OSL jakter nye langruter

Kjos har väl tidigare snackat om att Norwegian(NAI?) vill starta OSL-Singapore?
Har Qatar Airways planer på att öka frekvenserna på DOH-OSL?
Som jämförelse flyger Qatar Airways både DOH-ARN/CPH double daily

De flyr doble daglige i noen perioder på vinteren men vil ikke overraske meg om det blir permanent store deler av året snart.

Garantert.

med fare for å spore av; fløy ikke SQ SIN-DME-IAH ? Hva skjer med IAH ruten dems nå?
De kunne jo slått to fluer i en smekk (sett med norske øyne) ved å fly SIN-OSL-IAH...lov å håpe selv om det nok er en longshot

med fare for å spore av; fløy ikke SQ SIN-DME-IAH ? Hva skjer med IAH ruten dems nå?
De kunne jo slått to fluer i en smekk (sett med norske øyne) ved å fly SIN-OSL-IAH...lov å håpe selv om det nok er en longshot

Den ruten måte være perfekt ift 'norske' business destinasjoner i hvert fall. Energy i Houston og Shipping/Finans i Singapore :)

IAH går nå via MAN. Før fløy de SIN-MUC-MAN.

SAS var jo ute med en pressemelding for noen uker siden om at det ikke var grunnlag for flere Asia-ruter fra OSL, så det blir som å rope i skogen. ;)

Alle mine poster om en Kinarute fra OSL med SAS er bare ironi;). De kommer aldri til å gjøre det og de kommer i hvert fall ikke være først ute for en gangs skyld. #godforbid

Pressemeldingen fra SAS er jo bare et helt tydelig signal om at de er avhengig av alle nordmennene som sitter i SAS maskinene til og fra Asia og at de er livredde for å miste grepet om de. De hadde jo aldri prestert å komme med en slik uttalelse dersom det ble jobbet mot en eller annen jallarute SAS ikke brydde seg om..

Last edited:
Man kan så også undre sig over at Air China, China Southern, Hainan, Beijing Capital, China Eastern, Shenzhen Air osv ikke står i kø for at få slots på OSL, SVG, BGO, TOS etc.

Dersom du hatt noen som helst forståelse for arbeidet og prosesser mtp ruteutvikling så hadde du neppe skrevet det...

Vedrørende SAS og OSL... som en sofa-direktør... er det ikke mulig de tenker at "Ok, OSL er tapt til Norwegian. Kanskje ARN også. Vi blir der med en finger så vi har et fotfeste i tilfelle noe skjer. Men festningen vår på longhaul er København og der skal vi være bedre enn dem".

Bare en tanke som akkurat slo meg at jeg kanskje ville tenkt i deres situasjon. De er jo ikke i vill ekspansjon og kan ikke flyte på cashflow. Så akkurat nå, tenker jeg (ikke særlig gjennomtenkt riktignok) at de uansett ikke har mulighet til å ta opp kampen med DY/DU på 3 fronter. Så da velger man den sterkeste. På shorthaul er det et annet game, så klart.

Som sagt, bare mad mans rambles fra min side.

Vil så klart ha mye orntlige flyselskap på OSL, sånn av egoistisk interesse. Men da snakker vi Cathay, American Airlines, LATAM... og ingen av de tror jeg er særlig sannsynlige. Ikke mange har helt min reisehverdag heller :)

Om vi tenker på forbindelser til Hub, så synes jeg det er rart at kun TK flyr direkte fra OSL til Istanbul.

Jeg har stor tro på IST når den nye flyplassen er operativ om et par år. Den har god geografisk plassering for mange voksende marked og vil ha overlegen kapasitet.

Men muligens ikke så attraktivt for Norske passasjerer, som har forbindelser via andre steder allerede
og reiser til mer tradisjonelle destinasjoner (as in not Afrika, Sør-Amerika og området mellom Istanbul og New Delhi).

Om vi tenker på forbindelser til Hub, så synes jeg det er rart at kun TK flyr direkte fra OSL til Istanbul.

Jeg har stor tro på IST når den nye flyplassen er operativ om et par år. Den har god geografisk plassering for mange voksende marked og vil ha overlegen kapasitet.

Men muligens ikke så attraktivt for Norske passasjerer, som har forbindelser via andre steder allerede
og reiser til mer tradisjonelle destinasjoner (as in not Afrika, Sør-Amerika og området mellom Istanbul og New Delhi).

