Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Jeg håper og tror at det skal mye til før norwegian tar betalt for håndbagasje. Noe av greia med norwegian er jo at man skal kunne fly lavprisselskap uten at man nødvendigvis legger merke til det. De har opparbeidet seg et veldig godt og prisvinnende produkt som er helt i toppsjiktet på verdensbasis blant lavprisselskapene, og det å ilegge et håndbagasje-gebyr på det tror jeg vil ødelegge mer for merkevaren enn det skaper penger i kassa. Så jeg tror heller mere kontroll av håndbagasje ved boarding er løsningen, der kan man tjene STORE penger.
I resten av Europa utenfor Skandinavia opererer jo norwegian med 95% tanke på feriemarkedet virker det som. De flyr LGW-FCO,MAD og BCN, men det er grenser for hvor mange forretningsreisende som skal til LPA,AGP og PMI. Så jeg tror mange utenfor Skandinavia også flyr med dem flere ganger og velger dem gjerne igjen, men de flyr nok vesentlig mindre enn oss her oppe.

Jeg vil vel ikke kalle meg en svoren Norwegian tilhenger men jeg tror de vil tjene mer på å øke billettprisene en 50 lapp el i stedet for å lansere nye gebyr for ditt og datt. Jeg tror de fleste av oss forstår at tilbud etc i reklame kun gjelder noen få seter per flyvining, men hvis den faktiske prisen ikke blir så langt unna, så bestiller man allikevel. I dette ligger det kanskje etpar hundrelapper til Norwegians fordel. Motsatt sier strømninger i meg at et evt carry on gebyr vil bli oppfattet irriterende. Så irriterende at man kanskje velger naboflighten SK. Time will shåvv(var ikke det noe slik som er korrekt englesk her inne)??:-)

Jeg tror de fleste av oss forstår at tilbud etc i reklame kun gjelder noen få seter per flyvining

Det tror ikke jeg. Jeg tror faktisk at 70 % av de som flyr DY fra A til B bestiller på refleks da de er vedtatt billigere.
Jeg tror reklamen til DY virker i form av å komme med nyheter som de får bred dekning for hver uke.

DN, Hegnar, E24 og NA24 skrev vel alle ukritisk om at de skulle starte longhaul fra Athen til USA og Barcelona til Chicago nå sist.
Som om det skulle være en "game changer". Noen få turer i høysesong. Skal flyene stå på bakken resterende 9 - 10 måneder?

Hadde dette vært ett børsnotert selskap fra borte i Øst Europa eller Afrika så hadde "nisseluene på berget" (vi altså) raskt vært ute å harselert med at folk umulig kunne tro på dette opplegget. Noen hadde vel sågar ropt om at børsen burde smekke de på fingrene for å hele veien komme med kvasi nyheter innpakket i masse glosset papir, samt godt kamuflerte regnskaps oppdateringer.

Norwegian skal ha ett sabla godt resultat, mange mange år på rad før totalen ikke er negativ i kroner å øre.

Men som alltid, lykke til. Jeg håper det går bra, ikke minst for småsparerene som ikke fortjener å tape pengene sine. Selv om vi ikke kommer til å høre enden på det på lik linje med det uendelige maset vi vil få om Liverpool skulle vinne Premier League. Da er det mange genier som kjøpte seg inn på 107 kroner gitt!

Liverpool supporterene har sagt det samme som Norwegian supporterene og Kjus i 30 år; Neste år....

Jeg vil vel ikke kalle meg en svoren Norwegian tilhenger men jeg tror de vil tjene mer på å øke billettprisene en 50 lapp el i stedet for å lansere nye gebyr for ditt og datt. Jeg tror de fleste av oss forstår at tilbud etc i reklame kun gjelder noen få seter per flyvining, men hvis den faktiske prisen ikke blir så langt unna, så bestiller man allikevel. I dette ligger det kanskje etpar hundrelapper til Norwegians fordel. Motsatt sier strømninger i meg at et evt carry on gebyr vil bli oppfattet irriterende. Så irriterende at man kanskje velger naboflighten SK. Time will shåvv(var ikke det noe slik som er korrekt englesk her inne)??:-)

Enig, samt CC blir å måtte fighte dette ? , eller hvem skal sjekke om ei PC veske er større en sminkeveska til Paris Hilton ?

