OSL jakter nye langruter

Det blir SAS-ruter til destinasjoner som ikke allerede er på rutekartet, med andre ord ikke ORD.

Lokalmarkedet til ORD er relativt begrenset - det er nettverket ut av ORD som vil være utslaget her. Hvis SAS åpner OSLORD bør de passe på at rutene (EWR/ORD) er minst 4 timer adskilt for å maksimere transfertilbudet.

For AA vil det være hipp som happ - de vil konkurrere om lokaltrafikken, men ellers teller det mest å kunne tilby mange transfercities.

Det blir SAS-ruter til destinasjoner som ikke allerede er på rutekartet, med andre ord ikke ORD.

Nei, jeg tror heller ikke det. Det var mest ment som en tankeøvelse.

Hadde det vært veldig lukrativt hadde vel selskapene vært der allerede.

Det er helt feil. Det er meget sterk konkurranse mellom flyplassene verden over om å tiltrekke seg nye ruter. Er ikke flyplassen proaktiv, legger ting til rette og kommuniserer dette til selskapene så taper de konkurransen mot de andre.

Det spiller liten rolle hvor godt produkt du har dersom markedet ikke vet om det.

Lokalmarkedet til ORD er relativt begrenset - det er nettverket ut av ORD som vil være utslaget her.

Mja, ORD er største underserved destinasjon fra OSL med 36.000 pax (2012). Men når det er sagt så blir det ikke ORD fra OSL med SAS, noe som i og for seg er ok da SAS sannsynlighet totalt sett vil være tjent med å lansere en ny destinasjon der de kan fange opp kundene som ellers ville reist med konkurrenter. I tillegg unngår de å tappe ORD rutene fra ARN og CPH.

Så får vi se hva AA velger å gjøre.

Vet ikke hvor høyt oppe på prioriteringslisten OSL er for AA, mistenker at det ikke er veldig høyt, men det hadde vært gøy med en OW carrier på longhaul fra OSL.

Er ikke flyplassen proaktiv, legger ting til rette og kommuniserer dette til selskapene så taper de konkurransen mot de andre.

.

Det er en del av bildet, men hvis selskapets ruteavdeling ikke er klar over potensialet før flyplassen setter på vaffelrøra eller maler leppestift på grisen, er de ikke verdt lønna si .. ;)

Det er en del av bildet, men hvis selskapets ruteavdeling ikke er klar over potensialet før flyplassen setter på vaffelrøra eller maler leppestift på grisen, er de ikke verdt lønna si .. ;)

Da sliter jeg litt med å forstå at hva du mener når du refererer til SQ321 sitt innlegg, men peker på det samme?

I tredje kategori som OSL er, vil flyplassens primære oppgave være å selge flyplassens markeds potensiale til selskapene og ikke omvendt.
Ingen selskap, ei eller Delta, American med fler, sitter på korrekt data eller grunnlag for på egenhånd å kunne identifisere OSL eller andre konkurrenter som potensielle destinasjoner. Det er nettopp her Kastrup har blitt verdens ledende samtidig som OSL har sviktet totalt. Ref med henvisning til SQ321 sin post.

Å frigjøre midler til å markedsføre seg ovenfor flyplasser og flyselskaper er essensielt. Heter du OSL kommer ikke selskapene å banker på døra av seg selv.

Jeg tror lite på AA fra ORD men tror UA har bedere forutsetninger for å starte en slik rute gjerne med avtale med Sk som SQ har mellom CPH-SIN da det er *A hub-hub.

Syntes også det høres mere logisk ut å prøve å tiltrekke Asiana enn korean til Seol av samme grunn. *A har mange flere fordeler i OSL enden.

Hvordan er markedet til SEA, død og begravet, eller ligger den høyt på underserved lista ifra de skandinaviske landene? Iom de skal beholde noen 340, så klarer de fint denne med en del i buken også.

Er det helt utenkelig for en flyplass også å roe ned litt og heller prøve å få relativt nye ruter til å fungere? Jeg tenker for noen ruters vedkommende vil en nyetablering ikke klare seg og samtidig potensielt rive med seg en av de etablerte rutene?

