Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Och nu finns kursrekommendationer på 0! Har i och för sig aldrig hört talas om Bernstein innan.

https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/51365

Asset Management Company, som vel har holdt på i over 50 år. Har vel noe sånt som 500 milliarder dollar de forvalter. Så er jo ikke akkurat noen «nobody»

Uansett, aksjekursen er egentlig nå mest en anekdote. Det som er interessant er hva slags plan Norwegian nå må legge frem for kreditorene for at de skal ha tro på de får mer igjen med et form for selskap som overlever. Og man dermed berger flest mulig arbeidsplasser. Dog vil et mindre Norwegian kreve mindre folk

Nu vil jeg gerne at folk er HELT ÆRLIGE, også dem der er super duper Norwegian fans og "ejere af aktier"..
1. Er Norwegian som vi kender det idag færdige, altså konkurs...2.Har de overhovedet nogen chancer for at komme tilbage
3. kommer de tilbage som et nyt selskab med begrænset net og fly flåde...

Det handler ikke overhovedet ikke om at glæde sig over at de forsvinder, slet ikke, selv ikke for mig som er "hardcore" SAS , men jeg synes jeg savner realisme og ærlighed...
Hilsen Ole

Noen som meldte om at de fikk tilbakekall på aksjer de hadde lånt til short. Avhengig av antall aksjer kan det ha ført til betydelig kursoppgang. (Relativt sett)

Nå er aksjen opp i 5.8kr igjen helt utrolig. Mange småsparere som går på en ny smell igjen?

Tilbakekalling av shortede aksjer kan forklare en del.

Nå er vel NAS "knock out" som det heter på avansert ser det ut til.
Link: https://e24.no/boers-og-finans/i/Qo...an-spekulasjoner-veddemaal-endte-med-knockout
Du skal være bra pålest og villmann for å styre med den gamblingen der.

Ser det anbefales i support Norwegian sin Facebook side og bestille reiser og betale med Vipps. Stakars folk..

Total hodemist. Om de ønsker selskapet vel får de vel heller kjøpe aksjer og stemme med styret. Det der er jo bare latterlig. Gruppen har rundt 30 000 medlemmer leste jeg en plass. Pinlig.

Last edited:
Tilbakekalling av shortede aksjer kan forklare en del.

Nå er vel NAS "knock out" som det heter på avansert ser det ut til.
Link: https://e24.no/boers-og-finans/i/Qo...an-spekulasjoner-veddemaal-endte-med-knockout
Du skal være bra pålest og villmann for å styre med den gamblingen der.

Total hodemist. Om de ønsker selskapet vel får de vel heller kjøpe aksjer og stemme med styret. Det der er jo bare latterlig. Gruppen har rundt 30 000 medlemmer leste jeg en plass. Pinlig.

Kjøpe aksjer idag hjelper bare de som vil selge sine.. Mange småsparere som ikke har peiling som mister pengene sine på en stygg måte nå

Nu vil jeg gerne at folk er HELT ÆRLIGE, også dem der er super duper Norwegian fans og "ejere af aktier"..
1. Er Norwegian som vi kender det idag færdige, altså konkurs...2.Har de overhovedet nogen chancer for at komme tilbage
3. kommer de tilbage som et nyt selskab med begrænset net og fly flåde...

Det handler ikke overhovedet ikke om at glæde sig over at de forsvinder, slet ikke, selv ikke for mig som er "hardcore" SAS , men jeg synes jeg savner realisme og ærlighed...
Hilsen Ole

«Selskapet» som vi kjenner det i dag er nok ferdige, at de vil fly innenriks i Spania, mellom LGW og syden og AMS og JFK i fremtiden er bare å glemme. At alt slås konkurs tror jeg nok ikke, men NAI, NUK og datterselskapene som står for driften utenfor Norge slås nok konkurs. Det som forhåpentligvis står igjen er Skandinavia, da det er her gullgruven er.
Et redusert norwegian med 100% fokus på Skandinavia har mulighet for å komme tilbake. Markedet vil være sterkt redusert, men ihvertfall det norske innenriksmarkedet vil nok ta seg raskt opp igjen da stamrutenettet er hovedpulsåren i Norge.
Går alt konkurs, må man starte helt på bunn, søke om AOC og tillatelser, lease/kjøpe fly, etc. Det vil koste mere enn å berge en levedyktig del av selskapet. Jeg tror og håper at enkelte vil strekke seg langt i å redde den skandinaviske delen, på lik linje som Stordalen (med andre) reddet den nordiske delen av Thomas Cook, som jo er den delen av selskapet som har tjent penger. En lignende løsning kan kanskje være aktuelt for norwegian NOSEDK.
Går planene som ledelsen har lansert i dass, og ingen andre melder sin interesse, så tror jeg faktisk staten ser seg nøtt til å kjøpe ut/redde en svært begrenset del av selskapet, toppen 30 av de 40 norskbaserte flyene. De vet hva som skjer hvis selskapet forsvinner, og ingen partier på stortinget ønsker en inntreden av wizz og Ryanair på det norske innenriksmarkedet. Presset fra fagforeninger, NHO, andre organisasjoner og det norske folk kan kunne bli så stort at de føler seg nødt og ikke tørr noe annet.

Tiden som et verdensomspennende selskap med baser og operasjoner i 4 verdensdeler er slutt. Men et norwegian som en mindre regional aktør, type Aegean, UIA, air Europa håper jeg kan skapes.

