OSL jakter nye langruter

"Flyekspert" Espen Andersen mener OSL aldri vil bli som FRA, noe han har helt rett i selvsagt. Trenger ikke være "ekspert" eller nobelprisvinner for å forstå det:



http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2014/07/31/1240/Luftfart/-gardermoen-blir-aldri-frankfurt

Dag har tidligere kommunisert at de ser for seg 10 nye IC ruter fra OSL, noe jeg mener er i overkant for de nærmeste årene forutsatt at det ikke er lavfrekvensruter (1-2 ukentlige). Espen og Dag er nok mer enig enn hva journalister forsøker å fremstille. Det er rom for flere direkteruter men en hub på størrelse med FRA blir det aldri.

Helt latterlig kommentar fra denne eksperten. Det blir som å si at landslaget i fotball aldri vil bli noe Brasil, Tyskland eller Italia - men det betyr jo ikke at man ikke kan utvikle seg og forbedre seg, kanskje nå et sluttspill igjen?

Vi får takke han for et fantastisk flott innspill, så får de som jobber med ruteutvikling på OSL fortsette arbeidet sitt. En rute av gangen :)
 
Det blir jo litt feil å la OSL sole seg i glansen og selv ta æren for at tilbudet av nye IC ruter har øket, når det er SAS, DU og Sandkasse selskapene som står bak. De to sistnevnte ekspansjonskåte og pinlig sene til å sette OSL på kartet. Siste rute OSL med gjennom eget arbeid fikk til OSL var US Airways i 2009 gjennom USA prosjektet (som fortsatt pågår) Norwegian sin markering rundt lanseringen av FLL viser jo at OSL har behov for å våkne.

Så Falken skal applauderes for sine ønsker, men det må en ganske betydelig endring til for at de ulike interessene innen norsk reiseliv, forretningsreisende og flyfrakt til samlet å kunne presentere nye potensielle rutemuligheter.

Vil skal heller ikke glemme at OSL nå er i ferd med å bevege seg i retning av Kastrup hvor nye IC etablering i stadig større grad er "Nice to have", mot tidligere "Need to have".

Skulle SAS tørre å åpne SIN fra OSL (noe jeg tviler på) og BOS eller SEA, Korean pepre til med 3-4 ukentlige til Seoul, og et par nye med Norwegian, så tror jeg man skal se seg særdeles godt fornøyd med tilbudet. Markedet behøver også tid til å absorbere og la nye ruter sette seg.
 
Er det sikkert nordmenn flest (ikke forettningsreisende) er villige til å betale for direkteruter? Om man ser på direkteprisene fra London så er det ofte (vanligvis..) dobbelt så dyrt å fly business LHR-X enn OSL-LHR-X. Og nordmenn har jo fått apetitt for businessbilletter nå..
 
Last edited:
Vil skal heller ikke glemme at OSL nå er i ferd med å bevege seg i retning av Kastrup hvor nye IC etablering i stadig større grad er "Nice to have", mot tidligere "Need to have".

Skulle SAS tørre å åpne SIN fra OSL (noe jeg tviler på) og BOS eller SEA, Korean pepre til med 3-4 ukentlige til Seoul, og et par nye med Norwegian, så tror jeg man skal se seg særdeles godt fornøyd med tilbudet. Markedet behøver også tid til å absorbere og la nye ruter sette seg.

Det har du rett i. Det har vært en sterk økning i antall direkteseter på OSL spesielt siste året og det fortsetter med EK og DU til høsten og SAS samt evt andre neste år.

Dersom det skal være bærekraftig med enda flere nye IC ruter så vil OSL være avhengig av å skape mer feed som betyr godt samarbeid med DU/DY og SAS. Heldigvis vil forenklet tollbehandling gjøre arbeidet enklere. Men bare se på CPH. De er fullstendig avhengig av omfattende støtterodninger fra Copenhagen Connected og store mengder feed for å kunne tiltrekke seg nye ruter.
 
