Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Hvor alvorlig er egentlig situasjonen for Norwegian?

PR avdelingen har kjørt en massiv kampanje de siste dagene med intervjuer i Dagsrevyen, TV2 nyhetene, planting av gode historier til enkelte vennligsinnede journalister.
Argentina skal "snart" gå med overskudd
Partner i Asia blir klar innen utgangen av Q1 ... hvis det i det hele tatt blir en avtale
Allianse for LCC selskap
Mulig partner i USA
Krigskasse på 7,7 mrd som vel egentlig ikke er en "krigskasse" men summen av emisjon, noen flysalg, kompensasjon fra RR og innkassering av effekten av sparetiltakene.
Sparetiltak er bl.a. å forhandle lavere kostnader hos flyplasser og handlingselskaper. Hvordan vil passasjerene oppleve det?

Jeg leste Sissner sin kommentar der han reagerte på at Norwegian som et børs notert selskap, ikke sendte ut fakta informasjon, men at saker ble plantet hos utvalgte journalister.

Hva skjer daglig? Renner millioner fortsatt ut i stort tempo? Jeg antar at disse tapene ikke stoppet den dagen sparetiltaken ble lansert.
Avvikling av baser vil også koste.

Børsverdien daler, og i dag kom meldingen om at Ferd er ute etter 22 år som betydelig eier.

Med Norwegian billetter i lommen for reiser frem i tid, så hadde det vært interessant å vite hva som er den reelle situasjonen.

Hvor alvorlig er egentlig situasjonen for Norwegian?

PR avdelingen har kjørt en massiv kampanje de siste dagene med intervjuer i Dagsrevyen, TV2 nyhetene, planting av gode historier til enkelte vennligsinnede journalister.
Argentina skal "snart" gå med overskudd
Partner i Asia blir klar innen utgangen av Q1 ... hvis det i det hele tatt blir en avtale
Allianse for LCC selskap
Mulig partner i USA
Krigskasse på 7,7 mrd som vel egentlig ikke er en "krigskasse" men summen av emisjon, noen flysalg, kompensasjon fra RR og innkassering av effekten av sparetiltakene.
Sparetiltak er bl.a. å forhandle lavere kostnader hos flyplasser og handlingselskaper. Hvordan vil passasjerene oppleve det?

Jeg leste Sissner sin kommentar der han reagerte på at Norwegian som et børs notert selskap, ikke sendte ut fakta informasjon, men at saker ble plantet hos utvalgte journalister.

Hva skjer daglig? Renner millioner fortsatt ut i stort tempo? Jeg antar at disse tapene ikke stoppet den dagen sparetiltaken ble lansert.
Avvikling av baser vil også koste.

Børsverdien daler, og i dag kom meldingen om at Ferd er ute etter 22 år som betydelig eier.

Med Norwegian billetter i lommen for reiser frem i tid, så hadde det vært interessant å vite hva som er den reelle situasjonen.

Selskap taper forsatt mye penger hver dag. Det vil ta en visst tid før ting som iverksettes idag viser resultater.

DY forsøker å holde fokus på positive nyheter. Vi må se dette i lys. De har just igår offentlig gjord en gigant-tap for 2018. Samtidlig ønsker de å hente penger via en emisjon. Da må du fortelle mye gode nyheter (=grunner) slik at investorer gjenvinner troen i selskap og oppner lommeboka.

Om selskap klarer å forbedre driften og opprettholde støtten fra investorer så har du gode sjanser at du far fly med dine billetter. Dersom investorer mister denne troen kan det fort gå en vei a la Germania...

Last edited:
Den gode nyheten er at på selve driften tapte DY bare ca 1 mrd. I fjor. Og av denne milliarden er det mye investeringer. Resten var fuel tabben og motorproblemene. Det skal altså ikke veldig mye til for å snu dette i pluss hvis man har et år med litt mindre uflaks og tiltakene/skifte i focus begynner og virke. Vi får se hvem som får rett.

Den gode nyheten er at på selve driften tapte DY bare ca 1 mrd. I fjor. Og av denne milliarden er det mye investeringer. Resten var fuel tabben og motorproblemene. Det skal altså ikke veldig mye til for å snu dette i pluss hvis man har et år med litt mindre uflaks og tiltakene/skifte i focus begynner og virke. Vi får se hvem som får rett.

Utfordringen er vel at flyselskapet ofte har uflaks. Mye risiko og lite margin. Dårlig kombi.

Personlig tror jeg NAS kan bli profitabelt. Men at de skal tjene enorme summer og ta verdens herredømme er jeg mer skeptisk til.