«Selskapet» som vi kjenner det i dag er nok ferdige, at de vil fly innenriks i Spania, mellom LGW og syden og AMS og JFK i fremtiden er bare å glemme. At alt slås konkurs tror jeg nok ikke, men NAI, NUK og datterselskapene som står for driften utenfor Norge slås nok konkurs. Det som forhåpentligvis står igjen er Skandinavia, da det er her gullgruven er.
Et redusert norwegian med 100% fokus på Skandinavia har mulighet for å komme tilbake. Markedet vil være sterkt redusert, men ihvertfall det norske innenriksmarkedet vil nok ta seg raskt opp igjen da stamrutenettet er hovedpulsåren i Norge.
Går alt konkurs, må man starte helt på bunn, søke om AOC og tillatelser, lease/kjøpe fly, etc. Det vil koste mere enn å berge en levedyktig del av selskapet. Jeg tror og håper at enkelte vil strekke seg langt i å redde den skandinaviske delen, på lik linje som Stordalen (med andre) reddet den nordiske delen av Thomas Cook, som jo er den delen av selskapet som har tjent penger. En lignende løsning kan kanskje være aktuelt for norwegian NOSEDK.
Går planene som ledelsen har lansert i dass, og ingen andre melder sin interesse, så tror jeg faktisk staten ser seg nøtt til å kjøpe ut/redde en svært begrenset del av selskapet, toppen 30 av de 40 norskbaserte flyene. De vet hva som skjer hvis selskapet forsvinner, og ingen partier på stortinget ønsker en inntreden av wizz og Ryanair på det norske innenriksmarkedet. Presset fra fagforeninger, NHO, andre organisasjoner og det norske folk kan kunne bli så stort at de føler seg nødt og ikke tørr noe annet.

Tiden som et verdensomspennende selskap med baser og operasjoner i 4 verdensdeler er slutt. Men et norwegian som en mindre regional aktør, type Aegean, UIA, air Europa håper jeg kan skapes.

Jeg synes denne posten er en bra oppsummering av situasjonen og er akkurat de samme refleksjonene jeg gjør meg. Jeg håper at Norwegian kan fortsette sin virksomhet her lokalt i Norge slik vi kjente den fra da selskapet enda var ferskt. Dersom alt sammen ryker er det veldig synd. Overlever Norwegian her lokalt må supportgruppa (og vi andre) fly så mye de bare orker.

Har sittet litt på utsiden og fulgt denne tråden over tid nå. Det som forundrer meg litt er at noen absolutt kun ser DY som en garantist for at SAS ikke skal få et monopol på norsk innenriks. Så vidt jeg vet er det et helnorsk selskap i Bodø som sitter med opsjon på et antall maskiner som vil være perfekt for operasjoner på norsk innenriks ++.

helnorsk selskap, norske arbeidsplasser og garantist for fortsatt duopol i norge. Flere som har noen tanker rundt dette? Vil Widerøe..?

Har sittet litt på utsiden og fulgt denne tråden over tid nå. Det som forundrer meg litt er at noen absolutt kun ser DY som en garantist for at SAS ikke skal få et monopol på norsk innenriks. Så vidt jeg vet er det et helnorsk selskap i Bodø som sitter med opsjon på et antall maskiner som vil være perfekt for operasjoner på norsk innenriks ++.

helnorsk selskap, norske arbeidsplasser og garantist for fortsatt duopol i norge. Flere som har noen tanker rundt dette? Vil Widerøe..?

Har Torghatten og Fjord1 økonomiske muskler til det i disse tider?

Hvor raskt kan de være i drift med det maskinene de har opsjoner på?

Ser for meg at det finnes andre som evt. kan være klare raskere.

Widerøe er fortsatt «for gode» venner med sas for at det skulle blitt noe konkurranse. WF har gått lenger og lenger fra sas, og hvis WF bestemmer seg for å løsrive seg helt fra sas kommer bare sas til å vise muskler og presse dem ut ved å etablere flere tynne ruter med innleid materiell. Det vil heller ikke lønne seg for WF å gå ut av dette samarbeidet, da mye av inntektene kommer via folk som reiser videre med SK osv.

Hvis Norwegian skal gå konkurs så må noe slå dem konkurs. Det betyr at den "noen" tror at de vil tjene på, eller begrense tapet sitt med å begjære dem konkurs enn med å la dem drive videre.

Det er en litt spesiell situasjon akkurat nå for hele bransjen. Norwegian og andre flyselskaper må ta store grep uansett hvor solide de er for øyeblikket.

Det kan være at en konkurs for Norwegian er lite ønskelig for kreditorene, og at det er bedre å ta tap (i kontrollerte former), på samme måte som alle andre aktører i bransjen.

Det vet jeg ikke, men fly kan vel finansieres relativt enkelt. Jeg tenker at kan DY med det utgangspunktet de har nå, så kan alle.
Det blir påstått i et innlegg over her at norsk innenriks er gullgruve, så skal de noengang få kloa i stamrutenettet så må det vel være nå...?

Det vet jeg ikke, men fly kan vel finansieres relativt enkelt. Jeg tenker at kan DY med det utgangspunktet de har nå, så kan alle.
Det blir påstått i et innlegg over her at norsk innenriks er gullgruve, så skal de noengang få kloa i stamrutenettet så må det vel være nå...?

Var det et svar til meg? Bruk gjerne Quote-knappen så er det enklere å se :)

Uansett hvordan WF evt. skal finansiere en drøss med nye fly, så må flyene bygges. Det tar litt mer enn et par uker.

Om DY går konk, og man plutselig får en ganske stor 737-800-flåte og en drøss med piloter stående ledig, er det antageligvis raskere for en allerede eksisterende 737-operatør å sette inn eget materiell, evt. ta over noen av DY sine fly og piloter.

Back