Pegasus flyr daglig men til SAW

Dersom du hatt noen som helst forståelse for arbeidet og prosesser mtp ruteutvikling så hadde du neppe skrevet det...

...men er ikke flyselskapene en del av ruteutviklings arbeidet og prosessene ?

Ut I fra min erfaring har jeg svaert vanskelig for aa forstaa den graden av ironi som brukes rundt SAS I denne traaden, det er ingen tvil om at SAS constant driver med Ruteuvikling baade paa kort og lang sikt og at man sitter med rute modeller f.eks. vil jeg tro at SAS beregner 8 A350 vs 12 A330NEO - det er omtrant samme innkjoepskostnader, faa av dagens SAS ruter "trenger" A350 performance.

Nettverksselskapene har mer kompliserte modeller for sine inntekst beregninger - en long haul nettverksrute bestaar normalt av 8-10 forskjellige markeder - som alle maa beregnes, mens et LCC Long Haul uten Interline kun har 2 markeder - derfor kan en LCC med mange fly I bestilling komme opp med nye ruter raskere enn et nettverks selskap.

Hvis den ironien som legges til grunn her inne avspeiler hvordan OSL ser paa SAS (jeg tviler paa det) er det ikke rart at det ikke aapnes noen nye SAS ruter fra OSL, jeg ser paa hvordan SEATAC jobber med aa selge seg inn til SQ (og konkurerer med OSL og andre I Europa).

Ja det er et grundig og solid arbeide som OSL legger ned - men det er paa ingen maate mindre solid og grundig arbeide flyselskapene gjoer - ja selv (banner I Forumkirka) SAS gjoer....

Har något kinesiskt flygbolag flugit på OSL tidigare?
Air China har flugit PEK-ARN i 30 år nu.

...men er ikke flyselskapene en del av ruteutviklings arbeidet og prosessene ?

Ut I fra min erfaring har jeg svaert vanskelig for aa forstaa den graden av ironi som brukes rundt SAS I denne traaden, det er ingen tvil om at SAS constant driver med Ruteuvikling baade paa kort og lang sikt og at man sitter med rute modeller f.eks. vil jeg tro at SAS beregner 8 A350 vs 12 A330NEO - det er omtrant samme innkjoepskostnader, faa av dagens SAS ruter "trenger" A350 performance.

Nettverksselskapene har mer kompliserte modeller for sine inntekst beregninger - en long haul nettverksrute bestaar normalt av 8-10 forskjellige markeder - som alle maa beregnes, mens et LCC Long Haul uten Interline kun har 2 markeder - derfor kan en LCC med mange fly I bestilling komme opp med nye ruter raskere enn et nettverks selskap.

Hvis den ironien som legges til grunn her inne avspeiler hvordan OSL ser paa SAS (jeg tviler paa det) er det ikke rart at det ikke aapnes noen nye SAS ruter fra OSL, jeg ser paa hvordan SEATAC jobber med aa selge seg inn til SQ (og konkurerer med OSL og andre I Europa).

Ja det er et grundig og solid arbeide som OSL legger ned - men det er paa ingen maate mindre solid og grundig arbeide flyselskapene gjoer - ja selv (banner I Forumkirka) SAS gjoer....

Du unnlater å nevne et vesentlig punkt her, og det er at de fleste større, nasjonale flyselskaper har én stor hub. SAS er nasjonalselskap for tre land og skal tilfredsstille interessene og egoene til tre ulike land og befolkninger. Da blir det nødvendigvis ikke ordinær ruteutvikling i den rene markedsmessige og økonomiske betydningen. Et meget tydelig eksempel på det er hvordan de har splittet de seneste HKG-, LAX-, MIA- og BOS-rutene. 99 % av alle andre selskap ville lagt disse fra samme hub.

Det kan nok være at du har noen poenger der Fnate. SAS er i en skvis der de ikke er i stand til å ekspandere samtidig som de presses fra flere hold og spesielt fra DY og så er det sikkert delte meninger om hvordan de best bør beskytte seg når de ikke er i stand til å angripe.

Please elaborate.