Google tilbake til februar 2018, februar 2017 osv osv...
#Global vekst har kostet mye, men vi er godt rustet for inneværende år....#
Samme hvert år.

Det er noe riv ruskende galt når det å sause bort 4 milliarder kroner er greit. Bare en bagatell... "Fuel tabbe"...
Men så lenge Norges halehelt nummer 1, Bjørn Kjos, leverer billige billetter og poenger blir han geniforklart. Kollektivt idioti.

Men så lenge Norges halehelt nummer 1, Bjørn Kjos, leverer billige billetter og poenger blir han geniforklart. Kollektivt idioti.

Det får nesten stå for din regning, men det er, etter min mening, litt drøyt å kalle vi som synes Kjos og DY har gjort mye bra for idioter.

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk

Det skal altså ikke veldig mye til for å snu dette i pluss hvis man har et år med litt mindre uflaks og tiltakene/skifte i focus begynner og virke.

Det er forskjell på flaks og dyktighet. Eller, fritt etter hukommelsen, som mediaelskeren Ingemar Stenmark en gang uttykte det: "Ja, og det rare er, at jeg får mer og mer flaks, jo mer jeg trener."

Google tilbake til februar 2018, februar 2017 osv osv...
#Global vekst har kostet mye, men vi er godt rustet for inneværende år....#
Samme hvert år.

Det er noe riv ruskende galt når det å sause bort 4 milliarder kroner er greit. Bare en bagatell... "Fuel tabbe"...
Synd du ødelegger et gyldig poeng i punkt 1 med en stråmannargumentasjon av verste sort i punkt 2.

Det er rett og slett falsk. Du bör lese i DY sine tallene istedenfor kommer med slike påstander. Se på tallene som DY selv gir ut. De sier noe annet!

DY selv har guided nå en kostnad FY19 av ca 0.4075 - 0.4125. Full-Year RASK 2018 ble 0.33NOK. På toppen kommer 0.05-0.06NOK Ancillary per ASK. Ergo en PASK på ca 0.39NOK. Og vi anta at de kan holde RASK/PASK niveå. I 2018 falt dette like mye i % som kostnader.

Det betyr at selskap har signalisert alrede at det vil bli tap i 2019 også. Fordi margin forblir negativ (PASK - CASK < 0). Selskap har også guided en demand outlook for 2019 i sitt Q4 tallene som lyder langt mindre positiv enn i 2017 eller 2018. Sitat "The demand for travelling with Norwegian has been satisfactory and advance bookings have been acceptable entering the first quarter of 2019". Selskap øker eget tilbud med ca 10%. Det vil være en stort utfordning å holde RASK/PASK stabilt med forsatt vekst i disse makro-økonomiske forhold.

Kilde: https://www.norwegian.no/globalasse.../interim-reports/norwegian-q4-2018-report.pdf

Det er rett og slett falsk. Du bör lese i DY sine tallene istedenfor kommer med slike påstander. Se på tallene som DY selv gir ut. De sier noe annet!

Jeg synes du bør moderere dine karakteristikker noe hvis vi skal ha en sakelig debatt her.
Du sier heller ingenting om hvilke av mine påstander du mener er "falske".

Du baserer mye av din argumentasjon på snøen som falt ifjor. 2019 vil bli et helt annet
år regnskapsmessig på veldig - veldig - mange måter. Veldig mye som skal skje. Da kan du ikke
basere dine prognoser på historien.

For 2 dager siden sa Kjos dette:

Tiltak;
- Selge mellomdistansefly (A320 og 737) for 1 milliard.
- Utsette leveranser av lang- og mellomdistansefly (A321LR og 737MAX) for 1,7 milliarder.
- Kutte baser i Sør-Europa og USA, ruter og andre kostnader for 2 milliarder kroner i år.

Alt dette skal bidra til at Norwegian snur underskudd i fjor og forfjor til overskudd i 2019, varsler Kjos.

Tror du ikke Kjos & co kan regne pask-cask eller har lest sitt eget 2018 regnskap du linker til?
Eller, mener du Kjos & co også er "falske"?

Hvor mye av disse planene som nevnes og enda ikke er iverksatt, tror du ligger inne i prognosene for 2019?
Mye av dette er jo ikke engang avklart verdien av enda. I tillegg er det jo hele casen med joint venture som er på trappene som de åpenbart ikke kan si noe særlig om og dets kostnadsbesparelser.

Jeg synes du bør moderere dine karakteristikker noe hvis vi skal ha en sakelig debatt her.

Du baserer mye av din argumentasjon på snøen som falt ifjor. 2019 vil bli et helt annet
år regnskapsmessig på veldig - veldig - mange måter. Veldig mye som skal skje. Da kan du ikke
basere dine prognoser på historien.

