlig så regner jeg med at DY står i stor fare for å gå konkurs, og at "noen" vil prøve å redde Norge/Norden virksomheten.

Back