SQ321
ScanFlyer Gold
En Kina-rute må komme fra OSL før eller siden uansett men er fremdeles noe usikker i hvilken grad de politiske relasjonene spiller inn. Jeg tror uansett at det i så fall må være SAS eller DU som åpner dette i motsetning til Air China.
Når det gjelder SIN så har det vært snakk om en OSL rute i flere år og det er noe som står høyest på ønskelista til OSL. Når det er sagt så klarer jeg ikke se for meg at SAS skulle åpne det fordi det vil ta mye pax fra SQ i tillegg til at det ikke er lenge siden SQ oppgraderte CPH til 5u. Og uavhengig av det høye andelen biz reisende fra OSL så vil det være begrenset hvor mange svensker som vil fly via OSL til SIN. I tillegg vil svensker neppe fly Sverige-OSL-SIN-Thailand/Malaysia, et marked som jeg er sikker på SQ/SAS er interessert i å ta en større del av. Mulig SAS åpner SIN fra ARN i stedet, men det vil gi begrenset merverdi for norske reisende, spesielt for de som har annen avreiseflyplass enn OSL.
Og så er det HKG da der AY har blitt meget store... Er sikkert en del av SAS sine vurderinger i tillegg til TYO fra ARN.
Jeg vil bli overrasket dersom det er andre destinasjoner enn BOS, SEA, SIN, HKG eller ICN som SAS lander på. Mulig MIA kunne vært en ousider men har meget begrenset tro på den i likhet med LAX.
Når det gjelder SIN så har det vært snakk om en OSL rute i flere år og det er noe som står høyest på ønskelista til OSL. Når det er sagt så klarer jeg ikke se for meg at SAS skulle åpne det fordi det vil ta mye pax fra SQ i tillegg til at det ikke er lenge siden SQ oppgraderte CPH til 5u. Og uavhengig av det høye andelen biz reisende fra OSL så vil det være begrenset hvor mange svensker som vil fly via OSL til SIN. I tillegg vil svensker neppe fly Sverige-OSL-SIN-Thailand/Malaysia, et marked som jeg er sikker på SQ/SAS er interessert i å ta en større del av. Mulig SAS åpner SIN fra ARN i stedet, men det vil gi begrenset merverdi for norske reisende, spesielt for de som har annen avreiseflyplass enn OSL.
Og så er det HKG da der AY har blitt meget store... Er sikkert en del av SAS sine vurderinger i tillegg til TYO fra ARN.
Jeg vil bli overrasket dersom det er andre destinasjoner enn BOS, SEA, SIN, HKG eller ICN som SAS lander på. Mulig MIA kunne vært en ousider men har meget begrenset tro på den i likhet med LAX.