For 2 dager siden sa Kjos dette:

Tror du ikke Kjos & co kan regne pask-cask eller har lest sitt eget 2018 regnskap du linker til?
Eller, mener du Kjos & co også er "falske"?

Hvor mye av disse planene som nevnes og enda ikke er iverksatt, tror du ligger inne i prognosene for 2019?
Mye av dette er jo ikke engang avklart verdien av enda. I tillegg er det jo hele casen med joint venture som er på trappene som de åpenbart ikke kan si noe særlig om og dets kostnadsbesparelser.

Det blir for dumt. Jeg baserer min argumentasjon på airline economics, men du din på hopes&dreams. Jeg har henvist på eksakt de samme ting tidlig i 2018, og mange mente da at tallene er ikke det de sier og at 2018 blir en bra år. Det ble det ikke.

Norwegian er en børsnotert selskap. De har plikt å informere kapitalmarket og sine aksjonærer om alle relevante ting i selskap. Jeg har basert min argumentasjon på eksakt dette info som DY selv har gitt ut. Det er forøvrig andre aksjonærer som har reagert på hvordan BK og ledelsen i de siste har gitt "informasjoner" til Media før de kom til sine aksjonærer. Dermed balanserer man på en tynn tråd.

Denne "snøen som falt ifjor" har kostet DY sine aksjonærer Milliarder av NOK. Til tross at selskap gikk ut i sent 2017 og skrev at de vil restaurere marginer og at man har lovet profitter for 2018. Nå lover de samme ting, men samtidlig varsler at RASK vil falle i FEB. Dette betyr at en del av kostnads-besparelser blir spist opp alrede.

DY har de lagt ut info som klart viser at de vil ikke har bæredyktig drift i 2019 også. Derfor må de selge sine siste assets. Og hva skjer deretter? One-Off effects, Fuel Hedging gevinster. All dette er ikke noe som man har nytte i 2020 eller deretter. Selskaps balanse er horroribelt. Og det finnes seg en punkt der man ikke redde noe.

Børskursen og faktum at langvarige aksjonærer selger seg nå ut fordi de mister troen i selskap og ikke lengre ha lyst å sette inn penger i selskap er en soleklart tegn at også de tror noe er galt i selskap.

Men forsett din "argumentasjon". I'm out at this point.

Det blir for dumt. Jeg baserer min argumentasjon på airline economics, men du din på hopes&dreams.

*Kan* være lurt av og til se opp fra Q rapportene og trafikktallene å se litt på
hva som faktisk skjer. Tallene i seg selv gir ikke alltid en god forståelse av et selskap, spesielt ikke de mest ekstreme, verdensomspennende i mange markeder og segmenter, de i en oppbyggingsfase, de i konstant forrandring, konserner hvor veldig lite detaljer om ulike deler av selskapet vises i regnskapet. osv. Planer, strategier, ytre faktorer, muligheter etc etc.

Hvordan dette går til slutt vet ingen. På det nåværende tidspunkt kan alt skje...

*Kan* være lurt av og til se opp fra Q rapportene og trafikktallene å se litt på
hva som faktisk skjer. Tallene i seg selv gir ikke alltid en god forståelse av et selskap, spesielt ikke de mest ekstreme, verdensomspennende i mange markeder og segmenter, de i en oppbyggingsfase, de i konstant forrandring, konserner hvor veldig lite detaljer om ulike deler av selskapet vises i regnskapet. osv. Planer, strategier, ytre faktorer, muligheter etc etc.

Såvidt jeg kan huske har vel BU662 levert varene og vel så det i flere år, og han har basert det på fakta, som du sier at man skal se bort i fra.

Jeg er ikke i tvil om hvilken vinkling som er rett.

Såvidt jeg kan huske har vel BU662 levert varene og vel så det i flere år, og han har basert det på fakta, som du sier at man skal se bort i fra.

Jeg er ikke i tvil om hvilken vinkling som er rett.

Ja, hittil har BU662 sine prognoser truffet bedre enn PR meldingene fra Kjos [emoji6]

Med tanke på at BU662 ikke har norsk bokmål som sitt morsmål, så kan man kanskje forsøke å basere sine motargumenter på noe litt mer solid enn bare å arrestere vedkommende for bruk av et litt feil uttrykk - men som absolutt alle nordmenn forstår den egentlige betydningen av (med unntak av deg?). BU662 har hatt rett i svært mye, langt utenfor rammene av Norwegians situasjon nå, så den som faktisk fører en saklig debatt er i mine øyne han, mer enn noen av oss.