Man får plass til en grei sekk med plass til det man trenger for et par dager under setet foran...

Hvis det blir litt billigere billetter for oss som ikke trenger ikke ha med seg så mye og litt dyrere for de som må ha med seg trillekoffert og legge i bagasjehylla synes jeg det er er helt greit... boarding vil ta kortere tid også - funker jo med f.eks. med Ryanair og Wizzair dette.... Ryanair tilbyr billetter fra 5 euro/49,- OSL-STN, men ser de fleste kjøper priority inkl. håndbagasje og betaler da langt mer en 49,-

Flyvertene har terminaler der de ser hva du har kjøpt av tjenester - og de logger også alt ombordsalg per sete. I tillegg står de i døra og sjekker billetter - og de som har håndbagasje går jo ombord først siden de som har håndbagasje også har priority boadring

Last edited:

Det er vel dette som mange Airline CEO tror de kan snu selskap. Jeg har opplevd dette med i minst 2 CEO og flere CCO. Men - sånnheten er - at det funker aldri.

Dersom man øker alle billetter - eller la oss kalle dem prisklasser - med 50 NOK, så vil det har en effekt på etterspørelsen. Noen kunder har just ikke disse 50 NOK, ergo vil de ikke booke. Dette betyr at SLF vil falle, Yield stiger, men RASK kanskje synker. Verst av alt, Anciallary faller.

Tenk deg av dette eksempel. Relativ enkelt. Vi simply anta at sma priser bygger volumn. Pax volum, yield og en Ancillary på 180NOK.

6pax 750NOK -> 4.500 NOK + 6*180NOK Ancillary = 5.580NOK
7pax 700NOK -> 4.900 NOK + 7*180NOK Ancillary = 6.160NOK
10pax 500NOK -> 5.000 NOK +10*180NOK Ancillary = 6.800NOK

Norwegian har i DEC18 og JAN19 en SLF som er nesten identisk med Lufthansa. Her ligger deres störste problem. Kundene oppfatter DY som en LCC, men DY fyller sine fly like som en nettverk-selskap uten å ha de samme inntekter.

Så konklusjonen kan vaere to. Enten at man satser på mindre fly som koster mindre å operere eller at man fyller sine fly bedre. Vil man gå med opsjon2, så bør man gi enda lavere priser inn i market slik at man bygger mer volumn.

Kikker jeg på BER-OSL, så starter DY t/r med 299+350NOK, mens easyJet gir meg 29€ + 21€ (ca 500NOK t/r). Dvs easyJet kaprer alle pax som har mellom 500NOK og 649NOK. Back in the days, DY ble billigere og klarte å bygge de volumer som trenges, mens AB, som ble dyrere, klarte ikke å fylle sine fly.

Godt poeng, hadde det bare vært å øke billettprisen med 50 kroner hadde alle flyselskap gjort det for lengst

Det tror ikke jeg. Jeg tror faktisk at 70 % av de som flyr DY fra A til B bestiller på refleks da de er vedtatt billigere.
Jeg tror reklamen til DY virker i form av å komme med nyheter som de får bred dekning for hver uke.

DN, Hegnar, E24 og NA24 skrev vel alle ukritisk om at de skulle starte longhaul fra Athen til USA og Barcelona til Chicago nå sist.
Som om det skulle være en "game changer". Noen få turer i høysesong. Skal flyene stå på bakken resterende 9 - 10 måneder?

[/B]

Her er jeg enig med deg, og jeg tror faktisk at det er kjernen i Norwegian sin sterke posisjon i hjemmemarkedet. En "gammel" overbevisning om at Kjos sitt eneste mål her i livet er å gi "grisebillige billetter" til folket, i motsetning til statseide og grådige SAS som tok 10000 kroner for en billett til Nord-Norge på 80 tallet.
Gjennom en effektiv PR avdeling klarer så Norwegian til stadighet å sende ut små og store nyheter som raskt finner veien til media. Dette stryker nordmenn sin bevissthet om Norwegian sin eksistens og rolle i markedet.

Så er jo spørmålet som LN-HFH sier "Noe av greia med norwegian er jo at man skal kunne fly lavprisselskap uten at man nødvendigvis legger merke til det."

