Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Ser nå media skriver at neste mulige krise er milliardene i forskuddsbetalinger som kredittkortselskapene holder igjen og som
Norwegian kam trenge gjennom vinteren

Har også set stigningen i olieprisen nævnt et sted eller to. Det rammer selvfølgelig alle, men hedging (eller mangel på samme) har jo tidligere kostet Norwegian mange penge. Og Norwegian kæmper vel også stadig med at lægge de ekstra omkostningerne over på kunderne og få mere for sine billetter

For ikke å glemme den mer og mer kjente muligheten til å kjøpe flex frem i tid til 1198 og justere til en avgang i dag. Hvis jeg for eksempel vil med DY624 er billigste billett 1799,- (lowfare minus eller hva nå den heter). Kjøper jeg flex på siste avgang (638) til 1198,- kan jeg bare flytte avgang til 624 uten å betale noe mellomlegg.

En kan jo av og til lure..

Dette er meldt inn så dette ‘hullet’ blir tettet nå.

Da har Norwegian (eller kjøperne egentlig) fått OK for å selge den siste resten av Bank Norwegian, slik at de nå kan få penger for dette

https://newsweb.oslobors.no/message/488006

NAS has been notified that Nordic Capital and Sampo have obtained regulatory approval for the acquisition of the remaining 14,004,262 shares, representing 7.50% of the outstanding share capital of NOFI

Financial Times vier Norwegians enorme gjeld stor oppmerksomhet:
"– Dette er en kamp for å overleve, det er det ingen tvil om, sier analytikeren Daniel Roeska i Bernstein Research til avisen om den omstillingen Norwegian nå står midt oppe i.
– Jeg er ikke sikker på om det noensinne har vært et flyselskap som har kommet seg unna så stor gjeld som dette, legger han til overfor Financial Times."
Fra Aftenposten:
https://www.aftenposten.no/norge/i/9ver1E/analytiker-om-norwegian-dette-er-en-kamp-for-aa-overleve

Ja, hadde de kommet til ATL, så kanskje ... ingen års- eller utenlandsavgifter er alltid attraktivt ..

Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Nå har Norwegian i hvertfall innført et middel for å øke inntektene sine, når de nå lanserer et kredittkort i USA. Men 1,4 medlemmer i Norwegian Reward i USA, så har de i hvertfall potensiale til å få utstedt noen kort og får en større del av kaka selv

https://media.us.norwegian.com/pres...ever-co-branded-credit-card-in-the-us-2939519

Men har Norwegian ikke netop problemer med at kreditkortselskaberne tilbageholder penge fra køb, som Norwegian har tilgode ?

Men har Norwegian ikke netop problemer med at kreditkortselskaberne tilbageholder penge fra køb, som Norwegian har tilgode ?

Det er jo ikke noe med saken her å gjøre. Annet enn kanskje sjansen er mindre for dette gjennom kort og selskaper de selv samarbeider med.

Det er bedre for Norwegian når billetter kjøpes gjennom deres egne kort og mindre av kjøpesummen ender hos de store kortselskapene. Dessuten så muliggjør dette for Norwegian å hente inn inntekter på andre ting enn salg av flybilletter, når Norwegian Reward medlemmer bruker kortene sine på andre kjøp. Akkurat som når jeg i dag handlet på kolonial.no med mitt Norwegian kort. Siden det da gis noen cash point til meg, så kan kan trygt anta at hvis Norwegian f.eks gå med 10 cash point her, så har disse solgt disse til kolonial.no og Norwegian Finans, for et høyere beløp enn disse 10kr de "gir" meg. At det gir penger i kassa for Norwegian

De store flyselskapene håver jo inn mange milliarder på dette

Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Da meldes det at Norwegian planlegger enda en rettet emisjon

https://newsweb.oslobors.no/message/488638

Med dagens aksjekurs blir det da ca 1,2 mrd kroner som skal hentes, pluss da den konvertible obligasjonen på 175 mill USD (en drøy 1,5 milliard NOK)

I motsetning til forrige rettede emisjon som gikk til alle aksjonærer så går denne kun til utvalgte og man må tegne seg for minimum ca 1 million NOK, så noen småsparere som kanskje ikke er superfornøyde i dag. Så er jo spørsmålet hvor mye HBK Invest blir vannet ut? De har neppe råd til å ta deres andel og her er det heller ikke snakk om tegningsretter som kan selges

Ser den skal være gjennomført innen i morgen tidlig, så her går det unna

Basert på fra Geir Karlsen sier: er det utfordringene med kredittkort selskapene som er den viktigste eksterne faktoren på hvorfor de nå sliter med likviditeten, på tross av massive flysalg som de nå i Q4 vil få cash for. Eller ser de nå vinteren igjen blir blodrød?

