Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

MAX problemene kan potensielt øke prisen og etterspørselen etter -800 og A320NEO maskinene Norwegian planlegger å selge

https://www.dn.no/marked/norwegian/...rammer-ikke-norwegians-salgsplaner/2-1-564435


Norwegian burde kanskje bytte ut Max 8 med Airbus 320neo, men det blir vel vanskelig ?

Jeg frykter at problemene med Max8 skal gi flytypen et dårlig rykte og at passasjerer skal velge andre flyselskaper / flytyper. Det kan fort bli et stort problem for Norwegian.
 
Kise trekker seg som styreformann.
Hvor lenge vil Kjos bli sittende tro?



Svaret er vel så lenge han vil (og er største eier) selv om det spørs om han faktisk etterhvert begynner merke alderen. Er ihvertfall ikke samme gløden i han mer

Ellers tar Norwegian neppe skade av en ny styreleder....
 
HSBC sin analyse som kom i går har ikke bidratt veldig positivt for Norwegian aksjen som er ned over 10% på to dager og står nå i kun 48kr

Dog, som som fikk kjøpe tegningsretter av Kjos til stor rabatt er jo fortsatt i pluss, hvis de kommer seg ut. Og det er kanskje det de gjør nå, siden kursen stuper?
 
HSBC sin analyse som kom i går har ikke bidratt veldig positivt for Norwegian aksjen som er ned over 10% på to dager og står nå i kun 48kr

Dog, som som fikk kjøpe tegningsretter av Kjos til stor rabatt er jo fortsatt i pluss, hvis de kommer seg ut. Og det er kanskje det de gjør nå, siden kursen stuper?

Det samme tenkte jeg. De kjøpte vel på 48,- om jeg ikke husker helt feil. Men det kan jo være at de hadde en form for lock-up på det kjøpet.
 
Løp og short.....

Momenter som skulle tale for så lav aksjekurs som 40 kr (kontra 200 kr for noen år siden) nå må kanskje være følgende:

* Holdt på å bryte låneforpliktelser og måtte ha kriseemisjon
* Har 737 MAX fly som man nesten med sikkerhet vet vil bli stående på bakken i betydelig tid, hvilket også sannsynligvis vil påføre de betydelige økonomiske tap + tap av omdømme og kanskje kundemasse.
* Har dårlig inntjening og går med negativt resultat

Noen flere punkter som bør løftes frem? Er bare nysgjerrig og håper noen her kanskje vet om momenter som kan forklare det som skjer i markedet nå (usikkerheten som gir lav aksjepris).
 
At det er 136 millioner aksjer nå, versus 35 millioner for 14 måneder siden har også sitt og si for kursen.
 
At det er 136 millioner aksjer nå, versus 35 millioner for 14 måneder siden har også sitt og si for kursen.



Absolutt, men det relevante her er jo utviklingen i kursen etter emisjonen, eller justert for den
 
Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Ned nye 6,5% i dag og står nå i 37,70kr. Spørsmålet er når skal fallet stanse?
 
Last edited:
DY utsetter levering av Airbus 320NEO og 321LR for ca 5 milliarder

Oslo Børs

Arctic Aviation Assets DAC, a subsidiary of Norwegian Air Shuttle ASA ("the Company"), is pleased to announce that it has reached an agreement with Airbus S.A.S. for the rescheduling of part of the order book, including both A320neos and A321LRs.

The rescheduling is a result of a dialogue between the Company and Airbus the past months. The postponement is expected to reduce the Company’s capital expenditure commitments by approximately USD 570 million in total for 2019 and 2020.

The postponements are in line with the Company’s strategy of capitalizing on the scale built up over the last few years and the changed focus from growth to profitability. This announcement is an extension of the information provided in the stock exchange announcement “Norwegian strengthens its balance sheet through a fully underwritten rights issue of NOK 3 billion” on 29 January, where postponement of aircraft deliveries was highlighted as a measure to reduce capital expenditures, in addition to aircraft divestments.
 
Back
Top