Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Mange av disse selskapene har tjent godt på Norwegian i flere år. Hadde noen fulgt med i timene ville de vist det var risikabelt med faktura i etterkant uten bankgaranti.

"Faktura i etterkant uten bankgaranti" er jo den helt normale måten å gjøre forretninger på i Norge. Kredittsjekk, som er den normale måten å redusere risiko, er også ofte litt problematisk når det er store firmaer. Særlig for børsnoterte selskaper er en konkurs vanskelig å sikre seg mot som liten leverandør.

Jeg har altså stor forståelse for at mange leverandører valgte å fortsette å selge til Norwegian også når det var kjent at de hadde finansielle problemer.

Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

"Faktura i etterkant uten bankgaranti" er jo den helt normale måten å gjøre forretninger på i Norge. Kredittsjekk, som er den normale måten å redusere risiko, er også ofte litt problematisk når det er store firmaer. Særlig for børsnoterte selskaper er en konkurs vanskelig å sikre seg mot som liten leverandør.

Jeg har altså stor forståelse for at mange leverandører valgte å fortsette å selge til Norwegian også når det var kjent at de hadde finansielle problemer.

Korrekt der, men jeg mener fortsatt at hvis man senhøstes 2020 var leverandør til Norwegian og det samtidig utgjorde en vesentlig andel av forretningen din, så tok man enten en kalkulert risiko (og bommet) eller gjorde en dårlig jobb (med samme resultat riktignok)

Last edited:
Korrekt der, men jeg mener fortsatt at hvis man senhøstes 2020 var leverandør til Norwegian og det samtidig utgjøre en vesentlig andel av forretningen din, så tok man enten en kalkulert risiko (om bommet) eller gjorde en dårlig jobb (med samme resultat riktignok)

Ja, det er jeg enig i.

Naja, dersom man har eksisterende kontrakter, så må også holde seg leverandører til dette. Er det eksplisit nevnt fraktura, så er det slik.

Denne lav kvote for de gamle kreditorer betyr i praksis høye kostnader i fremtida. Hver potensielt fremtidlig leverandør vil kreve forskudd fra DY. Og det kan snart være upent store summer. Kanskje de har litt goodwill i Norge, men så snart de flyr utenlands igjen, så heter det "cash please!".

Men vi fa se.
Jeg tror det er ikke enna største problemet til DY nå. Tredje bølgen er i fullt fart. Mestenparten av Sommer 2021 kan du glemme, dvs den nylig presenterte business plan er alrede utdatert. Samtidlig har selskap kostnader og de konkurrenter far mer tid å posisjonere seg. Ingen heldig miks.

. Mestenparten av Sommer 2021 kan du glemme, dvs den nylig presenterte business plan er alrede utdatert.

Uffda, jeg hadde så vidt begynt å glede meg til sommer ferie i Norge, sånn circa midt i Juni.
Men nå ser det ut som Norge kan bli stengt da? :cry:

Regjeringen kunne i det minste krevd at all resterende langdistanse skulle sentreres på OSL, da hadde jo det bidratt til svært god verdiskapning her til lands og gode forbindelser til resten av verden, noe som er svært viktig for mange bransjer. Vi ser jo blant annet hvor viktig direkteruter til den store verden har vært for fisken de siste årene. Må si dette var et merkelig krav fra regjeringen, virker nesten som om de vil at vi skal via CPH når vi skal ut i verden:angry: Tror nok enkelte skyter seg selv litt i foten her.

Med tanke på dette kravet fra regjeringen, og den ganske så kunstige begrunnelsen for fjerning av tilskuddet for et minimumstilbud (hvor det virker som man bare lyttet til en aktør), og den dermed nå ganske skjeve fordelingen av trafikk her til lands kan man jo nesten bli litt konspiratorisk: dyttes DY nedover med vilje? Er dette en rettferdig behandling av selskapene?
I det minste er det i hvert fall noen som utnytter situasjonen ganske mye, så får vi se hvor lenge det holder før det sier stopp...

Regjeringen kunne i det minste krevd at all resterende langdistanse skulle sentreres på OSL, da hadde jo det bidratt til svært god verdiskapning her til lands og gode forbindelser til resten av verden, noe som er svært viktig for mange bransjer. Vi ser jo blant annet hvor viktig direkteruter til den store verden har vært for fisken de siste årene. Må si dette var et merkelig krav fra regjeringen, virker nesten som om de vil at vi skal via CPH når vi skal ut i verden:angry: Tror nok enkelte skyter seg selv litt i foten her.

Først og fremst er det DN og Skånvik som skyter seg i foten. Dette blir en litt høna og egget diskusjon, men den statlige redningspakken var riktignok gitt etter signaler om at de kun ønsket å redde norske arbeidsplasser og virksomhet i Norge, og ikke minst den er strengt tatt basert på Norwegian sin egen forretningsplan

For norske myndighter og skattebetalere ligger det an til en veldig bra løsning nå, ved at "Norske"-Norwegian er i ferd med å reddes i en litt nedskalert form, det vesentligste av tapene er tatt av utenlanske kreditorer, og et nytt selskap med longhaul fra OSL er i ferd med å dukke opp

Og fisken har en tendens til å finne seg en vei uansett

Hvor stor andel av norsk fiskeeksport har Norwegian Longhaul hatt?
Noe konkret tall har jeg ikke, men at det har vært en del tonn i buken kan man ikke nekte for. Inntill OSL fikk en del fraktere for et par år siden gikk jo det meste i buken på pax-kjerrer. Hadde DY åpna en rekke ruter til Asia fra OSL (noe som var planen, men som aldri ble realisert pga Sibir-korridoren) hadde vi nok sett hvilket potensiale dette hadde hatt.