Er det en grunn til at alle snakker om AA og ikke UA til ORD? UA vil jo ha interesse av å demme opp for AA? En 767 ville vel også passer bedre enn SK A340 kapasitetsmessig.
Er vel ikke bare UA som er interessert i demme opp for AA. Det går vel også motsatt vei. AA hadde vel ikke hatt noe imot å "stjele" noen pax fra UA på deres felles hub.
Om AA finner at det er muligheter for å tjene penger på en rute til OSL, har de nok ikke noe imot å komme UA, evt. SK i forkjøpet.
Vi får se, men det har jo vært spekulasjoner om en slik rute en stund, ikke bare på dette forumet.
En naturlig flytype for en slik rute, hadde vel vært en 757, noe AA også benytter transatlantisk.
 
En naturlig flytype for en slik rute, hadde vel vært en 757, noe AA også benytter transatlantisk.

757 er en 'vidundermaskin', men OSL-ORD er nok litt drøy, selv om det bare er 500km lenger enn OSL-EWR ..
 
757 er en 'vidundermaskin', men OSL-ORD er nok litt drøy, selv om det bare er 500km lenger enn OSL-EWR ..

Og det er kun 100km lenger enn EWR-TXL, som CO/UA har fløyet lenge med 752. Det går, men blir jo selvsagt utsatt når det blåser friskt på vinteren.
 
Hva med Sør-Amerika?
Er det ikke nok oljebusiness mellom Norge og Brazil til å ha en direkterute?

Nei , det er det ikke.
Brasil er meget krevende å gjøre business med og det er ikke lett for expat's å komme inn til Brasil.
Brasil serves mest fra USA , Houston og Dallas når det gjelder manpower.

Litt info Norge / Brasil:

Brasil er Norges klart viktigste handelspartner i Sør-Amerika, og de politiske relasjonene må betegnes som svært gode. Det er en betydelig tilstedeværelse av norske bedrifter i næringer som olje og diverse supplyvirksomhet, skipsfart, aluminium og trykkpapir. Klippfisk er vårt tradisjonelt største enkeltprodukt, men i de senere år har leveranser av maskiner, deler og skipsutstyr blitt viktigere.

Samhandel

Eksport til Norge: NOK 6,34 mrd. (2010).
Største produktgrupper er aluminiumoksyd, soyabønner, næringsmidler inkludert kaffe, frukt og krydder.

Import fra Norge: NOK 5,75 mrd. (2010).
Største produktgrupper er klippfisk maskiner og olje og gass.
Norske bedrifter