Edit: Ref mitt siste spørsmål, så ser det ut som både kortselskapene, 787 og MAX koster Norwegian dyrt

Fra DN:

Til tross for at grepene våre har gitt gode resultater til dags dato, har flere eksterne faktorer påvirket likviditetsposisjonen vår. Arbeidskapitalen er påvirket negativ av en reduksjon i kapasiteten til kredittkort "acquirer capacity". Motorproblemer relatert til 787 Dreamlinere og 787 Max-flyene har resultert i en wet lease-kostnad på 1,5 milliarder. Tiltakene vi nå tar er nødvendige for å sikre økonomisk takhøyde og tilstrekkelige likviditet når vi går inn i neste kapittel av Norwegian, sier fungerende konsernsjef Geir Karlsen i en kommentar.

Last edited:
Det er meget irriterende at DY kommer med emisjon og nytt lån info idag, ettersom man for 2 ukers siden presenterte Q3 resultat som en kjempe-suksesss og at alt går så mye bedre. Nyheten kommer en dag etter IAG annonserte kjøp av Air Europa. Tilfelle?

MAX kostnader ble kjent, Kreditkort problematikk er kjent, RR motortrøbbel er kjent. Dersom man begrunner nå med en reduksjon av kredittkort aquirer capacity, så betyr det faktisk at CC selskapene har store magesmerter og holder tilbake pengene så lenge til reisen er fullført. All diese fundamentals er ikke forandred siden DY har presentert sine Q3 tall.

Å gi ut ny lån betyr under streken økte kostnader, fordi dette lån vil ikke komme billig. Da kan man like gode leie pengene fra Bank Norwegian til CC kondisjoner. Husk hva skjedde med den siste lån som skulle egentlig tilbake-betales nå, dette ble utsatt med bedre kondisjoner og pant-satt med LGW-Slots.

Jeg for min del har vanskeligheter å se hvordan institusjonelle investorer vil nå gi nye penger. Timing er dårlig, fordi så langt er ikke kjent hva DY planlegger med sitt "Next" spare- / effektivitæts-programm.

Vi får håpe at DY lykkes med å skaffe seg disse penger de jakter nå. Ellers kan det bli fort ble den siste vinter for DY som vi kjenner den idag.

Det tok iallfall ikke mange timer før pengene var på plass, sånn ca kl 22.00.

Jepp, emisjonen og obligasjonen ble fulltegnet på 6 timer.

Emisjonen ble gjennomført til kurs 40, så får inn 1,1 milliard her, samt det konvertible obligasjonlånet på 150 millioner USD. Tilsammen da nesten 2,5 milliarder i nye penger. Ikke sett hva vilkårene ble på obligasjonen og hva Norwegian må ut med her, men blir vel snart kjent

Ser ut som det også vil bli gjennomført en «reparasjons-emisjon» mot eksisterende aksjonærer som ikke fikk være med på den rettede emisjonen i går kveld. Totalt 7 millioner aksjer, hvilken kan gi inntil ytterligere 280 millioner kroner i friske midler

Det konvertible obligasjonslånet ble forresten satt med 5 års løpetid, fastrente på 6,375% og en konverteringskurs på 50kr aksjen

Kursen faller naturligvis til eller rett rundt emikurs, men det betyr ikke at markedet reagerer negativt i så måte.

De må tjene penger for å ungå ny emisjon i 2021, alternativt få klekkelig erstatning for fly og motorer.

O'Leary sa for noen dager siden:
“They’re now resorting to selling the aircraft to raise 50 million bucks, which wouldn’t pay the fuel bill for a week."

Nå sier jo O'Leary mye rart og spissformulerer som oftest, men er det snev av sannhet i dette og noenlunde korrekte proporsjoner på tallene?

Jeg regner med at "bucks" i dette tilfellet er Euro, så er det tilfelle at Norwegian bruker 50 millioner Euro i uken på fuel, sånn omtrentlig?

Litt som forventet og hvorfor de gikk så fort når de «trykket på knappet» så bekrefter CEO at de hadde snakket med og loddet stemningen blant de viktigste aksjonærene i helgen

Back