Det er snart ikke mere igjen av kortdistanse «på kryss av tvers» i Europa uansett. Flere spanske baser er lagt ned, det aller meste fra basene der nede går til Norden, er bare en håndfull innenriks og et par ruter til Tyskland igjen fra Spania. Den britiske delen er den største utenfor Norden, med noen ruter nedover mot middelhavet og Spania. Norwegian har aldri hatt SH aktivitet i Frankrike, mulig det er LH-ansatte der. Roma-basen er lagt ned. Argentina er solgt. NAI er jo nærmest nedlagt allerede, flyene flyttes til Sverige, og NAI krymper. På short haul er det derfor nesten bare ruter inn og ut av Norden igjen. Det finnes et fint kart i kvartalspresentasjonen fre Q4 som viser hvordan flåten er basert utover. Bare i Norge er det 40 baserte fly, og det blir færre og færre spesielt utenfor Norden.
Hvis staten stiller krav til at NUK, NAI og LH må legges ned, må man huske at slike krav nok vil stilles til SK og. De vil nok da tvinges til å si opp kontrakter med cityjet, regional jet, nordica, jettime, air norstrum og resten av humbug-selskapene, samt at SAIL må legges ned. Begrunnelsen for opprettelsen/innleien er jo den samme hos begge: lavere kostnader, forhåpentligvis gjøre ulønnsomme ruter lønnsomme og gjøre det mulig å ekspandere(hovedsakelig for DY, men SK kunne heller ikke ha fløyet de tynnere rutene selv). Det kan derfor bli vanskelig å stille er slikt krav, da grunnen til mange av disse grepene er faktisk for å tjene penger.