Ja, hva er så forskjellen mellom Norwegian og de andre LCC utenom gratis WiFi og som fører til at reisende i andre markeder "ønsker" å betale mer for en reise med Norwegian enn Ryan, Wizz, easyJet?

Last edited:
Kan iallefall sjekke inn på vanlig måte på flyplassen uten å betale hundrevis i gebyr.

Når et selskabs CEO går ud i offentligheden og orienterer, at "der er masser af penge i kassen", så er det på tide at være utroligt opmærksom, både som passager og som investor.

Det er krisekommunikations ABC - hvis det hele er ved at falde sammen, og "gode historier ikke længere virker" - så sender vi CEO ud med beroligende beskeder.

Når et selskabs CEO går ud i offentligheden og orienterer, at "der er masser af penge i kassen", så er det på tide at være utroligt opmærksom, både som passager og som investor.

Det er krisekommunikations ABC - hvis det hele er ved at falde sammen, og "gode historier ikke længere virker" - så sender vi CEO ud med beroligende beskeder.

Eller er det motsatt? Skal man kanskje være oppmerksom på enkelte aktører, media og ferske forum-medlemmer som krisemaksimerer på syltynt grunnlag?
W

Last edited:
Eller er det motsatt? Skal man kanskje være oppmerksom på enkelte aktører, media og ferske forum-medlemmer som krisemaksimerer på syltynt grunnlag?
W

Her må du utdype hva som er det syltynne grunnlaget

Er det Norwegian sin Q4 rapport?
Faktum at Norwegian må hente inn friske midler gjennom emisjon på 3,5 mrd?
At børsverdien av selskapet er ned 56% på 3 måneder?
At en av de største og langvarige eierne dumpet aksjeposten sin?

jeg bare spør

Faktum at Norwegian må hente inn friske midler gjennom emisjon på 3,5 mrd?
At børsverdien av selskapet er ned 56% på 3 måneder?
At en av de største og langvarige eierne dumpet aksjeposten sin?

Det betyr ikke at "det hele er ved at falde sammen".

Godt poeng, hadde det bare vært å øke billettprisen med 50 kroner hadde alle flyselskap gjort det for lengst

Og mange bruger jo prisportaler, og her skal der ikke flyttes mange kroner før man ryger ned på listen over alternativer.

Her er jeg enig med deg, og jeg tror faktisk at det er kjernen i Norwegian sin sterke posisjon i hjemmemarkedet. En "gammel" overbevisning om at Kjos sitt eneste mål her i livet er å gi "grisebillige billetter" til folket, i motsetning til statseide og grådige SAS som tok 10000 kroner for en billett til Nord-Norge på 80 tallet.
Gjennom en effektiv PR avdeling klarer så Norwegian til stadighet å sende ut små og store nyheter som raskt finner veien til media. Dette stryker nordmenn sin bevissthet om Norwegian sin eksistens og rolle i markedet.

Så er jo spørmålet som LN-HFH sier "Noe av greia med norwegian er jo at man skal kunne fly lavprisselskap uten at man nødvendigvis legger merke til det."

Ja, hva er så forskjellen mellom Norwegian og de andre LCC utenom gratis WiFi og som fører til at reisende i andre markeder "ønsker" å betale mer for en reise med Norwegian enn Ryan, Wizz, easyJet?

Dette er jo virkelig helt useriøst

Du bør ikke avfeie dette som useriøst. Det er akkurat samme konseptet som Southwest har kjørt siden starten. Menigheten går aldri lenger til selskapets nettsider. Langt fra hele bildet, men en ikke ubetydelig faktor.

Ja, du om det, men hører gjerne hva som er din analyse.

Min oppfatning er basert på at jeg følger med i mediebildet. Å lese kommentarer i bl.a. VG når noe handler om Norwegian, mener jeg gir innblikk i hvordan mange ser på selskapet. I E24 har det også, spesielt tidligere, vært en stor heiagjeng som ikke tåler en negativ artikkel om Norwegian.

Jeg tror at det er en ganske gjengs oppfatning blant nordmenn at Norwegian har de billigste billettene, og at mange derfor ikke sjekker alternativer.
I nyhetene sier de ofte "lavprisselskapet Norwegian", og Kjos snakker i alle sammenhenger om billige billetter

men for all del, kom gjerne med seriøse kommentarer

Back