Det kan nok være at du har noen poenger der Fnate. SAS er i en skvis der de ikke er i stand til å ekspandere samtidig som de presses fra flere hold og spesielt fra DY og så er det sikkert delte meninger om hvordan de best bør beskytte seg når de ikke er i stand til å angripe.
OSL begynte med ruteutvikling når vaffeljernet og gammelt mugg ble kastet ut fra OSL for et drøyt år siden og erstattet med kompetente personer med tilhørende ressurser tilgjengelig. Så startet det virkelige arbeidet med å kartlegge, kontakte, besøke og selge inn en «helt ukjent flyplass som ligger litt nord for Kastrup» i et marked der Skandianvia er ensbetydende med CPH eller til dels ARN. Dette er tid- og ressurskrevende arbeid som krever betydelig innsats, overbevisning og forankring fra OSL, Avinor, Innovasjon Norge, næringsliv, eksportører, reiselivsnæringen og myndigheter samt at dette skal koordineres på en hensiktsmessig måte. Dette er en prosess som er spesielt tidkrevende når det arbeides mot de selskapene som er av relevans her og som kommer fra den delen av verden der veldig mye handler om å etablere og bygge relasjoner, spille kortene riktig, gjøre ting på korrekt måte (skikk og bruk) samt bearbeide motparten på ulike nivåer i hierarkiet og få gjennomslag for hva som selges inn.
Dersom du leser Dansk Luftfartsstrategi som ble fremlagt denne uka sier de eksplisitt at nye flyruter skal til en hver tid diskuteres ved ministerbesøk i fremmede land. Det er et meget godt eksempel på hvor krevende det er å lande en ny flyrute og hvor mye politikk spiller inn spesielt når det er snakk om land i Asia. Dvs det er ekstremt få flyplasser som har kø utenfor døren sin av selskaper som vil etablere en rute – det er et stort stykke arbeide som må gjøres i mange ledd.
Når du legger til grunn i at det kan ta opp til 5-7 år med bearbeiding, pakketering og innsalg for at en IC-rute lanseres, i tillegg til at Norge-Kina forholdet har vært tilnærmet dødt siden 2010 så er det ikke så vanskelig å forstå at det ikke er kø utenfor kontoret til Jasper på OSL.
Ift selskapene som er av relevans;
Air China - at det er interesse for en Air China rute til OSL er det liten tvil om men det er helt klart at SAS ikke ønsker dette noe presseuttalelsen fra SAS om Norge-Kina er et tydelig tegn på og noe som også betyr at det lite trolig blir et Star samarbeid på en evt rute. Det er bare å se hva som skjedde da Air China lanserte CPH for et par år tilbake for så å trekke seg stille tilbake..
Hainan - er definitivt av interesse og kanskje det mest passende for OSL mtp strategi, frekvenser og destinasjoner de ser etter. Men de har utfordringer med slots på PEK og må i verste fall lansere OSL på bekostning av eksisterende ops.
China Eastern - er i Sky Team og og ikke ideelt for Skandinavia. De var også på CPH for noen år siden men ble en meget kort affære, noe som vanskeliggjør en oppstart på OSL og satsning på Skandinavia igjen.
China Southern – har knapt tilstedeværelse i Europa og flyr bare på AMS fra PEK. Har også utfordringer med slots på PEK noe som resulterer i at de blir avhengig av å avvente til den nye flyplassen utenfor Peking åpner. Et annet alternativ er CAN men her er lokalmarkedet relativt lite for Skandinavia samt at Cathay også spiller inn.
Annet som spiller inn er overflyvningsrettigheter for kinesiske selskaper over Russland som begynner å bli begrenset. I tillegg er tildelingsprosessen i Kina for hvilke selskaper som får lov til å fly hvor er relativt spesiell. Men det vet sikker du alt om Jefi99 sett i lys av Beijing Capital (Hainan) sine ops på CPH.
Men så får vi se når slots legges frem for S18 og om det er realistisk å ha noe klart allerede da sett i lys av det overnevnte.