Hvor alvorlig er egentlig situasjonen for Norwegian?
PR avdelingen har kjørt en massiv kampanje de siste dagene med intervjuer i Dagsrevyen, TV2 nyhetene, planting av gode historier til enkelte vennligsinnede journalister.
Argentina skal "snart" gå med overskudd
Partner i Asia blir klar innen utgangen av Q1 ... hvis det i det hele tatt blir en avtale
Allianse for LCC selskap
Mulig partner i USA
Krigskasse på 7,7 mrd som vel egentlig ikke er en "krigskasse" men summen av emisjon, noen flysalg, kompensasjon fra RR og innkassering av effekten av sparetiltakene.
Sparetiltak er bl.a. å forhandle lavere kostnader hos flyplasser og handlingselskaper. Hvordan vil passasjerene oppleve det?
Jeg leste Sissner sin kommentar der han reagerte på at Norwegian som et børs notert selskap, ikke sendte ut fakta informasjon, men at saker ble plantet hos utvalgte journalister.
Hva skjer daglig? Renner millioner fortsatt ut i stort tempo? Jeg antar at disse tapene ikke stoppet den dagen sparetiltaken ble lansert.
Avvikling av baser vil også koste.
Børsverdien daler, og i dag kom meldingen om at Ferd er ute etter 22 år som betydelig eier.
Med Norwegian billetter i lommen for reiser frem i tid, så hadde det vært interessant å vite hva som er den reelle situasjonen.
Den gode nyheten er at på selve driften tapte DY bare ca 1 mrd. I fjor. Og av denne milliarden er det mye investeringer. Resten var fuel tabben og motorproblemene. Det skal altså ikke veldig mye til for å snu dette i pluss hvis man har et år med litt mindre uflaks og tiltakene/skifte i focus begynner og virke. Vi får se hvem som får rett.
Men så lenge Norges halehelt nummer 1, Bjørn Kjos, leverer billige billetter og poenger blir han geniforklart. Kollektivt idioti.
Det skal altså ikke veldig mye til for å snu dette i pluss hvis man har et år med litt mindre uflaks og tiltakene/skifte i focus begynner og virke.
Synd du ødelegger et gyldig poeng i punkt 1 med en stråmannargumentasjon av verste sort i punkt 2.Google tilbake til februar 2018, februar 2017 osv osv...
#Global vekst har kostet mye, men vi er godt rustet for inneværende år....#
Samme hvert år.
Det er noe riv ruskende galt når det å sause bort 4 milliarder kroner er greit. Bare en bagatell... "Fuel tabbe"...
Men så lenge Norges halehelt nummer 1, Bjørn Kjos, leverer billige billetter og poenger blir han geniforklart. Kollektivt idioti.
Den gode nyheten er at på selve driften tapte DY bare ca 1 mrd. I fjor. Og av denne milliarden er det mye investeringer. Resten var fuel tabben og motorproblemene. Det skal altså ikke veldig mye til for å snu dette i pluss hvis man har et år med litt mindre uflaks og tiltakene/skifte i focus begynner og virke. Vi får se hvem som får rett.
Det er rett og slett falsk. Du bör lese i DY sine tallene istedenfor kommer med slike påstander. Se på tallene som DY selv gir ut. De sier noe annet!
Tiltak;
- Selge mellomdistansefly (A320 og 737) for 1 milliard.
- Utsette leveranser av lang- og mellomdistansefly (A321LR og 737MAX) for 1,7 milliarder.
- Kutte baser i Sør-Europa og USA, ruter og andre kostnader for 2 milliarder kroner i år.
Alt dette skal bidra til at Norwegian snur underskudd i fjor og forfjor til overskudd i 2019, varsler Kjos.
Jeg synes du bør moderere dine karakteristikker noe hvis vi skal ha en sakelig debatt her.
Du sier heller ingenting om hvilke av mine påstander du mener er "falske".
Du baserer mye av din argumentasjon på snøen som falt ifjor. 2019 vil bli et helt annet
år regnskapsmessig på veldig - veldig - mange måter. Veldig mye som skal skje. Da kan du ikke
basere dine prognoser på historien.
For 2 dager siden sa Kjos dette:
Tror du ikke Kjos & co kan regne pask-cask eller har lest sitt eget 2018 regnskap du linker til?
Eller, mener du Kjos & co også er "falske"?
Hvor mye av disse planene som nevnes og enda ikke er iverksatt, tror du ligger inne i prognosene for 2019?
Mye av dette er jo ikke engang avklart verdien av enda. I tillegg er det jo hele casen med joint venture som er på trappene som de åpenbart ikke kan si noe særlig om og dets kostnadsbesparelser.
Det blir for dumt. Jeg baserer min argumentasjon på airline economics, men du din på hopes&dreams.
*Kan* være lurt av og til se opp fra Q rapportene og trafikktallene å se litt på
hva som faktisk skjer. Tallene i seg selv gir ikke alltid en god forståelse av et selskap, spesielt ikke de mest ekstreme, verdensomspennende i mange markeder og segmenter, de i en oppbyggingsfase, de i konstant forrandring, konserner hvor veldig lite detaljer om ulike deler av selskapet vises i regnskapet. osv. Planer, strategier, ytre faktorer, muligheter etc etc.
Såvidt jeg kan huske har vel BU662 levert varene og vel så det i flere år, og han har basert det på fakta, som du sier at man skal se bort i fra.
Jeg er ikke i tvil om hvilken vinkling som er rett.
Jeg synes du bør moderere dine karakteristikker noe hvis vi skal ha en sakelig debatt her.
Du sier heller ingenting om hvilke av mine påstander du mener er "falske".
Med tanke på at BU662 ikke har norsk bokmål som sitt morsmål, så kan man kanskje forsøke å basere sine motargumenter på noe litt mer solid enn bare å arrestere vedkommende for bruk av et litt feil uttrykk - men som absolutt alle nordmenn forstår den egentlige betydningen av (med unntak av deg?). BU662 har hatt rett i svært mye, langt utenfor rammene av Norwegians situasjon nå, så den som faktisk fører en saklig debatt er i mine øyne han, mer enn noen av oss.
Norwegian går ikke konkurs av den enkle grunn at de har så mye gjeld. Det er vel rundt 30 milliarder. Slike selskap har ikke kreditorene råd til å la gå konkurs. Men at de kan bli kjøpt opp eller at det blir store endringer på eiersiden, det er en annen sak. Men den gamle visa om at har du en million i gjeld og ikke klare betjene den har du et problem, har du en milliard har banken et problem, er fortsatt gjeldende.
Norwegian går ikke konkurs av den enkle grunn at de har så mye gjeld. Det er vel rundt 30 milliarder. Slike selskap har ikke kreditorene råd til å la gå konkurs. Men at de kan bli kjøpt opp eller at det blir store endringer på eiersiden, det er en annen sak. Men den gamle visa om at har du en million i gjeld og ikke klare betjene den har du et problem, har du en milliard har banken et problem, er fortsatt gjeldende.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.