OSL jakter nye langruter

En Kina-rute må komme fra OSL før eller siden uansett men er fremdeles noe usikker i hvilken grad de politiske relasjonene spiller inn. Jeg tror uansett at det i så fall må være SAS eller DU som åpner dette i motsetning til Air China.

Når det gjelder SIN så har det vært snakk om en OSL rute i flere år og det er noe som står høyest på ønskelista til OSL. Når det er sagt så klarer jeg ikke se for meg at SAS skulle åpne det fordi det vil ta mye pax fra SQ i tillegg til at det ikke er lenge siden SQ oppgraderte CPH til 5u. Og uavhengig av det høye andelen biz reisende fra OSL så vil det være begrenset hvor mange svensker som vil fly via OSL til SIN. I tillegg vil svensker neppe fly Sverige-OSL-SIN-Thailand/Malaysia, et marked som jeg er sikker på SQ/SAS er interessert i å ta en større del av. Mulig SAS åpner SIN fra ARN i stedet, men det vil gi begrenset merverdi for norske reisende, spesielt for de som har annen avreiseflyplass enn OSL.

Og så er det HKG da der AY har blitt meget store... Er sikkert en del av SAS sine vurderinger i tillegg til TYO fra ARN.

Jeg vil bli overrasket dersom det er andre destinasjoner enn BOS, SEA, SIN, HKG eller ICN som SAS lander på. Mulig MIA kunne vært en ousider men har meget begrenset tro på den i likhet med LAX.

Deler ikke helt din skepsis når det gjelder svenskene. Et hopp via OSL er ikke særlig annerledes enn via CPH så lenge reisetiden er akseptabel. Folk bryr seg lite om hvor de bytter fly så lenge tid og pris passer - det ser jeg klart og tydelig i det jeg driver med til daglig.

Men ellers tror jeg du har summert det greit. Tror neppe kineserne vil slippe til DY før Hainan eller et annet kinesisk selskap fatter interesse for Skandinavia. Og at FI fyller tre daglige til BOS er jo et tegn på at det er litt å hente der ....

Deler ikke helt din skepsis når det gjelder svenskene. Et hopp via OSL er ikke særlig annerledes enn via CPH så lenge reisetiden er akseptabel. Folk bryr seg lite om hvor de bytter fly så lenge tid og pris passer - det ser jeg klart og tydelig i det jeg driver med til daglig.

Men ellers tror jeg du har summert det greit. Tror neppe kineserne vil slippe til DY før Hainan eller et annet kinesisk selskap fatter interesse for Skandinavia. Og at FI fyller tre daglige til BOS er jo et tegn på at det er litt å hente der ....

Håper du har rett mtp flybytte. Men så kommer regnestykket med å fly en stor maskin over ARN til OSL for så å sende de tilbake til ARN, noe som jeg antar også spiller inn..?

Når det gjelder Hainan så kan de være "nærmere" OSL da de er privateid i motsetning til Air China. Men igjen, hvor mye politikk er i veien dersom dette ble planlagt..

Håper du har rett mtp flybytte. Men så kommer regnestykket med å fly en stor maskin over ARN til OSL for så å sende de tilbake til ARN, noe som jeg antar også spiller inn..?

..

Er det noe annerledes enn å fly Bergen-Oslo for så å fly 'tilbake' til f.eks. NYC eller Island. Eller OSL-ARN-Chicago ? ;)

Jeg forstår det og har ikke tenkt å gjøre et stort nummer ut av det men tenker bare problemstillingen kan være en del av regnestykket når SAS vurderer alternativene sine uten at jeg vet.

Når det gjelder dine eksempler så henger vel det mer sammen med at det er et meget begrenset marked for direkteruter fra Bergen i motsetning til fra Oslo og da er det naturlig at de flyr via Oslo. Når det gjelder OSL/ARN-SIN så kan nok begge to støtte en direkterute (men sannsynligvis ikke samtidig i tilegg til SQ på CPH).

Skjønner tankegangen din, men min erfaring er at du overvurderer den. ;)

Det vi i så fall bety at OSL sin beliggenhent for en SIN-rute ikke nødvendigvis er så negativt, noe jeg er glad for:). Og kommer den fra ARN så kommer jeg selvsagt til å spikre deg opp på veggen og bruke det mot deg i all fremtid;).

Og kommer den fra ARN så kommer jeg selvsagt til å spikre deg opp på veggen og bruke det mot deg i all fremtid;).

Hahaha .. Har ingen formening om når eller hvor eller om den kommer, men bare at jeg ikke tror det spiller noe særlig rolle hvor det evt. blir.

Men nonstopfaktoren er ikke uvesentlig, så det beste er selvfølgelig å legge den der kundegrunnlaget er størst.