Med tanke på at BU662 ikke har norsk bokmål som sitt morsmål, så kan man kanskje forsøke å basere sine motargumenter på noe litt mer solid enn bare å arrestere vedkommende for bruk av et litt feil uttrykk - men som absolutt alle nordmenn forstår den egentlige betydningen av (med unntak av deg?). BU662 har hatt rett i svært mye, langt utenfor rammene av Norwegians situasjon nå, så den som faktisk fører en saklig debatt er i mine øyne han, mer enn noen av oss.

Er helt enig med deg.
Har fulgt BU662 sine analyser i lang tid og har stor tillit til det han sier.

Nå kjenner jeg ikke noen av personene her inne, og vet heller ikke hvilken agenda den enkelte har.

At Bjørn Kjos har en agenda, det er opplagt.
Nå skal han sende ut signaler til eiere, ansatte, leverandører og ikke minst kunder som tegner et stort sett problemfritt bilde av Norwegian.
At investorer, leverandører og ikke minst de som skal kjøpe billetter har tillit til Norwegian er være eller ikke være.

Dersom flere investorer som trofast har plassert kapital i Norwegian forlater skuta, som Ferd nylig gjorde, så sender det et signal om at Norwegian er en usikker investering. Det har betydning for aksjekurs og emisjon.

Dersom publikum blir usikker på om Norwegian holder seg på vingene til etter at de har gjennomført sin potensielle reise, ja da kjøper de billettene sine fra andre og Norwegian mister inntekter og driftsmidler.

Sist, men ikke minst, så må Norwegian ha tillit og kreditt hos sine leverandører.
Richard Gustafson i SAS fortalte på et kundemøte på Gardermoen for noen år siden hvordan konkursen hos Spainair kom som lyn fra klar himmel, også for SAS som var eier og samarbeidspartner.
Grunnen var at det bredte seg et rykte om at Spainair ikke lenger var kredittverdig og dermed ble nektet bl. a å fylle drivstoff på kreditt. Situasjonen kom ut av kontroll og Spanair sine dager var talte.

Noen må gjerne stole blindt på Kjos sine rosenrøde fremtidsvisjoner.

Jeg er stor beundrer over det Kjos har fått til, men det må være tillatt å være skeptisk til om alle hans prognoser vil slå til. Himmelen er ikke skyfri, og Brexit er et stort spørsmålstegn.
Kjos har alltid solgt det som skal skje i fremtiden, og er trolig uten likemann når det gjelder å selge et budskap.
Norwegian sin PR avdeling har også vært drivende dyktige til å få folk til å tro at alt som er positivt, er Kjos sitt verk, og at alt som er negativt, skyldes tredjepart.
Se bare i VG sine kommentarspalter hvordan ivrige Norwegian fans legger skyld på de som utfører innleide tjenester, uten å en gang reflektere over at tjenestene både er spesifisert av Norwegian og kjøpt inn til lavest mulig pris.

Jeg håper jeg tar feil, men jeg er redd for at Norwegian for tiden kjemper med ryggen mot veggen

Last edited:
Norwegian går ikke konkurs av den enkle grunn at de har så mye gjeld. Det er vel rundt 30 milliarder. Slike selskap har ikke kreditorene råd til å la gå konkurs. Men at de kan bli kjøpt opp eller at det blir store endringer på eiersiden, det er en annen sak. Men den gamle visa om at har du en million i gjeld og ikke klare betjene den har du et problem, har du en milliard har banken et problem, er fortsatt gjeldende.

Norwegian går ikke konkurs av den enkle grunn at de har så mye gjeld. Det er vel rundt 30 milliarder. Slike selskap har ikke kreditorene råd til å la gå konkurs. Men at de kan bli kjøpt opp eller at det blir store endringer på eiersiden, det er en annen sak. Men den gamle visa om at har du en million i gjeld og ikke klare betjene den har du et problem, har du en milliard har banken et problem, er fortsatt gjeldende.

Nja, det er bare delvis riktig. Nå har jeg heller ikke troen på en Norwegian konkurs, men blir ikke overrasket at de ender opp med å måtte krympe endel

Men tilbake til saken: gjeld er ikke gjeld, og det er ikke nødvendigvis slik at all denne gjelden er vanlige banklån eller obligasjonslån. Mye av gjelden er knyttet opp mot fly. Da er terskelen og konsekvensen for kreditorene langt lavere for å enkelt kunne tiltre pantet (flyet) og ta der tilbake ved mislighold og nødvendigvis bare måtte ta et begrenset tap. Så kommer også det som en av såkalt leasinggjeld inn i bildet

Hva skiller Norwegian på dette punktet fra de andre som den siste tiden har kastet kortene?

Back