Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Opprydningen fortsetter, Helga Bollmann Leknes forsvinner ut av selskapet etter 2 år, hvor det siste som kommersiell direkter. Inn kommer Marty St. George, som tidligere har hatt samme rollen i JetBlue

https://media.no.norwegian.com/pres...-ny-kommersiell-direktoer-i-norwegian-2950585

Norwegian gjør endringer i toppledelsen og utnevner Marty St. George til ny fungerende kommersiell direktør. St. George har bred erfaring fra kommersiell luftfart og var inntil nylig kommersiell direktør i det amerikanske flyselskapet JetBlue Airways.

Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Han klarte å snakke aksjen opp med 7%, ikke dårlig!

Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Norwegian kan egentlig bare legge ned sin kommunikasjons avdeling og heller føre "analytiker" Hans Jørgen Elnæs i WinAir(hva nå enn de driver med) opp på lønningslisten.

Ingen som er flinkere enn ham til å komme med "glad-nyheter" for NAS...så ansett den mannen!

https://e24.no/boers-og-finans/i/1nze2q/analytiker-norwegian-kan-faa-pangstart-paa-2020

Til slutt er det ikke viktig hva han mener, men tallene / tiltak som ledelsen presenterer. Det kommer snart Q4 og FY19 resultat pluss detaljer om "NEXT"spareprogramm.

På toppen er den store spørsmål hvordan DY vil klare å kompensere MAX bortfallet i APR/MAI og - dersom det varer lengre - dekke produksjon i sommer-peak. ACMI market er tom og andre aktører har blitt pro-aktiv og reagert på situasjonen alrede.

Utfordringen i So20 kan være enda større enn So19, selv om det har blitt rute-kutt og med return av de 4 argentinske 737NG.

Ref diverse tråder på finansavisens forum ser jeg flere nå sier at Norwegian nå tjener penger på driften sin.

Er dette tilfelle?

Jeg er i Barcelona på weekend tur (rejst med Norwegian til 199 DKK hver vej). Byens metrostationer er fyldt med billboards fra Norwegian med et tilbud om New York til EUR 105.

Jeg er klar over at det er lavsæson, men hvem kan tjene penge med disse priser?

Ref diverse tråder på finansavisens forum ser jeg flere nå sier at Norwegian nå tjener penger på driften sin.

Er dette tilfelle?

Umulig å si for tida for outsiders. Den store spørsmål er hva er den final CASK for FY19. RASK er kjent fra traffik-tallene, Ancillary er kjent for 9 av 12 måneder. Men CASK for Q4 er bare guided. Tallene for Q4 kommer 13FEB20.

Man bør heller ikke isolert kikke på EBITDAR. Selskap sitter på 86 Mrd NOK gjeld og dette må en dag tilbake betales. Rett nå ha vi lav-rente periode, men dersom renten stigger så ligger det en 86 Mrd NOK bombe i Norwegian sin balanse som vil detonere.

På hegnarforum er Kjos Gud, alle nyheter er bull og om man ikke sier halleluja om Norwegian er man en shortnisse.

For å være litt generaliserende.

På hegnarforum er Kjos Gud, alle nyheter er bull og om man ikke sier halleluja om Norwegian er man en shortnisse.

For å være litt generaliserende.

Der er vi 100 % enig.

Jeg stusser bare (som nevnt av noen andre i en annen tråd) på hva som anses for gode/dårlige nyheter i NAS kontra SAS. Og hvilke utslag det har på kursen.

NAS (aksjen) virker (for meg) like usikker som REC typ 10 år tilbake.

Men for all del. Kommer IAG med ett bud over helgen så blir det jo litt sprell sikkert. Hauses jo om det igjen as we speak.
Men hvor mye skal man egentlig betale for NAS? Er virkelig markedsverdien på å dra på seg 85 milliarder i gjeld, verdt de 7 milliarder som selskapet verdsettes til på børsen nå? Skeptisk.

Lav aksjekurs kan innebære Norwegian ikke får inn de siste 280 millionene som skulle komme gjennom reperasjonsemisjonen

https://finansavisen.no/nyheter/luf...om-kan-dra-inn-280-millioner-lar-vente-pa-seg.

Disse 280 Mio NOK er bittert etterlenget.

Man er minus 34 MAX i sommer og må skaffe seg ACMI kapasitæt for å kunne fly programmet som selges rett nå. Bare å illustrere dimensjonen. 34 fly av ca 115-120 narrowbody fly i gruppen. Jo flere 737-800 selges, jo større blir andelen...

For å kunne dekke dette, da må Norwegian leie heile flåten til Smartlynx, Avion og GetJet. (Jeg har trukket 4 A320/321 som Avion alrede leier til LOT). Husker man at noen av disse flyene er alrede planlagt leid ut til Jet2, TUI etc, så har man en ide hvor stort utfordringen for DY er. Dette vil presse ACMI rater oppover. Siden ACMI providers kan cherry-pick, så vil de trolig kreve front-up payment fra DY. Og dermed blir det no-go å leie 1:1 replacements for alle MAX som man mangler.

Samtidlig ser vi en annen trend.
MAX fiasko pluss 320NEO delays har tvunget mange aktører å optimere rute-programmet. Dvs at en del av den organiske overkapasitæt i Europa har forsvunnet. Dette yield trend vil hjelpe litt, men det alene kan ikke berge selskap.

Personlig er jeg meget spent hva ledelsen vil kunngjøre den 13.FEB da de presenterer Q4 tallene og utsiktene fremover. Forsatt er detaljer til den neste spare-programm "NEXT" ikke kjent og MAX desaster forsetter og trekker selskap ned som en stein bundet rundt halsen. Jeg tror det kan være god tidspunkt å lukke shorthaul ruter fra LGW og leie slots til andre slik at man far penger i kassa og ikke taper mere penger i kamp mot BA og easyJet.

Back