OSL jakter nye langruter

Connecting Norway er jo en kjempesuksess. Alle er jo så fornøyde.
Sent from my iPhone using Tapatalk

Connecting Norway er fremdeles under utvikling og testing så jeg synes det er litt tidlig å dømme det nord og ned. Og dessuten deler ikke alle din oppfatning.

Når det er sagt så vil det alltid være noen som misliker OSL eller for den saks skyld ARN, CPH eller LHR men det handler nok ofte mer om følelser enn noe annet og er stort sett i mindretall og lite interessante å forsøke å snu uansett;)

Last edited:
Connecting Norway er fremdeles under utvikling og testing så jeg synes det er litt tidlig å dømme det nord og ned. Og dessuten deler ikke alle din oppfatning.

Når det er sagt så vil det alltid være noen som misliker OSL eller for den saks skyld ARN, CPH eller LHR men det handler nok ofte mer om følelser enn noe annet og er stort sett i mindretall og lite interessante å forsøke å snu uansett;)

På ingen måte misliker jeg OSL, for mitt bruk er den meget bra (og hvis jeg får Espresso om morgenen er jeg lett å ha med å gjøre) - men jeg tror at vi bør ha rom for å påpeke de ting som absolutt kan forbedres på OSL - og Connecting Norway er ikke akkurat OSL Finest Moment ;)

Det virker som om de som liker Connecting Norway best - selv aldri bruker løsningen, de går lykkelige ned til Flytoget er hjemme I stua en snau halvtime senere, de som synes at Connecting Norway er greit er de som aldri reiser med bagasje og ser ikke noe probkemer med, mens de som virkelig bruker Connecting Norway og se hvordan løsningen fungerer av og til kommer med kommentarer om det er kanskje ikke så greit (men de vet vel ikke hva de snakker om ;) )

Og selv når allt går på skinner(tm) med Connecting Norway så er jo løsningen ikke på linje med konkurrende flyplasser hvor en kan gå fra ankommst gate til avgangs gate uten å gå via en holdingtank og vente på grønt lys - selv tar jeg mye heller en espresso enn å stå å glo på en skjerm....men det er meg...

Fikk testet ut Connecting Norway med innsjekket bagasje for første gang nylig, det var riktignok i påsken. Det tok 45 min fra landing til vi fikk "Ready" i porten på flighten fra CPH. Da var allerede take-off tid på neste fly, men de holdt det igjen så vi fikk en skikkelig spurt til gate.

Slik jeg ser det skyldes dette bemanning hos tollerne. Surt at det er hundrevis av gulkledde som prøver å hjelpe folk og gjøre opplevelsen brukbar, så får flyplassen og de reisende mangel på tollbemanning i fleisen i stedet. Det hjelper ikke den litt trange fødselen dessverre.

PS med håndbagasje er produktet supert.

Connecting Norway, eller Domestic Transfer som det heldigvis nå heter, er nok og vil kanskje ikke bli like bra som mange andre flyplasser selv når alt er i tipp topp stand (tiden vil vise). Men mitt poeng med å nevne det var at det endelig er vilje og det gjøres noe for å totalt forbedre OSL sin konkurranseevne der dette er ett av mange elementer, noe som mer eller mindre var utenkelig for få år siden.

Det er mye mulig at de med flest reisedøgn aldri vil synes Domestic Transfer er ideelt men det er i hvert fall et godt sted i riktig retning og en forenkling sammenlignet med hvordan det har vært. Og det er mye mulig det holder for massene noe som resultere i at OSL får flere transferpax som igjen resulterer i nye ruter.

Eksempelvis så er ikke domestic transfer i USA ideelt de gangene jeg må vente på bagasje, plukke opp, drasse med meg og levere i security igjen. Men det er helt ok og ikke en showstopper for meg og i valg av routing. Og jeg ser på meg selv som en semikresen reisende.

Men vi får håpe det blir ok for de fleste til slutt.

Og dersom mange av disse faktorene begynner å komme på plass så ser man ikke full effekt av dette før om 5-7 år (ref Jasper på Flyprat samling).

Det må være veldig behagelig å ha en jobb hvor man ikke blir avkrevd resultater før om fem til syv år ... Jeg skulle ønske jeg hadde det slik!

Det må være veldig behagelig å ha en jobb hvor man ikke blir avkrevd resultater før om fem til syv år ... Jeg skulle ønske jeg hadde det slik!

Det er nok av bransjer det er tilfelle. Eksempelvis så er gjennomsnittelig tid fra kontakt til kontrakt for leverandører i forsvarsindustrien 12 år.

Men så må en stille seg spørsmålet om hva man egentlig vil med livet og karrieren sin da.

Connecting Norway er jo en kjempesuksess. Alle er jo så fornøyde.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kan for øvrig legge til at det har vært kraftig økning på transfer utland/innland så noe må de da ha gjort riktig.

Det er nok mere 'motivasjon' enn konsept det går på. Tollvesenet har jo gjort et klinkende klart at de er imot ordningen, så det er tvilsomt at de legger seg spesielt i selen hvis det hoper seg opp. Her har Avinor en jobb å gjøre.

Men reiser man kun med håndbagasje er det helt strålende - så lenge man har gjennomgående billett.

SAS' salgs- og markedsdirektør Eivind Roald vil selv vurdere nye destinasjoner i Asia, men kan ikke si om det blir direkte fra Oslo.