OSL begynte med ruteutvikling når vaffeljernet og gammelt mugg ble kastet ut fra OSL for et drøyt år siden og erstattet med kompetente personer med tilhørende ressurser tilgjengelig. Så startet det virkelige arbeidet med å kartlegge, kontakte, besøke og selge inn en «helt ukjent flyplass som ligger litt nord for Kastrup» i et marked der Skandianvia er ensbetydende med CPH eller til dels ARN. Dette er tid- og ressurskrevende arbeid som krever betydelig innsats, overbevisning og forankring fra OSL, Avinor, Innovasjon Norge, næringsliv, eksportører, reiselivsnæringen og myndigheter samt at dette skal koordineres på en hensiktsmessig måte. Dette er en prosess som er spesielt tidkrevende når det arbeides mot de selskapene som er av relevans her og som kommer fra den delen av verden der veldig mye handler om å etablere og bygge relasjoner, spille kortene riktig, gjøre ting på korrekt måte (skikk og bruk) samt bearbeide motparten på ulike nivåer i hierarkiet og få gjennomslag for hva som selges inn.

Dersom du leser Dansk Luftfartsstrategi som ble fremlagt denne uka sier de eksplisitt at nye flyruter skal til en hver tid diskuteres ved ministerbesøk i fremmede land. Det er et meget godt eksempel på hvor krevende det er å lande en ny flyrute og hvor mye politikk spiller inn spesielt når det er snakk om land i Asia. Dvs det er ekstremt få flyplasser som har kø utenfor døren sin av selskaper som vil etablere en rute – det er et stort stykke arbeide som må gjøres i mange ledd.

Når du legger til grunn i at det kan ta opp til 5-7 år med bearbeiding, pakketering og innsalg for at en IC-rute lanseres, i tillegg til at Norge-Kina forholdet har vært tilnærmet dødt siden 2010 så er det ikke så vanskelig å forstå at det ikke er kø utenfor kontoret til Jasper på OSL.

Ift selskapene som er av relevans;
Air China - at det er interesse for en Air China rute til OSL er det liten tvil om men det er helt klart at SAS ikke ønsker dette noe presseuttalelsen fra SAS om Norge-Kina er et tydelig tegn på og noe som også betyr at det lite trolig blir et Star samarbeid på en evt rute. Det er bare å se hva som skjedde da Air China lanserte CPH for et par år tilbake for så å trekke seg stille tilbake..

Hainan - er definitivt av interesse og kanskje det mest passende for OSL mtp strategi, frekvenser og destinasjoner de ser etter. Men de har utfordringer med slots på PEK og må i verste fall lansere OSL på bekostning av eksisterende ops.

China Eastern - er i Sky Team og og ikke ideelt for Skandinavia. De var også på CPH for noen år siden men ble en meget kort affære, noe som vanskeliggjør en oppstart på OSL og satsning på Skandinavia igjen.

China Southern – har knapt tilstedeværelse i Europa og flyr bare på AMS fra PEK. Har også utfordringer med slots på PEK noe som resulterer i at de blir avhengig av å avvente til den nye flyplassen utenfor Peking åpner. Et annet alternativ er CAN men her er lokalmarkedet relativt lite for Skandinavia samt at Cathay også spiller inn.

Annet som spiller inn er overflyvningsrettigheter for kinesiske selskaper over Russland som begynner å bli begrenset. I tillegg er tildelingsprosessen i Kina for hvilke selskaper som får lov til å fly hvor er relativt spesiell. Men det vet sikker du alt om Jefi99 sett i lys av Beijing Capital (Hainan) sine ops på CPH.

Men så får vi se når slots legges frem for S18 og om det er realistisk å ha noe klart allerede da sett i lys av det overnevnte.

Last edited:
Oppfølging av artikkelen fra i går:

Norsk reiseliv og næringsliv for øvrig ønsker seg direkte flyruter mellom Kina og Norge, som vil gjøre Norge enda mer relevant og bidra til helårstrafikk.

– Med direkteruter fra Kina vil vi befeste vår posisjon som det mest populære reisemålet i Nord-Europa, sier Per Holte, Spesialrådgiver reiseliv Asia og nye markeder i Innovasjon Norge.

De fleste fylkene opplever vekst i kinesiske hotellovernattinger. Størst er økningen i Oslo, men Nord-Norge, Vestlandet, Akershus og Buskerud har også en betydelig økning.

http://e24.no/naeringsliv/kina/kinesisk-turistboom-til-norge/24090806

http://www.innovasjonnorge.no/no/reiseliv/Nyheter/kina2/

Back