Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Dersom en tar utgangspunkt i utgående EK (1,7 mrd) og emisjon (3 mrd), vil fordelingen gamle/nye aksjer bli 36/64. Da blir det vanskelig å se for seg en emisjonskurs over 80,-. Kjos og Kise vil også tjene mest på en lav emisjonskurs (tenker jeg, siden de har lite med penger). At emisjonen blir grisete (som den forrige) er dessuten ganske sannsynlig.
Norwegian som selskap kommer greit ut av dette. De har jo ingen konkurrenter med samme kostnadsnivå over dammen.

Dersom en tar utgangspunkt i utgående EK (1,7 mrd) og emisjon (3 mrd), vil fordelingen gamle/nye aksjer bli 36/64. Da blir det vanskelig å se for seg en emisjonskurs over 80,-. Kjos og Kise vil også tjene mest på en lav emisjonskurs (tenker jeg, siden de har lite med penger). At emisjonen blir grisete (som den forrige) er dessuten ganske sannsynlig.
Norwegian som selskap kommer greit ut av dette. De har jo ingen konkurrenter med samme kostnadsnivå over dammen.

Spørsmålet er vel heller om billettprisene er så høye at de tjener penger på fulle fly med lave priser.

Økonomiklasse hos nettverkselskapene har konkurransedyktige priser til Norwegian. I tillegg er det en business klasse med passasjerer som betaler mye mer for billettene og dermed forsvarer et høyere kostnadsnivå

Slik jeg har tolket nyhetsbildet så er det på langdistanse pengene renner ut hos Norwegain

Spørsmålet er vel heller om billettprisene er så høye at de tjener penger på fulle fly med lave priser.

Økonomiklasse hos nettverkselskapene har konkurransedyktige priser til Norwegian. I tillegg er det en business klasse med passasjerer som betaler mye mer for billettene og dermed forsvarer et høyere kostnadsnivå

Slik jeg har tolket nyhetsbildet så er det på langdistanse pengene renner ut hos Norwegain

Vel, jeg tror prisene i business skal ned, så nettverks-selskapene må etterhvert gjøre noe med kostnadsnivået.

Vel, jeg tror prisene i business skal ned, så nettverks-selskapene må etterhvert gjøre noe med kostnadsnivået.

Mitt inntrykk er at nettverkselskapene kontinuerlig gjør noe med kostnadsnivået sitt.
Prisene i business er relativt sett mye lavere i dag enn de var for 20 år siden.

Mitt inntrykk er at business klasse stort sett har høyt belegg. Mange firma har i sin reisepolicy at business klasse aksepteres på langturer. Da tar en med seg hele produktet som business på langdistande medfører og ikke bare et oppgradert sete og gratis mat og drikke hos en LCC operatør

Mitt inntrykk er at nettverkselskapene kontinuerlig gjør noe med kostnadsnivået sitt.
Prisene i business er relativt sett mye lavere i dag enn de var for 20 år siden.

Mitt inntrykk er at business klasse stort sett har høyt belegg. Mange firma har i sin reisepolicy at business klasse aksepteres på langturer. Da tar en med seg hele produktet som business på langdistande medfører og ikke bare et oppgradert sete og gratis mat og drikke hos en LCC operatør

Nettverks-selskapene har så stor konkurranse fra premium økonomi nå at de stadig setter inn flere slike seter selv. Det blir mest kannibalisering på egen business-klasse. Blir interessant å følge med videre her. Jeg tror lave kostnader vinner.

Lave kostnader vinner alltid. Lave priser vinner ikke. Vinneren er den som får høyest snittpris per billett.

Prisene er imidlertid mindre viktige i et landskap hvor gebyrer og tillegstjenester står for mer og mer av inntektene. Snart må du betale for trillekofferten også...

Vinneren er den som får høyest snittpris per billett.

Ja, eller høyest avkastning, er vel kanskje riktigere å kalle det.

Men altså folkens - her legger jeg hodet på blokka og hevder at emisjonskursen neppe kommer over 80,-, men det er det ingen som gidder å kommentere.:p og den fasiten får vi jo om få dager.:cry:

Emisjon på 60-80 kroner er jo på ingen måte urealistisk. Lavere kurs gir riktignok større utvanning for Kjos, men det er jo spekulert i at han er avhengig av å selge tegningsretter for å finansiere emisjonen og det gir jo en avhengighet av større differanse mellom aksjekurs og emisjonskurs.

Årsaken er at Kjos (om en forutsetter at HBK invest bare skal kjøpe aksjer for 400 millioner, som jo ikke er sikkert) ikke vil kunne forsvare eksisterende andel i den nye emisjonen, og jo lavere emisjonskursen blir, desto viktigere blir denne emisjons-mismatchen for K og Ks totale andel, siden emisjonsaksjene da vil utgjøre en større del av selskapet.

Jo lavere kurs jo flere aksjer trykkes og jo mer utvannes eksisterende aksjonærer

Nei, det gjelder bare de som ikke deltar i emisjonen.

Får man tildeling på samme prosent av emisjons-aksjene som en har av eksisterende aksjer, blir man ikke utvannet. Spiller ingen rolle hva kursen er.

Får man tildeling på samme prosent av emisjons-aksjene som en har av eksisterende aksjer, blir man ikke utvannet. Spiller ingen rolle hva kursen er.

Så lenge man har midler å bidra med

Hvorfor skal Long Haul Business prisene ned, det er jo svært god fyllingsgrad med dagens priser. Lokalt her er Lufthansa ofte oversolgt i Business og ber om frivillige til downgrade. Ingen grunn til å senke prisene.

Nettverks-selskapene har så stor konkurranse fra premium økonomi nå at de stadig setter inn flere slike seter selv. Det blir mest kannibalisering på egen business-klasse. Blir interessant å følge med videre her. Jeg tror lave kostnader vinner.

Premium Economy går på bekostning av Economy - ser absolutt ikke noen form kannibalisering av Business Produktene, var selv ventelistet Business tur-retur på Long Haul Business i forrige uke, Business gikk smekkfullt begge veier, det var noen seter ledig i Premium Economy.

Kjos har allerede offentliggjort at han tegner ca 13% av de nye aksjene. Jo flere nye aksjer jo større andel av selskapet eier han 13% av istedenfor 25%.

Back