Først og fremst er det DN og Skånvik som skyter seg i foten. Dette blir en litt høna og egget diskusjon, men den statlige redningspakken var riktignok gitt etter signaler om at de kun ønsket å redde norske arbeidsplasser og virksomhet i Norge, og ikke minst den er strengt tatt basert på Norwegian sin egen forretningsplan

For norske myndighter og skattebetalere ligger det an til en veldig bra løsning nå, ved at "Norske"-Norwegian er i ferd med å reddes i en litt nedskalert form, det vesentligste av tapene er tatt av utenlanske kreditorer, og et nytt selskap med longhaul fra OSL er i ferd med å dukke opp

Og fisken har en tendens til å finne seg en vei uansett

Det at regjeringen vil berge norske arbeidsplasser er greit og rimelig det, noe jeg er helt enig i. Men man skal heller ikke glemme at nedleggelsen av langdistanse vil kunne føre til færre amerikanske turister på norsk jord, og dermed færre arbeidsplasser i turistnæringen, (men dette blir jo meget komplekst da mange andre faktorer også spiller inn). Og, joda, Norse dukker jo opp, et selskap jeg tror på sikt blir integrert i Norwegian på en eller annen måte (oppkjøp, svært tett samarbeid, franchise, slått sammen...)

Ingen tvil om at det ser ut til å bli en bra løsning, jeg er bare bekymret for at den jevne fordelingen DY og SK hadde før korona nå forsvinner. Hadde Wizz og Flyr ikke kommet inn hadde det jo kanskje for konkurransens del vært enda verre. Derimot tror jeg nok ikke høy frekvens og tomme fly er det mest bærekraftige på sikt, det funker kanskje nå for å kapre markedsandeler og for å få det til å virke som man driver med veldedighet, men man kan ikke drive slik i all uendelighet.

Viktige datoer for Norwegian fremover, men som dog kan endre seg:

25-26MAR Confirmation hearings in Dublin.
26MAR-09APR 14 days voting periode for Chapter-11 prosess in Norway.
19APR-07MAY Court hearings in Oslo.
10MAY-21MAY Rights issue and private placement of Norwegian shares, total NOK4,5 billion at NOK6,0 per share.
26MAY Norwegian exit Examinership in Dublin.
26MAY Investors in rights issue and private placement to be delivered their Norwegian shares.
23JUN Creditors receive their share of cash dividend.

Det ryktes at basen i Malaga består, som eneste base i Spania. De skal begynne med en maskin, og senere øke til 3, som er ned fra 5 i AGP før korona, og rundt 26 i Spania på det meste.

https://www.diariosur.es/turismo/ae...snmZfOhVKjGZea1P6xMMyTYSxejHiVpp8ajo2vmzdHm7g

Om dette er lønnsomt på sikt blir jo et godt spørsmål, men sikkert greit for å operere ruter til mindre byer i norden som ikke har base.

EDIT: det ryktes også om at basen i Alicante forblir med maksimalt 3 fly: https://twitter.com/novedadesaereas/status/1375082709215772675?s=20
ikke lett når ting er å spansk...:p

Last edited:
Norwegian har forresten ansatt Adrian Dunne som sjef for operations. Har jobbet 15 år med ymse operations in Ryanair, og får det 16 år i AerLingus

https://norwegian-no.mynewsdesk.com...vice-president-operations-i-norwegian-3085536

Dunne har tilbrakt 15 år hos Norwegians erkerival Ryanair, blant annet som leder for «Ground Operations» og «Operations». Dunne var i mange år ansatt i det irske flyselskapet Aer Lingus, der han blant annet ledet flyselskapets drift på flyplassen Heathrow i London.

Det ryktes at basen i Malaga består, som eneste base i Spania. De skal begynne med en maskin, og senere øke til 3, som er ned fra 5 i AGP før korona, og rundt 26 i Spania på det meste.

https://www.diariosur.es/turismo/ae...snmZfOhVKjGZea1P6xMMyTYSxejHiVpp8ajo2vmzdHm7g

Om dette er lønnsomt på sikt blir jo et godt spørsmål, men sikkert greit for å operere ruter til mindre byer i norden som ikke har base.

EDIT: det ryktes også om at basen i Alicante forblir med maksimalt 3 fly: https://twitter.com/novedadesaereas/status/1375082709215772675?s=20
ikke lett når ting er å spansk...:p

de starter ned et fly i alicante og en i malaga, for å øke til 3 på hver sted etterhvert

det som sto på twiteren

Ser Norwegian trykte opp ytterligere 113.000 aksjer i påsken, via det evigvarende konvertible obligasjonslånet, som deler av den gamle gjelden ble omgjort til. I praksis så betyr det ytterligere snaue 40 MNOK i gjeld forsvant

Back