Jeg vil gjærne se OSL-HNL med Norwegian i vintersesongen, ca 10:30 flytid (polar route)
Som eneste Hawaii direkte fra Europa ville de kunne skaffe endel forbindelser fra sitt Europa nettverk.

Vet ikke hvor høyt oppe på prioriteringslisten OSL er for AA, mistenker at det ikke er veldig høyt, men det hadde vært gøy med en OW carrier på longhaul fra OSL.

Det finnes allerede. Qatar til Doha,

Jeg vil gjærne se OSL-HNL med Norwegian i vintersesongen, ca 10:30 flytid (polar route)
Som eneste Hawaii direkte fra Europa ville de kunne skaffe endel forbindelser fra sitt Europa nettverk.

Med familie i Kona skulle jeg og gjerne sett denne. Flytiden er nok noe lenger er jeg redd, 5900nm (GC) blir nok over 12 timer.

Er det en grunn til at alle snakker om AA og ikke UA til ORD? UA vil jo ha interesse av å demme opp for AA? En 767 ville vel også passer bedre enn SK A340 kapasitetsmessig.

Er det konkuransemyndighetene eller partnerne i Star som nekter Sk og delta i joint venture over Atlanteren? Eller vil SK rett og slett ikke være med?

Hva med Sør-Amerika?
Er det ikke nok oljebusiness mellom Norge og Brazil til å ha en direkterute?

Nei , det er det ikke.
Brasil er meget krevende å gjøre business med og det er ikke lett for expat's å komme inn til Brasil.
Brasil serves mest fra USA , Houston og Dallas når det gjelder manpower.

Er det en grunn til at alle snakker om AA og ikke UA til ORD? UA vil jo ha interesse av å demme opp for AA? En 767 ville vel også passer bedre enn SK A340 kapasitetsmessig.

Er det konkuransemyndighetene eller partnerne i Star som nekter Sk og delta i joint venture over Atlanteren? Eller vil SK rett og slett ikke være med?

Grunnen er at AA er interessert i å fly ruta, noe UA ikke har signalisert. UA har derimot vært interessert i å fly IAD men det er noen år siden nå. Det er synd ikke UA og SAS snakker litt sammen og lar SAS fly EWR og UA IAD, dersom det hadde latt seg gjøre.

SAS har blitt utelatt av dette samarbeidet og det er flere meninger om hvorfor dette har skjedd da dette naturlig nok er mange aspekter som spiller inn. SAS hadde også en avtale med AA, en avtale AA sa opp bare en par mnd etter at SAS ikke fikk være med i Atlantic++.

Generelt sett er jeg av den oppfatning av at SAS ikke har vært flinke nok til å samarbeide med alliansepartnere på flyvninger til/fra OSL og ARN med et ønske om å beskytte CPH. Eksempler på det er når US fløy på ARN og OSL og ikke minst forholdet til TG på ARN/OSL. Nå har de heldigvis tettere samarbeid med TG mtp feed til OSL/ARN samt videreforbindelser i Thailand.

Uansett har SAS valgt å fokusere på samarbeid med SIA og jeg mener det er helt riktig å gjøre. Det er bare synd det har tatt så lang tid og at de var nødt til å stå med rygge opp i mot veggen før de innså at dette var nødvendig.

"Flyekspert" Espen Andersen mener OSL aldri vil bli som FRA, noe han har helt rett i selvsagt. Trenger ikke være "ekspert" eller nobelprisvinner for å forstå det:

- Det har skjedd flere interessante ting det siste halvåret. Nordmenn flyr mye, derfor har vi fått flere langruter fra Oslo Lufthavn (OSL), mest fra Norwegian. Samtidig ser vi at mange europeere og amerikanere nå bruker OSL som hub på vei til Asia, fordi billettprisene er så lave. Men Gardermoen blir aldri Frankfurt, understreker Andersen.

http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2014/07/31/1240/Luftfart/-gardermoen-blir-aldri-frankfurt

Dag har tidligere kommunisert at de ser for seg 10 nye IC ruter fra OSL, noe jeg mener er i overkant for de nærmeste årene forutsatt at det ikke er lavfrekvensruter (1-2 ukentlige). Espen og Dag er nok mer enig enn hva journalister forsøker å fremstille. Det er rom for flere direkteruter men en hub på størrelse med FRA blir det aldri.

Back