OSL jakter nye langruter

Prisen handler ikke om antall ruter på interkontinentale eller andre destinasjoner.

Prisen er svært bred og baserer seg på hvordan flyselskapene betrakter profesjonaliteten til flyplassene. I panelet sitter ledelsen fra flere europeiske flyselskap.

Anerkjennelsen som er gitt viser hvordan trafikkutviklingen på OSL nå blir tatt på alvor i markedet. Og det fra å være nærmest ikke-eksisterende for kun få år siden, blir de nå lagt merke til.

Når det kommer til å skaffe nye ruter så må det faktisk ses i et 3-5 års perspektiv og folk her inne er litt for utålmodige og dette er ting som tar mye lenger tid enn nesten alle er klar over

Uten at det sikkert trenger å bety noe som helst så har
B-8168 stått på OSL i noen dager nå. Den tilhører China Eastern Airlines Executive Air

Uten at det sikkert trenger å bety noe som helst så har
B-8168 stått på OSL i noen dager nå. Den tilhører China Eastern Airlines Executive Air
Ja, men som jeg kommenterte på Facebook.
China Eastern Airlines Executive Air er et datterselskap av China Eastern vi kjenner til godt.

Når man søker opp denne maskina, får man ofte opp at det er Sunning Group som er selskap.

Basert på dette, vil jeg tippe at det kun er Sunning Group som er på besøk i Oslo, da maskina kom fra deres hjemby og tidligere hovedstad i Kina - Nanjing.

Jeg håper selvsagt det er China Eastern som eventuelt tar det kinesiske stikket på PVG-OSL.
Men basert på observasjoner nevnt over har jeg mine tvil.

Last edited:
China Eastern har uansett ikke per dags dato rettigheter til å fly til Norge. Hvis Hainan som sitter på rettighetene starter opp er hele kvoten mellom Kina og Skandinavia for kinesiske flyselskap brukt opp

Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Ref artikkelen på E24 så viser jo denne hvor lang tid det tar å skaffe nye langruter og dette er et tidkrevende arbeid. 3 år tok det å lande Hainan

https://e24.no/naeringsliv/luftfart...ikke-paa-enhver-aapning-av-nye-ruter/24622329

Vi har jobbet med dette prosjektet i tre år. Nå ser vi resultatet av det harde arbeidet for å få en stor kinesisk aktør til lille Norge. Nå kan turister og næringslivet nyte godt av at det bare tar åtte timer til Beijing, sa Øyvind Hasaas, administrerende direktør for Oslo Lufthavn, under innlegget sitt.

Jeg har tro på denne ruta, myntet på folk øst til vest og laks vest til øst. Sammen med SAS sin rute med reisende motsatt vei, kan det der bli gull.

Jeg har tro på denne ruta, myntet på folk øst til vest og laks vest til øst. Sammen med SAS sin rute med reisende motsatt vei, kan det der bli gull.

Ja, helt fantastisk! Selv om ikke alle flyselskap tjener mye penger, er luftfart en fantastisk bidragsyter til et lands økonomi. De landene i verden med mest aviation har også høyest GDP. Gratulerer til OSL, Norge og Kina.:D

Internt rekruttert, så da driver de sikkert videre i samme spor .. Men kanskje litt dårlige arbeidsforhold akkurat nå. Bedre på fraktsiden kanskje?

Ser på Instegram at Seafoodflyer har vært å besøkt Etihad, så fiskes kanskje etter en rute med dem.

Det må jo være noe som kan passe med A321LR når de starter få sine maskiner her?

Vel Etihad har codeshareavtale med SAS og man kan opptjene Eurobonus med dem, så det må vel være en fordel for en ny rute til OSL.
https://www.sas.no/eurobonus/partnere/flyselskaper/etihad-airways/

Ville ikke vært overrasket om de starter OSL, ARN eller begge (flyr jo allerede til CPH), samt med deres nære vennskap med flere SkyTeam selskaper også etterhvert muligens blir medlem selv.

Noen som har innsyn i hvor mye feed SK gir til Qatar og Emirates? Det er ikke så mange måter å fly Evenes til Filipinene. Jeg har inntrykk at det er litt. Nå er Etihads nettverk litt mindre, men samtidig er det mer attraktivt hvis SAS kan få et nærere samarbeid enn de har med de andre aktørene.

Back