Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Aksjen opp tett på 30% idag :)

Tidspunktet for stigningen passer nogenlunde med det tidspunkt Norwegian indkaldte til et pressemøde om Covid-19-situationen senere idag og præsentation af regeringens redningspakke.

Pressemøde via video kl. 14.30 (Jacob Schram er ramt af Corona-karantæne efter en rejse til London så derfor bliver det holdt via video).

Last edited:
Hvem andre? Alle flyselskapene blør, spørs om noen har muskler til å kjøpe det som vil være smuler, men likevel forholdsvis dyre smuler.

Hvem andre? Alle flyselskapene blør, spørs om noen har muskler til å kjøpe det som vil være smuler, men likevel forholdsvis dyre smuler.
Behøver ikke å være flyselskap som plukker opp restene. Alle med 5 knapper og 3 glansbilder kan kjøpe opp dette konkursboet.

Mange investorer der ute som sitter på mye cash. Og står klar for gode kjøp i krisetider. Den norske delen av Norwegian kan være et slikt case. Gjelder å kjøpe på bunn [emoji6]

Mange investorer der ute som sitter på mye cash. Og står klar for gode kjøp i krisetider. Den norske delen av Norwegian kan være et slikt case. Gjelder å kjøpe på bunn [emoji6]

Sjansen er vel god for at vi har et nytt Norwegian før året er omme, en ”kopi” av det selskapet vi så for 8-10 år siden, bortsett fra hvem som eier og styrer skuta.

Håpløse "redningstiltak" fra regjeringen. Fritak for diverse avgifter når veldig få er pålagt å betale disse .

Å gi virkningsfull støtte til et Norsk selskap ville gi ramaskrik fra Norske ansatte og aksjonærer i i et Svensk selskap,
og derfor hverken "fugl eller fisk".
Erna har nok et dilemma her. Hva gjør Svenske staten ?

Og som andre har vært inne på :

I Dublin sitter en persjon med stor bankkonto og ledige fly. >

Han har nok å tenke på selv, tipper jeg ...

HVIS de får en redningsmann, vil det være et investeringsslskap som trolig kun vil videreføre de delene de anser som lønnsomme. Men med den gjeldsbyrden de har, vil dette kreve store ofre fra kreditorene, og det tror jeg kan bli vanskelig ... Det finnes jo ingen Chapter 11 de kan bruke til gjeldsforhandlinger ..

Håpløse "redningstiltak" fra regjeringen. Fritak for diverse avgifter når veldig få er pålagt å betale disse .

Å gi virkningsfull støtte til et Norsk selskap ville gi ramaskrik fra Norske ansatte og aksjonærer i i et Svensk selskap,
og derfor hverken "fugl eller fisk".
Erna har nok et dilemma her. Hva gjør Svenske staten ?

Naja...

Norwegian har gatt med tap i flere år. De har bygged opp store deler av virksomheten som er ikke levedyktige og gi store underskudd i flere år.

Det hva er kritisk for den norske samfunn er de basene OSL, BGO, TRD og SVG. Alt annet er ikke noe som skulle reddes med norske statspenger.

Det hva kan irriterrer mest er den selv-forståelse. Først går man ut i 2 uker og sier at alt gar nesten som normalt, alt bookinger kommer som normalt og nå slår man full alarm og trenger hjelp snarest. Det passer ikke tilsammen, der har ledelsen misted troverdigheten og dette er hovedgrunn hvorfor de storaksjonærer solgte seg ut av selskap.

Norwegian ber om og sier de trenger likviditetstiltak utover hva som nå er presentert fra regjeringen umiddelbart

https://media.no.norwegian.com/pres...lbar-likviditetseffekt-er-avgjoerende-2981840

Syns rett å slett det er frekt å prøve på "kjære mor hjelp meg" her.

De har kjørt på med sinnsvake underskudd og vanvittig gjeld. Verdiraset eller om de går konken er det ikke corona eller den Norske stat sin feil. Og jeg syns det er søkt at vi skal berge dette over skatteseddelen.

Kjør konkurs. Dra i gang det man tjener penger på.

Min umiddelbare tanke er at dersom staten skal levere en redningspakke spesifikt mot Norwegian, så bør det forutsette en restrukturering med utgangspunkt i videreføring i norsk/nordisk virksomhet. At norske skattebetalere skal finansiere billige billetter mellom for eksempel Barcelona og Roma eller London og Buenos Aires synes jeg lite om.

Min umiddelbare tanke er at dersom staten skal levere en redningspakke spesifikt mot Norwegian, så bør det forutsette en restrukturering med utgangspunkt i videreføring i norsk/nordisk virksomhet. At norske skattebetalere skal finansiere billige billetter mellom for eksempel Barcelona og Roma eller London og Buenos Aires synes jeg lite om.

Tipper det kanskje er derfor det ikke var noe mer i «pakke 1», og det foregår samtaler på flere nivåer i disse dager

Tipper det kanskje er derfor det ikke var noe mer i «pakke 1», og det foregår samtaler på flere nivåer i disse dager

Om Sverige ser dette som en gylden mulighed for at lægge hele flyindustrien i graven ved jeg ikke, men i Danmark går snakken på, at staten som aktionær i konkurrenten må gå ind og sikre selskabets overlevelse. En fælles strategi fra de tre lande ville nok være det bedste i forhold til, hvordan vi redder de lokale flyselskaber og sikrer skandinaviske arbejdspladser. De små flyselskaber i DK som DAT og Air Alsie får nok også brug for hjælp snart, så en fælles hjælpepakke i Skandinavien vil nok være en god løsning.

Hvis ikke staten redder Norwegian her, vil nok SAS blø mye.
Hva som kommer i vakuumet til NAS blir og spekulere. Men mange land kommer til og ligge med brukket rygg og dårlig marked . Da vil nok gribbene ifra Wizz og RYR kaste seg på i Scandinavia
Blir ikke lett for SAS da, spesielt hvis all EK er brukt opp og de skal finansiere masse fly.
Samtidig er det jo masse utsikter for rabalder internt, f.eks SAIL etc.
RIP normale folks hverdag...
Ser likhetstrekk med skipsfart og lastebil bransjen nå dessverre

Ett räddningpaket måste nog passera EUs inre marknad (EAS eller vad som nu är beslutsstället). Motsvarande villkor måste nog erbjudas övriga villkor.
Min bestämda tro är att i princip ALLA flygbolag kommer att krascha rejält innan sommaren är här och att ett omfattande EU-stöd kommer att införas.

(Innan någon klagar på det; Jag vet att Norge är utanför EU men medlem av EEA vilket medför alla skyldigheter men få rättigheter så EUs regler kommer att gälla för Norge.)

Back