Et stort antall norske bedrifter har virksomhet i Brasil, særlig knyttet til olje- og offshorebransjen, men også i andre sektorer. Landet er Norges største handelspartner i Sør-Amerika.
Norske bedrifter med aktiviteter i landet (listen er ikke uttømmende):
Acergy Brazil S.A., Aleris Latasa Reciclagem S.A., APL, Aker Solutions Rio das Ostras, Aker Solutions Oil & Gas do Brasil, BOS Navegação Ltda. (farstad Shipping/Petroserv), Brazilship / ScanBrasil Comércio Marítimo Ltda., BW Offshore do Brasil Ltda., Dãnica-Norac Sistemas Interior Naval Ltda, DnB NOR, DeNoFa do Brasil S.A., Detector Electronics do Brasil, Elkem Microsilica, Eltek Sistemas de Energia Industria e Comércio S/A, Farstad Shipping, Fast Search & Transfer, Framo, Frank Mohn do Brasil Ltda., Frontier Drilling do Brasil Ltda., Gearbulk Maritima Ltda., GEO do Brasil, Granel Odfjell Ltda., HITEC, Hydro Alumínio Acro AS, Hydro Brasil, Jotun Brasil Ltda., K. Lund do Brasil Ltda., Kongsberg Offshore / FCM Technology do Brasil Ltda., Kongsberg Automotive, Kongsberg Maritime do Brasil Ltda., Kværner Pulping Ltda., Lorentzen Empreendimentos, Lærdal Medical Corporation, Marintek do Brasil, Maritime Hydraulics Brazil, Microways Latin America, Mustad & Son do Brasil, Nera América Latina Ltda., Norbra Câmara de Comércio Brasil – Noruega, Norse Energy do Brasil Ltda., NorSkan Offshore Ltda., Norske Skog South America, Norske Skog Pisa, Odfjell Tankers Brasil representações Ltda., O. L. naval Ltda., OSEP Brasil Ltda., GAIA – PGS Investigação Petrolífera Ltda., PGS – Petroleum Geo Services, Q- Free América Latina, Representações Hollevik Ltda., ResLab Solintec do Brasil, Saga – Forest Carriers Rio Ltda., Scandinavian Electric System do Brasil, Seabrokers Brasil Ltda., Seadrill Serviços de Petróleo Ltda., Sevan Marine do Brasil Ltda., Siem Consub, Star Shipping do Brasil, StatoilHydro Brasil, Solstad Offshore, Stolt Nielsen Ltda., Subsea 7 do Brasil, Tandberg Data do Brasil, Ubrasteel Repr. e Serviços de Aços Especiais, Unitor Ships Service Equip. Marítimos Ltda., Ulstein Belga Marine Ltda., Vik-Dandvik, Wallenius Wilhelmsen Logistics Américas, Wavefield Inseis do Brasil Serviços de Geofísica Ltda., Yara Brazil Ltda., Prosafe., Det Norske Veritas.


http://www.noruega.org.br/Norsk/Land--og-reiseinformasjon/fakta/bilaterale/#.U9qWPWEcRpg
 
... og som de sliter skikkelig med. ;)
Mulig de hadde slitt med det på vinteren, men jeg ser vel for meg at dette hadde vært en rute, ala ORD-HEL som kun går i sommer-halvåret.
Alternativt kunne kanskje en restart av PHL-OSL vært aktuelt?
 
PHL blir neppe aktuelt. Det blir nok heller reduksjoner der når de begynner å samkjøre hub'ene.
 
Hadde vært spennende med nye direkteruter ut av OSL, og da helst noe annet enn SK og DY/DU (må være de to kjedeligste selskapene som finnes *gjesp*). Ser at ORD, SIN og ICN blir nevnt ofte, men jeg skjønner ikke helt hvorfor BOS skulle være så langt oppe på "listen". Noen som kan forklare en uviten? :)
 
BOS er høyt på listen fordi den blant annet er på oversikten over underserved IC destinasjoner på OSL, og sannsynligvis også CPH og ARN da BOS ikke er tilgjeng uten mellom landing fra Skandinavia i det hele tatt. SAS Norge snakket i sin tid om rute til BOS så noe må det være. I tillegg er det hovedporten for sjømathåndtering på østkysten. Det er muligens også ok yield i from av at det er et stort miljø innenfor bank, finans, undevisning og rettsvesen der, men det er det kanskje andre som vet mer om her inne. FI har blitt relativt store i BOS og det må være en grunn til det selv om jeg forstå din uvinten:).

Utover det så skal en ikke utelukke at SAS sterkt vurderer ICN og SEA fra OSL/ARN og dermed entre et marked i SEA de kjenner godt fra før, samtidig som de kan ta innersvingen på KE til ICN.
 
Utover det så skal en ikke utelukke at SAS sterkt vurderer ICN og SEA fra OSL/ARN og dermed entre et marked i SEA de kjenner godt fra før, samtidig som de kan ta innersvingen på KE til ICN.

Oslo-Boston og Oslo-Seoul har vel den fordel, at de vel kan nås på 48 timer til sammen. Så et fly kan flyve 4x ugentligt til Boston og 3x til Seoul. Eller helt forkert på den?
 
Når det gjelder SIN så har SAS også den joint-venture avtalen med SQ, så mulig man etterhvert kan få til noen synergier der...
 
Back
Top