Fordi som ønsker litt kveldslektyre er nå prospektet for emisjonen ute. 211 sider, så da har dere litt å lese på:
https://www.norwegian.no/globalassets/norwegian-air-shuttle-asa---prospectus---rights-issue-2019.pdf
Ellers har det rent ut 500 MNOK av kassa siden nyttår
Mye lesestoff, og mye jeg ikke klarer å fordøye av de utdragene jeg har lest.
Det som forundrer meg er om strategien for "å komme på fote" og få mer forretningskunder vil slå til.
Her er målet: "Be the preferred airline for customers seeking value for money
Norwegian focuses on catering to leisure and business travellers seeking an affordable alternative to the traditional legacy carriers without compromising on quality."
Og her er et av virkemidlene:
"The Company's strategy is to unbundle traditional flight services into separate services in order to offer customers very low ticket prices and a variety of add-on services for additional fees. Strong ancillary revenue generation is important to the Group as this revenue is typically associated with low marginal costs, resulting in higher profit margins. In addition, average ancillary revenue per passenger also tends to be less exposed to seasonal fluctuations and, therefore, more stable than ticket prices which vary significantly throughout the year. The Company plans to continue developing its ancillary products and expanding its service offering to meet the needs of the Group's customer base.
Norwegian has as a long-term target that the ancillary revenue shall make up 20 per cent of thetotal revenue. The increased share of ancillary revenue will be driven by third party revenuestreams and introduction of new products and services."
For meg lukter dette kopi av Ryan og Wizz lang vei. Lav "lokkepris" og en haug med avgifter for alt mulig.
Jeg klarer ikke å se hvordan dette går sammen med målet om å være attraktiv for forretningsreisende som ikke vil kompromisse på kvalitet. For meg personlig så er kvalitet alt som Norwegian vil at jeg skal betale ekstra for i tillegg til billettprisen, spesielt på en forretningsreise.
Kanskje noen har andre synspunkter på kvalitet...