BOS er høyt på listen fordi den blant annet er på oversikten over underserved IC destinasjoner på OSL, og sannsynligvis også CPH og ARN da BOS ikke er tilgjeng uten mellom landing fra Skandinavia i det hele tatt. SAS Norge snakket i sin tid om rute til BOS så noe må det være. I tillegg er det hovedporten for sjømathåndtering på østkysten. Det er muligens også ok yield i from av at det er et stort miljø innenfor bank, finans, undevisning og rettsvesen der, men det er det kanskje andre som vet mer om her inne. FI har blitt relativt store i BOS og det må være en grunn til det selv om jeg forstå din uvinten:).

Utover det så skal en ikke utelukke at SAS sterkt vurderer ICN og SEA fra OSL/ARN og dermed entre et marked i SEA de kjenner godt fra før, samtidig som de kan ta innersvingen på KE til ICN.
Takk for det oppklarende svaret ;) Klarte ikke helt å finne noen connection mellom Skandinavia og BOS, men med de grunnene du listet opp så gir det litt mening.

OSLs signaler om å "satse" på nye IC ruter og kampen mellom OSL, ARN og CPH vekker interesse også utenfor reiselivspressen i Danmark. Jacob Risgaard Knudsen i Berlingske Business har skrevet noen ord om kampen som pågår og hva det betyr for både flyplassene, flyseksapene og næringslivet:

Kampen mellem Kastrup & Gardermoen om skandinavere og asiatere

Gardermoen, den største lufthavn i Oslo, ønsker at tiltrække endnu flere langdistanceruter, så de kan tjene flere penge ved at sende nordmænd direkte til Asien, USA osv., fremfor at sende passagerne via andre europæiske lufthavne.

http://risgaard.blogs.business.dk/2014/08/04/kampen-mellem-kastrup-gardermoen-om-skandinavere-og-asiatere/

I kamp om flere langruter henter OSL Jasper Spruit fra AMS som ny trafikkdirektør i Avinor

http://oslomedia.avinor.no/pressreleases/vi-skal-satse-paa-interkontinentale-ruter-1121462
Denne uken ble det klart at Jasper Spruit (39) er ansatt som ny trafikkdirektør i Avinor. Spruit får et helthetlig ansvar for Avinors nasjonale og internasjonale satsing på ruteutvikling.

Spruit kommer fra jobben som Aviation Marketing Director i Amsterdam Airport Schiphol og begynner i juni

I kamp om flere langruter henter OSL Jasper Spruit fra AMS som ny trafikkdirektør i Avinor

http://oslomedia.avinor.no/pressreleases/vi-skal-satse-paa-interkontinentale-ruter-1121462

Endelig er dette formelt på plass og jeg gratulerer virkelig OSL med et riktig valg! Det er vel knapt noen ansettelses prosess i Avinor som har vært så omfattende som denne.
Det er også riktig å ansette en utlending med internasjonal erfaring som ikke har gått de interne stegene til topps.

Med dette er endelig gammelt møll og støv ryddet ut av ruteutviklingsavdelingen på OSL. Siste respatexplate forsvant som kjent ut før jul. Med plass i ledergruppen er alt tilrettelagt for at det blir en helt ny stab og funksjon som skal jakte nye ruter. Da i samsvar med det konkurranseklima OSL faktisk befinner seg i.

Jeg garanterer at det kommer til å bli meget spennende å være frekvent OSL reisende i tiden som kommer!

Last edited:
Interessant. Fyren ser ut til å ha god kompetanse på Asia, så det kan jo være han drar med seg noen gode forbindelser ...

Da er det vel slutt på vaflene også, da ... :p

vafler blir byttet ut med edamer og heineken.
Spennende å se hva han får til. Ønsker gjerne å se ett japanske selskap og kanskje noe kinesisk eventuelt Hong Kong.(Cathay)

Får håpe det går bedre med OSL enn Epcot .. var der da de hadde ølfestival for noen år siden, og det eneste den norske paviliongen hadde, var Heineken .. patetisk .. Nå er det jo bare prinsesser og skit og selv røkelaksen var borte ..

Mannen har jo jobbet en periode for Brisbane Airport også. Hadde vært knall med noen skikkelige langruter til down under. Kanskje ikke så veldig realistisk mtp trafikkgrunnlag og dagens sandkasseselskaptilbud, men tøft hadde det vært likevel.

Det blir spennende å se hva som kommer i tiden fremover.

Espen

Korea, Japan, Kina, Australien... Hehe, killen kommer få jobba hårt för att leva upp till alla förväntningar.

Mannen har jo jobbet en periode for Brisbane Airport også. Hadde vært knall med noen skikkelige langruter til down under. Kanskje ikke så veldig realistisk mtp trafikkgrunnlag og dagens sandkasseselskaptilbud, men tøft hadde det vært likevel.

Det blir spennende å se hva som kommer i tiden fremover.

Espen

Sydney og Hawaii med 789 er da midt i Norwegian segmentet. Er det ikke?

Back