Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Udlejer vil vel sagtens forlange flyene retur med det samme....

Hilsen Ole



Normalt ja. Men da forsvinner også gjelden. Ca halve Norwegian sin gjeld er den fremtidige leasingforpliktelsen på fly

Men akkurat nå så kan de ikke plasseres noe annet sted

Uansett, ved konkurs så er det veldig opp til boet og kreditorene, og hva som best bevarer deres verdier. Derfor har jo vi sett flere bedrifter drive videre etter konkurs her i landet i det siste.
 
I aften fik vi danskere at vide, at Danmark lukker ned fra fredag, senest mandag....Det får betydning for flyvningen...Ikke decideret flyforbud enenu, men det kommer nok..Thailand og Spanien er i farezonen....og det er vel bare et spørgsmål om tid før Norge og Sverige gør det samme...Det vil sikkert også influere på Norwegians kritiske situation....tror den næste uge er meget kritisk....for alle....
Hilsen Ole
 
I denne artikkelen - endog på tysk - kan man se en fin oversikt over hvordan Norwegian rangeres på forskjellige tematikker (Gearing, Nettofinans-skyld, Operativ cashflow og operativ cashflow til omsats (?whatever that is)). Selskapene som sammenliknes er Lufthansa, IAG, Airfrance-KLM, Ryanair, easyjet og Norwegian.

Norwegian har en GIGANTISK skyld i forhold til de andre selskapene, that's for sure...



"Katastrofalt" beskrives det som:

Desaströs sind die Werte von Norwegian. Die Nettofinanzschulden übersteigen das Eigenkapital um den Faktor 14. Die Cashflow-Marge liegt bei mageren knapp sieben Prozent. Damit ist der skandinavische Billiganbieter eine jener Airlines, die das Virus zu einem denkbar ungünstigen Zeitpunkt trifft. Norwegian hat sich mit einem rasanten Expansionskurs verhoben. Die Airline will beweisen, dass Billigangebote auch auf der Langstrecke funktionieren. Doch bislang gelingt das nicht.

https://app.handelsblatt.com/untern...-auslese-unter-europas-airlines/25621670.html
 
Ca halve Norwegian sin gjeld er den fremtidige leasingforpliktelsen på fly

Så ca 29 milliarder av 58 milliarder er ikke "ekte gjeld", men fremtidige forpliktelser forbundet med fremtidige leasingkontrakter?

Det snur jo uansett ikke casen på hodet for å si det sånn.
 
Så ca 29 milliarder av 58 milliarder er ikke "ekte gjeld", men fremtidige forpliktelser forbundet med fremtidige leasingkontrakter?

Det snur jo uansett ikke casen på hodet for å si det sånn.

Nei, det snur ikke caset. Men teknisk sett er det gjeld, men den forsvinner også hvis flyet returneres. Nå er det kanskje ikke like rett frem som med bil, hvor jeg kan gå til Møller og "drop the keys" på bilen og ikke tape så mye mer enn innskuddet. Men for inntill 2019, ble ikke dette regnet som gjeld
 
Nei, det snur ikke caset. Men teknisk sett er det gjeld, men den forsvinner også hvis flyet returneres. Nå er det kanskje ikke like rett frem som med bil, hvor jeg kan gå til Møller og "drop the keys" på bilen og ikke tape så mye mer enn innskuddet. Men for inntill 2019, ble ikke dette regnet som gjeld

Helt sentral observasjon. Et stort antall sale leaseback operasjoner utført av NAS etter 2012 ble til en stor grad kritisert fordi det berøver selskapet for gevinst i balansen når flyet er nedskrevet og betalt.

I denne krisen blir dette kanskje en av flere viktige redningsplanker.

Forøvrig ble de første fire 787 kjøpt for snaue 900 mio stk, en vesentlig annen prislapp enn de 1,8 milliarder som ble nevnt i media forleden.
 
Forøvrig ble de første fire 787 kjøpt for snaue 900 mio stk, en vesentlig annen prislapp enn de 1,8 milliarder som ble nevnt i media forleden.

1,8 mrd er (var) listeprisen på 787-9, så da stemmer en faktisk pris på rundt halvparten ganske så nærme tror jeg
 
Helsemyndigheten sier at det verste utbruddet av koronasmitte i Norge vil komme i perioden mai til september...bare nevner det...
 
Helsemyndigheten sier at det verste utbruddet av koronasmitte i Norge vil komme i perioden mai til september...bare nevner det...
Ja, såg det. Så då er spørsmålet om det er scenario med eller uten desse tiltaka.
 
Dax 18 - NRKs kommentator Becker nevner og antyder at ESA vil se med mildere øyne enn normalt hvis Hareide/Sanner gir lån gunstig lån til DY under denne pandemi-krisen. Tenker det jobbes på spreng noen steder nå...
 
Da hørte du bare det du vil høre. Hareide var helt tydelig på at tiltakene skal gjelde likt for alle flyselskap og ikke for enkelte. Norwegian fikk solid fødselshjelp og gode vilkår i kuvøsa av Bondevik regjeringen og særlig av Victor Normann. Nåværende nesten like borgelig regjering har solgt seg ut av SAS og har proklamert gjentatte ganger at flyselskap på vaklende og lite flyvedyktige vinger ikke er Statens ansvar.
 
Da hørte du bare det du vil høre. Hareide var helt tydelig på at tiltakene skal gjelde likt for alle flyselskap og ikke for enkelte. Norwegian fikk solid fødselshjelp og gode vilkår i kuvøsa av Bondevik regjeringen og særlig av Victor Normann. Nåværende nesten like borgelig regjering har solgt seg ut av SAS og har proklamert gjentatte ganger at flyselskap på vaklende og lite flyvedyktige vinger ikke er Statens ansvar.

Det er ikke statens oppgave å drive flyselskap, men det er statens oppgave å verne om norske arbeidsplasser, skatteinntekter og infrastruktur. Uavhengig av regjering og bransje.
 
Har det kommet noen nyheter? Eller er det rein spekulasjon på redningspakke?

REGJERINGENS KRISETILTAK: ALLE FLYAVGIFTER FJERNES MIDLERTIDIG
Regjeringen fjerner flypassasjeravgiften for alle flygninger mellom 1. januar 2020 og 31. oktober. Alle andre luftfartsavgifter fjernes også midlertidig ut juni.
 
Back
Top