- Jeg er usikker på om etterspørselen er til stede i dag, sier Roald.

Fra DN i dag.

Fra DN i dag.

Heard it all before... tipper de endrer mening den dagen DY begynner å fly dit noe ala:

Juli 2010 - Norwegian starter NY fra OSL

http://www.dinside.no/846648/norwegian-med-langdistanseruter-neste-aar

August 2010 – Pinlig ikke å fly direkte til New York (SAS)

https://www.nrk.no/okonomi/_-pinlig-ikke-a-fly-direkte-til-usa-1.7253230

Oktober 2010 - SAS åpner NY fra OSL

http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2010/10/13/sas-gjenapner-oslorute-til-new-york

:p:p:p:p:p:p

Heard it all before... tipper de endrer mening den dagen DY begynner å fly dit noe ala:

http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2010/10/13/sas-gjenapner-oslorute-til-new-york

Hahaha, herlig dokumentasjon :D

Bare det å si at SAS er usikker på etterspørselen er jo latterlig. De har selvsagt tilgang på alle relevante tall.

Domestic transfer gikk rett i dass i dag. Alle fra Brussel fikk denied på transfer-porten, bagasjen var ikke på bånd 6 der de som endte på OSL fikk bagasjen sin. Det ble ropt opp at vi måtte til servicedesken. Der satt det to personer, det var 100+ pers i en stim foran og kølappmaskina funka ikke. Tilfeldigvis overhørte jeg at en hadde funnet sin bag på bånd 4. Der var ikke min men den lå slengt på bånd 3. Opp i avgang og bagdrop-maskina nekta å spise min tag. Over i betjent drop, kø igjen. Heldigvis ikke kø i security og SAS flighten mellom OSL og TOS var forsinka, så jeg rakk det. Men ikke spesielt morsomt å løpe rundt på OSL som en idiot. Med transfer Norway og 50 min burde jeg hatt god tid. I Tromsø sto jeg slukøret og ventet, ingen bagasje.

Har tro på transfer Norway, men det fordrer at flyselskapet gjør jobben, det gjorde ikke SAS i dag...

Sent fra min MIX via Tapatalk

Det er nesten så jeg syntes litt synd på Continental/United. De tok over når SAS la ned, og tjente i mange år gode penger som enerådende på ruta, men så kom SAS og DY og "kvalte" United sin OSL-EWR rute..

Det er nesten så jeg syntes litt synd på Continental/United. De tok over når SAS la ned, og tjente i mange år gode penger som enerådende på ruta, men så kom SAS og DY og "kvalte" United sin OSL-EWR rute..

Men samtidig er ikke OSL den eneste ruta til Europa som United har lagt ned de siste årene.

United har kuttet en rekke ruter til Europa fra EWR:

- Belfast
- Hamburg
- Istanbul (IST)
- Moskva (DME)
- Nice
- Oslo
- Stuttgart
- Newcastle

OSL er i godt selskap, med andre ord.

Ang Connecting Norway:

Jeg er en meget over middels ofte reisende og får faktisk prøvd det igjen i dag.

Reiser 99% av reisene med bagqsje, og erfaringene mine så langt er at dette systemet faktisk er et steg tilbake fra hvordan det var før med uthenting av bagasje etc.

Om man skal lansere et slikt prosjekt må det være system og samarbeid, det er ikke synlig i dag. Ser man mot Sverige er systemet helt annerledes men virker mye bedre og sømløst.

Forrige uke når jeg var på OSL så jeg gråtende turister som ikke ante hva de skull gjøre, flyet deres videre hadde gått. De i gult prøvde trøste og ringe rundt, men flere og flere kom og alle søyt og klaget. Welcome to Norway....

Som sagt, får prøvd systemet igjen i ettermiddag så får vi se om det er forbedring siste uka...

Kim

Men samtidig er ikke OSL den eneste ruta til Europa som United har lagt ned de siste årene.

United har kuttet en rekke ruter til Europa fra EWR:

- Belfast
- Hamburg
- Istanbul (IST)
- Moskva (DME)
- Nice
- Oslo
- Stuttgart
- Newcastle

OSL er i godt selskap, med andre ord.

Hva med ARN og CPH? Ble ikke CPH lagt ned før OSL?

Da er faktisk SAS ute med en offisiell uttalelse ift overflyvingsrettigheter over Russland samtidig som de helt klart sier at det ikke er noen som helst grunn til at de skal begynne å fly mellom Norge og Kina og at det absolutt ikke finnes et marked for en Kinarute fra OSL.

Jeg var klar over at dette er noe SAS mener men jeg hadde aldri trodd de skulle slippe en offisiell pressemelding om dette. Det er for meg sjokkerende at SAS finner på å si dette og dette bare forsterker signalet om hvor desperate og livredde SAS er for at det kommer en direkterute fra OSL.. Tipper det er topp stemning i møtene mellom Avinor og SAS om dagen:D:D:D

Jeg tror SAS føler et enormt press for å åpne direkterute til Kina når alle forutsetninger er tilstedet, men når de ikke er i stand til det så er dette resultatet.

http://news.cision.com/no/sas/r/gode-forbindelser-mellom-norge-og-kina---ogsa-i-luften,c2266344

Dette må vel være første gangen i historien at et flyselskap går ut og dementerer grunnlaget for en direkterute. There is a first time for everything.

Last edited:
Back